wie helpt mij?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:08

eens met de vorige berichten vooral die van cadish! rustig aan alles komt met de tijd goed. focus je zelf niet te veel op het aan de teugel gaan, eerst de basis erin en lekker voorwaarts houden...de rest volgt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:09

Cadish"]
Bij ieder paard
[/quote]
ik bedoelde: [quote="cadish schreef:
Leer jij eens wat meer over paardrijden en normale oplossingen zoeken voordat je een elastiek eraan hangt .. bij een 3 jarige
Knipoog

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 12:14

klomp schreef:
eens met de vorige berichten vooral die van cadish! rustig aan alles komt met de tijd goed. focus je zelf niet te veel op het aan de teugel gaan, eerst de basis erin en lekker voorwaarts houden...de rest volgt

Volledig mee eens Lachen.
Je moet niet altijd gelijk naar die hulpteugels willen grijpen, het is nog een jong paard, dat komt heus wel .

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:04

klomp schreef:

Dankjewel Bloos

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:14

Laat hem terwijl je rijdt voorlopig lekker onstpannen op eigen benen lopen.
Wat je wel kan doen ter voorbereiding is je pony 1 of 2 x per week bijgezet (met touwtjes ofzo) longeren, zodat hij nageeflijk kan gaan lopen zonder het gewicht van de ruiter. Zo leer je hem toch al vast de juiste spieren te gebruiken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:09

shan schreef:
Laat hem terwijl je rijdt voorlopig lekker onstpannen op eigen benen lopen.
Wat je wel kan doen ter voorbereiding is je pony 1 of 2 x per week bijgezet (met touwtjes ofzo) longeren, zodat hij nageeflijk kan gaan lopen zonder het gewicht van de ruiter. Zo leer je hem toch al vast de juiste spieren te gebruiken.

ik ben het gedeeltelijk met je eens shan, maar die touwtjes vind ik niks bij een jong dier omdat ze dan toch een soort van steun gaan zoeken op de touwtjes/ bijzet. ik zou dan liever kiezen ( let wel) voor een gogue of pessoa. hierdoor wordt de achterhand er beter onder gezet en lopen ze laag en lekker ontspannen.

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:22

Heeey je moet gewoon heel erg goewd binnenbeen geven en aan de buitenteugel kneden kneden en weer ontspannen en dan de buitenhand heel erg ontspannen en zodra die weer om hoog komt meteen buitenteugel kneden en binnenbeen .
Probeer dat mah eens Kusz yvonne

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 08:49

vonskie schreef:
Heeey je moet gewoon heel erg goewd binnenbeen geven en aan de buitenteugel kneden kneden en weer ontspannen en dan de buitenhand heel erg ontspannen en zodra die weer om hoog komt meteen buitenteugel kneden en binnenbeen .
Probeer dat mah eens Kusz yvonne

buitenteugel is voor de ophouding...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:04

toen ik was begonnen met beleren van een paard ( 6 j. weet het valt niet te vergelijken mischien). Ben ik er niet mee bezig geweest om hem aan de teugel te rijden. ik dacht het komt wel een keer vanzelf. Op een moment deed ze het gewoon helemaal zelf, een klein stukje maar toch. Ik ben daarna wel wat mee bezig geweest, maar niet veel meer. Lichte druk op de teugels en voorwaarts houden. Gewoon afwachtend is denk ik bij jou het beste.

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:05

Nou hallo jij zegt wel dat het voor de ophouding is mah ze loopt wel aan de teugel en wiezou het nou beter weten jij of een lesgeefster???:S

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:30

toen ik mijn paard heb in gereden heb ik hem eerst gelongeerd zonder touwtjes en toen hij dat goed door had heb ik hem heel licht bij gezet. toen ik er op ben gegaan liep hij zelf al rond en over de rug.

