pak eens voor de gein(als het mag van iemand ofsow) een oude pony uit de stal en ga die eens lekkr poetsen ofzo probeer je vertrouwen terug te krijgen en ga er dan weer proberen op te zitten... anders vraag je of iemand je pony vasthoudt?!
xXDjuukiejXx
Geplaatst: 30-12-04 12:11
Ik heb hierzelf ook last van gehoud. Niet zo erg, maar toch wel en beetje. IK heb het opgelost door: + Voor de kleinste dingetjes mezelf complimentjes gegeven, Dus bijv. Als je paard 1x bokt ofzo. dan dacht ik. Een beginner was eraf gevallen, en ik blijkbaar niet (:P). + En denken, Ik ga gewoon, als ik val, dan val ik toch lekker. Dat heeft mij veel vertrouwen gegeven. Nu rijd ik op lastige paarden en ben heel happy. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Vie
Geplaatst: 30-12-04 14:06
Mij geeft het niet zo vele vertrouwen om te zeggen als ik val, dan val ik maar, omdat ik juist angst gekregen heb, doordat ik zwaar ben gevallen . Dat wil je geen twee keer meemaken .
Ik ben gewoon privéles gaan nemen, dat heet al heel veel geholpen. Daarnaast ging ik stapje voor stapje vooruit, niets overhaasten, maar jezelf wel een beetje eisen stellen.
Nu heb ik nog steeds wel eens schrik, maar dan ga ik vertrouwde dingen doen tot de schrik weer over is. Ik voel me bv. altijd goed als ik op een volte rijdt, dan heb ik het gevoel dat ik Olga volledig onder controle heb . Maar ja, dat geldt voor mij .
Mssn heb ik erover gelezen, maar hoe komt het dat je bang bent?
ushi
Geplaatst: 30-12-04 14:21
Ik ben in de winter een keer van een paard afgevallen en heb mn arm gebroken. Sinds toen ben ik altijd een beetje bangig geweest in de winter. Het gaat steeds een stukje beter. Nu heb ik problemen met het springen maar totaal niet meer met de dressuur. Ik heb zo les ben super zenuwachtig maar eiglijk hoeft dat niet want mijn intructrice begrijp hebt en word niet boos etc. maar probeert mij te helpen. Toen ik helemaal niet meer durfde te stappen heb ik priveles gehad. De eerste les was aan de longe zonder beugelsrijden zonder handen enz. De tweede les moest ik los. Zenuwachtig dat ik was. Ik moest overgangen maken. Stap-draf-stap-draf-stap-draf. En toen dat goed ging mocht moest ik bij A aangaloperen en bij B alweer draven. Dat heeft bij mij heel erg geholpen.
Een vriendin van mij is helemaal overnieuw begonnen in een beginnersgroep. Opnieuw leren stappen, draven, lichtrijden, etc.
Succes!
xXDjuukiejXx
Geplaatst: 30-12-04 19:24
Dr is een (gehoord) paardenpsycholoog. Die zich bezig houd met de angst over paarden.
AnnaBabs
Geplaatst: 03-01-05 23:26
Hej Poeska,
Ik heb je topic even helemaal gemist...
Er staan hier veel tips waar je denk ik wel wat aan hebt. Wat mij heeft geholpen is alles rustig aan doen, niks overhaasten. Ik ben nog steeds niet helemaal over mijn angst heen, maar elke stap is er 1 vooruit.
Ik heb verder niet veel meer tips voor je dan die ik je al gepbt heb. Ik zelf heb heel veel steun aan Amber (sorry dat ik het over je heb ). Als ik zie dat het bij haar goed gaat durf ik zelf ook wat beter.
Misschien kun jij ook iemand zoeken die je hierbij kan helpen? Nog veel succes!
milkshake
Geplaatst: 04-01-05 16:49
heey ik heb volgens het zelfde probleem als jouw (GEHAD) ik was/ben ook altijd heel bang met rijden maar ik ging gewoon door was ik er af gevallen direct er weer op enzow vragen of iemand mee loopt dat werkt wel goed
maar toen ging het goed ging het weer fout de pony is geschokken van een moter (we reden buiten en de pony was nog jong) v an een paard afgeflickerd bril in m'n wenkbrauw dus (met een noodgang ) naar het ziekenhuis en kon ik dus weer van voor af aanbeginnen ben weer op pony's begonnen (lkkr dicht bij de grond) enzo vedder
ik durf nog steeds niet goed buiten te rijden maar ik doe het wel en schik zelfs nog meer van trekkers dan de pony
ik rij immidels alweer op paarden en zelf op hele 'wilde'
je moet dus gewoon blijven proberen en veel vragen
het helpt succes nog
-x- mij
KozieZ
Geplaatst: 04-01-05 17:01
Dit herken ik wel. Ik ben ooit van een bijrijdpony afgevallen en heb toen 8 dagen in een soort coma gelegen (schemercoma) Kon er dus niet bepaald meteen terug op. Na 4 maanden mocht ik weer op een paard.
Ik ben vrij snel nadat ik uit het ziekenhuis mocht en weer wat langer buiten kon zijn wezen kijken bij de manege waar ik altijd les heb gehad. Daar hebben we afgesproken dat ik aan zou geven als ik weer wilde rijden en dat zij me dan les zou geven. In de maanden dat ik nog niet mocht rijden ben ik er wel vaak geweest (manege dus) en steeds vaker vroeg de eigenaresse me om hulp. Even een pony het hoofdstel omdoen, singel aantrekken, binnen of buiten zetten, dat soort dingen. Zo raakte ik weer helemaal vertrouwd met de paarden. Na 4 maanden heb ik dus weer mijn eerste privéles gehad. Zo heeft ze me weer langzaamaan laten wennen aan steeds meer. Het ongeluk was in december en de oktober erna startte ik alweer een wedstrijd met een paard van haar.
Dat is dus ook mijn oplossing. Zoek iemand die je vertrouwd en ga daar lessen. Als zo iemand dan zegt dat je iets echt wel kan, dan vetrouw je er ook op en doe je het.
Wat bij mij ook heel erg hielp, was er weer een keer afvallen... Toen wist ik weer dat je ook kan vallen zonder dat het meteen zoveel pijn doet...
Af en toe als er iets vreemds gebeurt, voel ik de angst iets terug komen, maar ik heb een braaf paard en steunende mensen om me heen, dus die praten dat dan meteen weer bij me weg.
Wat ook nog is... hoe langer je val geleden is en hoe meer je in de tussentijd hebt gereden, dat het wel goed ging, hoe makkelijker het steeds wordt... Succes ermee!
di_Segno
Geplaatst: 05-01-05 03:36
weet iemand nog een niet zo;n dure instructrice voor aan huis?? lijkt me leu kom les te hebben op v paard:D xxx
AnneG
Geplaatst: 05-01-05 13:14
Ik had een tijdje het vertrouwen kwijt met springen. Ik heb toen een tijdje een instructeur gehad die je heel veel vertrouwen kon geven en toen wou het ook wel weer.
Kaya
Geplaatst: 05-01-05 14:43
De nvvr organiseert in het Paasweekend voor de tweede keer een rijweekend met als thema: Angst wordt Moed. Misschien iets voor jou?