Jonge Lupicor los in de bak + vrijspringen! :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:38

begin jij nou ook al? ga dan eerst actievoeren bij Roelofs ofzo, die doen dit namelijk op grote schaal!
zal ik een spandoek voor je maken met felle kleurtjes (<-- zie he nu het verschil tussen zielig en zielig?)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:42

Medisch gezien is dit echt enorm onverantwoord. Grote stallen doen het inderdaad, om zo een 3 jarige op Z niveau te hebben, en voor grof geld te kunnen verkopen. Als die paarden een jaar of 7 zijn, dan staan ze allemaal in de rij voor de slager.
Ook vrijspringen is zéker wel schadelijk.
Dat jullie dit met je paard willen doen, ga vooral je gang. Maar ik hou jonge paarden lekker in de wei met leeftijdsgenootjes, en haal ze daar pas na een jaar of 3 / 4 een keer uit en ga inrijden. En dan pas een half jaar later ofzo komen de eerste sprongetjes.

Maar ga vooral door, dan kan ik over een paar jaar lekker verdienen !

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:44

Inderdaad Carola, gewoon zielig...

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:45

Jonge Jonge Blazingboots, je moet je niet zo aanstellen als andere mensen gewoon een mening geven. Ik vind het gewoon zielig het is gewoon totaal logisch dat je niet met een 1,5 jarige moet gaan springen. En vind de reactie van Carola ook heel goed.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 15:46

Haha wat een drukte en discussie's! Zelf vind ik het dus echt niet schadelijk voor zo'n jong dier, mijn argumenten even op een rij(ook uit reacties opgepikt) om maar even een einde aan de discussie te maken en de echte reacties op mijn paard te krijgen, ipv de kwestie of het goed of fout is om haar vrij te laten springen.

1. Het zijn maar erg lage sprongetjes, ze zou zelfs over het hek heenspringen, dus voor haar is het geen probleem qua hoogte.
2. In het weiland maakt ze veel raardere sprongen, die meer belastend zijn voor haar beentjes, dus met vrijspringen ben je verstandiger bezig, want dan heb je er tenminste een beetje controle over.
3. Ze went alvast aan de balkjes en komt dan als 3/4 jarige niet voor verrasssingen te staan als ze onder de man(vrouw:P) moet springen.
4. Ze hoeft voorlopig niet weer te springen, dus zou het echt schadelijk zijn, dan kan 1x nooit kwaad.
5. Op werkelijk alle (spring)foto's heeft ze haar oortjes naar voren> ze vindt het dus prachtig om te doen, dus waarom niet?
6. Ze is springgefokt, vader- en moederkant is beide puur springbloed(oke, een beetje dressuur via Foxtrott en Froben, 4e&5e laag ofzo..) Dus ze moet wat kunnen hebben..
7. Thuis springt ze over alles wat ze tegenkomt, zo springt ze over het hek als ze liever bij de andere paarden in de wei wil staan. Het is voor haar dus ook geen obstakel.
8. Veel handelstallen laten de paarden ook al vroeg vrijspringen, gewoon om te zien wat ze kunnen en of ze interessant zijn om aan te houden. Dit zouden ze echt niet doen als het paard er kapot van ging.
9. Het is maar VRIJspringen, zonder belasting van mij op haar rug. Ze kan lekker zelf bepalen wanneer ze afzet, hoe hoog ze springt en of ze uberhaupt springt. Ze is er bij mij nooit 1x voor weg gelopen(en de zweep had ik er eigenlijk niet eens bij..), dus ze vond het echt leuk.
10. Het is mijn paard, dus ik bepaal wat ik met haar doe. Dus laat me lekker als je het niet met me eens bent.. Iedereen doet t anders, nietwaar?

Nu alles op een rijtje staat, kunnen de reacties over mijn paardje beginnen! Tong uitsteken Kom maar op! Haha!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 15:52

Ponygekkie schreef:
Jonge Jonge Blazingboots, je moet je niet zo aanstellen als andere mensen gewoon een mening geven. Ik vind het gewoon zielig het is gewoon totaal logisch dat je niet met een 1,5 jarige moet gaan springen. En vind de reactie van Carola ook heel goed.

