Doorzitten in uitgestrekte draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:28

inderdaad kleine stukken proberen!
ik heb er zelf ook problemen mee!
mijn paard gooit zo hoog op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:30

heidehofs schreef:
probeer voor het wegrijden naar de midden/uitgestrekte draf je pony/paard op het achterbeen te 'zetten',

Dit lijkt me een vereiste voor een kwalitatief goede uitgestrekte draf

Ik ben het overigens wel met heidehofs en Kafue eens dat de eerste voorwaarde is dat je paard goed over de rug is, en de kwaliteit van je uitgestrekte draf zelf goed is.
Sommige paarden zijn wel stukken beter uit te zitten dan sommige andere paarden overigens.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:16

Kan iemand mij vertellen wat er gevraagd wordt in dubbel ZZ???? Verward

Absoluut eens met dat het paard goed over de rug moet zijn voor een uitgestrekte draf. Ik ga hier ook even uit van een uitgestrekte draf, want het verschil tussen een middendraf en uitgestrekt vind ik behoorlijk groot, zeker bij een sterk en groot bewegend paard.

Als het paard niet los is in de rug, treedt het achterbeen er niet goed onder omdat je niet kunt sluiten en kun je ook geen behoorlijke uitgestrekte rijden....

Toch blijft het een hele opgave om een goed gereden uitgestrekte draf op een hoog opgooiend paard (die los is in zijn rug) op de juiste manier te rijden.

Jammer dat mijn opmerking ' meestuiteren' zo overtrokken wordt, dit was niet de bedoeling en niet te letterlijk bedoeld (geen voetballen-ruimte idee).

Mijn merrie, L2 niveau, die nog moeite heeft met de verruimingen correct uit te voeren (nog niet sterk genoeg) zit zelfs nog lekkerder dan mijn ruin die de basis super onder de knie heeft!

Ook daarin zit dus een enorm verschil!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:16

EEN ding weet ik zeker........................ ik kan het niet Haha! Haha! Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:06

Randy je zult zelf wel weten wat er in de dubbel Z gevraagd wordt. Maar veel verschil tussen de uitgestrekte draf die jij moet rijden en de uitgestrekte draf die mijn op grand prix niveau gereden hebbende instructeur vraagt zal er niet zijn.

Hij eist gewoon dat je blijft zitten, en doe je dat niet dan kun je je stijgbeugels inleveren die gaan jruislings over de hals en dan heb je pech. Wordt het of blijven zitten in een mooie houding op zandhappen.

Ik kies maar voor blijven zitten en hele week traine. Veel schijnovergangen, 10 meter middendraf doorsluiten en weer 10 meter middendraf en gaan de weg naar de uitstrekking heen. Natuurlijk zit het ene paard fijner dan het andere. Ik heb wel eens een merrie gereden met zo'n lekker gangwerk net een luie stoel. Daarintegen mijn ruin heeft een super draf, heel ruim treed zeker twee hoeven over. Lekker fijn hoor wel moeilijk maar ik weet niet anders. Het is momenteel het enige paard dat ik rijd en ik rijd af en toe het paard van een vriendin maar die is vijf en nog zo groen als gras die kan nog maar net fatsoenlijk in arbeidsdraf.

Het item gaat natuurlijk ook niet over de verschillen in draf maar hoe je in die versterkte draf blijft zitten. En dat bereik je door de onafhankelijke zit. En die onafhankelijke zit berijk je door regelmatig zonder beugels een kwatiertje te rijden. Ik stuiter ook wel eens mee en soms lukt het mij ook niet en dan duimen we maar dat het in de les wel gaat. Als het paard zijn rug niet geeft en dan kun je meestal in de arbeidstempo's wel blijven zitten maar in de versterkte gangen wordt het moeilijker en dat geeft niks dan valt er weer wat te trainen.

Natuurlijk is het een hele opgave maar dat maakt het paardrijden juist leuk als het lukt en dan wil je meer en meer net zoals jij als jij de opgave en de lat niet steeds hoger had geleegd dan was je nooit in de dubbel Z gekomen.

