Makkelijke manier paard aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:26

Concorde schreef:
Als je goed les hebt zou ik me er niet te druk om maken, je instructrice kan het beste inschatten hoe het dan aangepakt kan worden zonder dat de boel overhaast wordt
Verstandig dat je er een goeie instructeur bij hebt! Lachen

Ja idd.. Maar ik wil hem zelf graag aan de teugel, mijn gevoel is zo:

Je hebt hem niet aan de teugel:
Begint net met paardrijden

Je hebt hem lekker soepel aan de teugel:
Je bent aardig op weg!

Renate1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:43

Ik vind het eerste stukje niet helemaal waar, je moet jezelf niet naar beneden halen.. het kost gewoon tijd. ook voor je pony

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:10

Ik vind (en met mij een heleboel góede bekende ruiters!) dat het veel meer waard is dat jij op een nette manier zonder fratsen je pony rijd, dan dat ie in de krul loopt. Echt, het komt vanzelf!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:47

@ runningkawa,, sorry hoor maar ik bedoelde het ook in het algemeen en niet tot jou gericht,, veel mensen op dit forum begrijpen volgens mij het verschil niet tussen zagen en spelen,,daarbij bedoel ik jou niet!! Lachen

trouwens,, waarom moeten wij altijd zon aparte mening hebben en tegen alles wat de ander zegt ingaan,, ik wil geen ruzie ofzo *LOL*

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:30

ik ben ook bezig met aan de teugel rijden, maar mijn pony kan het al.
er zijn natuurlijk veel manieren om aan de teugel te rijden, ik zelf zet gewoon mijn hand iets terug en geef iets druk en dan komt mijn pony wel naar beneden en dan kan ik onspannen en om hem extra te laten weten dat hij het goed doet, geef ik hem meestal een klein aaitje over zijn hals.

maar je moet zelf maar gewoon kijken wat jij een fijne manier vind, succes ermee! OK dan!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:21

frostyxxx schreef:
ik ben ook bezig met aan de teugel rijden, maar mijn pony kan het al.
er zijn natuurlijk veel manieren om aan de teugel te rijden, ik zelf zet gewoon mijn hand iets terug en geef iets druk en dan komt mijn pony wel naar beneden en dan kan ik onspannen en om hem extra te laten weten dat hij het goed doet, geef ik hem meestal een klein aaitje over zijn hals.

maar je moet zelf maar gewoon kijken wat jij een fijne manier vind, succes ermee! OK dan!

hahah kyk uit met wat je zegt hoor *LOL* anders wordt je hier nog beschuldigd dat je je pony naar beneden trekt en je alleen maar zaagt Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:43

bubbels schreef:
Blijf erbij; het aan de teugel lopen krijg je kado van je paard, als jij 'm op de juiste manier rijdt. Het is niet iets dat je moet afdwingen, maar iets wat vanzelf moet ontstaan.

helemaal mee eens Lachen

"aan de teugel rijden" is geen trukje dat je een paard moet aanleren, dat doet elk paard als hij/zij correct gereden wordt. Dat wil onder andere zeggen met zachte hand en van achter naar voren, met goede impuls en goed aan het been. Al loopt je paard nog zo mooi rond met zn hals als maar kan, als hij maar wat op zijn voorhand ligt te sukkelen is het niet goed. Dan liever een paard dat wat met de neus vooruit loopt maar dat netjes voorwaarts op zijn achterhand loopt Lachen

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:51

wat is een paard aan de teugel rijden. Verward Ik vind zowiezo deze benaming niet goed. Voor mij is een paard dat aan de teugel loopt een paard dat goed van achter naar voren is gereden en voorwaarts neerwaarts is en de druk van het bit naar mijn handen aanvaart.
Of zijn hoofd nou netjes loopt in het gereel of niet het gaat er om dat je paard het bit zo ervaart dat je een lichte druk op je handen hebt.

- een paard dat niet recht gericht is kan niet naar beneden komen
- een paard dat niet van achter naar voren gereden is heeft zijn achter hand er niet goed onder

dit heb je allebij nodig naar mijn idee om je paard fatsoenlijk te rijden zonder het nog aan de teugel te rijden, zodra je paard ontspant zoekt het vanzelf de druk op van het bit en je handen en zal het gaan nageven.

Hiervoor kun je best even spelen om je paard te helpen maar voor de rest moet het vanzelf gaan. Het is voor mij zeker wel een kado van mijn paard.

