Ik ben ook altijd gek op shows met barokke paarden, maar Leeuwarden was me toch iets te ver weg.
Ik hoorde dat ze in 2006 weer naar Nederland komen, weet iemand ook toevallig waar het dan is?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
napoleon schreef:Nee hoor, heb alles zonder flitser geschotendie had ik namelijk niet nodig bij dit licht!
Verder vond ik ze toch wel leuk en dat er Friezen waren die niet echt representatief waren voor het Stamboek, tsja, die lopen er nou eenmaal ook rond, zie ze genoeg hoor
Citaat:Weet niet waar je die informatie vandaan hebt maar een paard dit soort dingen leren kan alleen met heel veel geduld...... De Lipizzaners die je aan het werk ziet zijn allemaal in hun eigen oefening de beste, ze kunnen niet allemaal evengoed de levade of de courbette of capriole. Ze kijken per paard wat het aanbied en borduren daarop verder. Verder zijn dit oefeningen die je pas na jaren trainen lukt.
Overigens een Lipizzaner (en dan kijk ik vooral naar die van mij als voorbeeld) hoef je niet te proberen met dwang iets te leren, dan doet hij het gewoon niet en krjg je niet dit soort oefeningen en vertrouwen tussen ruiter/begeleider en paard!
hesterv schreef:Oooh'k Vond het namelijk af en toe wel beetje overdreven van sommigen, ze hadden juist zo verzocht niet te flitsen e.d. en dat gebeurde toch wel veel.
Friezen waren idd beetje puinhoop met dat aan de lijnen maar jeetje, waarom ga je zo moeilijk doen!! Het is al zo moeilijk er gewoon te rijden (spanning ed) en dan ook nog paardje voor je en met zn alle naast elkaar/achter elkaar... Zou mij ook niet lukken dit zonder problemen te rijden denk ikVerder vond ik ze toch wel leuk en dat er Friezen waren die niet echt representatief waren voor het Stamboek, tsja, die lopen er nou eenmaal ook rond, zie ze genoeg hoor
Daar waren ze dan wel bruin
maar het kwam op hetzelfde neer (http://www.geocities.com/portugallusitano Zie portugese rijschool)
Ben niet zo in to de spaanse rijschool meer de portugese! Viennanova schreef:Ik ben er dus ook geweest, op woensdagavond. Vond sommige onderdelen van de Friezen echt een aanfluiting, dit is absoluut geen reclame voor het stamboek. Ik hoorde van een vriendin dat er maandagavond tijdens de repetities nog mensen van hun paard af zijn gevallen...
Ik had een beetje een gemengd gevoel over het optreden van de SR, ik vond het erg knap wat ze deden (vooral de sprongen). Maar ik heb niet een paard lekker over zijn rug zien lopen. En ik vond het over het algemeen vrij hetzelfde wat ze lieten zien, constant appuyementen, schouderbinnenwaarts en wissels. Niettemin knap (vooral die man die er achter liep, met een paard aan de leidsels, en die zonder hard te lopen alles liet zien), maar kwam bij mij over als kunstjes, geen rijkunst.
Verder kwam mij het verhaal ter ore dat ze 's middags een optreden voor schoolkinderen hebben afgezegd omdat de stallen te koud waren en de bodem niet goed genoeg. Jammer....
Viennanova schreef:Ik ben er dus ook geweest, op woensdagavond. Vond sommige onderdelen van de Friezen echt een aanfluiting, dit is absoluut geen reclame voor het stamboek. Ik hoorde van een vriendin dat er maandagavond tijdens de repetities nog mensen van hun paard af zijn gevallen...
Ik had een beetje een gemengd gevoel over het optreden van de SR, ik vond het erg knap wat ze deden (vooral de sprongen). Maar ik heb niet een paard lekker over zijn rug zien lopen. En ik vond het over het algemeen vrij hetzelfde wat ze lieten zien, constant appuyementen, schouderbinnenwaarts en wissels. Niettemin knap (vooral die man die er achter liep, met een paard aan de leidsels, en die zonder hard te lopen alles liet zien), maar kwam bij mij over als kunstjes, geen rijkunst.
