Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Kafue schreef:Allereerst de belangrijkste tip is om het bit een gaatje hoger vast te maken. Verder trainen om de achterhand er verder onder te krijgen zodat hij mee tot dragen komt.
Een aantal paarden bij ons op stal doet het ook, maar je kunt het bij die paarden en ruiiters bijna altijd terug voeren op het rijden en een aanleuningsprobleem.
Dus lekker van achter naar voren, achterbenen goed achtiveren.
De sperriem zou ik niet strakker doen ik zou hem nog eerder eraf laten.
Dus even lekker aan het rijden werken en die hoofd lashouding laten zitten die komt vanzelf en daarmee valt het tongprobleem vanzelf weg.

milkshake schreef:heey
een pony op de manege deed haar tong ook over het bit heen toen heb ik gevraagd wat ik moest doen ze zeiden dat het niet erg was en nu is het gewoon over ze doet het nooit meet
tenmiste dat dacht ik altijd hoor,, bij mij ging het over toen ik minder ging vragen in haar mond en meer met mijn zit en mijn benen ging rijden

CrOsSgIrL schreef:mijn pony heeft het ook een tijdje gedaan,,maar het was opeens weer over..ligt het misschien niet gewoon aan de manier van rijden,, want je paard gaat toch zijn tong over zijn bit doen om van de druk te ontkomen?tenmiste dat dacht ik altijd hoor,, bij mij ging het over toen ik minder ging vragen in haar mond en meer met mijn zit en mijn benen ging rijden
loutjuh schreef:ja dat is zo, maar ik rijd haar nog niet van voren bij elkaar, en rijd hem alleen nog maar van achter naar voren dus met een hele lichte druk en voor de rest alleen voorwaarts maar dan nog gaat hij zich opkroppen om zijn tong over het bit te doen.
loutjuh schreef:de foto in mijn profiel is van heel lang terug voor dat er kissing spines bij haar geconstateerd was, nu ik weer mag beginnen rijd ik hem zoals ik al zei...alleen maar van achter naar voren en verder vraag ik nog niks
marlo schreef:en sommige paarden klieren nogal eens als alles te los zit en de mond ver open kan de de tong dus alle kante op kan
misschien is het hoofdstel een gaatje hoger of lager hangen ook een idee,, je moet daarmee alles gewoon uitproberen totdat je de juiste snaar hebt geraakt,,want het kan natuurlyk ook dat het paard zich tegen het hoofdstel verzet door zijn tong over zijn bit te gooien.

maar ik deel alleen maar even een ervaring met jullie