Janneke040 schreef:Ik verdien respect, door mijn paard met heel veel respect te trainen.
Ik train wel maar niet het respect. Respect kun je niet afdwingen ofzo.
Je kunt het wel sneller krijgen, verdienen dus door een duidelijke consequente manier van rijden, en trainen, te gebruiken, waarmee je je paard zelfvertrouwen geeft. Krijgt het paard zelfvertrouwen door jou, dan zal hij ook meer respect voor je krijgen.
Precies! Helemaal mee eens! Zo ga ik ook om met mijn paard en bereik ik het meeste.
Ik ben ook wel anders met mijn paard omgegaan. Vanuit mijn karakter wil ik nog wel eens het paard een 'beuk' geven als het niet wil. Onder het mom van: "Je zal en je moet."
Maar bij mijn paard werkt dat juist averechts, ik bereik helemaal niks. Ook voor mijn paard geldt, ik moet haar met respect behandelen dan krijg ik verreweg het meeste voor elkaar.
Een tijdje terug had ik het probleem dat mijn paard niet goed genoeg voor mijn been was op de wedstrijden. Een spoortje met wieltje aangeschaft maar het stond me ontzettend tegen, in de B al met wielen rijden.
Tijden getraind om mijn paard weer goed voor het been te krijgen en nu rijd ik weer met m'n stompe spoortje de wedstrijden.
(inmiddels L1, ga L2 starten in febr.)
Mijn idee van paardrijden is dat je met goede begeleiding heel ver kunt komen zónder toeters en bellen.
Mensen zijn geneigd om gauw naar hulpteugels of andere bitten te grijpen als het niet wil i.p.v. het probleem bij zichzelf te zoeken.
Dus TS, mijn advies aan jou is: ga met een zweepje rijden en wees consequent. Het is een jonge pony dus probeer in ieder geval nog een tijd zonder sporen te rijden.
Het is zo makkelijk om een spoortje om te doen, de pony reageert op het been maar na een tijdje wordt het weer minder. Sporen zijn idd bedoelt om hulpen te verfijnen.
Als een paard of een pony niet voor het been is dan moet je het probleem bij de wortel aanpakken en niet allemaal gekke dingen uithalen want dan neem je alleen de symptomen (tijdelijk) weg. Leidt de pony op de juiste manier op, dan heb je er het langste profijt van. Succes ermee!