Even zoveel paarden als er zijn, even zoveel verschilllen in de gangwerekn en de karakters

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 01:09

Citaat:
Randy je zult zelf wel weten wat er in de dubbel Z gevraagd wordt.

Ik had het over iemand die het eerder in dit topic over dubbel ZZ had, vond ik wel apart Haha!

Citaat:
Even zoveel paarden als er zijn, even zoveel verschilllen in de gangwerekn en de karakters

Geen enkel paard is hetzelfde! (volgens mij Knipoog )

Citaat:
Daarintegen mijn ruin heeft een super draf, heel ruim treed zeker twee hoeven over. Lekker fijn hoor wel moeilijk maar ik weet niet anders.

Nou, heb die van mijn ruin nooit geteld, maar ik weet zeker dat dat meer is dan 2 voetjes. Mijn merrie treedt al meer over. Maar ik tel niet het aantal hoefafdrukken dat het paard 'overstapt', ik kijk naar de mate van het schenkelgebruik en buiging in het achterbeen; het geheel van sluiten en verzamelen en dan kijk ik dus niet alleen naar het 'hoeveel hoefjes ze overstappen'. Hooguit kijk ik hiernaar bij de manegepaarden in de stap....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:08

Randy01 schreef:
Nou, heb die van mijn ruin nooit geteld, maar ik weet zeker dat dat meer is dan 2 voetjes. Mijn merrie treedt al meer over. Maar ik tel niet het aantal hoefafdrukken dat het paard 'overstapt', ik kijk naar de mate van het schenkelgebruik en buiging in het achterbeen; het geheel van sluiten en verzamelen en dan kijk ik dus niet alleen naar het 'hoeveel hoefjes ze overstappen'. Hooguit kijk ik hiernaar bij de manegepaarden in de stap....

Laten we er dan maar van uit gaan dat jij het weet en dan adviseer ik de vraagstelster bij jou te gaan lessen.
Enne sucses met je vijfjarige want dan heb je een super knol onder je zadel. Met vijf al zover overstappen belofte voor de toekomst of niet...............

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:20

Kafue schreef:
Laten we er dan maar van uit gaan dat jij het weet en dan adviseer ik de vraagstelster bij jou te gaan lessen.
Enne sucses met je vijfjarige want dan heb je een super knol onder je zadel. Met vijf al zover overstappen belofte voor de toekomst of niet...............

Verward Men is nooit uitgeleerd... maar jij moet nog heel veel leren, succes ermee OK dan!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:49

Citaat:
Nou, heb die van mijn ruin nooit geteld, maar ik weet zeker dat dat meer is dan 2 voetjes

bekijk de draf foto's in je profiel maar eens goed.

Op zich is het een prima draf, het achterbeen is er keurig bij!
Maar ik denk niet dat hij meer dan 2 voetjes overstapt.
(is ook helemaal niet nodig hoor)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:55

shan schreef:
bekijk de draf foto's in je profiel maar eens goed.

Ah jullie bekijken het in de draf, ik begrijp Blond

Ik let daar echt nooit op of het paard moet zo dramatisch slecht bewegen!

Verder weet ik zeker dat mijn ruin die twee voetjes ruim haalt (foto's in mijn profiel zijn van dat hij net twee dagen weer bij mij was)...

en mijn merrie... die haalt zeker 1,

Maar ik heb vrijdag weer les, zal het eens navragen (over hoeveel voetjes over), niet dat ik er verder iets mee zal doen, maar ben nu wel benieuwd!!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:58

Citaat:
Quote:
Daarintegen mijn ruin heeft een super draf, heel ruim treed zeker twee hoeven over. Lekker fijn hoor wel moeilijk maar ik weet niet anders.

maar volgens mij raken we nu behoorlijk off topic.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:28

