Denk dat je eerst eens na moet gaan of je gevoel scheef is. Dat was bij mij zo. Als ik scheef zat voelde dat voor mij recht. Toen ik tegen m'n gevoel in ging het veel beter. M'n lesgeefster werdt echt bloedlink op me omdat ze het bleef zeggen. En het bleef zo omdat m'n gevoel zei dat het recht was. Tot ik eens m'n ogen dichtdeed en voor m'n gevoel m'n handen naast elkaar deed. M'n rechtse hand zat verder naar boven. Dus vanaf toen zat ik voor m'n gevoel m'n rechtse hand lager. Een zo'n klein gevoel/ding beinvloed je gehele houding. Zat gelijk recht. Viel in het begin heel niet mee om zo te rijden.
Karin
Geplaatst: 24-12-04 18:18
piepelotje schreef:
Als ik scheef zat voelde dat voor mij recht. Toen ik tegen m'n gevoel in ging het veel beter.
Yup, zo zal dat bij mij ook moeten gaan. Zie de conversatie tussen mij & instructrice in mijn reactie op de vorige pagina.
Overigens is in mijn geval het zadel net twee maanden geleden opgevuld, dat ligt nu kaarsrecht (zelfs nog een keer teruggeweest met paard om het te laten checken).
piepelotje
Geplaatst: 24-12-04 18:33
Karen moeilijk he in het begin. Net of je terug van voor af aan begint
Dacht werkelijk dat ik nooit zo kon rijden
Lindaaa
Geplaatst: 24-12-04 18:48
ik zat ook heel scheef, wat bij mij toch hielp je kan het nog x probere, eerst je pony lekker los rijden en dan al is het wel een half uur zonder beugels rijden, want als je zonder beugels rijd kan je niet scheeft gaan zitten watn dan val je eraf, en dan heeel langzaam je voeten in de beugels deon en precies hetzelfde blijven zitten, en daar dan op trainen, ga je weer scheef dan ga je weer zonder beugels, maar let er wel op dat je op het laastt niet alleen nog maar wil gaan doorzitten want dat is ook neit goed voor je pony.
piepelotje
Geplaatst: 25-12-04 09:27
Weet niet of het aan mij ligt maar ik kon zonder beugels nog hartstikke scheef zitten. Heel m'n evenwicht was op scheef gebasseert. Daarom kost het ook zoveel moeite om het te corrigeren.
Lindaaa
Geplaatst: 25-12-04 19:34
ja dan weet ik het ook niet, dat dat kan dan ook nog scheef zitten, maar dan moet je echt eens proberen er gewoon heeel erg op te letten, waarschijnlijk het enigste wat je kan doen en er iemand bij laten zijn als jij rijd die het steeeeeeds weer zegt, heel streng zijn voor jezelf, ik weet niet hoe jij precies scheef zit maar als je je rug scheef houd dan kan een bodyprotector wel eens helpen als je een goede passende of juist een kleinere hebt, gewoon tijdelijk tot je recht zit en alleen thuis, miss kanj e er 1 lenen als je er geen hebt, ze zijn duur in de aanschaf, maar als je eens op een andere pony rijd van een vriendin ofso want als jij scheef zeg maar in evenwicht ben dan kan je misschien dit alleen op je eigen pony? een andere pony zit en rijd anders, nouja succes ermee!
piepelotje
Geplaatst: 26-12-04 11:27
Linda ik praat over nogal een tijdje geleden. Maar m'n instructrice heeft me dat afgeleert. Heeft bloed ,zweet en tranen gekost. Heb terug opnieuw leren rijden want door dat scheef zitten waren er nog veel meer problems ingeslopen. ben terug helmaal naar basis gegaan. Heb dingen afgeleert en m'n gevoel ontwikkeld. en dat denk ik dat dat het meest belangrijkste was. Een instructeur die je kan laten voelen. Die je lesgeeft waar je jezelf kan corrigeren. Want meestal rij je toch op jezelf en als je het dan niet voelt ben je nog nergens. Je moet je bewust worden van je eigen tekortkomingen waar het bij jouw hapert. En bij mij opende, voelde ik het best als ik me op die hand concentreerde. Hand rechts laag, zo trok ik dan m'n hele lichaam recht. want door die hand zat m'n schouder hoger en knikte m'n linkse heup in. Het houd allemaal verband. En nu nog steeds is het m'n belangrijkste startpunt. In elke hoek, wending voer ik chec ups uit. Is hand laag (dat betekent ben ik recht). Is m'n binnenhand los, loopt hij op de buitenteugel. Je moet voor jezelf chec ups invoeren want e lichaamlijke tekort komingen blijf je altijd hebben misschien in mindere mate maar als je fout gaat is dat het eerste. Vaak in oefeningen waar m'n paard de fout ingaat merk ik toch dat ik de eerste was die fout ging.
Daarom zonder beugels is mooi maar eerst moet je weten waar je fout gaat. Omdat je je in je scheefzitten een evenwicht hebt gevonden dat voor jouw makkelijk is. Dus zonder beugels blijf je echt wel zitten.
Anoniem
Geplaatst: 26-12-04 18:26
waarschijnlijk is je paard ook scheef. óf jij bent het door hem geworden, of hij door jou
piepelotje
Geplaatst: 26-12-04 18:46
Was op alle paarden die ik reed, jammer genoeg dus echt niet schuld van paard. Ook niet van zadel. ........echt ik was echt scheef. trouwens heel m'n houding is hierdoor flink opgeknapt. Vaak ligt het dus gewoon aan ruiter hoor!!!