Een pony inrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:26

farouk is mijn pony geweest en ik kom veel bij bertus

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:26

ik ken de familie van buren ook

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:28

egt....is tamara dan jou verzorgster geweest ??
wat grappig joh dat dit zo loopt Haha!
heb je ook msn ? dat ik je eventueel sou kunne toevoegen ?

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:28

s0nlyYlana schreef:
:j ja ik ben ook al wel iemand aan het zoeken..

OK dan!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:29

ja hoor is goed ik pb je mijn msn wel even. tamara heeft mijn pony nooit verzorgt maar heeft hem van mij gekocht toen hij is ingereden

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:33

dan kan ik het verkeerd begrepen hebbe...want ik heb wel gehoord dat iemand farouk eerst verzorgt heeft...was dat dan iemand anders bij bertus ?? 0wja..ik m0et nu naar sch00l..ik kom vanav0nd denk ik weer op msn...

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:33

dan kan ik het verkeerd begrepen hebbe...want ik heb wel gehoord dat iemand farouk eerst verzorgt heeft...was dat dan iemand anders bij bertus ?? 0wja..ik m0et nu naar sch00l..ik kom vanav0nd denk ik weer op msn...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:02

tips voor inrijden:

kan jij longeren? of anders eerst lessen nemen.
kan je pony de basis stemhulpen al aan de hand?(halt,stap,draf)
een hoofdstelleje zo af en toe eens indoen om aan het bit te wennen(maar de teugels met rust laten)
is de pony al verkeersmak?

dan leren longeren,altijd met zelfde stemhulp met behulp van de zweep in afheinde ruimte!
(niet langer dan 15 minuten ,3 x in de week)

als de pony 3 jaar is: aan zadel laten wennen.
dan met zadel longeren,je kan nu ook langer longeren dan de 15 min.
GEEN hulpteugels gebruiken,hoor.

dan kan je de longeerlijn aan het bit bevestigen en verder longeren tot de pony volledig eraan gewend is,vergeet niet de galop ook op stemhulp!

dan met hulp van een ander eens op het zadel hangen en later zitten.
en de eerste passen met begeleiding aan pony's hoofd stappen enkele passen(geen been of hulpteugels gebruiken).

dan komt er een periode van enkele weken waar je tijdens longeren erop zit ,gebruik je been en stemhulpen van de longeerder samen met voorwaarts rijden en rustig je teugels bij overgangen terug.

daarna kan je eens los proberen in de bak(blijf op de hoefslag).

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:14

het is niet dat jij aangevallen word maar hier spreekt angst van mensen die een heleboel nare dingen hebben gezien door verkeerd inrijden
dat kan je niemand kwalijk nemen toen ik het las dacht ik ook niet aan beginnen maar als je het gaat doen do het dan met z'n tweeen iemand moet hem af en toe vast houden zorg dat er iemand bij is die er echt van alles over weet ( en sorry neem een volwassen iemand met veel ervaring) en niet een meisje of vriendinnetje
maar ik denk dat als jij zegt dat je er wel het een en ander van af weet er beter aan kan beginnen en dan pas als je tegen iets aan loopt wat je niet weet dat vragen dat is specifiek nu is het net of je helemaal geen idee heb
en er zijn ook hele goede duidelijke boeken over het africhten en inrijden van een jong paard
heel veel suc6 en ondhoud geduld is een schone zaak en dat zul je zeker nodig hebben OK dan!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:58

Ik zou zowiezo een (ervaren) volwassenen om hulp vragen. En misschien om even wat boeken te lenen/kopen over het inrijden van een pony. Veel succes!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:08

maartjuh schreef:
Ik zou zowiezo een (ervaren) volwassenen om hulp vragen. En misschien om even wat boeken te lenen/kopen over het inrijden van een pony. Veel succes!

Idd, doe het onder begleiding van een ervaren iemand.
Neem iemand die je vertrouwt en die nooit maar ook nooit de longeerlijn loslaat!!!
Neem na het inrijden elke week nog minstens 1-2 keer les.
Met inrijden: neem ook les, of rij elke dag onder begleiding.
Doe voorzichtig, je bent met een jong beest bezig.

Enne waarom begin je eraan als je niet eens weet wat je moet doen???