Ik meng me even in dit verhaal aangezien mijn zit nog lang niet perfect is (kijk maar niet naar de foto's in mijn profiel want zo ziet het er gelukkig niet meer uit).
Ik snap denk ik wat met meestuiteren bedoeld wordt, het is een kwestie van even aanvoelen wat nu precies het ritme is, wanneer je dat gevonden hebt kun je daarin meebewegen.
Dat links-rechts met zitbeenknobbels heb ik onder begeleidig geprobeerd maar dat werkte niet bij mij, ik raak daar het ritme van kwijt omdat ik teveel concentreer op één punt van mijn zit.
En voor de persoon die meende dat je zonder beugels zou zandhappen wanneer je met je knieën klemt: dan heb ik een gave aangezien ik ook met geklemde knieën een uitgestrekte draf kan uitrijden (vraag niet hoe het eruit ziet Knipoog)
Hoewel mijn zit vooral in het laaste deel van de uitgestrekte draf wat rommeliger wordt, helpt het me wel wanneer ik mooi mijn benen naar achteren houd, het is net alsof ik dan dieper in het zadel kan blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:28

Dunne bovenbenen helpen trouwens ook bij netjes uitzitten. Ik merk dat bij mezelf als ik wat speklaagjes erbij krijg (vooral in de winter Haha!) zit ik een stuk beroerder.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:42

Zep schreef:
Dunne bovenbenen helpen trouwens ook bij netjes uitzitten. Ik merk dat bij mezelf als ik wat speklaagjes erbij krijg (vooral in de winter Haha!) zit ik een stuk beroerder.

Das denk ik wel waar ja! Ik ben een stevige prop en mijn instructrice zei ooit in mijn dikste periode 'je rolt dan meer over je bovenbenen heen', waardoor je de essentie van je bovenbenen niet kunt gebruiken.

Ik vind ook dat de lengte van het (boven)been een groot verschil uitmaakt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:43

Citaat:
Hoewel mijn zit vooral in het laaste deel van de uitgestrekte draf wat rommeliger wordt, helpt het me wel wanneer ik mooi mijn benen naar achteren houd, het is net alsof ik dan dieper in het zadel kan blijven zitten.

Hahaha wat grappig, dat heb ik juist als ik mijn (onder)benen wat meer naar voren leg!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:13

Randy01 schreef:
Hahaha wat grappig, dat heb ik juist als ik mijn (onder)benen wat meer naar voren leg!

Dat komt misschien ook omdat ik juist geneigd ben om mijn benen té ver naar voren te leggen (lees: fred flinstone-zit), wanneer ik voor mijn gevoel mijn benen ver naar achteren leg, zit ik op z'n hoogst iets verder naar achteren dan normaal.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:17

Wat bij mij ook heel grappig is:
op mijn ruin heb ik mijn benen goed liggen, op de juiste plek.

Ik rij met hetzelfde zadel op mijn merrie en dan krijg ik vaak commentaar van mijn instructrice dat ik mijn benen te ver naar achteren heb liggen.....

Hangt dus duidelijk ook veel af van type (bouw) paard en model zadel....

Conclusie tot nu toe:
er hangt veel af van:
ligging en lengte bovenbenen
dikte bovenbenen
daardoor van het type zadel en
het type paard

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:23

Randy01 schreef:
Wat bij mij ook heel grappig is:
op mijn ruin heb ik mijn benen goed liggen, op de juiste plek.

Ik rij met hetzelfde zadel op mijn merrie en dan krijg ik vaak commentaar van mijn instructrice dat ik mijn benen te ver naar achteren heb liggen.....

Hangt dus duidelijk ook veel af van type (bouw) paard en model zadel....

