loodlijn ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:25

Lusitana schreef:
Op de eerste foto gaat het paard ook al behoorlijk achter de loodlijn(en niet iets). Maar enfin, je snapte het al , het is dus een loodrechte lijn van boven naar beneden. Die moet je bv ook door de schouder, heup en enkel van de ruiter moeten trekken, dan zit de ruiter correct. En zo zijn er meer toepassingen van een loodlijn. Dit komt van vroeger, toen men een loodje aan een touwtje (lijn) hing om een echte vertikale lijn te krijgen in de bouw bv.

ik ben de genoemde site aan het vertalen, dus binnenkort meer in het Nederlands te lezen. Maar het gaat langzaam, sorry.

Dan kun je een mailtje sturen aan de schrijver van het artikel, dan zijn de artikels in 2 talen verkrijgbaar.
Ja ik vind het echt een super site, zie je heilige Anky van een andere kant...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:16

Ja inderdaad... Je kunt ook echt die "verkreukelde" spieren in de hals zien. Echt verschikkelijk...
@ Lustiana: lukt het een beetje?
Deze site zal heel goed zijn voor mensen die LDR rijden. Zien ze wat het aan kan richten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:48

Afbeelding
Dit is toch niet normaal meer? En zover dat de neus op de borst zit en een hulpteugel!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:00

Het paard bokt ook daar, geloof ik? Dus verzet zich wel degelijk. Ik kots echt op mensen die het prachtig vinden als het hoofd van hun paard tussen de voorbenen hangt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:19

Volgens mij zit ie in galop, want er staat nog een foto van ditzelfde paard en dan met bijna dezelfde beweging, dan zie je dat het galop is. Maar omdat ze zo naar beneden worden getrokken dukkelen ze op de voorhand. Dat is erg goed te zien.
En misschien bokt ie inderdaad.
Dit is trouwens de enige echte sjef janssen. Trainer van Anky van Grunsven.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:22

Volgens mij worden Anky's paarden een stuk ouder dan het gemiddelde Nederlandse paard, in een goede gezondheid, en dat in de topsport met alle risico's die daarbij horen als vervoer enzo. Het probleem is eerder dat leken dit soort dingen na willen doen, zonder goede begeleiding.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:28

Ookal heb je goede begeleiding is het nog niet goed. Bekijk die aangegeven site maar eens. Zie je heel goed de spierwerking bij een paard die voor de loodlijn en achter de loodlijn (LDR) loopt. Je ziet ook verkreukelde halzen bij de paarden die LDR rijden. Er staan veel foto's van ankys paarden aangegeven en dit vind ik niet normaal. Bonifire en Salinero hebben nooit mooi in de hals gelopen omdat die gewoon helemaal vern**kt is.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:28

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk Miran. Salinero is niet voor niets uitgekozen tot "Happy Athlete". Wat betreft die foto, die is gewoon op het verkeerde moment genomen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:32

Afbeelding
Onze enige echte anky van grunsven. Is dit forceren of is dit forceren.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:36

Milkaatjuh schreef:
[image]
Onze enige echte anky van grunsven. Is dit forceren of is dit forceren.

Maar toch presteren haar paarden op hoog niveau, hebben ze een top op latere leeftijd!! Dus of het slecht is? Ik weet het nog zo net niet hoor.. ik kan mijn paard ook met zijn neus op mijn beugel laten lopen, puur alleen om hem om te stellen, en dan bedoel ik alleen met been, en je hand wat meebewegen. .. het lijkt denk ik erger dan het is.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 03-01-05 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:41

Ze is niets voor niets 2x olympisch kampioen geworden mét 2 verschillende paarden. By the way er zijn ook foto's waarbij haar paarden wel vóór de loodlijn lopen, ze weet heus wel wat ze doet. Dat hoeft niemand anders haar te vertellen, behalve Sjef natuurlijk. Zoals je bij deze bovenste foto kunt zien komt de achterhand er mooi onder, dus dat betekent dat ze niet met haar handen terugtrekt. Verzet is er ook niet, anders zou hij wel zwiepen met zijn staart en zou het er ook niet ontspannen uitzien.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:47

Lees de site nou maar eens helemaal. Kijken hoe jullie dan praten.
Omdat LDR geaccepteerd word kunnne ze gewoon aan de top komen. Maar dat zegt niet meteen dat LDR rijden goed is.
En op de foto's waar ze wel voor de loodlijn lopen, drukken ze de rug weg en hebben ze of een valse knik of een geforceerde nek.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:01

Mensen kklik eens oop articles in other languages... dan staat het inn het nederlands. Dus mensen die vertalen, stop er maar mee, het staat er al in het nederlands op Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:02

Mmm... allleen het begin is int nl... de rest niet... Sjonge... kunnen ze dan niet gelijk de hele tekst in nl doen??
Lustiana je kunt doorgaan met vertalen... Sorry...

