te slome 3-jarige welsh hengst...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:41

Tjahhh als hij echt lui is zal je hem een paar keer met de zweep aan moeten tikken. Hij heeft gewoon geen ontzag voor je.

hmm nou dit lijkt me niet de beste oplossing,zoals je ook gelezen hebt ging het ook over zijn rug?dus ik zou hem zeker niet gaan slaan en daar kweek je alleen maar haat en nijd door en geen respect!
ik zou hem ook ff laten testen op bloedarmoede ja want zo sloom op 3 jaar da is niet goed!
suc6 ermee

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:53

Tja beetje jammer dat je ons te weinig info geeft, zodat we verkeerd advies geven (weet ik veel dat de osteopaat heeft gezegd dat je zoveel mogelijk rechte stukken moet doen). En ik zeg ook helemaal niet dat je je paardje zwaar in training moet zetten. 3 keer per week is meer als zat. Maar je zegt zelf dat je niet te hard wil gaan, waarom rij je er dan al op als ie pas 2,5 is? Dat vind ik echt superjong. We beginnen juist met longeren, omdat dat niet zo zwaar is als dat je erop gaat zitten. Eerst rugspieren ontwikkelen, dan er pas op gaan zitten. Ook is longeren goed om een paard rustig aan te leren wat de bedoeling is, hij kan zelf alles uitzoeken, wat een beetje druk in de mond is, wat een singel is, enz. Dan hoef je er zelf niet mee te gaan vechten, wat je wel doet als je erop zit. Aan de longe kunnen ze zo gek doen als ze willen, toch niemand die eraf kan vallen, zeg maar.

Naja, veel succes dan maar ik hoop dat alles goedkomt. Als je nog 's een probleem hebt, zou ik wel 'n beetje meer informatie geven voordat je adviezen van anderen afkraakt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:00

Mimpje schreef:
Maar je zegt zelf dat je niet te hard wil gaan, waarom rij je er dan al op als ie pas 2,5 is?

TS geeft aan dat ie sinds augustus bij haar is en dat het een 3-jarige betreft. Dat zou toch wijzen op 3,5?? Of heb ik wat gemist?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:14

Mimpje schreef:
Tja beetje jammer dat je ons te weinig info geeft, zodat we verkeerd advies geven (weet ik veel dat de osteopaat heeft gezegd dat je zoveel mogelijk rechte stukken moet doen). En ik zeg ook helemaal niet dat je je paardje zwaar in training moet zetten. 3 keer per week is meer als zat. Maar je zegt zelf dat je niet te hard wil gaan, waarom rij je er dan al op als ie pas 2,5 is? Dat vind ik echt superjong. We beginnen juist met longeren, omdat dat niet zo zwaar is als dat je erop gaat zitten. Eerst rugspieren ontwikkelen, dan er pas op gaan zitten. Ook is longeren goed om een paard rustig aan te leren wat de bedoeling is, hij kan zelf alles uitzoeken, wat een beetje druk in de mond is, wat een singel is, enz. Dan hoef je er zelf niet mee te gaan vechten, wat je wel doet als je erop zit. Aan de longe kunnen ze zo gek doen als ze willen, toch niemand die eraf kan vallen, zeg maar.

Naja, veel succes dan maar ik hoop dat alles goedkomt. Als je nog 's een probleem hebt, zou ik wel 'n beetje meer informatie geven voordat je adviezen van anderen afkraakt.

slecht geslapen, mimpje? of ben je gewoon altijd zo Schijnheilig ?

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:26

Nee hoor, lekker uitgeslapen zelfs. Haha!
Ik vind 't alleen 'n beetje jammer: ik probeer uit goede wil iemand advies te geven, waar ik ook echt over nagedacht heb, en dan krijg ik zo'n reactie terug! Beetje ondankbaar, dacht ik. Dus dat wilde ik even zeggen.
OK dan!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:52

Mimpje schreef:
Nee hoor, lekker uitgeslapen zelfs. Haha!
Ik vind 't alleen 'n beetje jammer: ik probeer uit goede wil iemand advies te geven, waar ik ook echt over nagedacht heb, en dan krijg ik zo'n reactie terug! Beetje ondankbaar, dacht ik. Dus dat wilde ik even zeggen.
OK dan!

tja...een paar dingen had ze wel gezegd, maar had je niet gelezen - beetje moeilijk communiceren dan hè.
en ik moet ook het eerste topic nog voorbij zien komen waar de TS meteen in haar openingsverhaal álles vertelt; is toch ook zo als je met iemand praat, dat de ene reactie de andere meebrengt?

maar ik laat eefken maar verder praten hoor - vind het wel een interessant onderwerp, want ik heb ook zo'n paardje Knipoog .