Daarnaast ziet het gedwongen aan de teugel lopen er gespannen uit en zul je verder geen enkele oefening kunnen uitvoeren omdat je paard totaal niet op je benen loopt maar op je handen.

succes ermee....ook ik ben het helemaal eens met http://www.hoefkatrol.nl

Renate1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:10

I

Renate1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:17

Ik ben het grotendeels met het bovenstaande eens, behalve dat 'je het kado krijgt' wat eigenlijk meer in de andere stukken staat.

Mijn idee is dat het paard nooit uit zichzelf naar beneden komt, zelfs niet als het een goede impuls heeft en rechtsgericht is. Er zijn namelijk zat mensen die hun paard/pony in de B en de L hun paard goed nageeflijk hebben, terwijl het paard nog niet volkomen recht is (logisch toch?)
Aan de andere kant, zijn er ook zat Z combinaties, waarvan ik denk: 'hoe kom je hier in hemelsnaam??'
Naar mijn idee is aan de teugel rijden een samenwerk van je zit, je handen en je benen. al dat gedoe over rechtgericht en impuls, dat is voor veel mensen nog helemaal niet aan de orde. Vaak is het ook beter om het voor het paard zo simpel mogelijk te houden, omdat de houding waarin het paard nagefelijk is, de meest onnatuurlijk houding is waarin het paard kan lopen. Dat is net als passage, hoeveel paarden slingeren er niet in het begin als ze het leren?? dan zeurt men toch ook niet dat je het nog niet mag doen omdat het paard niet recht is.
Naar mijn idee kan je met aan de teugel rijden beginnen als je zélf stil zit. als je zelf controle hebt over je lichaam en snap waar je mee bezig bent.
Rechtrichten.. jonge paarden zijn nooit recht, kunnen die dan ook niet aan de teugel??

het bovenstaande geeft alleen maar aan hoe het grand prix paard is, impuls, recht richten,verzameling, .. staat allemaal aan het einde van de africhting. toch??

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:00

toch ben ik het hier niet mee eens. recht richten is het eerste wat je doet voordat je het paard verder rijdt, een scheef paard draagt zijn gewicht niet verdeeld maar zal het ongelijk verdelen, waardoor er blessures kunnen onstaan.

daarnaast schrijf je dat veel mensen hun paarden in de b en l al goed nagefelijk hebben lopen. Wie zegt dat deze ruiters niet eerst goed losrijden/recht richten en daarnaast zijn niet alle paarden zo scheef als je erop zit.

en over de passage met een scheef paard kun je geen passage rijden. Alle paarden die niet correct gereden worden zullen het naar mijn idee niet hoger halen als de M, en je hebt natuurlijk zat ruiters er tussen zitten die paarden hebben die van nature heel recht zijn of onbewust goed rijden en die het wel ver schoppen.

maar nogmaals een scheef paard kan niet naar beneden en een paard dat niet naar beneden wil met zijn neusje is niet goed voorwaarts neerwaarts gereden.

Ik zou er niet zo stellig van overtuigd zijn als ik het zelf heb meegemaakt met mijn paard.

maar hoe goed over dit soort dingen bestaan er tal van meningen en tal van discussies en bij de een werkt het ander en anders om toch Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:06

love_sander schreef:
Is het mischien een idee, mijn binnenhand naar de knie te leggen zodat hij iets meer begleiding heeft?

Is ook een idee
Alleen als je pony echt niet maar ook echt niet wil, zul je dit mss kunnen overwegen. Ik bedoel: stelling vraagen, binnenhand naar binnen en naar voren niet naar achteren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:25

Het aan de teugel gaan is geen doel het is een resultaat van het juist van achter naar voren rijden.

De naam Hedy Roobaart zegt me niets en ik draai al weer heel wat jaartjes mee in de paardensport. Een ruiter die zelf goed kan rijden hoeft ook nig niet perse heel erg goed les te kunnen geven.
Ik denk wel dat je er met haar over moet beginnen zodat zij je daar in kan begeleiden.
Het paard goed van achter naar voren rijden zodat de achterhand er goed onder komt en hij tot dragen komt. Hij moet leren dragen. ij laat je handen ten alle tijden op de plek staan en sluit en opent enkel je pink en ringvinger, binnenhand draits iets in voor stelling buitenhand staat. Altijd op de plek laten staan zodat de pony weet waar hij zoeken moet. Dan rijd je een zo je hebt je teugel op maat en wedden dat hij dan vanzelf komt. Niet aan de voorkant denken de achterkant die is belangrijk de voorkant kun je vergeten die komt vanzelf.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:31

loutjuh schreef:
toch ben ik het hier niet mee eens. recht richten is het eerste wat je doet voordat je het paard verder rijdt, een scheef paard draagt zijn gewicht niet verdeeld maar zal het ongelijk verdelen, waardoor er blessures kunnen onstaan.

