Racen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:23

haha ik zeg niet dat MIJN zit verkeerd is, maar dat hij niet goed luisterd naar mijn zit (zwaarder zitten, langzamer lichtrijden) gaat wel steeds beter!
Maar vertel mij dan eens hoe het anders moet?? Aangezien dat jou dan wel is gelukt??? Misschien heb ik er dan wat aan...
En dat rukken en zagen gebeurd niet steeds... maar goed als je niet goed kan lezen dan ga ik daar verder niet meer op in.

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:37

Ik denk dat het al eens is aangehaald, maar zwaar zitten werkt soms omgekeerd!!!
Ik moet namelijk wat "zwaarder" gaan zitten, om haar voorwaarts te laten gaan. Dus bv van halt naar stap, lichte kuitdruk en billen wat opspannen (= wat zwaarder zitten). Om haar te laten vertragen moet ze de rug boller maken, als je zwaar gaat zitten, dan druk je de rug weg, vallen ze uit elkaar en is terugkomen in tempo moeilijker.
Als je ze wil laten terugkomen in tempo, maak je je rug ietsje holler, je knijpt met je knieen (niet met de onderbenen!). Desnoods maak je eens een ophouding als ze doordramt, maar meteen erna ontspannen. Niet blijven trekken, want dan vinden ze steun op je hand.
Zo gaat dat bij mij iig!
succes!

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:38

ik ga het zometeen proberen Lachen

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 16:58

Lizjuh en klomp.. ik vind het jammer dat jullie hier ruzie over maken... alleen je moet met een paard af en toe iets.. dit paard waar ik het over heb is 18 en helemaal verkeerd ingereden... IN de bak is het een braaf en mak paard en blijft ze goed stilstaan, alleen zodra je buiten gaat draven galopperen lukt het ineens niet meer.... in stap is het gister helemaal goed gelukt.. behalve de weg trug naar huis magoed...

Faustie.. wat jij zegt ga ik ook eens proberen, want bij mijn paard werkt zwaarder zitten eigenlijk ook nie egt geloof ik :S of je moet al helemaal achterover gaan hangen :S tsja.. dat vind ik ook niet wat... en of jullie het nou leuk vinden of niet.. ik geef haar soms echt wel eens een rukje hoor.. ze moet gewoon ook naar mij leren luisteren... want ik geef haar al heel veel ruimte, maar buiten kan dat gewoon niet...

Ik ga zometeen weer naar buiten en ga het gewoon proberen OK dan!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 17:00

Het is vooral erg als ik in een gebied ben met bomen en water.. dan gaat ze echt vluchtgedrag vertonen.. heeft iemand hier nog ervaring mee? of weet iemand wat dit zou kunnen zijn? want op straat is ze al stukken beter te spreken.... en gaat ze beter om met mijn hulpen...

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:29

misschien kan je het proberen met een ander mak paardje erbij en kijken of ze misshcien toch angstig is voor die bomen en water, als dat niet zo is dan is dat misschien gewoon proberen voor dr.
Maar wel al supergoed dat ze op straat het al beter doet en al beter omgaat met je hulpen!!!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 18:39

ik heb het de eerste keer gedaan met een heel mak paard buiten, maar daarvan werd ze alleen maar meer opgefokt en toen ging ze zelfs op straat klieren :S dus dat helpt helemaal niks...
Ik denk dati k binnenkort nog eens alleen ga naar de bomen + water.. kijken hoe ze dan reageerd... desnoods stap ik af.. dan heeft ze al meer vertrouwen in mij...

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:47

Bitterbal schreef:
S tsja.. dat vind ik ook niet wat... en of jullie het nou leuk vinden of niet.. ik geef haar soms echt wel eens een rukje hoor.. ze moet gewoon ook naar mij leren luisteren... want ik geef haar al heel veel ruimte, maar buiten kan dat gewoon niet...

Ik ga zometeen weer naar buiten en ga het gewoon proberen OK dan!

een rukje is heeeeeel wat anders dan flink lopen zagen in de mond..
En daar ben ik tegen..
Ik geef ook wel eens een rukje.. niks mis mee.. Maar ( ik herhaal letterlijk geschreven tekst) dan geef ik een ruk, wordt daar niet op gereageerd dan moet ik het bit even flink door zn mond heen 'zagen'

Dat is gewoon echt niet normaal meer..

