Pony maakt zich sterk.... elastiek???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 20:57

Op elastieken zal hij zich alleen maar sterker maken. Dit kan je alleen rijtechnisch oplossen door zelf los te laten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:04

het is te hopen dat het voer het probleem is geweest. Maar dat merk je snel genoeg.

Emenem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:51

gebruik geen elastiekl dat s heel slecht voor een pony.
je kan een andere bit er indoen of een martingaal gebruiken.
of wat ze net zeiden dat het voer was maar ja dat weet jij beter.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 12:58

Waarschijnlijk lag het dus aan het voer dat hij nu zo druk en vervelend was... ik heb nog niet gereden nadat ze het voer weer veranderd hadden, maar die andere pony was al rustiger zei die eigenaar.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 18:17

Die pony van haar is wel rustiger geworden, maar ze ging het weekend op Pivanti rijden, en die was opeens super gevoelig voor het been... als ze aanspoorde begon die te bokken.... en was nog steeds wel schrikkerig... dus bij hem lag het waarschijnlijk niet aan het voer....

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:37

Ik heb een fjord die ook heel erg druk kan zijn buiten, en als ik dan het elastiek erom doe, id ze gelijk een stuk rustiger, en makkelijker bij me te houden. Ik gebruik het elastiek alleen als ik een tijdje niet heb gereden, dan is ze meestal op haar drukst.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 12:37

Gisteren met tiedeman gereden, alleen in het begin wel effe gebokt maar daarna liep die wel lekker.... Lachen hij was minder kijkerig, maar schrok nog wel redelijk snel Scheve mond

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:39

elastiek is niet iets om om te doen als je paard druk is buiten daar helpt t niks voor.. je kan beter proberen de pony naar alles te laten kijken enzo dattie an dingen went , maar schrikt ie van dingen of looptie gewoon te rennen omdattie fris is??

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:03

Ik houd zelf niet zo van elastieken.. Zo moet je er mee opzitten dan echt zelf rijden..
Mijn paard kan zichzelf ook ongelofelijk sterk maken als ze op het strand komt, en dat is een trekpaard, dus als die zich sterk maakt..
Op zo'n moment moet je vooral niet bang worden en denken, die vliegt er zo vandoor.. Want dan heb je kans dat je bewust of onbewust toch wat krampachtig gaat zitten, en dat voelen ze, en dan heb je een probleem..
Je moet gewoon denken, paard is gewoon braaf en heeft zin om te lopen, gewoon goed rechtop blijven zitten, nagevelijk vragen en natuurlijk je benen eraan, zo los ik het altijd op..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:05

En ze lopen trouwens altijd heel erg mooi als ze zich sterk maken en je rijdt ze dan naar beneden.. Knipoog

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 15:08

Hij doet dan juist z'n hoofd omhoog... niets nageefelijk rijden...
Hij heeft nu een tiedeman om, zodat ie z'n hoofd niet de lucht in kan doen...
Maar hij is trouwens nog steeds snel schrikkerig, ook al heeft die al ander voer... (daarvoor was die nooit zo schrikkerig overal van) Weten jullie misschien hoe dat kan komen? En misschien hoe dit op te lossen is?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:18

Door de frisse wind worden veel paarden wat schrikkerig. Lekker met een thiedeman teugeltje naar buiten gaan. Als het goed gaat kan die wat losser de volgende keer. Je paard goed belonen als hij zich goed gedraagt. Onzin dat je met een thiedeman je paard in de krul trekt; dan zit hij te strak. Het is de enige hulpteugel waarmee je in een dressuurwedstrijd mag losrijden, omdat hij zo eerlijk is als hij goed past natuurlijk. De slofteugel is veel moeilijker om op de juiste manier te gebruiken.

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:27

heey je moet niet met helastiek gaan rijden ik heb ook gedaan en als je er ewffe mee rijdt durf je ook niet meer zonder
Ik zou het niet doen
Kusz yvonne

tizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:34

niet doen elastieken zo stapel je het probleem alleen maar op want hij worst sterker en overentijdje kan je hem dan niet meer zonder elastieken rijden

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:32

Rijd ook niet met elastiek...heb ik twee keer gedaan... maar ik vond dat ie er op ging hangen.. rijd nu met een tiedeman.. (dat had die eigenaresse voorgesteld.. dat elastiek ook hoor)

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 08:30

Oooh Nee Okeej want ik heb het namelijk ook gedaan en ik durfde niet meer zonder
Kusz Yvonne

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:08

vonskie schreef:
Oooh Nee Okeej want ik heb het namelijk ook gedaan en ik durfde niet meer zonder
Kusz Yvonne

en je had zulke goede les???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:38

