MAX @ holistisch (klassiek)dressuurles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:53

het komt mij wat vreemd over dat jij zijn hoofd hoog moet dragen, dat moet een paard imo zelf doen als resultaat van zijn impuls. misschien vergis ik me natuurlijk, maar zo lijkt het alsof je je teveel focust op de voorkant. ik vind het ook nogal vreemd om een les holistisch te noemen, alsof het iets bijzonders zou zijn, het klinkt me nogal commercieel in de oren. kan je misschien uitleggen hoe deze "holistische" les zich onderscheidt van andere?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:38

Rachel_T schreef:
als haar lesgeven zegt dat ze het zo moet doen,
zal het wel goed zijn. hij heb er heus wel verstand van.
en weet heus wel wat die zegt, je hoort haar tog ook zeggen
dat ze niet kan wachten tot de volgende les, dan gaat het dus goed lijkt mij,

Dat begrijp ik wel Knipoog

Maar ik wil graag weten wat het UITGANGSPUNT van deze manier van trainen is: meer durchlassigkeit, ontspanning, aktiviteit, noem maar op...

Ben ik gewoon benieuwd naar.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 15:44

oke,dames goed luisteren:

het feit dat er holistisch bij de titel staat is omdat hij een holistische opleiding heeft gehad en daar in de dressuurlessen veel gebruik van maakt,de dressuurlesen zijn zoals ik ze ervaar klassiek/duits.hij doet ook freestyle,zitlessen,lessen-dubbele longe enz.

deze instructeur,geeft les op de isph,heeft vroeger deurne gedaan,geeft les aan de GOAmedewerkers,werkt veel met RICHARD HINRICHS samen,en is vaak te gast bij spaanse hogeschool,

ook even handig om erbij te vermelden is dat mijn haflinger achter overbouwd is en graag wil duikelen,er is sprake van een mooie stille hoofdhouding en ook totale lichtheid in mijn handen maar...er is geen echte aanleuning.en daar kom ik nu pas met mijn 17 jaar rijden pas achter!

voor de foto's zijn genomen heb ik zelf losgereden,begonnen met LDR.ik kan hem nu rijden met hoofdhoogte waar ik wil met echte aanleuning!

op de tweede foto is de handhoogte goed te zien waar ik NORMAAL mijn handen heb,nu gingen we een stapje verder en wilde hij mij uitleggen hoe je het neusje eruit moet rijden,door een goed ondertredend achterbeen en daarbij toch de lichtheid/losse kaken en rug moet behouden van lager rijden.

ik mag niets met mijn handen doen,door drijven moet het hoofd hoger,komt hij omhoog maar de ontspannenheid/losse kaken/soepele rug is weg dan moet ik weer laag beginnen.dit heb ik vooral in stap moeten oefenen(ruim 20 min.)

dit was onze eerste keer.

waarom mijn handen op een geven foto in draf veel hoger (staat ook bij de foto)moest was om het te proberen/evenaren om de neus eruit te ''tillen'' en er tegen aan de rijden.dit waren totaal 3 rondjes bak.

hij vertelde duidelijk dat het puur voor een training niet erg is en later als mijn pony sterk genoeg is het gewoon op normale handhoogte lukt.

ik zie op de foto's dat iknog steeds te ver achterover wil gaan ''hangen''.
ik moet kaarsrecht zitten van hem,niet stijf maar recht.

er zit om de 10 min. een stappauze met lange teugel in mijn les om dan weer wat uitgelegd te krijgen,maar ook in stap met lange teugel moet ik hem aan het werk houden en aan de teugel houden op welke hoogte en hoeveel stelling dat ik maar wil.

dit was mijn 4de les,ik ben er erg blij mee.
mijn haflinger was al lenig/los maar nu...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 15:52

Wat ik een beetje krom vind is bij de laatste foto: hij laat zien hoe je je paard zijn hoofd lager laat plaatsen.

Maar moet je eens kijken waar hij zijn hand heeft als hij de teugels vastheeft: dat krijg jij nooit voor elkaar als je erop zit, zo laag als hij ze plaatst (op hoogte van bijzetteugel).

Citaat:
waarom mijn handen op een geven foto in draf veel hoger (staat ook bij de foto)moest was om het te proberen/evenaren om de neus eruit te ''tillen'' en er tegen aan de rijden.dit waren totaal 3 rondjes bak.
Bij het zgn "tillen" waar je het over hebt, komt je paard wel omhoog. En uiteraard moet je bij drijven om de achterhand eronder te krijgen. Maar omdat je alleen het hoofd omhoog krijgt door dat "tillen", wordt er m.i. een stuk vergeten, nml het stuk vanaf halverwege de hals tot onder je zadel. Dat wordt niet aangesproken omdat het paard dan niet vanuit de rug aan de teugel zal lopen.
Vandaar dat ik mij afvraag of deze houding/manier van trainen ook efficient genoeg zal zijn als je uiteindelijk gesloten overgangen of zijgang wilt gaan rijden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 16:06

ik zal je reaktie aan hem voorleggen van de week.
ik kan hier geen antwoord op geven,ik ben maar een L2-ER.
jij bent theoretisch zo ervaren onderlegd en heb jouw manier van rijden al gevonden waar je vrede mee hebt.