daarnaast schrijf je dat veel mensen hun paarden in de b en l al goed nagefelijk hebben lopen. Wie zegt dat deze ruiters niet eerst goed losrijden/recht richten en daarnaast zijn niet alle paarden zo scheef als je erop zit.

en over de passage met een scheef paard kun je geen passage rijden. Alle paarden die niet correct gereden worden zullen het naar mijn idee niet hoger halen als de M, en je hebt natuurlijk zat ruiters er tussen zitten die paarden hebben die van nature heel recht zijn of onbewust goed rijden en die het wel ver schoppen.

maar nogmaals een scheef paard kan niet naar beneden en een paard dat niet naar beneden wil met zijn neusje is niet goed voorwaarts neerwaarts gereden.

Ik zou er niet zo stellig van overtuigd zijn als ik het zelf heb meegemaakt met mijn paard.

maar hoe goed over dit soort dingen bestaan er tal van meningen en tal van discussies en bij de een werkt het ander en anders om toch Lachen

Rechtrichten is pas het vijfde punt van de lijst daarvoor komen nog takt, ontspanning, aanleuning, schwung dan komt pas rechtrichten en daarna het verzamelen.

Een scheef paard kan wel naar beneden maar wat heft die daar te zoeken dan? Rechtrichten is dus niet het eerste wat je doet.
Je vraagt takt, drijft de achterhand er goed onder, maakt hem sterk zodat hij jou kan dragen, je activeert hem nog meer, de aanleuning komt en dan komt het rechtrichten.
Rechtrichten is in het begin helemaal niet belangrijk, het gangwerk is veel belangrijker. Tegenwoordig schoppen slecht gerden paarden het best wel ver, mar dat ligt aan het jurycorps. Ieder paard is scheef, maar naar mate de eerste vier punten zich verbeteren komt het rechtrichten ook gemakkelijker voor. Als je maar vanachter naar voor blijft rijden en voor absoluut niet trekt.
Duitse klassieke dressuur.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:27

Kafue schreef:
De naam Hedy Roobaart zegt me niets en ik draai al weer heel wat jaartjes mee in de paardensport.

Oja..
Vergeten er neer te zetten...De naam is Hedy Robaard, en het was voor haar in de ponyjaren. De paarden is nu aan de gang..

En iedereen die het over van-achteren-naar-voren rijden het grootste deel van aan de teugel rijden vind, daar ben ik het ook mee eens. Maar het is allemaal gewoon nog zo moeilijk...Ik heb deze pony nou ongeveer een jaar, en hij is nu ongeveer ook een jaar onder het zadel....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:34

love_sander schreef:
Oja..
Vergeten er neer te zetten...De naam is Hedy Robaard, en het was voor haar in de ponyjaren. De paarden is nu aan de gang..

En iedereen die het over van-achteren-naar-voren rijden het grootste deel van aan de teugel rijden vind, daar ben ik het ook mee eens. Maar het is allemaal gewoon nog zo moeilijk...Ik heb deze pony nou ongeveer een jaar, en hij is nu ongeveer ook een jaar onder het zadel....

Het is ook niet makkelijk. Meid ik ben op mijn twaalfde begonnen en het geklungeld totdat ik 28 was. Nu ben ik 30 en in die 2 jaar heb ik geleerd hoe van achter naar voren. Ik heb mazzel met een goede instructeur en een goed paard. Nu valt bij mij het kwartje goed. In tussentijd ben ik er nog een jaar uit geweest zwanger geweeest, kindje gekregen dus rustig aan gedaan.

Eigelijk is het makkelijk maar je moet omschakelen van hoe je nu rijd naar hoe je zou moeten rijden. Stel je ervoor open en denk er iedere keer over na. Droog oefenen noem ik dat dan wordt het vanzelf een gewoonte en lukt het je wel. Doorzetten het lukt je wel!!!!!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:45

Kafue schreef:
Het is ook niet makkelijk. Meid ik ben op mijn twaalfde begonnen en het geklungeld totdat ik 28 was. Nu ben ik 30 en in die 2 jaar heb ik geleerd hoe van achter naar voren. Ik heb mazzel met een goede instructeur en een goed paard. Nu valt bij mij het kwartje goed. In tussentijd ben ik er nog een jaar uit geweest zwanger geweeest, kindje gekregen dus rustig aan gedaan.