Mimpje schreef:
Hm ik ben niet zo voor Tiedemann. Daarbij heb je snel de kans dat je door inwerking van de teugel alleen maar z'n kop omlaag trekt. Ik zou zeggen 'n slofteugel, mits onder goede begeleiding. Je moet goed weten waar je mee bezig bent, maar ik heb er wel goede resultaten mee kunnen boeken, voor veel verschillende problemen (dus schrikken bijv. en met de kop omhoog ervantussen gaan, maar ook problemen met voorwaarts-neerwaarts)

ben het met je eens!
als je 'm nodig heb erbij nemen en anders niet (een soort handrem, maar dat klink wel een beetje rot)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:44

Met een Tiedeman trek je minder dan met een slof neem ik aan.. Een Tiedeman zit aan je teugels, en zolang jij niet trekt, zal je hem ook niet omlaag trekken..
Ik ben zo en zo ook al niet voor een slof omdat er zo ontzettend veel mensen zijn die er absoluut niet mee om kunnen gaan...

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:46

Misschien is het gewoon het koude weer.

Probeer er op te letten dat je de pony niet te erg vasthoudt, dat werkt omgekeerd. Het lijkt onlogisch en misschien gevaarlijk omdat het naast een drukke baan ligt, maar probeer de teugels losjes te houden, niet trekken, veel tegen praten, belonen.
Wat ook kan helpen is een paar keer aan de hand gaan wandelen. Ondertussen veel tegen praten, zodat de pony op je stem leert vertrouwen.
Als je je met een hulpteugel veiliger voelt, zou ik ook kiezen voor een thiedeman, eventueel een slof als je weet hoe en wanneer je hem moet gebruiken.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:07

Slof rijd ik liever niet mee... vind dat zo onhandig twee teugels in je handen! dus dat doe ik dan ook liever niet...
Vorige keer fietste er iemand mee op de heen weg naar het grasveldje toen (waar ik dan kan rijden) en toen ging het goed, maar op de terugweg begon te dribbelen toen we langs de benzinepomp reden en sprong toen opeens opzij zo de stoep op!
Maar kan het ook zijn dat ik dan onbewust toch invloed op zijn gedrag heb?
Ik denk wel van: o hier moet ik opletten want hier zou die weleens kunnen schrikken... kan het zijn dat ik dat toch onbewust overbreng op hem?
Ik ga niet bewust gespannen zitten ofzo... maar toch...

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 07:25

[

Jah Ik HAd ook een goeie les jah
Want die heeft mij er uit geholpen durfde met les wel zonder mah met vrij rijden niet
Wat zit je nou achterlijk te doen man
Tsjonge jonguh

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:43

magic1 schreef:
Ik denk wel van: o hier moet ik opletten want hier zou die weleens kunnen schrikken... kan het zijn dat ik dat toch onbewust overbreng op hem?
Ik ga niet bewust gespannen zitten ofzo... maar toch...

Probeer te voorkomen dat *jij* ergens spoken ziet.. paarden voelen dat feilloos aan, doen net alsof ze dat spook ook zien, inclusief bijbehorende reacties.. dus vooral proberen relaxt te blijven zitten... blijven doorademen, blijven ontspannen, blijven praten met je paardje.. en als 'ie het goed doet: belonen.. dan komt het vast goed..

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:44

BEGIN NIET AAN DIE HULPMIDDELEN!!! als je er eenmaal mee begint is het einde zoek, het werkt verslavend, want als je er een tijd mee rijdt kan je er bijna niet meer mee stoppen omdat wanneer je ze afdoet je paard direct weer gaat flippen.
Je kan dan denk ik beter een iets scherper bitje indoen, of een pessoa bit ofzo. Misschien is een tieleman teugel alleen voor buiten ook een idee, of het gebruiken van een martingaal?
nouja manieren genoeg, maar als het niet echt nodig is niet doen hoor!! OK dan!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 21:17

persoonlijk vind ik een scherper bit ook niet echt een super oplossing eigenlijk....
Maar ik kan nu ook alleen buitenrijden, dus heb de tiedeman ook alleen met buitenrijden om Knipoog
Als ik weer in de bak kan (zal nog wel effe duren) dan rijd ik gewoon zonder hoor...
maar vind het nu te gevaarlijk omdat ik eerst op een fietspad langs de weg moet stappen naar het grasveldje...

Maar ik heb gisteren gereden en hij was wel braaf ondanks dat het nog hard waaide ook Haha! Hij ging op de terugweg wel dribbelt langs de benzinepomp maar meer ook niet Haha!
Dacht heel de tijd... gewoon zwaar en ontspannen zitten Knipoog Maar ja... het kan zijn dat het de volgende keer weer minder gaat, en dat ie gisteren gewoon heel lief was Haha! maar dat zien we volgende keer wel weer Knipoog