niet aan het been.. TIPS!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:35

daantjuhhh schreef:
zo doen bij ons de Z ruiters t ook en werkt prima, als je m maar wel beloond als ie uiteindelijk weg word getikt, dit moet je waarschijnlijk eerst elke dag zn 10 x herhalen maar uit eindelijk snapt t beestje t wel.
die van mij was toen ik m kreeg ook erg lui voor t been!
dus ik heb dit in t begin ook vaak moeten doen, maar nu hoef ik maar iets mn been aan te drukken en gaat ze netjes weg

hey wij begrijpen elkaar ! Marije ik denk dat jij maar es goed mijn antwoorden moet lezen voor je commenrtaar begint te gevn !
De grotere ruiters werken bijna allen met dit systeem en het heeft zijn doeltreffendheid al bewezen. Bijvoorbeeld mijn 1e plaats op het kampioenschap ! Daantjuh bedankt voor jouw reactie !
xxx

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:54

BessjeDatje schreef:
Heb ik ook soms ,
je moet eerst met je been lichtjes vragen om naar draf te gaan bijvoorbeeld , reageert ie niet dan sjees je hem de bak rond !
Dan terug rustig opvangen en opnieuw en opnieuw blijven proberen tot ie aan je been is . Sporen zjn soms wel aan te raden
veel suc6 !!

Maar als hij niet reageert op het been om in draf te gaan hoe kan je hem dan in hemelsnaam de bak laten rond sjeesen?

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:11

sporen ( niet van die wielen maar gewoon een stompe ofzo)om en hem een keer goed vooruit schoppen.

dit alleen mits hij geen lichamelijke klachten heeft.

voor de rest moet je streng zijn en hij heeft gewoon maar te luisteren.

dan verder rest me niets anders nog te zeggen dat je les moet nemen! Schijnheilig

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:44

BessjeDatje schreef:
Heb ik ook soms ,
je moet eerst met je been lichtjes vragen om naar draf te gaan bijvoorbeeld , reageert ie niet dan sjees je hem de bak rond !
Dan terug rustig opvangen en opnieuw en opnieuw blijven proberen tot ie aan je been is . Sporen zjn soms wel aan te raden
veel suc6 !!

Hmm.......... zou goed kunnen dat het werkt hoor, maar mijn manier is het zeker niet!
Al zou Anky haar paarden op deze manier beter aan het been krijgen (wat ik mij moeilijk voor kan stellen overgens) zou ik er nog niet voor gaan,

Maar als je er goede ervaringen mee hebt, is het het proberen waard, lijkt mij, alleen zou ik dan adviseren om toch de spoortjes thuis te laten Bloos

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 01:58

monsera schreef:
Maar als hij niet reageert op het been om in draf te gaan hoe kan je hem dan in hemelsnaam de bak laten rond sjeesen?

je kunt je toch wel kwaad maken met een paar prikkers een paar x flink prikken.. gaan ze echt wel voor weg

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 02:00

cissie schreef:
Maar als je er goede ervaringen mee hebt, is het het proberen waard, lijkt mij, alleen zou ik dan adviseren om toch de spoortjes thuis te laten Bloos

ik moet er wel bijzeggen dat je heel consekwent te werk moet gaan, als je dat niet bent of je weet niet goed hoe je met je prikkers om moet gaan (bijv geen stil been) moet je t niet zo doen, want dan heeft t geen enkel nut

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:17

sporen dienen naar mijn mening nog steeds niet voor de versnelling maar voor het verfijnen van je hulpen!!! bovendien is het niet zo best om te schoppen met sporen want als je hard genoeg prikt of schopt kun je botsplinters veroorzaken. als het paard zijn conditie nog niet optimaal is vind ik het zoiezo belachelijk om sporen te gebruiken. ik zou dan eerst lekker gaan longeren of wandelen on eerst weer wat op te bouwen. naar mate je meer met het paardje gaat doen zou ik wel wat gaan bijvoeren naast de mais en het hooi, want het paard moet wel voldoende energie hebben om te kunnen lopen/rijden. bovendien staat het beestje op de wei dag en nacht dus moet hij ook energie overhouden om zich warm te houden. en je geeft aan dat ie al wat dikker is maar dat zegt mij niets want van mais worden ze altijd iets voller maar dat betekend niet dat hij daar voldoende energie aan over houd. bekijk het maar net als snoep; het is slechts een dikmaker maar je moet gezond eten om te kunnen werken.