Conclusie tot nu toe:
er hangt veel af van:
ligging en lengte bovenbenen
dikte bovenbenen
daardoor van het type zadel en
het type paard

Het zadel maakt zeker uit, ik ben lang aan het rommelen met mijn zit geweest, totdat ik een keer met het zadel van mijn instructrice op mijn paard heb gezeten (ivm met opvullen eigen zadel) en toen kon ik oppeens keurig zitten!
Ik heb achter mijn achterwerk ook behoorlijk wat ruimte over waardoor ik heel los op mijn zadel zit.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:41

Je moet je paard er van achter beter onder zien te krijgen en zorgen dat tie van achter uit vertrekt, want je paard moet jou mee gaan nemen. Als je teveel stuitert in het zadel is de uitgestrekte draf nog niet mooi van achteren! Veel oefenen dus op verzameling en als het goed is zal je paard je dan van zelf meer mee gaan nemen en kan jij beter zitten!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:11

Kwaidie schreef:
Je moet je paard er van achter beter onder zien te krijgen en zorgen dat tie van achter uit vertrekt, want je paard moet jou mee gaan nemen. Als je teveel stuitert in het zadel is de uitgestrekte draf nog niet mooi van achteren! Veel oefenen dus op verzameling en als het goed is zal je paard je dan van zelf meer mee gaan nemen en kan jij beter zitten!

Ik haal 8-en voor de uitgestrekte draf met complimenten voor sterk achterhand gebruik en het 'zitten' van het paard. Lijkt me sterk dat dit probleem alleen door het lopen van mijn paard veroorzaakt wordt.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:20

Dat zeg ik toch ook niet! Je moet er zelf voor zorgen door te trainen dat je paard de achterhand er beter onder schuift en dan kan je beter zitten!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:25

Maar dan nog Kwaidie, blijven er paarden die slecht uit te zitten zijn, hoe goed ze ook hun achterhand er bij hebben, hoe los ze ook door hun lijf lopen, hoe goed ze ook hun rug gebruiken!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:33

shan schreef:
Maar dan nog Kwaidie, blijven er paarden die slecht uit te zitten zijn, hoe goed ze ook hun achterhand er bij hebben, hoe los ze ook door hun lijf lopen, hoe goed ze ook hun rug gebruiken!

Helemaal waar OK dan!

Heb me gisteren nogmaals verbaasd, mijn merrie die heerlijk blijft zitten (maar, eerlijk is eerlijk, nog lang niet zover in de africhting als mijn ruin) en op mijn ruin waarbij het zweet me al na 10 minuten op mijn rug staat!

Ik wil niet zeggen dat ik niet kan blijven zitten op mijn ruin met de uitgestrekte draf, maar het kost me gewoon heel veel moeite. Andere mensen zeggen: maar je zit zo stil, het is helemaal niet te zien hoor dat hij zo moeilijk zit. Nee, dat is waar, maar oefening baart kunst.
Als ik ze dan vraag of ze even willen voelen, willen ze dat graag en dat is voor mij altijd heerlijk om te zien, dan weet ikzelf tenminste dat ik niet overdrijf!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:35

Misschien is dit ook meteen een tipje voor anderen:
voordat ik een verruiming rij, adem ik flink uit, daardoor maak je je wat zwaarder, ontspan je en heb je je ademhaling niet bovenin je lichaam zitten tijdens de uitgestrekte draf!

(In mijn lesgeven leer ik mijn leerlingen ook veel te doen in combinatie met hun eigen ademhaling --> je moet ze de kosten geven die verkeerd ademhalen en dan bovenin hun borst de ademhaling niet afmaken en vasthouden in hun ademhaling en dus gaan verkrampen in de bovenarmen en schouders. Zeker bij moeilijk zittende paarden is dit misschien een handige tip?)

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:47

is misschien wel waar ja, dat er dan alsnog paarden zijn die slecht uit te zitten zijn omdat ze hoog opgooien! Maar ik blijf erbij dat je ook bij deze paarden toch door veel oefenen er voor kan zorgen dat ze je beter mee nemen, dit zal dan meer moeite kosten!
Mijn eigen paard is ook ontzettend moeilijk uit te zitten, maar het wordt beetje bij beetje toch beter! Een goede uitgestrekte draf is iets wat je een paard vaak wel kunt leren!