Pony bang achterin de bak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:03

De mijne heeft dat ook achterin de bak...in stap doet ie er al moeilijk over laat staan in draf of galop.
In de zomer heeft ie nergens last van maar nu in de winter wel!! Verward

Op wedstrijd heeft ie nergens last van...loopt ie gewoon overal langs...op de vorige stal had die van mij dat ook al achterin de bak dus het ligt neit speciaal aan de bak waar we nu dus in rijden...die van mij heeft voor zover k weet egen nare ervaringen in gehad...

Maar wat ik er aan doe is in het begin als k ga rijden zoveel mogelijk voor in de bak rijden en dan steeds een stukje verder naar achter, en um lekker aan het werk houden...

Dan valt het wel mee...en als k in de gaten krijg dat ie alsnog weg wilt schieten dan vraag k stelling naar binnen...dan kan die niet zo snel wegschieten!!

Succes ermee OK dan!

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:35

Inderdaad gewoon niet moeilijk overdoen en doorrijden zo als ik het lees Moreno stelt die van jouz ich ook aardig aan Tong uitsteken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:17

Bekend probleem. Mijn paard is er ook van overtuigd dat er achterin de bak in de bosjes tijgers zitten....
Ik rijd het dan in het begin niet aan die kant van de bak, maar blijf gewoon op de volte vooraan en werk hem daar iig eerst goed los, zodat de spanning eruit is en hij lekker ontspannen rondloopt. Daarin pak ik ook alles mee, stap draf galop, volte verruimen verkleinen, tempowisselingen. Alles wat ik normaal ook in de hele bak zou doen.
Als hij dan wat meer op mij gefocust is ga ik steeds een stukje verder naar achteren, niet gelijk helemaal.
Desnoods doe je er een week of nog langer over om helemaal achterin te komen, gewoon steeds een stukje verder tot waar er nog geen spanning is.
Ik geef hem geen losse teugel, houdt wel gewoon contact, en ik houd hem vooral aan het werk. Dan heeft hij niet zoveel tijd om te kijken. Op het enge stuk vraag ik juist moeilijkere dingen van hem, waar hij zijn aandacht goed bij moet houden.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 16:35

bedankt iedereen
Ik ga het proberen allemaal.
Vanaaf rijden Lachen
En waarom ik ook niet longeer met halster? Nog staat de druk dan op haar kaak.
KIjk, ik ben pas een tijdje bezig en ze snapt het nog niet allemaal.
PLus de pijn erbij is het gewoon niks.
Ik blijf maar straffen als ze stijgert of zich omdraait, maar dat heeft geen zin heb ik gemerkt.
Ik heb het weken geprobeerd en ben erachter dat rijden het beste gaat.
Als het beter gaat met haar gebit kan ik verder met longeren.
Daarom is het dubbel dat ze bang is achterin, ik kan haar verder ook niet dwingen.
Het is vooral als ik alleen ben ik de bak.
Achter een andere pony loopt ze wel aan, wel schrrikachtig en voorzichtig,maar ze doet het!
En ik rij zowiezo ontspannen met mn handen. Want de druk merkt ze wel heel erg en dan wordt ze zelf aook druk.
Met hackamore gaat het wel heel goed, ze loopt ook nagevelijk maar als ik merk dat ze te gespannen is, laat ik haar wat losjes lopen en dan gaat het zowiezo beter

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:44

gewoon heel hard aan het werk zetten, voorin de bak, en als die dan ontspannen is stiekem steeds mee naar achter.
als die hier niet aan meewerkt gewoon dwingen.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 17:00

bedankt iedereen
Ik ga het proberen allemaal.
Vanaaf rijden Lachen
En waarom ik ook niet longeer met halster? Nog staat de druk dan op haar kaak.
KIjk, ik ben pas een tijdje bezig en ze snapt het nog niet allemaal.
PLus de pijn erbij is het gewoon niks.
Ik blijf maar straffen als ze stijgert of zich omdraait, maar dat heeft geen zin heb ik gemerkt.
Ik heb het weken geprobeerd en ben erachter dat rijden het beste gaat.
Als het beter gaat met haar gebit kan ik verder met longeren.
Daarom is het dubbel dat ze bang is achterin, ik kan haar verder ook niet dwingen.
Het is vooral als ik alleen ben ik de bak.
Achter een andere pony loopt ze wel aan, wel schrrikachtig en voorzichtig,maar ze doet het!
En ik rij zowiezo ontspannen met mn handen. Want de druk merkt ze wel heel erg en dan wordt ze zelf aook druk.
Met hackamore gaat het wel heel goed, ze loopt ook nagevelijk maar als ik merk dat ze te gespannen is, laat ik haar wat losjes lopen en dan gaat het zowiezo beter

