Boy (3,5 jaar) 1 week zadelmak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:45

Bienotje schreef:
is dat alwel in zijn voordeel, als ie nu al zo met het hoofd laag en netjes rond loopt? Ik denk dat het beter is om hem tot nu even helemaal zonder druk op de teugels aan te rijden, met het hoofd lekker vrij en zelf dragend. Maar helemaal zeker ben ik daar eerlijk gezegd niet van hoor, of dat ook echt beter is.

Is ie niet toch al eerder bereden. Kheb namelijk ook al mijn buurman toen ik wat kleiner was geholpen met een aantal paarden inrijden. Na zeker een paar maanden dagelijks grondwerk kon ik er pas zonder problemen op. Maar ondanks al dat grondwerk was dat niet binnen enkele weken al nageeflijk lopen. En echt wel dat een paar van deze paarden redelijk hoog de dressuur zijn gekomen, dus niet vanaf het begin nageeflijk leren lopen werkt denk ik echt niet als nadeel.

T verbaast me dus dat het je al zo goed afgaat, kijk daardoor in ieder geval uit dat je niet per ongeluk je paardje gaat overvragen doordat het zo goed gaat (daarmee bedoel ik dus ook overvragen met aan de teugel lopen, mijn eigen ervaring is dat ik vooral naar het hoofd kijk als ik probeer mijn paardje te verzamelen en na te laten geven en als jij dat ook hebt dan denk ik dat je iets te vlug gaat voor zo'n jong paardje). En houd er rekening mee dat je misschien nog een periode gaat krijgen dat ie toch ook nog streken gaat proberen, maar ja. Hopelijk gaat dat je bespaard blijven.

In ieer geval wel heel veel succes en plezier nog tijdens het inrijden van dat paardje!!

mee eens, laat het paardje lekker zijn eigen balans zoeken en op 4 benen leren lopen! Verder wel een hele leuke pony!

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:54

ik zelf vind dat je heel juist bezig bent.
eerste paar keren zal ze hem heus niet meteen omlaag gereden hebben.
een jong paard heeft veel aan een vaste aanleuning,en kan ook zo leren om op 4 benen te leren lopen.

ik zelf heb een tijdje een net ingereden pony gereden,en merkte zelf ook hoe veel beter ze liep met goede aanleuning dan dat als ik de teugels los gooide.

maar er zijn zoveel manieren van inrijden,ik laat iedereen bij zijn eigen mening en eigen waarde Lachen

harstikke leuke pony is het!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:01

@Patsur, ik hoop dat je mijn reactie net voor jou al gelezen hebt? zo niet doe dat dan eerst ff ajb daar staat namelijk een uitleg van mij. Lachen

@beautyfull_mickey, idd iedereen maakt op z'n eigen manier een pony zadelmak, de is echt niet de eerste waar ik op zit, maar dit is wel de eerste die zo makkelijk in de aanleuning loopt, ik weet ook wel dat hij over een tijdje vast wel z'n streken gaat krijgen, maar dat is toch niet gek bij een jonge!

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:07

ziet er leuk uit hoor Jaggie, en je verhaal maakt het geheel duidelijk. Ik zie ook niet dat je veel druk op je handen hebt. E

Dus succes ermee!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:34

ja gelezen, het klopt wel wat je zegt. Ik wist dus niet dat hij al betuigd was en in dat geval kun je al veel meer! Maar dat van beauftifull_mickey klopt dan weer niet, want een paard moet zowel als met lange teugels als met waslijnen normaal op 4 benen kunnen lopen. Je moet in een B-proef toch ook halsstrekkenlaten zien? Met lange teugels kun je ook rond rijden hoor...

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 00:01

@Hanneke_S, dankje

@Patsur, dankje dat je mijn uitleg hebt gelezen, dat schept duidelijkheid.
Je hebt idd gelijk dat een pony/paard met lange teugel ook op eigen benen moet kunnen lopen, want halsstrekken wordt in de proef idd niet voor niks gevraagd. Daarom laat ik een jonge pony/paard ook veel halsstrekken tussendoor, alleen heb ik daar geen foto's van verder. Trouwens op deze foto's zat ik er al 15 minuten op, de eerste paar rondjes heeft hij gewoon aan de lange teugel gelopen hoor. Lachen

Enne nog als aanvulling, wat Beautifull_Mickey zegt klopt wel, maar is niet helemaal compleet, een pony moet als 'ie aan in de aanleuning loopt op eigen benen lopen maar OOK als hij met "waslijntjes" gereden wordt , met andere woorden, altijd dus. Maar dat zal ze vast ook wel bedoeld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:04

ziet er netjes uit hoor!