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:17

ja , als ie niet op je been is klop dan is door ! hij moet wel gehoorzamen he ! met door kloppen bedoel ik eens met je 2 benen doorkomen , sporen dienen niet voor versnelling ! ze dienen voor de gehoorzaamheid en voor versnelling gebruik je altijd je been en nooit sporen ! je moet ook niet blijven prikken met je sporen , nee wees duidelijk ! 1 keer hard en laat hem dan met rust ! beloon hem ook als hij luitsert ! En cissie anky gebruikt dit ook , heb ik onlangs gelezen :p
x amelie

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:33

Sjonniej schreef:
Leren ze je zo paardrijden tegenwoordig? Ik weet niet hoe jij drijft, maar een schop is in mijn ogen geen drijven, maar overdrijven. Drijven is het aanleggen van de kuit, de kracht die je uitoefend maak je groter. Als hij hier niet op reageerd kan je je voet iets draaien zodat je spoor gaat inwerken en als hij dan nog niets doet een tikje.
Ik snap niet dat ze tegenwoordig durven leren dat je moet schoppen als hij niet vooruitkomt....

Slapen
Ik rij ook nog maar 8 jaar paard...
Ik bedoel dus: je gaat toch niet heel de tijd zitten duwen met je benen (dus heel de tijd je benen in het paard geklemd houden) op een gegeven moment heb je dan echt geen effect meer lijkt mij. En zo'n paard kun je dan toch beter activeren door een paar keer achter elkaar te schoppen (korte kleine snelle tikjes, niet je benen omhoog doen en neer laten knallen Scheve mond damn..)

edit: ik zie trouwens dat je net een jaartje ouder bent dan ik en vanaf je 10e paardrijd. (en nu voornamelijk ment.)dan kom je uit dezelfde generatie als ik en weet jij dus ook hoe het er "tegenwoordig" aan toe gaat Scheve mond

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:00

Het heeft zijn doeltreffendheid al bewezen , benneton ik denk dat wij elkaar verstaan ! beter 1 keer de korte pijn om het zo te zeggen dan blijven klemmen !

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:10

daantjuhhh schreef:
ik moet er wel bijzeggen dat je heel consekwent te werk moet gaan, als je dat niet bent of je weet niet goed hoe je met je prikkers om moet gaan (bijv geen stil been) moet je t niet zo doen, want dan heeft t geen enkel nut

Ja dat snap ik, maar dan nog vind ik het een imo slechte actie - reactie middel.
Dat je er een reactie op kri jgt dat geloof ik best, maar het is naar mijn idee niet de juiste manier.
Vooral niet voor een pony/paard die langer stil gestaan heeft en nog op conditie moet komen.

Ik snap je beredenatie wbt het spoortje geven en het het voorwaardts gaan wel en dat het beter is om 1 keer een duidelijke hulp te geven dan 10 keer een onduidelijk beenhulpje.
Want van dat laatste wordt een paard alleen nog maar luier en dover van aan het been.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:18

BessjeDatje schreef:
ja , als ie niet op je been is klop dan is door ! hij moet wel gehoorzamen he ! met door kloppen bedoel ik eens met je 2 benen doorkomen , sporen dienen niet voor versnelling ! ze dienen voor de gehoorzaamheid en voor versnelling gebruik je altijd je been en nooit sporen ! je moet ook niet blijven prikken met je sporen , nee wees duidelijk ! 1 keer hard en laat hem dan met rust ! beloon hem ook als hij luitsert ! En cissie anky gebruikt dit ook , heb ik onlangs gelezen :p
x amelie

Dat geloof ik meteen hoor, dat anky dat gebruikt (al vind ik een stukje ergens lezen iets anders dan iemand in de praktijk aan het werk gezien hebben, anders kun je nog altijd je eigen interpetatie erin geven).
Die gebruikt en doet wel meer waar ik niet achter sta en mijn twijfels bij heb, niet omdat ik nou o zo goed kan rijden, dat niet, maar ik ben geen dombo als het aankomt op kennis in het algemeen.
Dat het makkelijk is om op andere commentaar te geven en vooral op iemand die het hoogste rijd in de dress, weet ik, maar er zijn grenzen wat mij betreft.
Anky gaat voor het RESULTAAT, de weg ernaar toe is minder van belang.
Maar goed daar gaat het nu niet over.

Ik ben iemand die de weg ernaar toe soms nog belangijker vind dat het resultaat, sporen zijn niet voor de Gehoorzaamheid maar voor het verfijnen vd hulpen, dat is nu al vaker gezegt!!!
Dat vele hun eigen invulling hieraan geven bewijzen vele sportpaarden helaas wel.
Dat zijn paarden die je op een buitenrit ook niet zonder spoor kunt rijden, dat zou niet mogen.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:41

Reed/rijd je je paard altijd aan de teugel? Drijf je dan van achter naar voor of trek je hem voor in de krul?