ik heb die nu ook gevonden,hij is heel streng .als hij vindt dat mijn pony niet echt in de aanleuning heb(losse kaken en vanuit losse rug) dan mag ik niet eens aandraven.

ik ervaar nu gewoon vanaf de allereerste les zoveel verschil(ik kan er niet van slapen,zo enthousiast ben ik) en heb nog nooit zo'n goede uitleg gehad en ervaren hoe ECHTE aanleuning moet voelen...terwijl ik dacht dat ik in de 17 jaar wel een beetje kon rijden.
ik voel dat MAX er heel ontspannen/plezierig bij gaat lopen,hij proest veel tijdens rijden en heb nu eens op een echt deinende rug gezeten.
deze les was een begin van proberen bergopwaarts te kunnen rijden en hoe het dat moet voelen.ik heb namelijk geen kans om even op een hoger opgeleidt paard dit te gaan voelen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:11

Begrijp me niet verkeerd: ik sta overal voor open. MITS er een bepaalde logica in zit Knipoog

Als ik je zo op de foto's zie, geloof ik maar al te graag dat je pony er zich prettig bij voelt. Maar dan meer (en dat is mijn eigen gevoel) omdat er ook weinig gedaan wordt.

Natuurlijk is het logisch dat je niet mag aandraven voor hij voor elkaar is in de aanleuning. Dat is bij elke manier van training zo, lijkt me Knipoog

Ik hoop niet dat je het verkeerd opvat dat ik zo kritisch ben, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd over dit systeem.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 16:18

ik kan jou ook niet overtuigen van dit systeem omdat ik zelf het nog maar net ervaart en niet voor de achterliggende kennis heb gestudeerd.
dan zou je echt met hem zelf moeten gaan praten,julliezijn aan elkaar gewaagd.

een GP- amazone en een l2- amazone,daar zit een wereld van verschil in,jij kan mij toch makkelijk met wat termen platlullen..

ik zal me best doen om voor de aankomende les een antwoord te zoeken voor je.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:21

Haha, het laatste wat ik wil is jou platlullen hoor Knipoog Ik voel me echt niet beter dan jou. Ik heb alleen wat meer ervaring en kilometers erop zitten, waardoor ik me meer kan verplaatsen in dergelijke situaties.

Misschien is dit juist wel stof om over na te denken en door deze vragen te stellen aan je instructeur, ga je (nog meer) de logica achter deze manier van rijden vinden. Knipoog

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:55

SUPER LEUK ZEG !!!!!!!!!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:00

wauh wat een beauty Haha!:D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:26

ah, een van de norm (wie zijn norm eigenlijk) afwijkende vorm van lesgeven maar in dit geval is het beoogde doel hetzelfde als bij een training als laten we zeggen LDR. dat kom je niet zo vaak tegen.

ik vind jullie samen een leuk team!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:16

Leuke combi!
Maar het paard in stilstand in een houding manouvreren ben ik niet zo'n fan van, omdat er dan geen drijving van achteren komt.
En mijn paard zou ook heel vrolijk worden van deze training, wie wil er nou niet aan een los teugeltje rondhobbelen Knipoog
Niet onaardig bedoeld verder, er is iig geen spanning te bekennen en dat is positief

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 00:34

pardon,ik rij niet met een los teugeltje rond....er is degelijk contact,het is alleen zeer licht.(volgende keer laat ik andere foto's zien).in deze training/les moest ik leren/ervaren om het neusje eruit te rijden/drijven.

spanning was er wel degenlijk af en toe,het kreunen van MAX kon je toen horen hoe moeilijk hij het vond om zichzelf te dragen..dat vond hij zwaar.maar het is wel de bedoeling dat het uit een los lijf komt.
de foto's zijn momentopnames,ik had graag gewild dat er duidelijkere foto's waren om te laten zien wat ik bedoel en wat ik voel.

ik denk dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft,verzameling en dus bergopwaarts kunnen rijden met een blij,sterk paard.
en dat met een haflinger die een quarterhorse bouw heeft en niet van nature bergopwaarts is gebouwd is nogal een klus.

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:56

ziet er leuk uit hoor! ik wil zo ook wel les Tong uitsteken

Xavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:10

Hoi,

Ik heb je zien rijden afgelopen zaterdag. Het zag er goed uit hoor! OK dan!

Ik had voor jou les van Willy. Ik heb al heel veel baat gehad bij deze lessen. Mijn paard is verkeerd ingereden en ik kreeg haar zelf beslist niet uit de knoei. Dankzij deze lessen gaat het nu steeds beter. Ik weet dat ik er nog lang niet ben maar we zitten in ieder geval op de goede weg. Ik had me alleen niet gerealiseerd dat paardrijden zo moeilijk is!