Eigelijk is het makkelijk maar je moet omschakelen van hoe je nu rijd naar hoe je zou moeten rijden. Stel je ervoor open en denk er iedere keer over na. Droog oefenen noem ik dat dan wordt het vanzelf een gewoonte en lukt het je wel. Doorzetten het lukt je wel!!!!!

Ja ik doe heel erg mijn best. Ik vind het mooier tonen op een wedstrijd. Laatst was er iemand die had hem in de B super aan de teugel sjouwen, en daarna kwam ereen die had de nek kaasrecht naar voren....Dan krijg je gelijk veel minder punten, omdat de jury daarvoor zon mooie showende pony heeft zien lopen...Dat is echt sneu, want wieweet of het een manegepony is geweest, of oud is, of het meisje heeft de pony net...weet ik het!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:49

love_sander schreef:
Ja ik doe heel erg mijn best. Ik vind het mooier tonen op een wedstrijd. Laatst was er iemand die had hem in de B super aan de teugel sjouwen, en daarna kwam ereen die had de nek kaasrecht naar voren....Dan krijg je gelijk veel minder punten, omdat de jury daarvoor zon mooie showende pony heeft zien lopen...Dat is echt sneu, want wieweet of het een manegepony is geweest, of oud is, of het meisje heeft de pony net...weet ik het!

Maar goed in de B wordt aanleuning gevraagd en met de nek kaarsrecht naar voren is dat er niet. Mischien had die pony de rug wel weggedrukt of liep op de voorhand.
Ik geef toe dat de showponys soms onevenredig beoordeeld worden hoor, die krijgen vaak onverdiend punten.
En als jij je best doet komt de rest vanzelf.
Het is niet alleen mooier het is beter voor je pony.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 00:10

CrOsSgIrL schreef:
dat is idd volgens my niet zon goed idee,, ik heb ook een tijd problemen met aan de teugel rijden gehad en toen heb ik het ook zo proberen te doen,, ze lopen dan idd wel aan te teugel, maar heel gespannen!!! en dat wil de jury ook niet zien!!

Tuurlijk! En uiteindelijk gaat het er om wat de jury wil zien en is het welzijn van je paard bijzaak.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:55

ja precies,,

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:29

love_sander schreef:
Maar dan trek je ze ja weer...

nee hoor je trekt dan niet. als je je paard eerst lengte geeft en dus je handen laat volgen en vervolgens hem weer wat meer wil oprichten doe je dat dmv je benen en zit en niet eerst de teugels korter pakken. het hoofd komt weer omhoog dus door je aandrijving met behulp van je kuit. als het hoofd dan omhoog komt dan neem je je teugels weer op maat.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:34

en uiteindelijk is ieder paard weer anders Haha! Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:03

je moet ook zorgen dat je paard goed aan je been loopt he, anders gaat het ook mis.

dus zorg ik voor goede impuls, en dan geef ik met mijn handen heel miniescuul kleine ophoudingjes. ja, hoe leg je dat uit..

nooit trekken in ieder geval! jak, wat heb ik een hekel aan mensen die trekken en zagen!!! hoe erg kan het zijn!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:12

toevoeging:

kleine kneepjes, dat is het! maar wel heel klein.

als de bazin zou zien dat ik mijn verzorg pony in de mond trek zou ik echt de klos zijn, zeker weten!
ik zou ook boos zijn, rij je je paard tot de z2, helemaal piekfijnm komt er een in de mond rukken.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:23

ik rij nu zo'n 12 jaar op de manege, maar zodra ik 1 van de paarden aan de teugel krijg, dan ben ik dolblij!
Met 1 van de pony's gaat het redelijk simpel, maar de paarden hebben allemaal een andere gebruiksaanwijzing.
Vorige week vrijdag kreeg ik Rayah aan de teugel (natuurlijk alleen de laatste 5 minuten van de les), maar uiteindelijk is het gelukt door veel voorwaarts te rijden, diep zitten, benen lang, voltes rijden, stelling te vragen en links-rechts snelle kneepjes in de teugel.
Vaak heb ik wel het idee dat ik niet 'hard' genoeg ben in mijn hand, dat ik gewoon meer kracht zou moeten zetten met knijpen in de teugel (mijn pink ligt ook niet aan de teugel).
Weet niet of je er iets aan hebt, maar gewoon blijven proberen!