sheldon@work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:43

Wat een leukerd..

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:28

Hoi

Ik wil niet vervelend zijn, maar een aantal dingen vallen me op.

Ten eerste lijkt het net of je pony op de bijzetteugels 'hangt' waardoor hij zijn rug en achterhand wegdrukt. Het lijkt ook of ze met name in de galopfoto erg scheef loopt.

Mijn advies is om de bijzets eraf te halen en met touwtjes, passoateugel of dubbele longe te gaan longeren. Met deze hulpteugels kan je veel effectiever trainen en kan je je paard rechter er meer verzameld krijgen.

Verder vind ik het een erg leuk dier om te zien.

Gwen

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:33

Gwenny schreef:
Hoi

Ik wil niet vervelend zijn, maar een aantal dingen vallen me op.

Ten eerste lijkt het net of je pony op de bijzetteugels 'hangt' waardoor hij zijn rug en achterhand wegdrukt. Het lijkt ook of ze met name in de galopfoto erg scheef loopt.

Mijn advies is om de bijzets eraf te halen en met touwtjes, passoateugel of dubbele longe te gaan longeren. Met deze hulpteugels kan je veel effectiever trainen en kan je je paard rechter er meer verzameld krijgen.

Verder vind ik het een erg leuk dier om te zien.

Gwen

Ik ben voll akkoord met je manier hoe jij het zou oplossen, zo zou ik het ook doen. Enkel van die touwtjes of pessoa zou ik nu nog nieet aan beginnen. Het paard zet de 8erhand al enorm naast het lichaam, en vermits je met touwtjes of pessoa niet echt kan voorkomen dat ze die 8erhand naastzet zou ik eers een maand beginnen met dubbele longe. En zo eerst die 8erhand onder laten komen en het paard zo 'voorwaarst neerwaarts' laten lopen. Zo maakt het paard de hals lang, lost de rug gebruikt de buikspieren en maakt de voorhand plaats voor de 8erhand. Persoonlijk zou ik eerst naar de dubbele longe gaan om aan die 8erhand te werken, en dan pas naar een pessoa of ander hulpmiddel gaan. Maar wat er nu aan hangt, vind ik niet de juiste.

Greetz RUDY

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 15:54

@Gwenny en Rudy,
wat jullie zeggen klopt helemaal; Sheldon heeft een rugblessure gehad en is nog steeds herstellende. (jullie zijn de eerste die t opvalt OK dan! ). Door de pijn in zn rug heeft de schouder vastgezeten (de spieren dan), hij liep nog schever, momenteel gaat t steeds beter. Overigens is zijn bouw nogal moeilijk met de rug, je ziet t niet op de foto's maar hij heeft een heel rechte hals, dus van nature drukt hij zijn rug ook nog eens weg, t valt m ook allemaal niet mee.
Ik vind de pessoa heel fijn voor t ruggebruik (gaat er goed mee, we wisselen longeren bijzet/pessoa vaak af) maar niet fijn voor de mond; door de beweging vd achterhand vind ik t bit onrustiger (maar das mijn mening), dus ik ben nogal spaarzaam in gebruik daarmee.
Mijn instructice geeft de bijzets aangeraden en eerlijk gezegt gaat hij sindsdien wel vooruit, dus ik laat dat liever zo.

Wel bedankt voor jullie tips OK dan!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 15:57

enne vanwege de rug dus ook die tempowisselingen aan de longe, na n tijdje komt die achterhand dr meer onder en loopt ie rechter, maarre hij liep ook schever omdat ik met t fototoestel in de weer was, dan keert ie zich of naar me toe of van me af Haha!

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:57

Hoi

Ik wil toch nog even terug komen op de werking van de bijzetteugel.

Een paard kan (zeker als er rubber in de teugel zit) makkelijk gaan hangen op de teugel. Het gevolg van het hangen is dat het paard zijn spieren verkeerd belast met als gevolg blessures.
Je kan het beste inplaats van de bijzet touwtjes of een dubbele longeerlijn gebruiken. Doordat de touwtjes en longeerlijn geen rubber bevatten en een tweepuntsbevestiging hebben wordt het paard uitgenodigd in de juiste houding te lopen. Het paard spant en ontspant de juiste spieren en kan vrijwel onmogelijk op de teugel gaan hangen.

Wat ook een nadeel van de bijzet is, is dat het paard in een houding wordt gedwongen en zo de neiging heeft (en dat ook doet) om de spieren te gaan verkrampen.