Probeer dat nu eens uit te leggen zonder alleen maar te zeggen dat je het niet goed vindt en dat anderen dat ook niet goed vinden, maar met je eigen argumenten. Ik kan namelijk ook heel makkelijk zeggen dat er veel mensen zijn(zie dit topic alleen al..) die het niet schadelijk vinden, dus licht het aub ff toe! En geef je reactie op mijn paardje als je wilt! Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:52

ik vind het wel een beetje sneu voor Marije allemaal. Wil zij trots haar mooie beestje laten zien, wordt ze compleet afgezeken door de rest.
marije; je hebt een leuk beestje wat geweldig kan springen. Ik ben jaloers op je (al had ik wel een Jazz genomen omdat ik te bangig ben voor springen Lachen )

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:53

Marije je hebt gelijk. Paarden izjn niet van pocelein en een paar huppeltjes kan geen problemen opleveren zolang je het maar niet iedere week doet meid. Als een sprongetjes van 60 cm al kwaad kan dan kan je je paard beter op stal houden want in de wei kunnen ze wel veel gekkere dingen doen die ook niet goed zijn. Niet te druk maken om de reacties hier als jij zo eens in de zoveel tijd een balkje neer legt voor een paar huppeltjes dan levert dat imo geen probleem op.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:58

Ponygekkie schreef:

ik stel me aan? wie vind alles nou zielig dan wat anderen doen?
en inderdaad, jij kan het alleen met met anderen eens of oneens zijn, verzin zelf eens wat!

Marije is inderdaad alleen maar trots op haar dier ( en terecht!)
Ze zal ook heus wel weten wat je wel en niet met zo'n jong paard moet doen. Op deze manier verslijten jullie haar voor 'achterlijk' .
Dit is nou precies de reden waarom ik nooit foto's op bokt zet...het is nooit goed en een ander weet het altijd beter!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 15:58

benangelique schreef:
ik vind het wel een beetje sneu voor Marije allemaal. Wil zij trots haar mooie beestje laten zien, wordt ze compleet afgezeken door de rest.
marije; je hebt een leuk beestje wat geweldig kan springen. Ik ben jaloers op je (al had ik wel een Jazz genomen omdat ik te bangig ben voor springen Lachen )

Haha, bedankt! Lachen(op dit soort reacties had ik meer gehoopt.. Knipoog ) Ik maak me er verder niet druk over, maar ben het een beetje beu dat mensen gaan zeiken over iets waar ik helemaal niet om vraag. Net zoiets dat als je iemand z'n mening vraagt over je rijkunsten en ze dan gaan vragen waarom je geen cap op hebt.. Clown

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:00

BlazingBoots schreef:
ik stel me aan? wie vind alles nou zielig dan wat anderen doen?
en inderdaad, jij kan het alleen met met anderen eens of oneens zijn, verzin zelf eens wat!

Marije is inderdaad alleen maar trots op haar dier ( en terecht!)
Ze zal ook heus wel weten wat je wel en niet met zo'n jong paard moet doen. Op deze manier verslijten jullie haar voor 'achterlijk' .
Dit is nou precies de reden waarom ik nooit foto's op bokt zet...het is nooit goed en een ander weet het altijd beter!

Haha en ik zet juist foto's op Bokt op mijn paardje met trots te presenteren, maar dat gaat niet altijd feilloos. Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:01

haha..je hebt eigenlijk ook helemaal gelijk Marije..ik reageer niet meer..
Ik vind ook dat je paardje geweldig springt en dat op ie op z'n 3e maar Z mag zijn *sarcastic grinn* Knipoog

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:03

Ik heb toch ook genoeg gehoord van mensen die bij Utrecht werken wat goed en wat slecht is? Ranger heeft ook last gehad van zijn benen en moest dus 2 weken op stal staan in Utrecht en had ook nog koliek. Ik heb van iedereen gehoord ja je moet niet meer springen met je paard ookal is het zo laag het is gevaarlijk voor zo'n jong beestje waarbij zijn benen kunnen stuk gaan en dus naar de slacht gebracht kan worden. Ik probeer alleen te helpen en al die andere mensen die er wat van zeggen ook.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:06

Ponygekkie schreef:
Ik heb toch ook genoeg gehoord van mensen die bij Utrecht werken wat goed en wat slecht is? Ranger heeft ook last gehad van zijn benen en moest dus 2 weken op stal staan in Utrecht en had ook nog koliek. Ik heb van iedereen gehoord ja je moet niet meer springen met je paard ookal is het zo laag het is gevaarlijk voor zo'n jong beestje waarbij zijn benen kunnen stuk gaan en dus naar de slacht gebracht kan worden. Ik probeer alleen te helpen en al die andere mensen die er wat van zeggen ook.