Ik denk namelijk dat het probleem in de rug zit. Het zou goed kunnen dat zijn rug vast zit en hij daardoor niet lekker kan lopen. Daardoor kun je ook protest krijgen als dat stijgeren ed op de zweep. Ik zou eerst zijn rug eens goed (laten) controleren

Als blijkt dat zijn rug in orde is, kun je de volgende oefeningen gaan doen:
-stappen... voel je dat hij langzamer gaat -> lichte kuithulp, geen reactie? -> flinke kuithulp (schop)
-stappen -> aandraven, zelfde principe, lichte kuitdruk, geen reactie? -> flinke kuithulp!
Dit kun je dus in alle gangen rijden. Probeer veel tempo wisselingen te maken, en ook die op je zit. Blijf vooral niet aan het drijven, want dan stomp je hem af. Geen reactie -> flinke kuithulp!!! Als je zo door oefent en hem goed over de rug laat lopen zodat hij lekker los is, zal het zeker beter gaan over een maandje Lachen en altijd geduld hebben Lachen
Suc-6 OK dan!

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:47

deze methode is doeltreffend .... :p

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:41

klomp schreef:
als het paard zijn conditie nog niet optimaal is vind ik het zoiezo belachelijk om sporen te gebruiken. ik zou dan eerst lekker gaan longeren of wandelen on eerst weer wat op te bouwen.

Ik vind dit een beetje raar, als je paard geen conditie heeft moet je niet van hem vragen of hij een marathon wil lopen, maar hij moet wel gehoorzaam zijn. Je kunt beter wat korter rijden, maar dan wel aan het werk zetten dan een uur te gaan zitten knolhobbelen. Daar krijgen ze geen betere conditie van en gaan ze ook echt niet harder van lopen.

Ik vind trouwens dat er wel heel veel moraalridders zijn hier, zo van een spoor is een middel ter verfijning. Makkelijk praten als je een voorwaarts paard hebt. *LOL* Maar als je paard totaal niet aan de hulpen is (en verder gezond!!!) dan zal hij toch moeten leren reageren. En als je dan 100 keer een beenhulp geeft of stemhulp of want dan ook en er komt nog steeds geen reactie dan moet hij toch een keer naar voren. En dat gaat echt niet lukken met een hengeltje met een wortel eraan. Dan maar een keertje wat strenger wezen. Mits consequent en correct uitgevoerd.
En je schopt trouwens echt niet zomaar de botsplinters uit zijn ribben hoor

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:49

frunnik schreef:
Ik vind trouwens dat er wel heel veel moraalridders zijn hier, zo van een spoor is een middel ter verfijning. Makkelijk praten als je een voorwaarts paard hebt. *LOL*

Mijn paard was niet aan het een toen ik hem kocht, dat heb ik weer moeten trainen, IK vind dat een spoor dient als verfijning zekers *LOL* , en ik heb niet makkelijk praten gehad.

Ik zeg niet dat ik tegen het rijden met sporen ben, helemaal niet hoor!
Maar ik vind wel dat teveel ruiters naar de spoor grijpen om een paard meer voorwaardts te rijden, terwijl dat imo op vele andere manieren kan, een spoortje omdoen is de gemakkelijke oplossing en dat vind ik dus onnodig. (in dit geval bedoel ik dan Knipoog )

Daarnaast hebben sommige het niet over beenhulp geven met de spoor, maar over een paard 1 keer goed hard naar voeren schoppen en dat vind ik geen manier van trainen maar gebrek aan fatsoen t.o.p zichte van je paard, wellicht ben ik dan een moraalridder..........het zij zo Scheve mond
Laatst bijgewerkt door cissie op 13-12-04 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:50

ik gebruik ook sporen, maar hele kleine en April is daardoor veel meer voorwaards.. en ik druk ze af en toe.. niet aldoor want dan wordt ze er misschien hard voor. Maar zo is het prima en is ze lekker voorwaards!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:59

cissie"]
Ik zeg niet dat ik tegen het rijden met sporen ben, helemaal niet hoor!
Maar ik vind wel dat teveel ruiters naar de spoor grijpen om een paard meer voorwaardts te rijden, terwijl dat imo op vele andere manieren kan, een spoortje omdoen is de gemakkelijke oplossing en dat vind ik dus onnodig. (in dit geval bedoel ik dan Knipoog )
[/quote]

Ik ben ook niet voor iedere stap je paard met je sporen naar voren drijven zoals je veel ziet. En ben het met je eens dat bij het gemiddelde paard je met veel overgangen rijden een heel eind kunt komen.

