Buitenrijden met scherper bitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:27

De tip van Apple werkt ook, maar daar word mijn paardje erg druk van. Bij ons kan je op een lang zandpad superhard galoperen, hij gaat dan zo hard! Gaan met losse teugel! En als ik vind dat het over is dan is het over! Werkt voor mijn paard wel Ben het voor een gedeelte ook met Renske eens behalve de mening om je paard steeds voluit moet laten gaan omdat ie het dan niet meer leuk zou vinden. Denk niet dat dat voor mijn paard zou helpen, hij vind het namelijk te leuk! Maar elk paard is verschillend! Maar ik ben erg blij met mijn bitje, waar ik gewoon een leren riempje heb aan zitten en geen kettingtje. Was er eerst ook geen voorstander van, maar toen mijn trainster zou hoe ik het moest gebruiken, ben ik er buiten voor gebruik van gaan maken. Maar nogmaals je moet er zeker niet mee gaan trekken en plukken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:06

Renske20"]
als hij het bit echt vastpakt, pakt hij ieder soort bit vast, ook een pessoabit of een scherpe stang oid.

Ik heb gehoord dat een passoa bit hoger ligt en niet vastgepakt kan worden als een normaal bit. Daarbij heb ik met een passoa bit heel veel succes gehad met een paard wat regelmatig aan de kletter ging. Ik weet dus dat het werkt, maar vroeg me af of er nog een andere manier was

maar hij is toch niet zo lang renpaard geweest?en bij de vorige mensen reden er toch kinderen op? wrsch heeft ie gewoon zn eigen ding kunnen doen bij die vrouw en haar kinderen en is dit het resultaat Knipoog

Hij heeft 2jr gekoerst. Die kinderen hebben er in de bak mee gereden.

kwestie van consequent blijven en uitproberen wat er t beste werkt bij hem.
ik zou hem toch helemaal laten gaan en net zolang doorgaan tot hij het echt NIET meer leuk vind, werkt bij ieder paard, zelfs bij een draver die er ook op getraind was....
in t bos bij eersel lukt t misschien niet qua ruimte maar het bos richting bokkenrijder wel, daar wordt ie echt wel moe, en kom je ook niemand tegen Knipoog

Vind dit voor Liekie (en ook sommige andere paarden) geen goede methode.

maar wat doet ie precies buiten? hij gaat in zijn tempo lopen terwijl je er niets over te zeggen hebt, omdat hij het bit vastpakt? dan ligt het er volgens mij niet echt aan dat hij graag hard wil gaan want je zegt dat hij het ook doet in draf en zonder dat hij harder gaat, maar gewoon dat ie eigenwijs is en gewend is zn zin te krijgen/door te drammen.

Hij krijgt de kans niet om harder te gaan omdat ik hem omtrek. Als ik dat niet zou doen gaat hij zeker harder. In de draf gaat hij steeds harder draven tot ik hem omtrek. Met de galop wil ik het niet uitproberen, en trek ik hem dus om. Ik wil gewoon buiten kunnen rijden dus niet elke keer omtrekken.

ik weet niet hoe onrustig hij er van wordt, maar anders kan je nog proberen om zodra je merkt dat hij het overneemt, meteen terug te gaan naar stap, als je hem weer bij je hebt weer draven en voel je dat je hem bijna kwijt bent weer gaan stappen, werkt bij sommige paarden ook wel, maar niet bij paarden die er graag vandoor willen gaan, die worden er nml wel erg onrustig en opgefokt van.

Voor Liekie geldt het laatste, hij wordt er heet van.
[/quote]

[quote="Dimple"]
1 goede tip van een kennis gekregen die veel heeft gewerkt met renpaarden.............

NOOIT , maar dan ook nooit een ex renpaard wat je als recreatiepaard gaat gebruiken, voluit laten gaan.
Het blijft een renpaard en zal er voor gaan. Een gewoon galopje best, maar nooit meer voluit laten gaan. Krijg je ongelukken mee.

