Foto`s van Lipso z`n eerste Z1 wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:23

Leuk paard en leuke combi die nog aan het leren is!

Stang is inderdaad véél te ver doorgekanteld, is op deze manier niet bepaald vriendelijk. Bekijk je foto's nog eens heel kritisch en dan kun je zien dat op het moment dat je de stangteugel teveel gebruikt, je paard afbuigt op de verkeerde wervel! Kijk hiermee goed uit!

Vraag je trainer of deze even heel kritisch wil kijken naar de bevestiging van de kinketting en vervolgens naar jouw stanggebruik. Ik heb het sterke vermoeden dat je teveel naar de de stang grijpt om zodoende je paard beter te kunnen sluiten en daar is de stang dus absoluut niet voor bedoeld. Je paard kan het waarschijnlijk nog niet helemaal aan en als gevolg buigt hij dus af op de verkeerde wervel....

Doe even een stapje terug in je training is mijn advies....(en doe ermee wat je wilt) Knipoog

Ik vind je paard super lief uit zijn ogen kijken! Lekker ding hoor! OK dan!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:53

De stang slaat inderdaad tever door. Waarom oefen je tijdens de lessen niet met het rijden met S&T voordat je ermee gaat starten? Bij verkeerd gebruik kan het rijden met S&T erg onprettig voor een paard zijn.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:07

KarinvdM schreef:
De stang slaat inderdaad tever door. Waarom oefen je tijdens de lessen niet met het rijden met S&T voordat je ermee gaat starten? Bij verkeerd gebruik kan het rijden met S&T erg onprettig voor een paard zijn.

Voor de eerste paar keer Z1 heb je nog heel geen S&T nodig, dus zoals KarinvdM zegt: eerst een paar lessen er mee rijden en dan pas op wedstrijd.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:03

baroen schreef:
afzeiken? omdat er op de foto's iets geconstateerd word? iets wat trouwens volkomen terecht word opgemerkt....

je moet geen foto's van jezelf ergens neerzetten als je geen "kritiek"(wat ik het dus niet vind ..) wilt hebben... juist hiervan leer je ook...

On T: ik vind het een mooi paard, leuke combi ook..succes in de toekomst...

Wanneer je net zo ver bent als haar mag je kritiek (= opbouwend )geven. Dus werkse he!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:08

Barbara_m schreef:
Wanneer je net zo ver bent als haar mag je kritiek (= opbouwend )geven. Dus werkse he!

Als dit een 'persoonlijk' iets is, graag via PB.

Als dit aan 'iedereen' gericht is: kijk maar even in mijn profiel!

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:11

Barbara_m schreef:

Iedereen geeft hier opbouwende kritiek, niks afkrakend aan hoor! Het is niet omdat je bijvoorbeeld 'maar' L rijdt, dat je geen fouten kan zien bij een ander. Er zijn zelfs mensen die voor geen meter kunnen rijden, maar als instructie vanaf de grond heel goed zijn.

On T: Vind het er goed uitzien. Commentaar over de stang is al gezegd. Ik heb er zelf geen verstand van hoor, maar als ik de foto van jouw stang bekijk en die van die schimmel, zie ik inderdaad wel dat het plaatje van de schimmel er vriendelijker uitziet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:21

Barbara_m schreef:

Ik denk dat de TS prima voor zichzelf op kan komen als ze dat wil.

Toen ik voor het eerst met S&T reed was ik blij met de tips en adviezen die ik kreeg van mensen met met ervaring als ik.

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 11:40

Ik ben ook blij met het commentaar hoor! Mij hoor je niet klagen. Uiteindelijk leer je weer van iedereen. (even ter aanvulling, het is niet mijn eerste keer met S&T dit is inmiddels mijn derde paardje in de Z.. ).

karinvdM: Ik heb ook heus wel eerst les gereden, en zoals ik hierboven al schreef heb ik met instructie overlegt of het goed zat en dat was zo, maar wellicht heb ik er toch iets aan veranderd op de wedstrijd (onbewust) of heb ik onbewust de stang te veel aangenomen, ik rijd nl wel met de S&T maar vaak met de stang teugel los, dus wellicht ligt hier het probleem. Verder weet ik nu dat ik dat dus doe (vaak of niet vaak) en er wat aan moet doen. Dit zijn trouwens foto`s van alweer een paar maanden geleden, misschien heb ik er nu geen/minder last van als tijdens deze wedstrijd. Ik zal eens kijken of ik een stukje van mijn laatste wedstrijd welke ik op video heb opgenomen, hier kan plaatsen zodat we kunnen zien of het nog zo is.

Randy01:

Citaat:
Stang is inderdaad véél te ver doorgekanteld, is op deze manier niet bepaald vriendelijk. Bekijk je foto's nog eens heel kritisch en dan kun je zien dat op het moment dat je de stangteugel teveel gebruikt, je paard afbuigt op de verkeerde wervel! Kijk hiermee goed uit!

Wat bedoel je hier precies mee, buigt op de verkeerde wervel in?