En ik ken net, jonge pony zo rijden, sommige pony's lopen zonder druk zo netjes. (oki lijkt bijvoorbeeld in die houding geboren te zijn Knipoog)

love_britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:10

mooi paardje!!
ziet er ook netjes uit

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:51

Ik ben ook van mening dat jonge paarden de eerste maanden met bijna geen druk op de teugels gereden moeten worden, anders krijgen ze die valse knik in de nek. Maar het zal inderdaad wel schelen dat de pony al voor de kar staat.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:59

Mooi hoofdstel!! en leuke pony Knipoog

irene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:13

op de foto's te zien staat er weinig druk op de teugels, en het lijkt mij ook niet goed om een jonge pony meteen aan zijn lot over te laten door met lange teugels te rijden, als hij uit zichzelf nageeft (zoals jaggie zei) dan is het tog alleen maar goed?
wat moet ze dan doen.. teugels losgooien?
als de pony echt zo uit zichzelf loopt is er tog nix mis mee..hij loopt helemaal niet te rond en heeft mooie aanleuning.
nog veel plezier ermee, maar dat komt vast wel goed

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:15

irene15 schreef:
op de foto's te zien staat er weinig druk op de teugels, en het lijkt mij ook niet goed om een jonge pony meteen aan zijn lot over te laten door met lange teugels te rijden, als hij uit zichzelf nageeft (zoals jaggie zei) dan is het tog alleen maar goed?
wat moet ze dan doen.. teugels losgooien?
als de pony echt zo uit zichzelf loopt is er tog nix mis mee..hij loopt helemaal niet te rond en heeft mooie aanleuning.
nog veel plezier ermee, maar dat komt vast wel goed

Dat heb ik altijd geleerd, zo leer je een jong paard zelf te lopen, en dan langzamerhand steeds meer druk van voor te nemen, maar dat gebeurt in langdurige fases.

Het is zeker wel een voordeel dat hij eerst voor de kar stond

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:23

Mooie foto's leuk beestje!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 18:53

thx voor de reacties!

@Tulandro, ik heb geen druk op de teugels! ik heb nu gewoon een contactteugel en als ik dan drijf gaat hij naar onder, mooi meegenomen. Wat moet ik dan doen, teugels losgooien en maar laten gaan? daar zal hij zeker weten onzeker van worden. Hij steunt er nu niet op, hangt niet op mijn hand, is niet sterk in de mond, zit niet vast in de rug en kijk wat hij achter al ondertreed!

marlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:51

Leuke pony. En fijn dat het zo goed gaat. HOpelijk blijft het zo goed gaan.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:55

leuke fotos!!
ziet er netjes uit!!
Leuk beestje ook!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:06

Ik vind het er erg goed uit zien voor een weekje onder het zadel.!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:10

Mooi paardje hoor Lachen aha knap dat het al zo snel goed gaat..maar het kan zijn dat ik het verbeeld mar heb je je beugels niet een beetje lang of heb je dat juist extra omdat hij mischien ergens van schrikt ofzo?

Verder ziet het er super goed uit..zeker omdat hij nog maar zo kort onder het zadel licht

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 21:37

Dankjullie wel voor de reacties! Zaterdag komt zijn baasje hem alweer halen en dan is het over met de pret, maar hij is braaf geweest en vooral makkelijk en dat maakt het voor mij ook wel prettig werken.

@TillyFan, hmm ik vind mijn beugels niet zo lang eigenlijk, meestal rijd ik ook met een dressuurzadel, alleen met zadelmak en springen niet natuurlijk. Maar als ik de beugels nog korter maak, dan kom ik met m'n knieeën boven de kniewrong uit.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:58

Leuke pony, ziet er heel braaf uit!
Ziet er ook echt al netjes uit, zijn baasje zal er wel blij mee zijn dat jij hem zo netjes zadelmak hebt gemaakt Knipoog!

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:17

ik vind het er netjes uit zien en heb dus verder geen commetaar. Lachen
je hebt een mooi hoffdstel. en jij geluk dat je bak nog mooi droog is Lachen Knipoog

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:52

Dankjewel.

Ja die zal er vast blij mee zijn dat hij het zo goed doet!

@ilovejuno, dat hoofdstel heb ik 2 jaar geleden geloof ik een keer gewonnen met mijn E-pony, toen we nog L1 reden. Maar het is maar een ponymaat dus rijd ik er alleen maar 1 andere pony mee en nu dan ff deze ook, omdat het hem ook past.

Ja de bak was gelukkig weer droog, maar verder heb je aan deze bak weinig, deze is heel klein en in het midden staat een stapmolen. Voor de echte training ga ik dan ook in de binnenbak rijden, 5 minuten verderop en 's zomers rijd ik in de wei.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:02

wow ziet er goed uit, ik denk dat je d andere maar lekker moet laten zeuren, ik heb het idee dat je heel goed weet waar je mee bezig bent, je pony loopt mooi van voor achter naar voor, treed goed onder, en als je een paard goed voorwaarts hebt, en hij heeft nijn hals dan lopen ze al heel snel in de krul...

Shariff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:07

Tsjah ik vind ook niet dat je hem gelijk naar beneden moet rijden!
Is toch niet zo belangrijk je moet hem de eerste keren juist voorwaarts rijden! of die nou zijn achterhand er goed bij heeft ofniet. Laat hem juist eerst weten dat hij voorwaarts moet.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:08

Ik vind dat je goed bezig bent hoor, laat je niet van de wijs brengen Lachen. Echt een hele leuke pony, het ziet er al heel netjes uit .