Paard is gek......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:14

paarden voelen zich het fijnst bij een temperatuur tussen de 15 en -5 graden celsius, als ze niet geschoren zijn oid. daardoor worden veel paarden fris wanneer het kouder wordt. mijn paard krijgt op het moment ong. een derde kilo brok, een paar handjes zemelen en voor de rest hooi. op dit moment is hij niet in orde en wordt hij niet bereden, maar ik heb het voer hier niet op aangepast en hij doet het er prima op. 2 kilo lijkt mij idd wat veel, zeker als je maar 3x per week rijdt.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 09:57

merrieveulen schreef:
paarden voelen zich het fijnst bij een temperatuur tussen de 15 en -5 graden celsius, als ze niet geschoren zijn oid. daardoor worden veel paarden fris wanneer het kouder wordt. mijn paard krijgt op het moment ong. een derde kilo brok, een paar handjes zemelen en voor de rest hooi. op dit moment is hij niet in orde en wordt hij niet bereden, maar ik heb het voer hier niet op aangepast en hij doet het er prima op. 2 kilo lijkt mij idd wat veel, zeker als je maar 3x per week rijdt.

en 3x longeren ( of is dat geen werken Verward )
Ze is om dit gedrag ook niet geschoren

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:31

hangt ervan af hoe en hoe lang je longeert. meestal is rijden iig wel zwaarder.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:43

Ik longeer haar ong 30 tot 45 min, met slof of bijzets.....
Ook laat ik haar regelmatig even los springen.....

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:45

falco_lover schreef:
Hoe oud is ze ? En het is een merrie zei je ?
Als ze nu nog jong is , is ze jou gewoon aan het uittesten denk ik , en dan nog is de winter dan zijn ze al veel heviger Tong uitsteken
Ik weet niet echt iets wat je eraan kan doen , ik zou zeggen : niet toegeven maar ze is ( als ik het zo hoor ) soms een beetje gevaarlijk , dus ik weet het niet Scheve mond
Maar in ieder geval veel succes Knipoog Lachen

Ze is van 15-04-1999, ze is nu 5 jaar dus...

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:49

Blossomm schreef:
Als mijn paard/pony uit het niets zo zou reageren zou ik me echt wel zorgen maken!
Er is iig een reden waarom ze dit doet, maar dat hoeft niet alleen frisheid te zijn natuurlijk.
Probeert ze je er echt af te gooien, of wil ze alleen maar haar energie kwijt?

Als ze je er echt af wil hebben zou ik toch echt even andere opties nagaan.
Iets medisch?
Opstandigheid tegenover jou? Vertrouwt ze je nog wel? Heb je haar misschien iets misdaan?

Ik zou verder kijken dan mijn neus lang is eigenlijk...

Ik voel me een beetje aangevallen door jou, Ze doet het niet alleen als ik d'r op zit.....
Volgens mij heb je het verhaal niet goed gelezen!
Ze vertrouwd me wel en ik heb haar nix misdaan.....
Ze gaat als een idioot tekeer, maar ze komt wel steeds bij me terug.....
Ik weet verder niet wat ik met d'r aan moet

We krijgen er nu meer hulp bij en me vader gaat nu mee als ik met haar naar de manege ga.....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:53

Die van mij trapt me er in de winter af en toe af! In de winter is het ook een draak. Steigeren doet hij gelukkig niet maar die bokken zijn ook niet leuk. Hij bokt heel hoog en gemeen en uit het niets en dan meteen met 4 benen van de grond met gebolde rug. Tsja die bokken zit ik nog wel uit maar als hij dan in ene met 4 benen van de grond gaat... bah.. ik baal er ook van en ben blij als het weer voorjaar/zomer is. Iedere winter is hij zo vervelend en gaat hij min of meer de strijd met mij aan. Is je merrie ook dominant? Longeren voor het rijden zou misschien wel eens kunnen helpen om de grootste druk eraf te krijgen.

Medisch e.d. heb ik al uitgesloten en zadel en tandarts ook Knipoog het is in mijn geval een dominantie verhaal en eigenlijk altijd in de winter als het frisser is. Zou bij jou misschien ook wel kunnen dat ze dominant is en je af en toe even flink gaat uit proberen.. als ze voelt dat je bang bent heeft ze gewonnen. Slaan is niet de oplossing maar heel consequent zijn wel.. dit mag ze gewoon niet doen want straks vallen er nog gewonden.

Succes.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:12

Kan ze niet gewoon de wei in dan? Ook al is het maar 2 uur per dag ofzo. Dan kan ze haar energie tenminste kwijt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:19

Meer rijden, en minder voeren....

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 16:38

AnneOmie schreef:
Die van mij trapt me er in de winter af en toe af! In de winter is het ook een draak. Steigeren doet hij gelukkig niet maar die bokken zijn ook niet leuk. Hij bokt heel hoog en gemeen en uit het niets en dan meteen met 4 benen van de grond met gebolde rug. Tsja die bokken zit ik nog wel uit maar als hij dan in ene met 4 benen van de grond gaat... bah.. ik baal er ook van en ben blij als het weer voorjaar/zomer is. Iedere winter is hij zo vervelend en gaat hij min of meer de strijd met mij aan. Is je merrie ook dominant? Longeren voor het rijden zou misschien wel eens kunnen helpen om de grootste druk eraf te krijgen.

