Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Daar helpt geen goede basis meer aan
. Riant schreef:Ik ben ook erg benieuwd hoe je met een thiedeman de neus van een paard kan breken!!! Dat is geheel nieuw voor me.
In principe zou het geweldig zijn als iederen zonder hulpteugels dubbel Z zou kunnen worden en buiten kan rijden. De waarheid is echter wel iets anders. Sommige paarden zijn nou een keer heet buiten sommige paarden zijn paniekerig van karakter en datn kan je 100 keer een goede basis hebben maar dan houd je hem buiten niet.
Ik vind veiligeheid voor alles gaan dus ik zou er ionderdaad ook een thiedeman voor gebruiken, met een martingaal houd je geen paard tegen en een slof of thiedeman wil als extra rem nog wel eens werken. Eventueel wil een pessoabit ook nog wel helpen maar dat is ook meteen een scherper bit dus even wennen met rijden.
Uiteraard noet het paard gehoorzaam worden ook buiten en moet je dat blijven oegenen maar ik ben een beetje moe van dat overdreven anti hulpteugel gedoe op bokt. Ze wil het voor haar veiligheid gebruiken en niet om haar paard mee in de krul te trekken ofzo.
Dus als de TS zich veiliger voelt met een thiedeman of slof moet ze dat gewoon proberen. Ik zou er wel eerst in de bak eventueel met begelieding een een keer mee oefenen zodat je het goed weet te gebruiken.
griebels schreef:Als een paard er echt tussenuit naait, heb je niets aan een slof! Ik spreek uit ervaring! Als er niets anders meer werkt dan aan de teugels zitten dan trek je je paard over de kop met een slof.
Ik zou toch beter voor een iets scherper bitje gaan.
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem maar open een nieuw topic omdat de achtergrond van mijn paard ook belangrijk is in het advies.
Supertje schreef:Ik zie er in zo'n geval ook niet echt een probleem in om buiten een hulpteugel of eventueel ander bit te gebruiken.
Mijn eigen paard heb ik in de bak zeker goed onder controle, maar buiten kan hij flink heftig zijn. Favoriet van hem is flink aan de kletter gaan, en knap persoon die hem dan nog stopt. Ik rijd buiten met een Hackamore met lange scharen, en dan heb ik een prima rem in noodgevallen. De teugel hangt tijdens zo'n buitenrit gewoon los, en komt dus alleen in werking als hij iets doet wat niet de bedoeling is. Hiervoor reed ik met een Pelham, ging ook prima, maar de hackamore vond ik practischer, zeker op een langere rit.
Beter 1 keer goed inkomen met iets scherpers, dan constant aan een zachter bit hangen.....
Een paard is nou eenmaal geen robot, die als je hem eenmaal goed geprogrammeerd hebt altijd hetzelfde reageert. Bovendien kunnen er buiten gevaarlijkere situaties ontstaan dan in een afgesloten bak...
In een bak vind ik het dus heel iets anders, en vind ik het in de meeste gevallen onzin om er een hulpteugel/ander bit aan te hangen.
. Er zijn niet veel paarden die na 20 minuten flink doordraven nog veel praatjes hebben
(tenzij ze natuurlijk stevig op tempo rijden zijn getraind en dat zijn de paarden waar we het hier over hebben meestal niet
).
). Apple schreef:Lusitana: het fikse draven of toch maar even laten rennen zijn de oplossingen waar ik meestal voor zou kiezen. Er zijn niet veel paarden die na 20 minuten flink doordraven nog veel praatjes hebben
(tenzij ze natuurlijk stevig op tempo rijden zijn getraind en dat zijn de paarden waar we het hier over hebben meestal niet
).
Maar goed, ik heb daar dan ook de ruimte voor (en helaas heeft niet iedereen dat).
.Ik heb dezelfde ruimte als Apple een groot oneindig strand en laat haar zo gecontroleerd mogenlijk gaan tot dat ze het zat is. Een tinker wordt dan een tanker maar ze is geen doodloper.
Niemandweet schreef:Hey pasquilino
hahaha zelfde forum..zelfde paard, zelfde probleem.
alleen ze is 19 jaar en een connemara schat
Maarre ik ga ff de reacties lezen!