En een scherper bitje? Ik ben daar niet zo'n voorstander van, dan maar een martingaaltje of tiedemann.

Succes!

Dit wist ik niet
Ik wil hem ook niet losgooien, maar een middengalopje wil ik best buiten doen, mits ik hem dus terug kan nemen.

[/quote]

[quote="machie"]
scherper bit werktnooit als ze het bit vast pakken!
Het beste gewoon EERST in de bak alles onder controle hebben, en er daarna mee naar buiten gaan. Zonder basis wil het nooit!
En achterover hangen met trekken werkt nooit, kleine ophoudingen maken, en eventueel zigzaggen rijden werkt meestal beter.

In de bak heb ik hem onder controle. Daar ligt het probleem niet.
De manieren die jij geeft heb ik al geprobeerd en werken dus niet.

[/quote]

[quote="Lusitana"]
Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat TS een zwaar probleem heeft dat haar veiligheid in gevaar brengt. Ik denk dat een beetje bezighouden met schouderbinnenwaarts, wijken etc tijdens de buitenrit ook goed kan helpen.
Ik heb wel bewondering voor TS om een ex renpaard een goed tehuis te geven. Het zijn niet de makkelijkste paarden.

Mijn veiligheid miss niet, maar miss wel dat van andere mensen die in het bos zijn, denk aan fietsers, wandelaars, honden, andere paarden, motorcrossers etc...
Schouderbinnenwaarts etc, kent hij nog niet, dus daar kan ik hem buiten ook niet mee bezig houden. Ook niet in de draf of galop.

[/quote]

[quote="Apple schreef:
In hoeverre is het mogelijk om het bit weer 'los te werken' als je merkt dat hij het bit vast heeft?

Niet, hij laat hem pas los als ik hem om heb getrokken. Zolang hij tempo heeft krijg ik hem niet los.

Wat ik nog wel doe (maar dat werkt alleen bij paarden die zich niet zo sterk maken) is stelling vragen naar hun 'moeilijke kant'. Tsja, dat is moeilijk dus dan is het lastiger om een hoog tempo vol te houden. Na verloop van tijd is de lol er dan wel vanaf Haha!.

Stelling kent hij ook niet, zijn we o.a. mee bezig in de bak. Maar hij is niet zo druk, maar maakt zich ongelooflijk sterk.

Ik heb veel gereden op een draver. Zij wilde ook continue harder. Enige wat hielp was 'inhouden' 'toestaan' 'inhouden' 'toestaan' en dat de hele rit lang totdat je er zelf doodmoe van werd. Ze had wel een martingaal zodat het voor haar iets moeilijker was het bit vast te pakken. Als ze dat toch deed dan was het meestal wel mogelijk om met een duidelijke eenzijdige ophouding het bit weer los te krijgen (ik weet het, niet helemaal rijtechnisch correct, maar wel effectief). Zij was dan ook niet zo sterk, maar vooral druk.

Al geprobeerd, aangezien dat bij veel paarden werkt. Ik maak ook altijd aan een kant ophoudingen, zijn ze sneller terug. Helaas gaat dit niet voor Liekie op Verdrietig

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:51

Griebels,
Ik heb zelf ook eens gekeken naar een ex renpaard, onwijs leuk ding. Maar zij vertelde me hetgeen over niet meer voluit laten gaan.
Klinkt wel heel erg logisch.

Het zit er gewoon in, en anders krijg je het er nooit uit.

Onze Nic is ook een onwijze dramkont in het bos. Wil alleen maar hard! Is ook nog eens super sterk, een soort van tankje Bloos
Wij stappen eerst heel veel en op het strand moet hij voorop (durft hij niet en is daarom dus rustiger Tong uitsteken ) En als hij erg vervelend is doe ik dus niks, dan blijven we stappen Schijnheilig maar ik ga mijn leven niet riskeren hoor!

