Jong paard in stap aan de teugel, draf niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:12

Met een elastiek heb je de kans dat hij daarop gaat leunen en hangen, geen oplossing dus.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:31

Het aan dde teugel gaan of durch das genick is altijd het resultaat van het rijden en kan nooit alleen bewerkstlligt worden. Zodra je trekt rijd je het paard van voor naar achter.

Nee een jong paard rijd je voorwaarts maar niet over zijn tempo heen natuurlijk. Doordat jij met je benen de achterhand activeert en prikkelt meer onder te treden ontwikkel je takt. Doordat je overgangen maakt en dat zoveel mogelijk op je zit gaat proberen kun je de achterhand er nog meer bij vragen, dit bouwt zijn spieren op en daardoor wordt hij sterker. Doordat hij sterker wordt ontwikkel je schwung maar je ontwikkelt eigelijk het vermogen van het paard om jou te dragen, daarom willen we hem ook graag op zijn achterhand omdat dat beter voor hem is. Doordat hij sterk wordt, gaat hij natuurlijk ook meer door zijn hele lichaam lopen en dat gebruiken. Doordat hij sterk is kun je hem tegen je op de plaats staande weerstand biedende hand aanrijden, je kunt hem buigen voor de stelling en het tegen de hand aanrijden en het zorgen dat hij ontspannen blijft geeft een aanleuning. Die aanleuning verfijn je en door de ontspanning gaat hij kauwen op het bit en knikt het met zijn hoofd zo dat neusje net ietsje voor de loodlijn is en de nek het hoogste punt is. Nu heb je heb ontspannen.

Dus aan de teugel zoals het in Nederland genoemd wordt is een gevolg van en niet een doel. Het doel moet zijn het juist trainen van mijn paard zodat hij sterk wordt.

In geval van jnge paard half jaar onder het zadel. Natuurlijk zou hij wel aan de teugel kunnen maar mischien is hij nog niet sterk genoeg omdat in draf te kunnen. Veel overgangen maken en telkes weer de achterhand activeren en vriendelijk met je hand

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:48

Yvonniej schreef:
inderdaad een paard dat met de snuit in de lucht loopt te sterrenkijken gebruikt zijn rug niet goed.. maakt zijn rug dan hol , dus ik snap wat je bedoeld amazone2

Maar nageeflijkheid komt vanuit goed rug- en achterhand gebruik. En niet andersom, wat heel veel mensen wel denken, helaas.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:54

Sjonniej schreef:
Maar nageeflijkheid komt vanuit goed rug- en achterhand gebruik. En niet andersom, wat heel veel mensen wel denken, helaas.

Idd eerste de achterhand eronder en dan de rug. Een sterrekijker kun je er niet aan de teugel trekken. Ja ja kan natuurlijk wel maar of je dan je paard juist traint? Ik denk het in ieder geval niet.
Gewoon van achter naar voren en niet zo aan voor denken.
Het is een gevolg geen doel.
Doel is het paard trainen zodat hij sterker wordt.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:17

Citaat:
Amazone2 schreef:
Nee, gewoon blijven oefenen. Je hoeft daar niet mee te wachten tot ze 4 is. Als ze aan de teugel lopen gebruiken ze hun rug beter en kunnen ze jouw beter dragen dus is juist prettiger voor het paard.

En een paard kan dus niet aan de teugel lopen als hij niet goed voor het been is, en hij niet ontspannen is.
Ik zou zeggen, heb geduld! Ga je niet focussen op de krul, maar op de ontspanning en stelling in het lichaam. Lekker longeren waarbij het binnenachterbeen in het verlengde van het buitenvoorbeen komt. Focus je niet op dat rond rijden.
Als jij je paard goed ontspannen hebt zal hij jouw hand vanzelf opzoeken. Hou hem gewoon ten alle tijden lekker actief aan het been, maak overgangen van draf naar stap en andersom. Van draf naar middendraf enz.
Het aan de teugel lopen komt dan echt vanzelf.

Ze vroeg of ze er mee moest wachten tot het paard vier is. Nee dus!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:20

Amazone2 schreef:

IDD een paard gelijk vanaf het begin juist trainen voorkomt later een hele hoop problemen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:12

Amazone2 schreef:

Nee duh, maar wel trainen op de goede manier Rolleyes Niet alleen de hals in een krulletje willen hebben.
De uitleg van Kafue klopt precies bij wat ik wil zeggen. Alleen bij het ene paard duurt het gewoon wat langer om hem fijn door het lijf te laten lopen dan bij het andere paard.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:21

Als je pagina 1 ook had gelezen, had je gezien dat ik dat ook reeds heb gezegd!

