patsur schreef:Ik had toch geprobeerd om het paard weg te doen en een makkelijk paardje te kopen die wel heel makkelijk is buiten. Hefet je moeder geen buitenrit gemaakt dan, toen ze het paard kocht? daar was hij toch voor bedoeld? En anders kun je hem voor de wagen poberen te beleren en dan kan ze toch buitenrijden. ik denk dat het vooral ligt aan de manier van rijden van je moeder, en het is sneu om te zeggen, maar als ze niet kan rijden, wat doet ze dan met een druk paard buiten? Het is heel vervelend voor haar, maar ik zou op zoek gaan naar een ander paard!
waarom een 20 jarig paard nog gaan verkopen?? en ja ze heeft t paard in de bak&buiten proefgereden, toen was er niets aan de hand, toen had ze ook nog geen schrik namelijk.
maar omdat ze daarna bijna nooit meer buiten is geweest en t paard juist graag naar buiten gaat, lukt t nu dus niet meer, omdat ze verkrampt gaat zitten en daardoor onbewust er voor zorgt dat dee alleen nog maar harder gaat.
en een 20 jarige nog voor de kar beleren, terwijl er bij ons thuis niemand men-ervaring heeft, ik bedoel ik heb 2x gement in mn hele leven en mn moeder nog nooit, dat is pas vragen om problemen als ze er dan vandoor gaat met kar erachter 
en bovendien, vindt maar eens een paard wat zo betrouwbaar en braaf is als dee, na 3 weken rust kan mn moeder er zo opstappen en mee wegrijden, zelfs als t erg hard waait(we hebben aleen een buitenbak thuis) doet dee gewoon niets, ze zal nooit bokken ofzo!
voorlopig neem ik dee zelf mee naar buiten, net zoals vandaag dus en daarna gaat iris er een keertje op, zodat dee weet dat ze zich buiten normaal moet gaan gedragen en misschien ook braver wordt omdat ze vaker in t bos komt.
en de volgende keer als mn moeder naar buiten gaat gaan we alleen stappen&draven en maak ik een sperriempje voor aan t zadel zodat ze iig haar handen stil heef