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:09

Ik heb ook een keer een pony ingereden die ontzettend sloom was. Reageerde totaal niet op de hulpen en ook niet op het zweepje. Na 2 weken had ik er genoeg van en een keertje sporen om gedaan. Toen ze weer niet reageerde heel lichtjes het spoortje tegen der buik aan gedrukt en weg was ze. Daarna was ze lekker voorwaarts op mn been en had ik het zweepje en de sporen niet meer nodig OK dan!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:10

Ja das wel waar, maar ik heb juist wél alles van haar gelezen. Weet ik veel dat d'r osteopaat gelijk 'n hele fysio is? Ik zeg toch dat ik erover nagedacht heb? Soms zou je willen dat je paard gewoon kon vertellen waar hij last van heeft, maar dat is gewoon niet zo. Dus is 't even zoeken naar wat er aan de hand is, óók bij de mensen die advies geven. Dus een aanval op de adviserenden bokkers vond ik gewoon niet zo netjes, that's all.
Maar ik lees niet meer mee, want volgens mij heeft Eefken mijn advies niet meer nodig, ik las al dat 't beter ging.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:58

vooral veel overgangen maken en geef duidelijke hulpen! ga niet de hele tijd in die buik liggen stampen, daar heb je toch niks aan (ik zeg niet dat je het doet Verward ) maar wees duidelijk. als ze niet reageert op je benen geef je hem gewoon een tikje.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:12

Jus_dOrange schreef:
Is dat zo? Blond Ik zou haast denken dat die meestal hyper zijn... Verward

Lijkt zo (zeker als er mooie dames in de buurt lopen), zet ze maar een aan het werk, dan zijn ze lui

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:43

nou dan geldt het niet voor alle hengsten hoor!!
de hengsten die ik heb gereden waren altijd graag voor mij aan het werk en liepen als een trein! misschien ook een beetje karakter dat er mee te maken heeft...en misschien de opvoeding..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:30

Ik vind het een beetje wonderbaarlijk dat een probleem binnen tien dagen opgelost zou moeten zijn. Wat als er structueel iets mis is, zoals bij HD bij honden? Dat gaat niet zomaar weg en is byzonder pijnlijk. Ikzelf heb reuma en weet wat pijn is. Ik ben ook altijd moe en werk echt geen steek harder als ze beginnen te slaan hoor, want ik KAN gewoon niet meer. Ik zou zo´n kraker gewoon niet helemaal vertrouwen en toch mijn paardje door laten lichten in een kliniek. En een bloedtest is het eerste. Daarin kunnen ze niet bv alleen bloedarmoede vinden, maar ook afweerstoffen en zo zien of er een ontsteking ergens is. Ik zou daar mee beginnen.

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:55

Plant eens een vlag midden op de weide (of iets dergelijks onverwachts).
Kijkt ie daar van op of interesseerd hem dit ook niet?

Kan je zien of z'n loomheid enkel met het rijden te maken heeft of niet...... En een bloedonderzoek kan nooit kwaad. Misschien komt daar wel iets uit?

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:02

ik heb mijn pony (merrie) dit jaar ook beleerd en deze was in het begin ook zeer sloom.
was hier natuurlijk niet blij mee maar zoals jij ook al zecht, reageerde deze ook niet indrukwekkend op de zweep.
Ik heb ´m wel gebruikt tijdens het rijden.
Uit automatisme bleef ik steeds maar aan(schoppen)drijven.
Ik ben op mijzelf gaan letten en heb consequint alleen aangedreven als ze vaart verminderde als dit niet mocht, wanneer ze dan niet fel genoeg reageerde op het been, kreeg ze er een tikje met de zweep achteraan.
Dit heeft enorm geholpen,
nu loopt ze als een trein en ben ik met haar bezig om er een rustig drafje in te krijgen....
het kan dus best zijn dat het nu nog zijn conditie is,
en zodra hij alles een beetje in de gaten heeft en wat lekkerder in zijn vel zit, dat ie dan beter word...
was bij mij in ieder geval wel het geval, veel succes!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:39

Ik heb deze zomer ook een jonge pony ingereden (5jaar, niet zo lang ruin). Hij was lui (geen medische problemen), en er liep gewoon eerst iemand met een longeerzweep bij, zodat als hij terugviel in stap ofzo, zij gewoon even hielp met die zweep. Dat werd natuurlijk afgebouwd, en als hij weer stilviel, moest ik gewoon een tik geven, keer op keer, omdat hij nog geen respect had voor mijn benen.
Nu loopt hij netjes voorwaarts, springt netjes een parcours enz.

Dus als er geen medische problemen zijn, probeer dan eens echt consequent te zijn met een zweep (longeerzweep kan ook als je hulp hebt).

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:46

hoi, vorig jaar reed ik ook een heel lui sloom paard, en ik was altijd maar aan het drijven en met mn stem hem aan het aanmoedigen, maar ik moest echt heel veel moeite doen om hem in gang te krijgen, totdat ik hem eens met heel kleine hulpen begon te rijden, en niet telkens hem aandreef, maar als hij niet reageerde gaf ik hem gewoon een klein tikje met de zweep, en dit hielp echt, hoe kleinere hulpen ik gaf, hoe meer hij aan mijn been was, op het laatste was hij zelfs redelijk pittig, mss dat dit ook bij jou helpt