Ik vind het nogal meevallen hoor dat je je paard te weinig rijdt. Zoals ik het lees krijgt hij 5 dagen per week beweging. Als hij nu alle dagen in de wei komt ljikt me dit helemaal geen slecht schema (kan misschien optimaler maar oke)
Als je nu die drie intensieve dagen goed over de week verdeelt ben je naar mijn idee helemaal niet zo slecht bezig.
Misschien kun je je vriend het paard ook eens over balken laten longeren. Daar krijgen ze een betere coordinatie van ze leren hun benen op te tillen (dus meer gebruik achterhand)
Kaja
Geplaatst: 28-12-04 12:36
Het sterker maken van een paard krijg je door veel basiswerk te verrichten..!! Tempowisselingen, overgangen, voltes etc. etc. De basis moet in orde zijn om verder te werken. Als jou paard te slap is van achter voert hij zijn schouderbinnenwaarts, travers etc ook niet juist uit. Zet een stapje terug.. En ga niet (intensief) 3 maal in de week daar op trainen als je paard al aangeeft dat het teveel is... Alle signalen zijn er, waarom kijk je er dan omheen??? Zet een stap terug naar de basis en maak hem eerst in het basiswerk sterk, als je met bijv. wijken in de gaten krijgt dat hij sterker gaat bewegen pak dan eens een pasje schouderbinnenwaarts of travers mee en blijf er daarna vanaf... Steeds kleine beetjes en dan terug naar de basis... Als je paard het na een half uur genoeg vind stap dan af, zijn lichaam geeft immers aan dat het op raakt, met langer doorgaan bereik je niets alleen maar meer kans op blessures en strubbelingen tussen jou en je paard... Overvraag je paard niet en maak hem sterker door middel van basiswerk.
Tayga
Geplaatst: 29-12-04 22:45
5 dagen per weken werken moet toch meer dan genoeg zijn voor een gezond paard
Gaat het paard wel eens het bos in of lekker een keer springen? Ik ken wel meer paarden die heel erg opknappen van het bos, dat ze zich te veel vervelen met de dressuur. Lekker eind galoperen kan nooit geen kwaad voor de conditie