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:34

Oooh Kijk dat is al helemaal mooi:D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:33

vonskie schreef:
Nou hallo jij zegt wel dat het voor de ophouding is mah ze loopt wel aan de teugel en wiezou het nou beter weten jij of een lesgeefster???:S

iedereen kan lesgeven, maar of diegene je op de juiste manier lesgeeft is altijd een tweede....lees hier op bokt nog maar eens goed waar je de buitenteugel voor gebruikt. en reageer niet zo raar...nergens voor nodig. iedereen geeft hier een advies, wat je ermee doet is je eigen zaak, maar val een ander niet af!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:00

Luister TS vraagt het paard kennelijk naar beneden als het stilstaat! Je moet rijden! Even simpel gezegd kun je alleen tegenhouden wat je er van achteren instopt. Als je begint met tegenhouden...rijdt je het paard achteruit. dat is vragen om problemen. Gewoon zorgen dat het loopt! Balans ontwikkelen,soepel maken, figuren rijden, rijden, en de hoofdhouding, in welke stand dan ook is nog best okee zo lang zo´n paard evenwicht aan het zoeken is en het komt vanzelf naar je toe als je er genoeg impuls instopt. Daar wil ik even op hameren, sorry hoor, het een paard moet GAAN! Dat is de eerste voorwaarde voor ALLES.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:31

Een haflinger van drie! Huilen
Eerst nog een tijdje op de wei zetten en dan eens rustig beginnen.
Lekker leren zijn balans te vinden onder de ruiter.Op eigen benen staan,het werk leuk vinden *LOL* en je hulpen gaan begrijpen.
Ben je dan een hele tijd verder,zit je dier wat beter in de spieren en is voorwaarts op je been dan kun je eens gaan bekijken of je hem rond kunt rijden.

Na al die jaren tussen de paarden snap ik nog steeds dat gedoe van aan de teugel niet.
Zo gauw je zelf blijft lessen en correct je dier recht kunt richten komt een goed rug gebruik vanzelf.En daarna ook het aan de teugel lopen.
Waarom die fixatie,met trekken,zagen,hulpteugels?
Wie moet wat bewijzen?
Elke echte kenner kan zien of een dier goed zijn rug gebruikt en aan de hulpen staat,en dat heeft niets te maken met een dier dat in de krul loopt.
Ik heb nog nooit een driejarige Haf in balans onder de ruiter gezien laat staan met correct rug gebruik.

Maar ach,we hebben hier al zo vaak discussie's over gehad.l
Kon het nu weer niet laten.
Zal voortaan weer zwijgen en me verwonderen over de onkunde onder paarden "liefhebbers". Verward

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:41

Ik wil toch even zeggen dat als je een haflinger hebt, je vooral moet zorgen dat je zijn achterhand goed activeerd. Het zijn pony's waarmee je prima kunt dressuren(uit eigen ervaring) maar je moet er iets meer moeite voor doen, omdat ze gebouwd zijn om te trekken, en daardoor erg op de voorhand gaan lopen. Dit doe je door bijvoorbeeld veel overgangen te rijden, op je zit en been, dus zonder teugel hulpen, gewoon lekker op de volte ofzo. Zodra je paard zijn gewicht beter verdeelt, krijgt hij ook meer ruimte voor om in te buigen.
Ik weet niet precies hoe je haffie is, maar ze hebben allemaal qua lopen wel iets van elkaar weg, dus misschien helpt dit je!
Succes ermee.

trix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:44

Sonja schreef:
O dat is heel belangrijk, vooral bij een driejarige. Die moeten echt aan de teugel... Ik denk dat je gewoon heeeeeeel veel druk op het bit moet zetten. Desnoods 'spelen' met het bit zoals dat dan zo leuk genoemd wordt, maar ik noem het gewoon zagen. Mag best, geen probleem. Als het voorwaartse dan achterblijft, gewoon sporen aandoen en daar flink mee tjoppen.

Heb je ondertussen door dat je het levende bewijs bent dat stomme vragen dus TOCH bestaan?

1. "Aan de teugel" is een resultaat, geen doel
2. Bij een driejarige zijn er honderd andere dingen te noemen die belangrijk zijn. "Aan de teugel" is daar niet bij.