Succes met je paardje!! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:12

Dimple ik heb precies hetzelfde ooit eens gehoord. Soms kun je voor heel weinig geld een heel leuk, gezond ex-ren paard vanaf de renbaan kopen. Deze paarden zijn niet zomaar recreatiepaarden, je moet zo wie zo al behoorlijk kunnen rijden voor deze paarden. Idd de tip was, nooit meer voluit laten gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:08

Afbeelding
Ik dacht aan zoiets, heel mild, maar wel kinketting. (Happymouth kimblewick.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:15

vindt zulke bitten eerlijk gezegd vrij heftig voor lieke....
oke ik heb hem nog nooit zelf in t bos meegemaakt waarbij hij harder wil, dus ik kan ook niet zeggen wat je wel/niet moet doen bij hem, maar ik denk dat je met hem bezig houden met flink wat overgangen en pasjes zijwaarts en anders van te voren ff in de binnenbak rijden, al een heel eind komt.

dressuren in het daar bos hou ik meestal ook niet zo van, maar grote kans dat je door hem bezig te houden, hem dus rustig en bij je kan houden, waarna je steeds minder 'dressuurmatig' hoeft te rijden in t bos, en steeds meer gewoon lekker recreatief buiten kan rijden.
pessoabitten hangen niet hoger dan andere bitten, ze kunnen alleen scharen door de teugels aan de extra ringetjes, maar je lost er je probleem niet echt mee op, t enige wat je er mee doet is harder inwerken in de mond, en dat is zonde omdat hij nu volgens mij alles behalve stug is in zn mond. mocht het nou op wat voor manier dan ook echt niet lukken en t wordt gewoon gevaarlijk, dan is het idd beter om er wel wat scherpers in te hangen, maar dat zou voor mij echt de allerlaatste keuze zijn(heb liever een slof als noodrem, al is dat wel mn op 1 na laatste optie hoor want dat is ook alles behalve ideaal)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:07

De kimblewick van hierboven kan onmogelijk "vrij heftig" zijn. Er zit geen hefboomwerking in. Ik dacht even aan het voorkomen van het naar achteren werken van het bit zodat het vastgepakt kan worden. Verder zijn er een heleboel goede tips gegeven. Een Thiedeman trekt het bit naar beneden en dan kan het ook moeilijk vastgepakt worden maar werkt dan toch ook even lekker grof in? Lijkt me ook niet lekker voor de mond. Maar het is denk ik een kwestie de verschillende tips uitproberen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:49

als jij het zelf niet rijtechnisch kan oplossen, ga dan eens les volgen Haha! Dat is altijd het sleutelwoord Lachen Met een scherper bit verleg je het probleem alleen maar. Een een paard wat je in de bak volledig onder controle hebt, heb je buiten ook heus wel grotendeels onder controle. En anders laat je hem toch niet galopperen? Totdat hij de andere dingen kent zoals schoudervoor enz enz, en dan een een galopje proberen? Trouwens, wijken ed kun je ze JUIST in het bos goed leren, omdat ze daar langer rechtuit kunnen, zeg maar. Succes ermee.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:52

Dat laten rennen en doorgaan werkt idd niet bij elk paard. Ik heb er zelf ook een waarbij ik dat (meerdere keren) heb geprobeerd, maar die blijft gaan. Die loopt zichzelf helemaal kapot.

Ik weet ook zeker dat als mensen Jordy in een bak meemaken, ze zich niet kunnen voorstellen dat hij buiten echt gevaarlijk kan worden en zo kan drammen.

Een pessoabit vind ik persoonlijk niks. Een pessoabit is eigenlijk altijd enkelgebroken, wat een 'notenkrakerwerking' op de onderkaak heeft. Doe daarbij een hefboomwerking en die kracht wordt erg groot, bovendien prikt dan gagarandeerd het bit ook in het verhemelte. Ook heeft een pessoabit geen kinketting, waardoor het bit erg ver naar achteren kan doorslaan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:47

Lusitana schreef:
De kimblewick van hierboven kan onmogelijk "vrij heftig" zijn. Er zit geen hefboomwerking in. Ik dacht even aan het voorkomen van het naar achteren werken van het bit zodat het vastgepakt kan worden. Verder zijn er een heleboel goede tips gegeven. Een Thiedeman trekt het bit naar beneden en dan kan het ook moeilijk vastgepakt worden maar werkt dan toch ook even lekker grof in? Lijkt me ook niet lekker voor de mond. Maar het is denk ik een kwestie de verschillende tips uitproberen.