precies; kapot kunnen gaan. Maarja, van in de wei staan kunnen ze ook kapot gaan; sterker nog, de meeste blijvende blessures lopen paarden op in vrije situaties (weiland, paddock).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:07

maar goed Ponygekkie, je KRIJGT gelijk (dat betekent dus dat de discussie is afgelopen en je geen gelijk HEBT Clown )

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:09

Ponygekkie schreef:

Och meid, ik ga geloof ik maar niet meer op jouw reacties in. Je hebt niet eens een eigen mening, gebruikt vage bronnen en van vrijspringen gaan de benen echt niet 'stuk'.
Mijn instructeur heeft zelf een spring- en handelstal en hij laat ze zelf nog jonger vrijspringen en.. nee, het is niet te geloven.. ze worden daar zelfs oud en er is nog nooit 1 geweest met 'kapotte' benen. Clown
Zolang je het consequent en niet vaak doet is er echt niks aan de hand.
Krijg ik van jou ook nog (eindelijk) een reactie op m'n paard, of zit dat er niet meer in?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:11

benangelique schreef:
precies; kapot kunnen gaan. Maarja, van in de wei staan kunnen ze ook kapot gaan; sterker nog, de meeste blijvende blessures lopen paarden op in vrije situaties (weiland, paddock).

Idd, mijn andere paardje Raffy For M heeft zich waarschijnlijk verstapt in het weiland oid, en zij staat nu met een peesblessure op rust. Minstens 3 maand rust, terwijl ik net dubbel L zou starten. Allemaal erg jammer.. Maar daar gaat het nu even niet om haha. Lachen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:11

Leuke foto's,Springen kan die dus wel Haha!
Jammer dat je geen foto's hebt van toen het dier over het hek ging Bloos!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:12

meeen..wat kunnen sommige mensen doordrammen!
Ik heb trouwens vorige jaar haar pappie (lupicor zelf dus) gezien...echt een heel erg stoer paard...ben helemaal geen vossenfan maar deze vind ik heel gaaf!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:13

BlazingBoots schreef:
haha..je hebt eigenlijk ook helemaal gelijk Marije..ik reageer niet meer..
Ik vind ook dat je paardje geweldig springt en dat op ie op z'n 3e maar Z mag zijn *sarcastic grinn* Knipoog

Ik zat persoonlijk meer te denken aan Nationaal 1,40, net zoals z'n paps! Op dr 2e een zadeltje dr op en huppa op wedstrijd(natuurlijk niet in de B beginnen, lijkt me duidelijk..)! Je kunt er nooit vroeg genoeg mee beginnen he! Clown

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:14

BlazingBoots schreef:
meeen..wat kunnen sommige mensen doordrammen!
Ik heb trouwens vorige jaar haar pappie (lupicor zelf dus) gezien...echt een heel erg stoer paard...ben helemaal geen vossenfan maar deze vind ik heel gaaf!

Huhm mis ik iets!? Bloos! Sinds wanneer is Lupicor vos? Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:14

*grinnik* ik denk dat de boodschap duidelijk is Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:15

marije1987 schreef:
Huhm mis ik iets!? Bloos! Sinds wanneer is Lupicor vos? Haha!

we hebben het toch over dezelfde? ik meen me toch echt te herinneren dattie vos was...(of heb ik weer niet goed opgelet en was een EEN Lupicor)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:22

Het zal een nakomeling geweest zijn, want zoals je al op de vorige pagina hebt kunnen zien is Lupicor toch echt bruin..Knipoog Maar mooi dat die nakomeling zo stoer was , haha!:D

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:40

meningen zijn er over verdeeld of het wel of niet schadelijk is. waar ik eerst werkte lieten wij de bijna 2 jarigen ook vrijspringen. die paarden kwamen later op de foto. Alleen het allergrootste dier mankeerde wat. En dat was van te voren al bekend dat die ocd had. Ik heb dus zelf meegemaakt dta het niet schadelijk is als je het niet al te vaak doet. En hier ging het niet over 2 paarden, maar veel meer.

Voor de rest leuke foto's en word een toppertje straks.