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:26

Ziet er harstikke leuk uit Casanova! Tijdens de boktrit mag je me er meer over vertellen, want ik heb er wel oor naar OK dan!

ps; je buikje valt goed op *LOL*

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:33

casanova schreef:
ik denk dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft,verzameling en dus bergopwaarts kunnen rijden met een blij,sterk paard.
en dat met een haflinger die een quarterhorse bouw heeft en niet van nature bergopwaarts is gebouwd is nogal een klus.

sorry ik was niet echt duidelijk geloof ik. ik had het meer over wedstrijdruiters die niet afwijken van de standaard. deze training is heel wat anders natuurlijk. Lachen

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:51

Mee eens, met diegene die deze stand van handen goed vind. Zelf rijd ik ook zo. Beetje via de methode van Antoinne de Bodt.

Super ziet er goed uit.

MarLottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:00

heeej mooie haf hoor
en je hebt haar/hem netjes lopen Lachen

sucses Pling

gr, marlot

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:24

Jouw gevoel is zo herkenbaar! Het is zo moeilijk uit te leggen, maar de methode werkt.
Zelf heeft mijn bijrijdster 1x op deze manier les gehad met Donja en er ging een wereld voor ze open... Het klinkt heel raar: 'het hoofd eruit tillen', dat wil niet betekenen dat je dat met veel druk doet. Wel ben ik ervan overtuigd, dat dit niet voor alle paarden zal werken. Maar voor een haf, die toch moeilijker met de achterhand erbij te rijden zijn en die vooral hun rug en kaken los moeten laten, werkt het gewoon.

Zelf ken ik de theorie nog helemaal niet goed, maar het verschil dat ik in Donja gemerkt heb na 1 les is echt geweldig groot! (Jammer dat mijn instuctrice niet regelmatig kan Boos! )

Succes er verder mee!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 16:33

leuk judibo,dat je ook zo enthousiast ben!

alleen wil ik even vertellen dat het hoofd ''eruit tillen'' nog maar 1 heb moeten doen van de instructeur(3 rondjes),hij zegt zelf ook dat het te hoog is,in een training niet zo erg maar daarna komen mijn handen eigenlijk op de gewone hoogte (hand boven het zadel)en kan de pony doordat hij sterker is ook bergopwaarts gereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:44

ik vind het er erg ondspannen uitzien toppie OK dan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:22

Zegt jou instructeur niets van jou houding?
ik heb dus juist geleerd dat dat belangrijk is, is die goed kan je paard goed lopen, ik heb les wat er wel aardig veel op lijkt, maar doe bijna alles met mijn zit en dat gaat dus moeilijk als je een holle rug hebt, je kunt niet goed meebewegen, en als jij een holle rug heb is het geloof ik ook moeilijker voor je paard om zijn rug bol te maken zodat zijn achterhand eronder kan.

Ik moet altijd mijn handen omhoog doen als timo's hoofd omhoog gaat, gaat hij naar beneden, ga ik weer mee naar beneden. Als hij dan wil strekken metzijn hals mag dat, dan zet hij zijn achterhand er goed onder en gaat goed zijn rug gebruiken en hij vind het heerlijk, maar hij mag het dus alleen als ik het zeg.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 00:34

vindt je mij een holle rug hebben dan?

ik rij 80 % met mijn zit,mijn houding wordt juist nu erg goed in de gaten gehouden...ik moet rechter zitten van hem,buikspieren aanspannen.
vergeet ook niet dat ik bijna 6 maanden zwanger ben op de foto's,misschien vertekent het een beetje,de holle rug.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 22:48

OKE!!

ik had vandaag weer les en heb veel reakties van jullie(vooral van tyrza) besproken met hem.

het halsstrekken met neusje naar de grond die mijn instructeur uitvoert terwijl die op de grond staat waar inderdaad zijn handen dan ook lager zijn dan dat hij erop zou zitten,had iemand gezegd dat dat niet uitvoerbaar was door diegene te paard met handen op de juiste plaats,ik heb vandaag 4 x zelf MAX zijn neus over de grond gekregen met mijn eigen handen op normale hoogte.

het is inderdaad dat er altijd contact moet zijn tussen paardenmond en ruiterhand,maar dan is het heel belangrijk dat er op het juiste moment foto's genomen word en ook die alleen geplaatst worden,de boogjes in de teugel af en toe is dus een (leer)fout van mij,ik moet sneller zijn met mijn been !

de foto's van stilstaand nageeflijkheid vragen is een oefening in de training voor mij en is inderdaad beter terwijl er wel gereden word.

daarbij bedoelt ook mijn instructeur dat er fouten gemaakt mogen worden in een les want daar leren we van,vergeet ook niet dat dit pas mijn vijfde les vandaag was en zelf nog niet bevestigd ben met de echte aanleuning vragen,herkennen en uitvoeren..
verwacht dus geen perfecte plaatjes van twee beginners(max en ik).
het gaat er natuurlijk om dat we het uiteindelijk wel begrijpen/sterker worden en het veel betere momentfoto's weer kunnen laten zien op bokt!

mochten jullie nog intresse hebben,dan??