De kimblewick is het vriendelijkste bit met hefboomwerking

Een kimblewick rij je met 1 teugel rijden, de teugel moet namelijk naar boven & naar beneden door de bitringen kunnen glijden, zodat als jij je hand hoger hebt hij inwerkt als een normale trens, en als je je hand lager houdt hij een hefboomwerking heeft.
Bovenop de D-vormige ringen zit een vierkant oogje waaraan het bakstuk bevestigd wordt. Die vierkante vorm zorgt ervoor dat er door de hefboomwerking van het bit ook druk op de nek kan worden uitgeoefend.

echt heel heftig is ie idd niet, ik kan wel ergere bitten bedenken hoor Knipoog

maar een kimblewick is vrij dik, een stuk dikker dan een gemiddeld bit, en dat voor een D-pony met een klein mondje....sowieso hou ik niet echt van bitten met hefboomwerking als oplossing

ik blijf erbij, als je hem niet wil laten gaan is er maar 1 oplossing, bezig houden, overgangen rijden, pasje zijwaarts etc, dus dressuren in t bos, tot hij doorheeft dat buitenrijden gewoon rustig gebeurd en niet keihard racen zoals hij vroeger mocht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:47

Kijk eens naar de foto die ik geplaatst heb en vertel me dan hoe je hefboom werking kunt hebben met dat bit waar de teugels gewoon vrij over de hele bitring kunnen glijden... Hefboom werking krijg je alleen als de teugel ergens vast zit en hoe lager hoe meer hefboomwerking.
nogmaals ik zie dit ook niet echt als oplossing,alleen kan een paard het volgens mij niet vastpakken.
De hefboomwerking is wel enigszins mogelijk in het type kimblewick waar verder naar boven een foto van is geplaatst (vorige pagina?)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:55

de ringen, zegmaar de D dus, zijn lager en anders geplaatst dan bij een gewone D-trens, vandaar die hefboomwerking als je je handen lager plaatst. heb je je handen op normale hoogte dan werkt hij als een gewone trens in, dat is de hele gedachte achter een kimblewick.

zal ff stukje uit een boek opzoeken als ik het kan vinden waarin de kimblewick(oftewe thiedemann bit) beschreven staat.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:18

Renske20"]
vindt zulke bitten eerlijk gezegd vrij heftig voor lieke....
oke ik heb hem nog nooit zelf in t bos meegemaakt waarbij hij harder wil, dus ik kan ook niet zeggen wat je wel/niet moet doen bij hem, maar ik denk dat je met hem bezig houden met flink wat overgangen en pasjes zijwaarts en anders van te voren ff in de binnenbak rijden, al een heel eind komt.

dressuren in het daar bos hou ik meestal ook niet zo van, maar grote kans dat je door hem bezig te houden, hem dus rustig en bij je kan houden, waarna je steeds minder 'dressuurmatig' hoeft te rijden in t bos, en steeds meer gewoon lekker recreatief buiten kan rijden.
pessoabitten hangen niet hoger dan andere bitten, ze kunnen alleen scharen door de teugels aan de extra ringetjes, maar je lost er je probleem niet echt mee op, t enige wat je er mee doet is harder inwerken in de mond, en dat is zonde omdat hij nu volgens mij alles behalve stug is in zn mond. mocht het nou op wat voor manier dan ook echt niet lukken en t wordt gewoon gevaarlijk, dan is het idd beter om er wel wat scherpers in te hangen, maar dat zou voor mij echt de allerlaatste keuze zijn(heb liever een slof als noodrem, al is dat wel mn op 1 na laatste optie hoor want dat is ook alles behalve ideaal)
[/quote]

Een slof werkt niet als noodrem en is derhalve geen optie
Liekie van tevoren in de bak rijden heeft ook geen effect, hebben we al geprobeerd.