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 09:41

ik weet wel wat ik m0et d0en...niet perfect natuurlijk..maar ik weet het wel ongeveer...ikga dit ook niet zonder hulp doen....maar zoals ik al eerder heb gezegt in het forum...ik was gewoon benieuwd hoe julie er over dachten en of jullie nog tips hadden Lachen

voor de mensen die hierboven nog wat geschreven hebben...
dankjewel voor de tips !!

kuss kelly

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:36

ik heb ook al een paar paarden ingereden. En ik ben ook nog maar 16 jaar. Maar ik heb wel deskundig hulp gehad van iemand die ervaring mee heeft. Want dat is gewoon veiliger ook voor jezelf. Eentje heb ik zelf ingereden met een vriendin die me hielp of eigenlijk andersom. Maar dat heb ik pas na die andere twee gedaan met echt hulp. We gaan straks eens een keer nog twee inrijden met ook deskundig hulp.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:37

O, ja nog een tip; Niet te overhaast beginnen rustig opbouwen met longeren enzo.

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 10:42

thnQ Lachen
ben nu al bezig met "longeren" je kan het nog niet echt longeren noemen...het is meer spelen voor haar....doe het ook niet meer dan 3 keer per week...en ook maar een kwartiertje ofso....

echt leuk dat je die paarden hebt ingereden...voor mij is het nog allemaal spannend omdat het de eerste keer is...dat ik echt helemaal ermee bezig ben...wel eens mensen geholpen maar dat was ook maar 4 keer ofso...
maar ik ga iig wel hulp zoeken voor het inrijden....ik wil natuurlijk niet me paardje verpesten Geld, geld!
maarja...iig bedankt !!!!!!

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 10:43

0w...dat poppetje klopte niet achter verpesten....moest deze zijn Bloos Bloos Bloos Bloos

srrY Bloos

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:46

hahaha, okay. Dat je het maar drie keer per week doet vind heel goed.
Dat is genoeg!

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 10:47

Bloos

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:38

Nou als je zo laat blijken dat je niet echt veel van paarden inrijden af weet , als je wil dat je paard iets geslaagd word lijkt het mij beter hem door iemand te laten inrijden , en een vaste begeleider te hebben ! Anders gaat het zo ieso mis met hem en dat is toch ook niet echt wat je wilt denk ik ! Met het meeste wat hierboven werd geschreven ga ik volledig akkoord !
Probeer ook niet je wijsheid uit boeken te halen want je weet dan nog niet echt hoe het moet ! laat je goed begeleiden is de boodschap !
K)K)merry X mas K) K)
K)amelieK)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:43

kijk uit dat het longeren nu geen SPELEN is!
wanneer zou ze dan moeten begrijpen dat je haar wel menis gaat longeren.

op commando stap,draf en hooo met behulp van je zweep en lichaamsstaal heeft ze zo door mits je serieus bezig bent.
dus spelen=nee

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:57

Nogmaals, zoek een volwassen begeleider. Nu al!
En je roept wel steeds dat je weet waar je mee bezig bent, maar leg het eens uit dan. Niet herhalen wat hier allemaal aan tips werden gegeven, maar in je eigen woorden gaan uitleggen wat je van plan bent te gaan doen, en vooral HOE...

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:00

hey,

wrschijnlijk is niemand het nu met me eens, maar is het niet zo dat fjorden nogal laat volgroeid zijn en dat je beter wat later dan 3 jaar kan beginnen (met rijden dan, 'k heb het niet over longeren) zodat je zeker weet dat z'n gestel enzo. het aankunnen?

Groetjes

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:55

griebels schreef:
Nogmaals, zoek een volwassen begeleider. Nu al!
En je roept wel steeds dat je weet waar je mee bezig bent, maar leg het eens uit dan. Niet herhalen wat hier allemaal aan tips werden gegeven, maar in je eigen woorden gaan uitleggen wat je van plan bent te gaan doen, en vooral HOE...

nou ik ben van plan sowieso hulp te vragen van iemand die er verstand van heeft..ik sou het sowieso al samen gaan doen.
ik wil het gwn rustig aan gaan doen en als ze er nog niet helemaal klaar voor is als ze 3 is dan wacht ik gwn nog een tijdje....
was dit het antwoord dat je zocht ??

s0nlyYlana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:56

casanova schreef:
kijk uit dat het longeren nu geen SPELEN is!
wanneer zou ze dan moeten begrijpen dat je haar wel menis gaat longeren.

op commando stap,draf en hooo met behulp van je zweep en lichaamsstaal heeft ze zo door mits je serieus bezig bent.
dus spelen=nee

ik bedoelde ook niet dat het echt spelen is....maar ik probeer het haar spelende wijs te leren....mijn formulering was niet correct...sorry....
maar ik snap je standpunt wel...

bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:56

Is dat ook het antwoord wat je doet?Of zeg je dit om de bokkers blij te maken?

Tenminste zo klinkt je bovenste berichtje
Maar het kan natuurlijk ook anders overkomen dan je bedoeld Haha!