Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bets schreef:Zet je handen stuk hoger, kan ze niet verder zakken, je trekt niet, ze moet alleen zichzelf wat meer gaan dragen waardoor ze ook beter de achterhand onder kan gaan brengen, als de drang naar voren goed in orde is. Dus je hoeft er niet veel voor te doen, maar zet die handen maar stuk hoger (dit is overigens tijdelijk!!) ze moet alleen meer leren om zichzelf te leren dragen. Heb je wel gelijkmatige aanleuning op beide kanten?
Kaja schreef:Wat een ONZIN!!!!!!
Waarom moeten die handen nou hoger???
Waarom moet die merrie zich op gaan richten???
Leer nou eerst eens op eigen benen te lopen en het gewicht gelijk te verdelen, van de voorhand af.
Een paard kan zich pas oprichten als het merendeel van het gewicht zich naar de achterhand heeft verplaatst, en dan richt het zich natuurlijk op.
Jij vertelt haar nu dat zij het paard omhoog moet trekken, zo krijgt zij toch alleen maar meer gewicht in haar handen...?!!!
En waar blijft de ontspanning dan, want op deze manier hou je continue spanning en leert de merrie nooit los te laten omdat de ruiter vasthoudt.
, gewoon handen stilzetten en ze zal gegarandeerd merken dat gewicht helemaal niet in de hand komt, hoe lager hoofdhouding hoe meer gewicht op voorhand en dus ook in handen van ruiter komt!
), zal paard de achterhand verder eronder brengen (doordat de drang naar voren in orde moet zijn dus zodanig is dat de benen verder naar voren komen, zowel voorbenen als achterbenen) en zal paard dus helemaal geen spanning hebben. Paard zal (als deze rechtgericht is...) gelijkmatige aanleuning hebben waardoor hij zal ontspannen en dan kan hij pas in voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen. Milkaatjuh schreef:Maar het gekke is is dat ze linksom gewoon goed loopt.. Dan loopt ze opgericht en netjes van mijn hand af. Voorwaartse drang zit wel goed. Ze is goed aan het been en reageerd op de kleinste hulpen. Zodra ik verzameld rijd is het goed, maar zodra ik verruim (rechts) dan gaat ze ene beetje hangen.
Ik heb verder wel gelijkmatige aanleuning alleen soms komt ze wat diep rechtsom. Maar alleen als ik ga verruimen.
Bets schreef:gewoon handen stilzetten en ze zal gegarandeerd merken dat gewicht helemaal niet in de hand komt, hoe lager hoofdhouding hoe meer gewicht op voorhand en dus ook in handen van ruiter komt!
Jaja, ik rijd al mijn jonge paarden zeer laag en diep en dan beweer jij dat ik gewicht in mijn handen heb?![]()
NIET dus, als ik mijn handen richting de mond steek blijven zij zelf lopen en hun hoofdhouding blijft daar waar het hoort.![]()
Je richt de hals toch op waardoor het hoofd naar boven komt, dus oprichting!! Dus naar mijn weten trek je het hoofd erop, je laat ze niet uit hun zelf oprichten.![]()
Het omhoog komen van het hoofd is oprichten vanuit de hals, en dan heb ik het niet over oprichten net als in de GP.
Je moet eens weten hoe weinig paarden rechtgericht lopen!!!!
Dus ga er dan ook niet vanuit dat deze dat doet, want dat doet ie niet dan durf ik je met mijn ogen dicht te vertellen!!!
Er van uitgaande dat de voorwaartse drang goed is, zoals TP al vaker heeft gemeld, moet de pony leren zichzelf te dragen en op eigen benen te lopen. Van nature lopen ze al op de voorhand, dus is dat ook je streven onder het zadel (in balans leren lopen op de voorhand) en dan gedurende het leerproces als ze sterker worden word de balans evenwichtig, dus net zoveel voor als achter.
Door het paard te gymnastiseren maak je hem aan beide kanten even sterk en lenig, en hier ligt TP haar probleem.
Zij moet dus beter trainen om haar paard aan beide kanten lenig te maken. Maar het paard moet ondertussen ook maar even de balans vinden en de kracht hebben om te leren lopen.
Dan ga je iemand toch niet adviseren om meer teugelwerk te verrichten.
Ze moet hem juist meer loslaten, durven los te laten en ontspannen op eigen benen te lopen.
Met oefeningen als tempowisselingen, overgangen, schijnovergangen en door beheerst, eerlijk en consequent te rijden zal zij kracht en vertrouwen bij de pony ontwikkelen, maar vooral ook door te stimuleren, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, op eigen benen te lopen.
Door het continue hoger houden van je handen kom je in een verkeerde houding te zitten en je pony in een verkeerde houding te lopen.
Geen ontspanning geen nageeflijkheid.
Want ontspannig is nageeflijkheid.Citaat:
Citaat:Gelijke aanleuning op beide teugels betekent NIET dat je paard rechtgericht is hoor!!!
Citaat:Ik doe het je niet na omdat ik met een jong of een onervaren paard graag werk in de ontspanning, maar als ik het dus goed begrijp rijd jij jou paarden direct op de achterhand, opgericht en ook nog eens rechtgericht???
Maar het kan een tip zijn voor anderen. Als je niet prettig bij voelt moet je het niet doen Kaja. Is jouw visie. Je mag mijn medebokkers pb-en om te vragen wat hun ervaring is. Stuur me maar pb zal ik je de namen geven.
en het gevoel van achter totaal niet kennen... is misschien niet helemaal juist...
anne_lieke schreef:een klein schokje met je binnen teugel, dan komt het hoofd iets omhoog..
natuurlijk moet je het niet te hard doen, dat is zielig, maar dat snap je zelf ook wel
Kaja schreef:En Bets, ik had je al eerder te kennen gegeven dat geen enkel paard recht is van nature, dus als je me ergens op wilt wijzen, doe dat dan wel op iets waar ik lering uit kan halen..
...
?? Terwijl daar het probleem ligt...
dan zijn we toch waar we wezen moeten....????