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:16

In een artikel in p&s stond dat de methode van Anky van Grunsven geen enkel kwaad kan. Er stond ook in dat Anky haar paarden altijd laat controleren of er niks mis, daaruit bleek dat haar manier van rijden geen enkel negatief effect heeft. Als LDR rijden niet goed is, zou Anky nu niet meer aan de top staan. Wat betreft de rug wegdrukken, als Anky dit voelt dan zet ze haar paard iets ronder in waardoor hij zijn rug weer ontspant. Ik heb al eerder gezegd dat je aan de manier van lopen van het paard kunt zien dat er geen valse knik of iets is, want de achterhand blijft er mooi bij. Naar mijn idee ontstaat er geen valse knik of een geforceerde nek als er niet met de hand wordt gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:20

Wat me ook opvalt dat er een vwn paard staat wat totaal op de voorhand loopt.
En staat daar bij dat het goed is?
kreeg dat zo snel niet gevonden?

want ook dat geeft problemen, alleen weer andere.

Dit is geen vrijpleite voor LDR, maar wel een belangrijke opmerking imo

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:22

Jah er werd aangegeven dat de paarden op de voorhand vallen en dat dat niet correct is. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:24

Bij vwnw of bij LDR?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:24

En sullie, het benenstelsel bijvoorbeeld is van een paard in "vrije beweging" is al beter als dat van een paard met LDR. Ik weet niet precies meer war ik het had gelezen.. dacht op bokt...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:25

@ runningkawa: LDR, vwnw weet ik niet.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:30

Vwnw is goed volgens hun, omdat de hals dan ontspannen en vrij is. Maar welk plaatje bedoel je met een vwnw paard op de voorhand?
Ik kan die niet vinden...
Kijk eens bij work&strech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:20

Afbeelding

Ik vind vwnw ook goed, maar niet zoals dit plaatje

Teveel op de voorhand, teveel belating van de voorbenen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:41

Vwnw staat helaas voor veel mensen gelijk aan het van het achterbeen af naar voren laten donderen van het hele paard...

Even over die foto's hierboven: die paarden worden stukje bij beetje opgerekt om dit te kunnen. Ik zou zelf een paard nooit zo extreem trainen, maar in principe gaat het erom dat het paard het kán. Dat er zo'n mate van gymnasticiteit aanwezig is dat hij zo in kan buigen (links,rechts,onder) zonder dat hij daarbij ook maar ergens blokkeerd in beweging. Zie er niet echt zo'n probleem in, zolang het maar een trainingsmethode blijft van mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn en er het gevoel voor hebben.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:28

Ik ga niet die hele site lezen, daar heb ik geen tijd voor, maar ik geloof dus wel dat Anky echt weet wat ze bezig is, en dat haar paarden echt onder goede dierenartscontrole staan. Ze eindigt heus niet zo hoog omdat de jury perse wil dat het paard zo getraind wordt, ze eindigt zo hoog omdat deze manier van trainen past bij haar paarden. Natuurlijk heb je altijd mensen die daar negatief over doen, maar hoe oud is Prisco nu? En Bonfire heeft toch ook op een mooie leeftijd erg hoog in de sport gelopen. Dan rijdt zij haar paarden dus niet kapot, in tegenstelling tot veel andere ruiters.

Ik heb wel eens eerder zulke sites gezien en artikels gelezen, en er komt vaak veel afgunst bij kijken. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.

roomsoes17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:39

dan heb k ff n vraagje Tong uitsteken
iemand gilde van de week dat ik me paard in n valse knik had :S maar ik geloof dat haar hoofdje wel redenlijk in die loodlijn was, is het dan erg dat ze niet perfeckt loopt met haar nek (daar zeg maar later aan werken)en er wel voor zorgen dat ze niet achter die loodlijn loopt?Groetjes