[quote="machie schreef:
als jij het zelf niet rijtechnisch kan oplossen, ga dan eens les volgen Haha! Dat is altijd het sleutelwoord Lachen Met een scherper bit verleg je het probleem alleen maar. Een een paard wat je in de bak volledig onder controle hebt, heb je buiten ook heus wel grotendeels onder controle. En anders laat je hem toch niet galopperen? Totdat hij de andere dingen kent zoals schoudervoor enz enz, en dan een een galopje proberen? Trouwens, wijken ed kun je ze JUIST in het bos goed leren, omdat ze daar langer rechtuit kunnen, zeg maar. Succes ermee.

Hmmm... Wie zegt er dat ik geen les heb! Mijn instructrice zit ook op bokt overigens...
In de bak heb ik hem onder controle, heb ik al vaker gezegt hier in het topic, dus ik snap niet dat je dat steeds omhoog haalt. Buiten is hij heel anders. En hem niet laten galoperen lost ook niets op omdat hij ook in draf het bit vastpakt. Maar dan mag ik zeker alleen maar stappen buiten Bloos!
Overigens, is hij heel hard in zijn mond zijn we (ik en instructrice) achter. Hij is soms wel zacht in zijn mond, maar alleen als hij dat wil.
Schoudervoor, wijken etc leer ik hem liever met mijn instructrice erbij, en niet in de bossen...
Maar bedankt weer voor je advies Knipoog

Ik heb het advies van de vorige eigenaren gekregen om hem met een ander bitje te rijden. Ze wisten meteen wat ik bedoelde toen ik het uit had gelegd.
Laatst bijgewerkt door griebels op 01-12-04 23:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:18

Ik zie de hefboomwerking. Het bit zit nl niet gewoon in het midden aan de D stukken vast maar iets meer naar boven. Als je dan idd je handen lager hebt dan kan het inwerken met een klein hefboom effect.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:19

Hier het stukje wat Renske waarschijnlijk bedoeld:

Supertje schreef:
Uit het boek 'Het paard, het bit en de ruiter' van Gertrud Jetten (is trouwens een aanrader);

UITERLIJK EN WERKING
De Kimblewick (=Thiedemannbit) ziet eruit als een ongebroken trens met tongvrijheid en laag bevestigde, grote D-vormige ringen. In deze ringen kan de teugel heen en weer bewegen en het bit werkt dan al naar gelang van de hoogte van de teugel als een trens of als een stang. De kimblewick wordt als enige combinatiebit gereden met één teugel. Bovenop de D-vormige ringen zit een oogje waaraan het bakstuk bevestigd wordt. Dit heeft tot gevolg dat er door het hefboomwerking ook druk in de nek kan ontstaan. Zonder kinketting is er geen hefboomwerking mogelijk en net als alle andere optomingen met een hefboomwerking heeft de kimblewick ook een kinketting. De kimblewick lijkt van alle combinatiebitten in zijn werking het meest op een trens. Door de korte D-vormige scharen heeft het bit slechts een geringe hefboomwerking die bovendien alleen in actie komt als de ruiter zijn handen laag houdt. Een verschil met de ongebroken trens is dat de kimblewick door zijn hefboomwerking niet of nauwelijks in de mondhoeken kan trekken.

