Het lukt me gewoon echt niet!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:14

littlegirl schreef:
'Ik vind het raar, gaat hij vooruit wil je weer terug, dan vind ik het niet gek dat hij weer staakt. Gaat ie lopen, laat maar lopen.........'

idd ben ik mee eens Scheve mond

Ook als ie in volle galop op een drukke weg zou afrennen. (ik heb het probleem gelukkig niet meer)

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:55

hey,

ik zou ook eerst op de grond met hem werken, en zorgen dat je duidelijk de leider bent! Als je paard terugstampt is er toch iets mis met de rangorde. Dominantieproblemen hoef je niet op te lossen door erop te slaan, je kan dus ook grondwerk doen. Hier zijn veel boeken over (hemfling, monty roberts,...) Als je de leider bent op de grond zal je zien dat het ook beter gaat onder het rijden.

Groetjes

laurake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:35

Ik heb net hetzelfde bij mijn merrie. Ze heeft gewoon een erg karakter op. Soms heb ik les en gaat het echt super en vind ik het heel leuk (wat al lang niet meer was geweest)! Tot ze plots zegt, hey ik heb geen zin meer. Gaat ze staken en achteruit lopen. Zo heb ik ook al in de gracht gezeten op wandeling. Meestal duurt het dan zo'n 10 min en dan gaat het weer over. Op het moment dat ze het doet straf ik haar. * Ze heeft altijd van die truuken. Vroeger heb ik veel gehuild Maar nu negeer ik het gewoon en ik zie dat het na een tijd verbetert. Dat is mijn manier maar als jullie ook nog tips hebben voor mij mag je mij altijd pb'n...

* als je paard stopt moet je op zn kont meppen. Maar zie dat je handen goed naar voor zijn zodat ja paard de ruimte heeft om vooruit te gaan. Als hij vooruit schiet laat hem ff lopen. En laat je handen naar voor. Als ie wat gelopen heeft dan kan je hem terug bij je nemen. Zo doe ik het altijd.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:24

Ik ga hier vast felle reacties op krijgen, maar ik ben van mening dat sommige paarden gewoon niet geschikt zijn om mee buiten te rijden. En dat hoeft dan niet de schuld van de ruiter perse te zijn en is ook niet de schuld van het paard. Maar zodra een paard van jongsafaan niet is geleerd rustig buiten te rijden en daar ook te luisteren, kunnnen ze buiten zeer zekerdwars zijn ja.

Als je niet veilig met een paard kan buitenrijden, dan is mijn advies: Probeer het ook niet! Dat is vragen om problemen. En als blijkt dat zo'n paard bij alle ruiters die erop zitten dwars is, probeer dan ook niet anderen op een voor hun onbekend paard rare capriolen uit te laten halen. De kans op ongelukken is gewoon veel te groot dan.

En even ter verduidelijking; ik zeg dus niet dat alle paarden die dwars kunnen zijn niet geschikt zijn voor buitenrijden. Een rare sprong maken kunnen ze allemaal, maar als je niet op je paardje kan vertrouwen weet je nooit wat er kan gebeuren. En aangezien ook ik eerst langs de weg moet voordat ik op de hei kom, vindt ik het alleen veraantwoord met een paard dat verkeersmak is.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:04

sunshine schreef:
Ben toen straks in de bossen gaan rijden met Beauty....ik weet dat hij vervelend is in de bossen maar wil het toch blijven proberen he !

Ik was echt zo boos toen straks....
Als hem iets niet beviel ging ie achteruit lopen, waardoor we dus bijna in de sloot lagen. Een keer lagen we d'r echt bijna in en ben ik dr afgesprongen, heb hem toen een mep gegeven waardoor die me wou meppen met zijn voorbenen was misschien ook lomp van me maar ik kon van alles doen maar ik kreeg hem gewoon niet vooruit.

Ging steeds uitzichzelf draven waardoor het dus weer lang duurde voordat ik hem weer terug in stap kreeg
Hij deed iig echt wat ie zelf wou Scheve mond

Dan heb ik nog een probleem....in draf ga ik veelste ver naar voren hangen (ik let er ook echt op maar het lukt me gewoon niet)...

Hebben jullie misschien wat tips ?
Op andere pony's heb ik dat niet zo gauw dat ik naar voren val maar op beauty dus heel erg.

Liefs sun

Ik raad aan om meer over naturel horsemanship te lezen, en daarvan allerlei tips te bekijken. Het werkt echt, en met deze methode, willen paarden vaak meewerken. Hier staat ook wat over op http://www.paardnatuurlijk.nl

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 02:07

Bienotje schreef:
Ik ga hier vast felle reacties op krijgen, maar ik ben van mening dat sommige paarden gewoon niet geschikt zijn om mee buiten te rijden. En dat hoeft dan niet de schuld van de ruiter perse te zijn en is ook niet de schuld van het paard. Maar zodra een paard van jongsafaan niet is geleerd rustig buiten te rijden en daar ook te luisteren, kunnnen ze buiten zeer zekerdwars zijn ja.

Als je niet veilig met een paard kan buitenrijden, dan is mijn advies: Probeer het ook niet! Dat is vragen om problemen. En als blijkt dat zo'n paard bij alle ruiters die erop zitten dwars is, probeer dan ook niet anderen op een voor hun onbekend paard rare capriolen uit te laten halen. De kans op ongelukken is gewoon veel te groot dan.

En even ter verduidelijking; ik zeg dus niet dat alle paarden die dwars kunnen zijn niet geschikt zijn voor buitenrijden. Een rare sprong maken kunnen ze allemaal, maar als je niet op je paardje kan vertrouwen weet je nooit wat er kan gebeuren. En aangezien ook ik eerst langs de weg moet voordat ik op de hei kom, vindt ik het alleen veraantwoord met een paard dat verkeersmak is.

Het is nooit te laat om een paard te leren rustig te zijn. Mijn zus en ik hebben een 11 jarig paard heringereden, die nu zo mak is als een lam, dol is op rijden, en vroeger veel drukker scheen te zijn.
Paarden zijn nooit ongeschikt om buiten te rijden, dat ligt aan de ruiter. Soms is het moeilijk om toe te geven, en ik zeg niet dat het bij dit paard het geval is, maar sommige mensen passen gewoon totaal niet bij enkele paarden.
He je hebt wel gelijk, je krijgt er wel reacties op Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:34

TurboBoem schreef:
Paarden zijn nooit ongeschikt om buiten te rijden, dat ligt aan de ruiter.

Of aan een vorige ruiter die iets 'achter gelaten' heeft bij het paard... Waar de nieuwe ruiter dus de problemen van moet ondervinden, en blijft zoeken naar een oplossing.

Sunshine & Lady54: let je er wel op dat op het moment dat je hem aandrijft je handen overdreven naar voren moet doen zodat hij ook de hulpen duidelijk doorkrijgt. Gaat hij te hard, ga dan zwaar en langzamer lichtrijden. Mocht je nog hulp willen, wil ik altijd wel een keer komen helpen hoor...