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:19

Je moet iet opeens je rijden gaan veranderen als je achterin de bak komt gewoon beetje contact en inderdaad gewoon aan het werk zetten geen gelijk geven blijf een beetje tegen hem-haar praten dan komt het hopelijk wel goed sterkte vanaaf

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:23

Wat MissSisa zegt doe ik ook. Ik heb zoizo een heel schrikachtig paard en als er ook maar iets is veranderd in de bak, durft ze er niet meer langs.
Als ik haar strafte, ging zij idd elke keer op die plaats aande kletter. Dus gewoon zachtjes praten, gerust stellen. En teugels losser laten. In een boogje doe ik niet, maar dat werkt ook.
Je moet er niet met een houding opzitten als: "belachelijk dat jij hier schrik van hebt!!", ook niet " ja het is idd nogal eng...", maar wel: "ik geef toe dat het er eng uit ziet en het is ok dat je schrikt, maar dat is eigenlijk niet nodig, vertrouw maar op mij" (zo ongeveer toch Lachen)
Wel goed je been er aan houden. En geleidelijk aan naar achter rijden. Goed belonen!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 22:26

neeh ik verander niks eraan, ik deed al wat jullie zeiden.
Vandaag ging het best wel slecht, het regende en dat vond ze al eng.
Later werd ze wel rustiger, was al blij dat ik voorin een normaal rondje via de hoefslag reed haha.
Maar het is gelukt en ben gestopt toen het goed ging.
Morgen nieuwe kansen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:39

Ik heb dus ook zo'n pony. Nadeel is dan ook, ik vind het zelf eng. Achter ander paard krijg ik haar redelijk langs, in stap soms een beetje, maar draf of galop krijg je zo'n stuiterbal-effect. Ik ben zelf al niet zo'n held te paard, dus Mira merkt het ook als ik dr langs wil rijden, maar het toch een beetje eng vind. Bij ons is de bak achter ook wel extreem eng hoor Clown Er zit een grote dichte schuifdeur, maar die klappert wel eens.. Dus ja.. Tegen dat geklapper kun je wel wat doen, blokjes ertussen schuiven, maar ze blijft bang, en daardoor ik ook. Dus een wisselwerking. als ik ernaast loopt daarentegen, loopt ze wel achter mij aan, maar als ik naast haar loop doet ze het ook niet. Maar naast haar ben ik ook veel minder bang.. 't Is gewoon een wisselwerking, en zwaar klote!

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 15:56

ik ben niet bang, dat scheelt ook weer, maar als mn pony schrikt, schrik ik ook gewooon

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:28

En daardoor krijg jij bij die plek toch het gevoel dat ze weer gaat schrikken!!! Toch weet je dat en denk je dat je het niet doet maar onopgemerkt......

Een paard straffen hier voor heeft weinig zin. Ze worden banger en doen het dan helemaal niet. Daar ben ik nu wel achter. Als er iets engs is pak jij de teugels meestal korter en heeft je pony zo iets van: waar mag ik niet kijken. Praat wat en beloon. Dat heeft meer nut.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:53

nutiagek schreef:
Inderdaad gewoon niet moeilijk overdoen en doorrijden zo als ik het lees Moreno stelt die van jouz ich ook aardig aan Tong uitsteken

neeeeeeeeej joh helemaal niet Schijnheilig haha

ja hij is echt supererg.. bij ons hangt zo'n vlag in de bak langs de rand en van de week zat de punt ervan dubbel...en wou die er net zolang niet langs totdat die punt weer hetzelfde zat Boos!

En laatst kwam er een vrouw de bak ingelopen met een thermobroek...en ja dat maakte btje zo'n krakend geluid...vond ie eng... Verward

en zo kan k je nog 10000000000000000e voorbeelden geven...

Maargoed ze moeten zich neit zo aanstellen...want in de zomer loopt die van mij ook overal langs dus moet ie nu ook maar!!! Grrr...