Ik hoop dat je iets met deze info kan.

Gwen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 00:22

@Gwenny, dat klopt op een bijzet kunnen ze hangen, maar over t algemeen (iig met Sheldon) als ik hem goed aan t werk houdt, doet hij dit niet... Ik vind t grootste nadeel van rubber overigens dat t gaat "zwiepen" als de bijzets los gaan hangen, nog geen alternatief gevonden.. zucht...
Overigens vind ik dat een bijzet niet meteen een houding afdwingt, dat ligt eraan hoe strak je ze bevestigt.

Heb alleen een vraagje: touwtjes, met wat voor knoop bevestig jij die?
Ik knoop ze weleens van onder aan de singel (tussen de voorbenen), dan door t bit, en dan weer aan t zadel (of singel) vast. Nu heb ik één ding; ze schieten los Verward . Niet eens omdat t paard hangt, maar omdat t paard beweegt lijkt mij vaak (hij stapt, trekt niet en dan hangt er weer een touwtje los). Ik maak zo'n knoopje die je meteen los kan trekken aan één uiteinde zeg maar, is daar een alternatief voor?

enne bedankt voor jouw info en tips! OK dan! Knipoog

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:07

Hoi

Ik maak de touwtjes aan de ene kant (onderste kant) met een lus vast en aan de bovenkant met een speciale veiligheidsknoop zodat ik ze meteen los kan trekken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de touwtjes los gingen. Ik gebruik overigens scheerlijnen waar ze tenten mee vastzetten. Deze touwtjes zijn oersterk en blijven goed zitten.

De dubbele longe maak ik op legio manieren vast. Het ligt eraan welke training het paard nodig heeft.

Ik hoop dat de touwtjes voortaan blijven zitten.

Gwen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 18:38

Gwenny schreef:
Hoi

Ik maak de touwtjes aan de ene kant (onderste kant) met een lus vast en aan de bovenkant met een speciale veiligheidsknoop zodat ik ze meteen los kan trekken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de touwtjes los gingen. Ik gebruik overigens scheerlijnen waar ze tenten mee vastzetten. Deze touwtjes zijn oersterk en blijven goed zitten.

De dubbele longe maak ik op legio manieren vast. Het ligt eraan welke training het paard nodig heeft.

Ik hoop dat de touwtjes voortaan blijven zitten.

Gwen

Mmh zal eens kijken of een ander touwtje wel blijft zitten, miss zijn de mijne te glad ofzo Haha!
Dubbele longe doe ik meestal gewoon aan t bit, de "achterlijn" door longeersingelring, en achter de billen door. De "voorlijn" knip ik gewoon aan t bit en direct naar me toe, of soms (vooral voor stelling te kunnen regelen) ook eerst door longeersingel ring en dan pas aan t bit. Ik weet dat er legio manieren zijn, maar deze werkt wel fijn met Don.
Bij Sheldon blijft t ook basistraining, toen ik t beestje overgenomen had, had ik nooit verwacht dat ik er nog ooit op zou kunnen, zo beroerd was ie. Wat dat betreft heeft ie me nog verbaasd, we kijken lekker op t gemakje af hoe ver dat hij nog komen kan . Hij is veranderd van een depressief half dood paard naar een fel, spelerig paardje; ik ben toch trots op m! Lachen

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:00

Hoi

Gelukkig gaat het de goede kant op! Heb je al nieuwere foto's?

Gwen

xxsummyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:11

kan best wel gaaf lopen zotezien nu nog de rij foto's Haha! Tong uitsteken

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:29

Ik heb geen digi, dus foto's gaan bij mij op de ouderwetse manier: rolletje volmaken, wegbrengen en kijken of ze gelukt zijn Haha! en dat duurt allemaal wel wat langer.. naja ik blijf fotograferen zo een leuke sport vinden!
Rijfoto's zijn er nog even niet, maar komen binnenkort! Eerst mn tentamens heelhuids doorkomen Schijnheilig, en heb zelf ook een rugblessure (werveltje kapot) dus moet nog ffkes kalm aan doen (ach weet ik iig wat mn paard voelt), was laatst weer niet helemaal in orde Scheve mond. Jullie zien vanzelf een topic met Donneke onder t zadel verschijnen, beloofd Haha! (ahum, we zijn een kreupel stelletje bij elkaar als ik er zo over nadenk Tong uitsteken )

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:31

ziet er netjes uit hoor... heel leuk

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:35

leuk paardje hoor!vooral laatste foto!