Ga alsjeblieft fatsoenlijke les nemen!

Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan zagen,het is heel slecht voor het paard zijn mond!
Dus alle zagers:probeer eens zonder zagen!! Beter voor het paard! Denk aan je paard!

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:04

klomp schreef:
iedereen kan lesgeven, maar of diegene je op de juiste manier lesgeeft is altijd een tweede....lees hier op bokt nog maar eens goed waar je de buitenteugel voor gebruikt. en reageer niet zo raar...nergens voor nodig. iedereen geeft hier een advies, wat je ermee doet is je eigen zaak, maar val een ander niet af!

JAh maar Ze loopt nu goewd met die buitenteugel als ik ophoudingjes hou dus ik bedoel dan heb ik geen probleem hoor
Jah dat bepaal ik ook zelf wel Hallo moet je zien hoe je zelf regaeert.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:52

,
Citaat:
maar die touwtjes vind ik niks bij een jong dier omdat ze dan toch een soort van steun gaan zoeken op de touwtjes/ bijzet.

Op een touwtje gaat een paard minder snel hangen als op een bijzetteugel.
En eigenlijk is een goque ook een touwtje.
Het ligt er maar aan hoe je ze bijzet.

Ik snap trouwens niet waarom zoveel bokkers zo gestressd raken van het woord hulpteugel hoor. Zeker aan de longe kan een hulpteugel een zeer nuttige bijdrage aan de africhting van een paard zijn. Mits deskundig gebruikt, maar dit geldt voor alles.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:44

shan schreef:
,

Op een touwtje gaat een paard minder snel hangen als op een bijzetteugel.
En eigenlijk is een goque ook een touwtje.
Het ligt er maar aan hoe je ze bijzet.

Ik snap trouwens niet waarom zoveel bokkers zo gestressd raken van het woord hulpteugel hoor. Zeker aan de longe kan een hulpteugel een zeer nuttige bijdrage aan de africhting van een paard zijn. Mits deskundig gebruikt, maar dit geldt voor alles.

ik persoonlijk vind een gogue of pessoa meer ontspannent werken, maar meningen mogen verschillen, toch?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:57

Citaat:
ik persoonlijk vind een gogue of pessoa meer ontspannent werken, maar meningen mogen verschillen, toch?

tuurlijk klompje, het was ook niet als kritiek bedoeld hoor. Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:14

shan schreef:
tuurlijk klompje, het was ook niet als kritiek bedoeld hoor. Lachen

hihi, oke dan!! Haha! van mij was ook geen kritiek slechts een ervaring...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:16

Ik vind het een beetje raar, je kunt toch niet van een 3jarige verwachten dat hij aan de teugel loopt?
Dat moet je een tijdje goed behandelen, als je het niet goed aanpakt, kan je paard voor altijd verpest zijn.

Rustig aan spelen, en als hij dan aan de teugel staat, ook al is het maar een beetje, goed belonen!

Vraag het eens aan je instructeur!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:45

mijn haflinger is nu 4 jaar
en wou ook nooit naar benede lopen nu wel redelijk in stap en een beetje draf
ik laat hem eerst lekker lang lopen tuegels los gooien en lekker draven met de kop naar beneden toe en zo eens lekker rijden
neen dan de teugels weer kort en als hij/zij haar hooft weer naar beneden wil toen toegeven Lachen
rij veel voltens buiten teugel tegen de hals veel binne been eraan houden
binne teugel ontspannen Lachen
zo krijg ik les en werkt goed OK dan!
maar vraag niet te veel in een keer want hij is pas 3 jaar en dan wilt het niet altijd gelijkt lukken bij de jonkie's Haha! Knipoog
cus6 verder's

luckyentruus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 19:39

Misshafie zij dat ik het eens aan mijn instructrice moest vragen, maar die zegt najuist dat hij aan de teugel moet.
In de les liep ie in stap al aardig aan de teugel alleen viel helemaal naar binnen er reageerde niet op benen en teugels?????