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:39

J0eh0e, hier is Suus, en SUUS rijd samen met Liz.
Vaak. Ik ken Charlie ook heel goed en Liz ook.
En al dat gezaag hier, dat is helemaal niet waar!
Jullie zijn allemaal vóór rukjes, nou, als het niet wil lukken met Charlie geeft Liz dus een rukje. Echt zagen doet ze heus niet.
Misschien 1 keer links, één keer rechts. Maar dat zie ik r amper doen. Meestal is een rukje wel genoeg..

Dus mensen-> Liz is heus geen dierenbeul!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 22:41

Je moet uiteindelijk toch iets als je pony echt niet lusiteren wil.. echt heel hard zagen ben ik wel heel erg op tegen, maar een beetje is ook helemaal niet erg Knipoog

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:51

Wat hierboven ook al een aantal keer is genoemd, is op een volte zetten. Dit lijkt mij wel 1 van de slimste manieren.. Anders een paar keer goed op de rem "trekken" zodat je pony doorkrijgt dat hij toch echt naar jou moet luisteren

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 23:58

jah okee, maar buiten als ik probeer een voltetje ga rijden kan ze ineens heel erg goed zijwaarts lopen.. en met een tempo Bloos! een tempo waar je u tegen zegt hoor... ik krijg haar uiteindelijk wel die volte op maar ik word dr zo zat van Knipoog maar verder is dr dus niet echt een oplossing?

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:52

lizjuhh schreef:
Zoals ik zei, dit gebeurd niet steeds, daarna vraag ik het normaal en dan luisterd ie in een keer.
Misschien heb jij allemaal makkelijke paardjes gehad maar hier zit een kop op... en op welke andere manieren maak jij een paard duidelijk dat ho ook ho is??

Ik heb ook een aantal keer op een race monster gereden, ook met les! Ik ben zelf van mening dat een rem hebben heeeel belangrijk is bij het rijden! Als je paardje af en toe gaat rennen en je hebt helemaal geen controle meer en hij reageert niet op normale hulpen dan moet je maar een keertje zagen (hoe wil je hem anders terug krijgen). Als het goed is zal je steeds minder grove hulpen nodig hebben om hem terug te krijgen als hij keihard gaat rennen en je dus geen controle meer hebt.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:57

mieke snap dat dan Tong uitsteken:P sunny vind buc gewoon een lkerding:P en wil heel graag naar hem toe zowel in de bak als over de weg Knipoog;) snel snel naar buc,.. haha nee ik weet het niet maar met buc loopt ze wel rustiger..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:50

als je het mij vraagd is het zo dat zagen trekken enz enz niet werkt zoal ik het lees is het dat zodra ze in een andere omgeving komt dat ze zodra ze teugel krijgd en snelheid krijgd er van door gaat.
zet hem haar aan het werk daar mee bedoel ik aan de teugel werken ook als ze het niet geeft heel veel viguren rijden en heel veel tempo wisselingen stap, arbeids draf, midden draf galop enz enz.
en zodra ze snel heid minderd belonen.
en vraag of je vaker op de manege terecht kan ga op veel verschillende plekken rijden.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
gr r

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 22:31

Janne8 : ze is rustiger zonder buc hoor !!! en op de manege ..tsja.. dat grote paard is veel leuker... om achterna te rennen.. ook al zijn je benen 3 keer korter Haha!

Rommulus: Ik ga voorlopig geen lessen meer met haar op de manege rijden, de dag erna was ze weer kreupel :S ik word dr nie goed van..topic staat open op medisch... en ik probeer sowieso voor haar wel veel afwisseling te maken... Lachen

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:55

Suusiej schreef:
J0eh0e, hier is Suus, en SUUS rijd samen met Liz.
Vaak. Ik ken Charlie ook heel goed en Liz ook.
En al dat gezaag hier, dat is helemaal niet waar!
Jullie zijn allemaal vóór rukjes, nou, als het niet wil lukken met Charlie geeft Liz dus een rukje. Echt zagen doet ze heus niet.
Misschien 1 keer links, één keer rechts. Maar dat zie ik r amper doen. Meestal is een rukje wel genoeg..

Dus mensen-> Liz is heus geen dierenbeul!

ghgh tnx Haha!
precies 1 keer links, 1 keer rechts dat ie het even voelt ghgh en dat heet dan toch wel zagen Clown

on-topic: misschien werkt dat aan het werk zetten wel!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 19:25

Joah ik ga het proberen, zodra ze weer goed loopt.. :S
Bedankt voor alle reakties Haha!