Medisch e.d. heb ik al uitgesloten en zadel en tandarts ook Knipoog het is in mijn geval een dominantie verhaal en eigenlijk altijd in de winter als het frisser is. Zou bij jou misschien ook wel kunnen dat ze dominant is en je af en toe even flink gaat uit proberen.. als ze voelt dat je bang bent heeft ze gewonnen. Slaan is niet de oplossing maar heel consequent zijn wel.. dit mag ze gewoon niet doen want straks vallen er nog gewonden.

Succes.

Ik denk dat je gelijk hebt...
Vorig jaar kon ze het van mij winnen, omdat ik de kracht niet had (i.v.m. dat jaar ziekte van pfeiffer.....)
Zal ze het dit jaar gewoon opnieuw proberen?

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 16:39

Tomaatje schreef:
Kan ze niet gewoon de wei in dan? Ook al is het maar 2 uur per dag ofzo. Dan kan ze haar energie tenminste kwijt!

Dat zouden we graag willen, maar die is kledder nat....
Hij word zo snel mogelijk omgespit, dan kunnen ze daar weer in

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:39

ik denk, ook gezien de leeftijd, dat ze je idd min of meer uitprobeert. je kan wat veanderen aan de voeding om de overtollige energie eraf te krijgen, en verder consequent blijven. vergeet niet dat een paard pas geestelijk 'stabiel' is, om het zo maar even te noemen, met een jaar of zes. dat wil zeggen dat ze voor die tijd geestelijk nog veel ontwikkelen, waardoor ze steeds weer dingen uitproberen etc. er zijn dan ook veel paarden onder de 6 jaar die veel uitproberen. de mijne heeft het ook altijd gedaan, als het kouder werd ging hij op stal, waardoor hij meer energie over had. als ik hem dan buiten ging zetten, vloog hij eruit, steigerde, draaide, bokte, en noem maar op. het was altijd lastig (en soms eng) om hem naar de bak te krijgen. ik moest gewoon snel doorlopen zodat hij de tijd niet had om gek te doen. ik heb hem hiervoor nooit gestraft, omdat hij gewoon blij was om naar buiten te mogen. nu is hij 6 jaar, en het is dit jaar nog niet één keer gebeurd, ondanks dat hij ivm ziekte veel binnen moet staan.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 20:08

merrieveulen schreef:
ik denk, ook gezien de leeftijd, dat ze je idd min of meer uitprobeert. je kan wat veanderen aan de voeding om de overtollige energie eraf te krijgen, en verder consequent blijven. vergeet niet dat een paard pas geestelijk 'stabiel' is, om het zo maar even te noemen, met een jaar of zes. dat wil zeggen dat ze voor die tijd geestelijk nog veel ontwikkelen, waardoor ze steeds weer dingen uitproberen etc. er zijn dan ook veel paarden onder de 6 jaar die veel uitproberen. de mijne heeft het ook altijd gedaan, als het kouder werd ging hij op stal, waardoor hij meer energie over had. als ik hem dan buiten ging zetten, vloog hij eruit, steigerde, draaide, bokte, en noem maar op. het was altijd lastig (en soms eng) om hem naar de bak te krijgen. ik moest gewoon snel doorlopen zodat hij de tijd niet had om gek te doen. ik heb hem hiervoor nooit gestraft, omdat hij gewoon blij was om naar buiten te mogen. nu is hij 6 jaar, en het is dit jaar nog niet één keer gebeurd, ondanks dat hij ivm ziekte veel binnen moet staan.

Dank je... Ik denk dat je gelijk hebt. : OK dan!

Ik hou jullie nog wel evenop de hoogte van haar gedrag, zal over een een week zeggen of er al iets veranderd is

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:24

Het is niet mijn bedoeling geweest om je aan te vallen.
Ik hou gewoon alle opties open.
Ik ga er dus niet vanuit dat je haar iets misdaan hebt, maar je moest eens weten bij hoeveel paarden dit wel het geval is, dus ik hoor het wel te vragen.
Tuurlijk kan het weer van invloed zijn op het gedrag van een paard, maar ik heb niet het gevoel dat dat bij jouw paard het geval is eigenlijk.
Frisheid door de kou uit zich vaak in extreme energie-uitgifte, maar als ze echt nijdig wordt dan lijkt me dat een andere oorzaak hebben.

Het feit dat ze niet naar buiten kan lijkt mij ook een goede reden trouwens..

Succes!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:53

Frisheid is prima maar een paard moet natuurlijk niet levensgevaarlijk worden.
Het lijkt inderdaad op een dominantieprobleem. Ik zou er, voor er echt ongelukken gebeuren, een deskundige op dat gebied bijhalen. Volgens mij zit bijv. Emiel Voest niet heel ver bij jouw vandaan. succes.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 00:18

Mijn gekke paard was zondag op het concours heel braaf
(had maar 153 punten maar ze liepheel goed)(voor diegene die hem kennen dokter Smit was jury Boos! )

Maandag heb ik haar een dagje rust geven, zodat ze even bij kon komen van alles....

Vandaag ging ik rijden, langs de weg super braaf....
In de manege ik denk doe d'r heel even aan het longeer-touw, als ze dan gek wil doen kan het.....
Was ze niet vooruit te branden

Ben er dus na 5 min maar opgestapt, was ze echt súper braaf OK dan!

Ik ben nu wel haar krachtvoer aan het minderen

Hoopdat ze zo blijft Ach gut