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 11:49

ik heb nog even naar de foto`s gekeken, maar als je goed kijkt zie je bij de vierde foto dat de stangteugel loshangt en de stang desondanks scheef staat, waar kan dat dan door komen, ook omdat het kinkettinkje te los zit?? Verward

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:18

beek402 schreef:
ik heb nog even naar de foto`s gekeken, maar als je goed kijkt zie je bij de vierde foto dat de stangteugel loshangt en de stang desondanks scheef staat, waar kan dat dan door komen, ook omdat het kinkettinkje te los zit?? Verward

Ja, je hebt gelijk joh! Had ik nog helemaal niet gezien! Maar bij heel goed kijken kan ik niet je 'buitenteugel' zien (rechterteugel). Zoals ik het kan zien hangt die op dat moment dus niet bepaald los. Volgens mij heb je die strak(ker dan linkerteugel).
Nou als je de teugels dus op ongelijke lengte hebt, krijg je het scheeftrekken van de stang en slaat 'ie dus ook door.

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 12:30

Hier heb ik er nog een foto waar wel duidelijk is te zien dat beide stangteugels los hangen en de stang al op 45 graden hangt zonder dat ik er aan zit, hoe kan dat dan?

Afbeelding

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:49

Passen je bitten uberhaupt wel goed in de mond? Ik bedoel, liggen de bitten niet als het waren op elkaar in de mond? De zgn. V van de onderlegtrens hangt boven de stang?

Misschien moet je een kleinere onderlegtrens gaan gebruiken omdat je paard z'n mond niet 'groot' genoeg is?

Verder zit waarschijnlijk je kinketting dus te, ff denken hoor (moet het altijd ff visualiseren).... - ik denk strak.
Tussen je kinketting moet je 2-3 vingers kunnen stoppen....

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 12:55

Ok bedankt, zal er vanavond direct even naar kijken en instructie weer laten kijken morgen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:01

Ik zeg niet dat dat het perse is hoor maar het is een optie om mee te nemen, laat je trainer ook nog even letten op de afbuiging in de hals op de derde wervel! ('Valse knik')

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:34

Randy01 schreef:
Verder zit waarschijnlijk je kinketting dus te, ff denken hoor (moet het altijd ff visualiseren).... - ik denk strak.
Tussen je kinketting moet je 2-3 vingers kunnen stoppen....

Als je de kinketting losser doet houdt dat in dat hij nog verder door kan buigen
Ik denk dat dit probleem dus niet bij je kinketting vandaan komt.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:36

Faustie schreef:
Iedereen geeft hier opbouwende kritiek, niks afkrakend aan hoor! Het is niet omdat je bijvoorbeeld 'maar' L rijdt, dat je geen fouten kan zien bij een ander. Er zijn zelfs mensen die voor geen meter kunnen rijden, maar als instructie vanaf de grond heel goed zijn.

On T: Vind het er goed uitzien. Commentaar over de stang is al gezegd. Ik heb er zelf geen verstand van hoor, maar als ik de foto van jouw stang bekijk en die van die schimmel, zie ik inderdaad wel dat het plaatje van de schimmel er vriendelijker uitziet.

ben ik het helemaal mee eens was net wat ik ging zeggen

heel leuk paard verder !

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 12:53

Ik heb gister les gehad en met instructrice overlegd, maar hoofdstel zit nu goed en ook de stang. Dus misschien was dit net een dag dat ik het niet goed had gedaan . Wat wel vaker is, is dat als ik helemaal niet aan de stang zit hij toch al een paar graden gedraaid zit, waar dat door komt weet ik niet. Maat van de stang lijkt goed. Misschien iemand nog tips?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:57

Ziet er leuk uit! Schijnheilig En, gewonnen? Tong uitsteken

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:01

Taaclover schreef:
Op onderstaande foto kun je duidelijk zien dat hij zowat 90 graden gekanteld is in plaat van de 45 graden.
Zo druk je zijn tong plat.

En daardoor loopt het paard achter de loodlijn Knipoog .Je moet de stang wat losser laten ,minder druk erop zetten.Dan staat de stang wel in een hoek van 45 graden .En Dan is ie denk ik ook wat makkelijker in zijn mond.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:18

Erg mooi beestje en leuke combinatie! OK dan!

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:24

Lastig hoor zo'n stang!! Ben blij dat ik dat allemaal nog niet hoef!!!! Verder nog heel veel succes met je wedstrijden!! Lipso is echt cool paardje!! Lars was helemaal blij weer eens een bekende tegen te komen dinsdag op les!!!

=x= Hester

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:10

Ik vind het erg wel gaaf uitzien(bit fout of niet)

Het mooste aan een paard vind ik dat je met een klein beetje werk het paard wel zo kan veranderen.
Gewoon met mooie spulletjes en alles netje singevlochten enzo.
Van simpel paardje naar een knap dressuur of springpaard.
Vind ik altijd leuk om te zien! OK dan!

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:15

Leuke foto's!
leuk paardje ook Knipoog
Succes met je wedstrijden verder Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:18

Je stang dient ter verfijning van je hulpen, niet om hem rond te trekken of hem onder je te houden. Dat vind ik dus een groot minpunt. Ook verwacht ik van een paard wat in het Z loopt, dat ze de achterhand meer onderbrengen en dat mis ik hier ook.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:21

@TS gewoon je kinketting 3 gaten strakker doen, dan slaat ie niet meer door, dat wil men hier schijnbaar Knipoog

Ik heb persoonlijk liever een (te) losse kinketting, als dat je hem een kaakfractuur bezorgd Haha!