Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

merrieveulen schreef:paarden voelen zich het fijnst bij een temperatuur tussen de 15 en -5 graden celsius, als ze niet geschoren zijn oid. daardoor worden veel paarden fris wanneer het kouder wordt. mijn paard krijgt op het moment ong. een derde kilo brok, een paar handjes zemelen en voor de rest hooi. op dit moment is hij niet in orde en wordt hij niet bereden, maar ik heb het voer hier niet op aangepast en hij doet het er prima op. 2 kilo lijkt mij idd wat veel, zeker als je maar 3x per week rijdt.
)
falco_lover schreef:Hoe oud is ze ? En het is een merrie zei je ?
Als ze nu nog jong is , is ze jou gewoon aan het uittesten denk ik , en dan nog is de winter dan zijn ze al veel heviger![]()
Ik weet niet echt iets wat je eraan kan doen , ik zou zeggen : niet toegeven maar ze is ( als ik het zo hoor ) soms een beetje gevaarlijk , dus ik weet het niet![]()
Maar in ieder geval veel succes![]()
Blossomm schreef:Als mijn paard/pony uit het niets zo zou reageren zou ik me echt wel zorgen maken!
Er is iig een reden waarom ze dit doet, maar dat hoeft niet alleen frisheid te zijn natuurlijk.
Probeert ze je er echt af te gooien, of wil ze alleen maar haar energie kwijt?
Als ze je er echt af wil hebben zou ik toch echt even andere opties nagaan.
Iets medisch?
Opstandigheid tegenover jou? Vertrouwt ze je nog wel? Heb je haar misschien iets misdaan?
Ik zou verder kijken dan mijn neus lang is eigenlijk...
het is in mijn geval een dominantie verhaal en eigenlijk altijd in de winter als het frisser is. Zou bij jou misschien ook wel kunnen dat ze dominant is en je af en toe even flink gaat uit proberen.. als ze voelt dat je bang bent heeft ze gewonnen. Slaan is niet de oplossing maar heel consequent zijn wel.. dit mag ze gewoon niet doen want straks vallen er nog gewonden.AnneOmie schreef:Die van mij trapt me er in de winter af en toe af! In de winter is het ook een draak. Steigeren doet hij gelukkig niet maar die bokken zijn ook niet leuk. Hij bokt heel hoog en gemeen en uit het niets en dan meteen met 4 benen van de grond met gebolde rug. Tsja die bokken zit ik nog wel uit maar als hij dan in ene met 4 benen van de grond gaat... bah.. ik baal er ook van en ben blij als het weer voorjaar/zomer is. Iedere winter is hij zo vervelend en gaat hij min of meer de strijd met mij aan. Is je merrie ook dominant? Longeren voor het rijden zou misschien wel eens kunnen helpen om de grootste druk eraf te krijgen.
Medisch e.d. heb ik al uitgesloten en zadel en tandarts ookhet is in mijn geval een dominantie verhaal en eigenlijk altijd in de winter als het frisser is. Zou bij jou misschien ook wel kunnen dat ze dominant is en je af en toe even flink gaat uit proberen.. als ze voelt dat je bang bent heeft ze gewonnen. Slaan is niet de oplossing maar heel consequent zijn wel.. dit mag ze gewoon niet doen want straks vallen er nog gewonden.
Succes.

merrieveulen schreef:ik denk, ook gezien de leeftijd, dat ze je idd min of meer uitprobeert. je kan wat veanderen aan de voeding om de overtollige energie eraf te krijgen, en verder consequent blijven. vergeet niet dat een paard pas geestelijk 'stabiel' is, om het zo maar even te noemen, met een jaar of zes. dat wil zeggen dat ze voor die tijd geestelijk nog veel ontwikkelen, waardoor ze steeds weer dingen uitproberen etc. er zijn dan ook veel paarden onder de 6 jaar die veel uitproberen. de mijne heeft het ook altijd gedaan, als het kouder werd ging hij op stal, waardoor hij meer energie over had. als ik hem dan buiten ging zetten, vloog hij eruit, steigerde, draaide, bokte, en noem maar op. het was altijd lastig (en soms eng) om hem naar de bak te krijgen. ik moest gewoon snel doorlopen zodat hij de tijd niet had om gek te doen. ik heb hem hiervoor nooit gestraft, omdat hij gewoon blij was om naar buiten te mogen. nu is hij 6 jaar, en het is dit jaar nog niet één keer gebeurd, ondanks dat hij ivm ziekte veel binnen moet staan.
)