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 10:15

@ MissSisa : Ik was niet van plan met elastiek te rijden. Ben dur zoizo geen fan van Scheve mond
Met longeren kan ik het wel begrijpen, maar nee aan mijn paard komt geen elastiek Scheve mond

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:06

Lenn schreef:
als nageeflijkheid door het hele lichaam loopt (zoals het hoort) ontspant hij daarbij ook zijn rug. Kip-ei verhaal dus. Hij kan ook nageeflijk zijn in de hals maar dat het stopt bij de schoft, zoals je ziet bij een paard waarbij de teugels in een boogje hangen. Dan heeft de mond geen contact met het been om het zo maar te zeggen. Dan geeft hij dus na zonder dat zijn rug daarin meedoet, dus het kan wel Tong uitsteken

Zonder zijn rug te ontspannen vind ik het paard nog steeds niet helemaal nageeflijk is, Als de teugels in een boogje hangen en als het stopt bij de schoft is dat geen nageven ( vind ik , meningen kunnen daar over verschillen) Pas als je voeltt dat je er met je been achteraan kan gaan rijden en hem kan gaan buigen en het paard enige druk terug geeft op jou handen ( verbinding ) dan loopt het paard in mijn ogen volledig nageeflijk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:07

ik zou er absoluut geen elastiek erom hangen, het dier is nog aan het zoeken en nog jong, misschien heeft het nog een beetje moeite met evenwicht te zoeken en op eigen benen te lopen, geef het wat tijd en ondersteun haar goed met je zit en benen en rijd het lekker voorwaarts in een gecontroleerd tempo. de motor zit vanachter, dus de voorkant komt vanzelf wel als het eraan toe is Lachen

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:51

Sjonniej schreef:

juist !!!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:03

Dat bedoel ik maar precies. Ook al lijkt een paard met elastiek, slofteugel, bijzetteugels, stootteugels en dergelijke heel mooi te gaan. Het is maar schijn en de schijn bedriegt.

De slofteugel gereden paarden halen we er zo uit door de bespiering en de valse knik. De mesne met elastiek komen ook in de problemen zodra dat ding weg is. Ik heb zelf een drie dagen met een wiener zugel gereden een soort slof die je neit in de handen hebt. Een of andere grand prix amazone ( volgens mij kon ze dat alleen met de mond rijden) vond dat wel bij mij en mijn paard passen. mooi niet dus meneer ging gruwelijk op de voorhand lopen en belachelijk achter de loodlijn. Ik heb drie weken nodig gehad omdat er weer uit te rijden.

Begin allemaal bij de basis het van achteruit naar voren rijden en je hand te laten staan. Nagevelijkheid en aan de teugel of durch das genick is een gevolg van het gereden zijn van acher naar voren en niet andersom. Durchlassigkeit oftewel onstpanning is ons streven.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:22

Niet vragen maar gewoon je handen stil houden en correct rijden. Gaat hij vanzelf nageeflijk lopen. Heeft niets met bijzetteugels, elastieken of wat dan ook te maken, maar gewoon met een correct rijdende ruiter.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:11

Mijn paard (4 jaar) knabbelt op zijn bit wanneer we goed voorwaarts rijden.
We wisselen veel van tempo en maken veel overgangen.
Je ziet zien, hoe meer je paard zijn acterhand gebruikt, hoe ontspannender hij word vooraan.
Ikzelf doe eigenlijk niets met de teugels, hou gewoon contact.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:35

Dookie schreef:
Mijn paard (4 jaar) knabbelt op zijn bit wanneer we goed voorwaarts rijden.
We wisselen veel van tempo en maken veel overgangen.
Je ziet zien, hoe meer je paard zijn acterhand gebruikt, hoe ontspannender hij word vooraan.
Ikzelf doe eigenlijk niets met de teugels, hou gewoon contact.

En zo hoort het.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:37

Die van mij heeft dit ook maanden gedaan, maar ik heb gewoon mijn handjes stil gehouden, niks gevraagd en lekker op het tempo geconcentreerd, is allemaal helemaal goed gekomen. Ik verdenk hem er nog steeds van dat hij misschien pijn in zijn tandjes had door t wisselen. Geen hulpmiddelen gaan gebruiken hoor!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:47

ik heb mijn jonge paarden alleen met het elastiek aan de longe.
in de galop gaat er ééntje wel op hangen, maar dat word steeds minder. met rijden corrigeer ik het steeds weer. zo krijgt ze geen foute bespiering tijdens het longeren en begrijpt ze wat de bedoeling is bij het rijden.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:31

Zorg eerst maar dat ie lekker voorwaarts is en op zijn eigen benen loopt!
Die nagevelijkheid komt vanzelf wel. Ga nou niet beginnen met hulpstukken. Hoe lang is ie onder het zadel? Sommige worden namelijk al vanaf 2,5 jaar aan het werk gezet en sommige zijn net een maandje onder het zadel. Maar altijd eerst voorwaarts en op zijn eigen benen laten lopen, dat geld voor iedere leeftijd!!!