Probleem met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 01:15

mijn paard deed t ook.
ik heb eerst twee maand haar laten vasthouden met opstijgen en in de hoek laten zetten..

afentoe als ze friss is komt t nog steeds voor dat ze zo gespannen is maar over t algemeen kan ik nu rustig zonder problemen opstappen

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 01:46

@Kafeu:Ten eerste ik kan hem niet tegen een muur zetten want in een buitenbak zijn geen muren Tong uitsteken (hahaha grapje hoor meis)

Jij zegt van: hij is aan het gewicht gewend (het gewicht van de ruiter neem ik aan), maar zodra (als je in het midden van de bak wil opstappen) en je komt hoger als zijn oren, begint ie alles aan te spannen wat ie in zn lichaam heeft zitten, dus dit is gewoon een teken van angst, vandaar dat ik eerst ging hangen, maar aangezien ik nu weet dat hij het geleerd heeft om bij het hek te staan tijdens het opstappen ga ik er idd zo gewoon op zitten, en heel rustig en ik plof niet neer (om het maar ff dom uit te drukken) maar zodra je dus gaat zitten en je hebt je teugels netjes op maat (als tijdens het opstappen natuurlijk) dan gaat ie er dus als een speer vandoor, en de vrouw die er altijd bij is, is doodsbenauwd voor um dus die houd um echt niet vast en hij is gewoon niet te houden.

Het longeerringetje gebruiken zij om hem netjes in een volte te houden tijdens het longeren (wat ik enigsinds niet snap) maar ze hebben me nooit verteld dat ie er me als een speer vandoor ging, hij bleef altijd netjes staan als je ging opstappen (helemaal inhet begin) dus vandaar dat ik dat longeerringetje niet aan de kant heb gedaan wat ik dus nu bij voorbaad wel doe als ik erop ga (1x vallen is namelijk wel genoeg vind ik) normaal doe je dat natuurlijk ook als een paard er vandoor gaat, verlichte zit aannemen en doordriven totdat ie niet kan stoppen, maar aangezien dat hij zn bit vastpakte kon ik niet meer sturen en vloog hij die piste in en daarna volge een noodstop.

Aangezien dat het niet naast de deur is heb ik de eigenaresse aan het werk gezet en die gaat hem elke dag longeren met bijzet (wat ik haar heb voorgedaan hoe het vast moest worden gemaakt, had ze namelijk nog nooit gedaan) we zijn dus druk bezig om hem idd meer conditie weer te laten opbouwen en dat feeligheid eruit te krijgen, want hij is zeeeeeeeeeeeer fel.

Normaal pak ik hem 2x in de week maar jammer genoeg heb ik het deze week te druk dus heb zondag pas weer tijd, jullie horen dan een nieuw verslag van me

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:30

ik heb niet het hele topic gelezen, maar de meeste jonge paarden kunnen ook moeilijk hun evenwicht houden met opstappen, waardoor ze vaak gaan lopen of idd zelfs rennen, en ook nog ff over dat op maat gemaakte zadel, blijf dat wel in de gaten houden, als het goed is krijgt ie nemelijk ook op zijn rug nog meer bespiering waardoor het zadel misschien dan niet meer helemaal goed past. succes

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:13

ga eens uitbundig rondom en op het zadel klappen.... zo leert hij misschien dat het nog wel mee valt, zo'n zadel.... ik heb ook een pony dat het ook had.... nu ik dat lang heb volgehouden en iedere keer op het zadel heb "geklappert" voordat ik opstapte... geef ze er niks meer om.... dat is dus mijn advies

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:25

calypso1989 schreef:
ga eens uitbundig rondom en op het zadel klappen.... zo leert hij misschien dat het nog wel mee valt, zo'n zadel.... ik heb ook een pony dat het ook had.... nu ik dat lang heb volgehouden en iedere keer op het zadel heb "geklappert" voordat ik opstapte... geef ze er niks meer om.... dat is dus mijn advies

ja wij doen dat altijd met beleren voor t opstappen.. bij ons standaart!!!