TWEE MODELLEN
De kimblewick kent weinig variatie in uiterlijk, Het bit heeft een lage tot middelhoge vorm van tongvrijheid, een middelmatig dik mondstuk en korte of iets langere D-vormige ringen (plus minus 4 tot 5 centimeter), Toch is er bij die D-vormige ringen nog wel degelijk een onderscheid mogelijk; bij sommige kimblewicks zitten er namelijk 2 gaten in de bitringen. Hierdoor kan de ruiter de werking van te voren beperken tot die van een trens of een stang. Dat laatste lijkt een hele slimme oplossing, maar toch zit er nog een addertje onder het gras. De essentie van de kimblewick is immers dat de teugel heen en weer kan glijden in de bitringen. Het bit werkt pas sterker in in op de mond als de ruiter zijn handen lager neemt en harder aan de teugels trekt. Als de teugel in de onderste gleuf is gegespt werkt de kimblewick snel en plotseling in op de paardenmond, en als de teugel in de bovenste gleuf bevestigd wordt kan de ruiter net zo goed een ongebroken trens nemen. Het bevestigen van twee teugels aan de kimblewick in plaats van 1 teugel is weinig zinvol (het onderscheid tussen de inwerking via de onderste en de bovenste teugel is te klein), maar ook niet schadelijk.

GESCHIKTHEID
De kimblewick is een uitstekend bit om af en toe eens af te wisselen met een trens. Het heeft slechts een geringe hefboomwerking en is makkelijk te 'bedienen'. De kimblewick kan gebruikt worden voor paarden die over het algemeen heel gehoorzaam zijn maar in sommige omstandigheden een trens niet meer serieus nemen. Een situatie waarbij dit veel voorkomt is natuurlijk de jachten het springen, maar ook het buitenrijden met andere paarden is in dit opzicht 'berucht'.
------------------------------------------------

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:25

die bedoel ik idd supertje, ik ging al bijna aan mezelf twijfelen maar ik heb altijd geleerd dat een kimblewick wel degelijk een hefboomwerking heeft.

een slof vindt ik ook geen goede oplossing moniek, maar ik gaf aan dat dat voor mijzelf de op 1 na laatste oplossing zou zijn, en als laatste redmiddel een scherper bit, omdat ze vaak door een scherper bit ook heen gaan lopen en met een slof kunnen akelige dingen gebeuren Scheve mond

pasje wijken kent liekie wel, dus dan maar zigzaggend door t bos, en veel tempowisselingen maken, geen idee hoe je t anders op zou willen/kunnen lossen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:26

Onder het stukje 'geschiktheid' staat wel aangegeven dat dit in principe een goed bit is voor dit probleem Lachen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:27

En, maakt het dan een slecht bit voor deze situatie? Je kunt toch zelf bepalen waar je je handen houdt? Het kan inwerken als een gewoon bit, alleen zit er een kinketting aan, die volgens mij kan voorkomen dat het paard het bit vastpakt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:29

Lusitana schreef:
En, maakt het dan een slecht bit voor deze situatie? Je kunt toch zelf bepalen waar je je handen houdt? Het kan inwerken als een gewoon bit, alleen zit er een kinketting aan, die volgens mij kan voorkomen dat het paard het bit vastpakt.

ik blijf het nogsteeds geen fijn bit vinden, het is een dikker bit dan normaal, wat veel paarden niet prettig vinden in hun mond en bij een d-pony met een klein mondje is t dan al snel een hele mond vol.
maar sowieso vraag ik me af of je zoiets met een scherper bit op kan lossen, tijdelijk vast wel, maar een blijvende oplossing....

maar t is moniek's pony'tje en zij rijdt er op dus is het haar keuze

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:48

Niet alle Kimblewicks zijn erg dik hoor, ik heb er hier thuis eentje liggen van 18 mm Lachen
Renske, ik ben het volledig met je eens dat een paard op een gegeven moment ook door een scherper bit heen kan gaan lopen. Maar dat ligt er helemaal aan hoe je het gebruikt. Hoe ik met zo'n soort bit rijdt is met een vrij losse teugel, en als het paard onder me vandaan loopt een ophouding, die hij met zo'n bit zeker wel zal voelen. Daarna ook weer loslaten, maar zodra hij weer gaat weer een ophouding, tot hij op mijn tempo blijft lopen. Als je het paard er constant mee inhoudt zal hij er inderdaad aan 'wennen', en er ook doorheen gaan lopen.
Bovendien moet je er inderdaad altijd naar streven om weer op een gewoon zacht bitje naar buiten te kunnen gaan, en naar mijn mening kan dat ook door het paard op zo'n manier te leren jouw tempo te lopen.
Zodra het paard door heeft dat weglopen = ophouding; dus niet meer weglopen, kun je het weer op een ander bit proberen. Mijn ervaring is dat dat bij veel paarden goed werkt.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 09:32