[quote="cissie schreef:
Daarnaast hebben sommige het niet over beenhulp geven met de spoor, maar over een paard 1 keer goed hard naar voeren schoppen en dat vind ik geen manier van trainen maar gebrek aan fatsoen t.o.p zichte van je paard, wellicht ben ik dan een moraalridder..........het zij zo Scheve mond

Ik zie dit meer als allerlaatste redmiddel, vind ook niet dat je dit als dagelijkse trainingsmethode moet gaan gebruiken. Maar als je een paard hebt wat ook na overgangen rijden etc. niet aan het been wil komen dan zou je dit eenmalig kunnen probern. Al kan het ook net zo goed zonder sporen, het gaat erom dat hij echt naar voren moet gaan.
Als zelfs dit niet helpt moet je of je doelen bij stellen en gewoon lekker gaan sjokken met je paard, of misschien erover denken je paard te verkopen en naar wat anders te zoeken. Je moet proberen te voorkomen dat je iedere dag gefrustreerd je paard naar voren gaat zitten wringen omdat het zonodig moet, terwijl je paard duidelijk aangeeft dat dat niet is waar zijn talenten liggen

Enne begrijp me goed, ik ben er ook niet voor om een paard met wielsporen flink de bak door te poren, maar er zijn hier mensen die het zielig vinden om een paard een keer correct aan te pakken terwijl ze dan zelf iedere dag iedere stap zitten te drijven/schoppen omdat hun paard maar niet wil lopen. Dat vind ik wel een beetje naief. Schijnheilig

Ik ben momenteel gezegend met een vlot paard, maar heb mijn vorige paard zelfs de bak door moeten slaan, waar ik totaal niet achter stond. En ik begrijp dat mensen hier enigszins gefrustreerd door raken.

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:33

Werk eerst aan zijn conditie, veel longeren.

Tuurlijk mag je hem eens aanpakken als ie niet vooruit wilt, ook met een spoor. Ik heb een vlot paard, ma ze kan soms net iets te traag op mijn been reageren. Dan maak ik veel overgangen halt-stap. Als je wil gaan stappen, hand wat naar voor, billen knijpen, en een kuitdruk, onmiddellijk gevolg door een héél snel 'prikje' met de spoor. Niet erin rammen, gewoon even snel laten voelen, zo kort dat ze zelfs ni weet waar het vandaan komt. Natuurlijk reageert ze dan verontwaardigd, maar dat mag ook. Meteen terug ontspannen en belonen. Weer halthouden, en sommige paarden zullen al meteen op lichte kuitdruk wegstappen, anderen hebben een 2e of 3e 'herinnering' nodig.

Je been niet blijven aandrukken, niet te lang. Dat voelen ze namelijk na een tijdje niet meer, ze wennen er aan.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:40

Faustie schreef:
Je been niet blijven aandrukken, niet te lang. Dat voelen ze namelijk na een tijdje niet meer, ze wennen er aan.

Hehe, dat bedoelde ik nou heel de tijd al Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 01:51

LiisA schreef:
ik zou hem niet keihard schoppen met de sporen in zn buik of je sporen moeten wel HEEL bot zijn. Het idee alleen al , maar ja das mijn mening, Lachen

mischien ben ik de eenigste die dit is opgevallen maar (sporen in zn buik!!!!!!) ............ waar denk je waar die dieren van gemaakt zijn beton??????? Boos! ook als het stompe sporen zijn kun je ook als je een zeergevorderde ruiter bent vouten maken en als hij niet voor waarts is ga eerst minstens een volle week longeren mischien wel 2 en leer hem stem hulpen en je bouwt conditie op
moet je hem wel laten werken natuurlijk en niet ne een 15 a 30 min denken het is genoeg kijk wat het dier aan kan is het heel moe laat hem ff op adem komen en nog eve 5 min extra werken die 5 min kunnen heel wat doen
sucses er mee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:56

benneton schreef:
edit: ik zie trouwens dat je net een jaartje ouder bent dan ik en vanaf je 10e paardrijd. (en nu voornamelijk ment.)dan kom je uit dezelfde generatie als ik en weet jij dus ook hoe het er "tegenwoordig" aan toe gaat Scheve mond

Ik ben in heel me leven denk ik 3x op een manege geweest, en heb er nooit gelest. Heb altijd les van me ouders gehad, dus weet niet hoe er tegenwoordig les wordt gegeven. Maar als ze het echt zo leren, dan stijgt mijn verbazing over manege's steeds meer!

Misschien dat de 'doorsnede' manegepony hier goed op reageert, maar als jij een paard hebt met een beetje verstand zal die het niet gauw toelaten dat jij hem ff een paar schoppen verkoopt.
Je kan het echte drijven ook opgeven, maar als je het consequent volhoudt helpt maar. Maar helaas is tijd geld en krijgen paarden niet meer de tijd om te leren.
Als je paard met 4 jarige leeftijd geen M loopt hoor je er niet meer bij Waar gaat dit heen mensen....