Bienotje schreef:Ik ga hier vast felle reacties op krijgen, maar ik ben van mening dat sommige paarden gewoon niet geschikt zijn om mee buiten te rijden. En dat hoeft dan niet de schuld van de ruiter perse te zijn en is ook niet de schuld van het paard. Maar zodra een paard van jongsafaan niet is geleerd rustig buiten te rijden en daar ook te luisteren, kunnnen ze buiten zeer zekerdwars zijn ja.
Als je niet veilig met een paard kan buitenrijden, dan is mijn advies: Probeer het ook niet! Dat is vragen om problemen. En als blijkt dat zo'n paard bij alle ruiters die erop zitten dwars is, probeer dan ook niet anderen op een voor hun onbekend paard rare capriolen uit te laten halen. De kans op ongelukken is gewoon veel te groot dan.
En even ter verduidelijking; ik zeg dus niet dat alle paarden die dwars kunnen zijn niet geschikt zijn voor buitenrijden. Een rare sprong maken kunnen ze allemaal, maar als je niet op je paardje kan vertrouwen weet je nooit wat er kan gebeuren. En aangezien ook ik eerst langs de weg moet voordat ik op de hei kom, vindt ik het alleen veraantwoord met een paard dat verkeersmak is.
Het is nooit te laat om een paard te leren rustig te zijn. Mijn zus en ik hebben een 11 jarig paard heringereden, die nu zo mak is als een lam, dol is op rijden, en vroeger veel drukker scheen te zijn.
Paarden zijn nooit ongeschikt om buiten te rijden, dat ligt aan de ruiter. Soms is het moeilijk om toe te geven, en ik zeg niet dat het bij dit paard het geval is, maar sommige mensen passen gewoon totaal niet bij enkele paarden.
He je hebt wel gelijk, je krijgt er wel reacties op