ik rijd risk buiten met zoon kimblewick als op pagina 1 is afgebeeld. ik vond het niet zo erg nodig maar zijn baasje wel dus tja dan heb ik nix meer te zeggen. Scheve mond ik rijd hem buiten altijd met lange teugel want tis helemaal ni nodig hij heeft bij mij nog nooit niks geprobeerd maar bij zijn baasje is hij een keer vertrokken en toen moest er acuut zoon bitje in Verward tja je hebt mensen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 11:23

Renske20 schreef:
die bedoel ik idd supertje, ik ging al bijna aan mezelf twijfelen maar ik heb altijd geleerd dat een kimblewick wel degelijk een hefboomwerking heeft.

een slof vindt ik ook geen goede oplossing moniek, maar ik gaf aan dat dat voor mijzelf de op 1 na laatste oplossing zou zijn, en als laatste redmiddel een scherper bit, omdat ze vaak door een scherper bit ook heen gaan lopen en met een slof kunnen akelige dingen gebeuren Scheve mond

pasje wijken kent liekie wel, dus dan maar zigzaggend door t bos, en veel tempowisselingen maken, geen idee hoe je t anders op zou willen/kunnen lossen.

Tempowisselingen in stap dan? In draf ben je hem ook kwijt namelijk...
En wijken... dat is er gezegt ja, maar het is er nog niet fatsoenlijk uitgekregen. Niet door mij en niet door anderen.
Jij hebt hem zelf in de bak gereden en je weet dus ook dat hij anders is gereden dan een gewoon niet renpaard. Je weet ook dat hij geen constante en bevestigde aanleuning heeft, want ook bij jou liep hij af en toe met zijn neus in de lucht, en met zijn hoofd te schudden. Stelling en buiging kent hij ook niet, was je ook met me eens.
Als ik op Machie's advies moet afgaan kan ik pas met hem naar buiten als ik een nette L-proef zou kunnen rijden.
Jij rijdt ook met Q buiten terwijl je die buiten ook niet altijd onder controle hebt. En dat terwijl Q toch een Z-paard is, die je in de bak wel onder controle hebt.

Vandaar dat ik zeg dat elk paard zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:15

Ik ben meer voor 'gewoon naar buiten desnoods met hulpmiddelen'. In de bak houden totdat je een nette L-proef kan rijden lijkt me voor alle partijen niet leuk Haha!.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:25

riskjuhruled schreef:
ik rijd risk buiten met zoon kimblewick als op pagina 1 is afgebeeld. ik vond het niet zo erg nodig maar zijn baasje wel dus tja dan heb ik nix meer te zeggen. Scheve mond ik rijd hem buiten altijd met lange teugel want tis helemaal ni nodig hij heeft bij mij nog nooit niks geprobeerd maar bij zijn baasje is hij een keer vertrokken en toen moest er acuut zoon bitje in Verward tja je hebt mensen

wat jij hebt is wat scherper dan dit Tong uitsteken hihi en dus niet dit bit

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:31

De scherpte van het bit, zit in de handen van de ruiter. als je gaat zagen met een gewoon trensje is het ook een martel werktuig. Daar gaat het even niet om. Er zit een kinketting aan en kan dus, volgens mij, niet tussen de kiezen gewerkt worden. en het lijkt me, naast het paard gewoon bezig houden in zo´n buitenrit, wel een oplossing.