Verder kwam mij het verhaal ter ore dat ze 's middags een optreden
voor schoolkinderen hebben afgezegd omdat de stallen te koud waren en de bodem niet goed genoeg. Jammer....
Dan voel ik me wel een stuk beter
Viennanova schreef:Ik ben er dus ook geweest, op woensdagavond. Vond sommige onderdelen van de Friezen echt een aanfluiting, dit is absoluut geen reclame voor het stamboek. Ik hoorde van een vriendin dat er maandagavond tijdens de repetities nog mensen van hun paard af zijn gevallen...
Dan voel ik me wel een stuk beter
Bacannie"]
Héé Nappie! Was jij er ook? Ik was er ook gisteren, op tribune A2 rij 21. Dat is ook toevallig.![]()
[/quote]
Oh wat jammer dat ik je niet heb gezien! Zat op rij 1 stoel 51 en 52 bijna in het midden![]()
[quote="cloris"]
Prachtig, prachtig prachtig meer kan ik niet zeggen, ik kon helaas niet daarheen dus vind ik het extra leuk om fotos te zien
[/quote]
Ja was idd prachtig, heb nog meer foto's..........
[quote="Fellor"]
IK heb het ook wel eens gezien en mij viel toen op dat veel paarden hun kunstjes met holle rug lopen en ik vond het er toen ook neit allemaal even ontspannen uitzien. Maar je hebt talent voor foto's maken!
[/quote]
Vind foto's maken ook erg leuk![]()
Wat betreft die holle rug zijn er denk ik een paar puntjes die we even onder de ogen moeten zien, deze paarden worden heel anders getraint dan wij gewend zijn, zijn er heel wat hengsten in deze show die al aardig op leeftijd zijn, hebben deze hengsten over het algemeen zo'n zware nek dat het vaak "lijkt" alsof ze de rug wegduwen, deze paarden hebben ook moeite om buikspieren te kweken (zie ik ook aan mijn eigen Lipizzaner) en dus ook de buikspieren op te trekken. Verder qua ontspanning, zat er idd af en toe 1 bij die wat druk kon doen maar ik kan niet zeggen dat als ik paarden met de mond open zie lopen dat dat per defenitie betekend dat ze niet ontspannen zijn. Mijn paard loopt ook vaak met zijn mond te klooien en open maar 9 van de 10 x is ie gewoon ontspannen hoor en is het vaak meer een gewoonte.
[quote="Nimmedor"]
Je ziet die 2 palen toch in de piste staan?? Daar worden de paarden met de training tussen gezet en dan maken ze ze heet met de zweep, en dan leren ze ze die oefeningen.
[/quote]
Ik ben inmiddels diverse malen in Piber geweest (daar waar deze mooie hengsten gefokt worden voor de Spaanse rijschool in Wenen waar ik ook ben geweest) en heb nooit tijdens de training gezien dat er werd geschopt of geslagen of iets onrechtmatigs werd gedaan, er word zelfs niet gemopperd of een hard stemgeluid opgezet tegen de paarden!. Die 2 pilaren worden gebruikt i.p.v een begeleider die er naast hoeft te staan. Het paard word allereerst aan de hand geleerd zijn benen op te tillen en als hij dit helemaal beheerst kan hij tussen de palen een bepaald ritme aanhouden, dit geeft een veel stabieler ondergrond dan aan de hand. De berkentwijg word gebruikt (i.p.v een zweep) om aanwijzingen te geven maar ik heb ook nog nooit gezien tijdens een training of show dat er uberhaupt mee werd geslagen! En zeker niet zoals ik het vaker heb gezien hier in Nederland dat er hard op het achterbeen werd gemept om er een passage of een piaffe uit te halen........
[quote="pferdtje"]
Maare misschien een beetje Stom maar lippizaners komen toch niet uit Spanje? Gebruikt de spaanse rijschool dan geen andalusiers?Ben niet zo in to de spaanse rijschool meer de portugese!
[/quote]
Het Lipizzaner paard is met zijn 500 jarige geschiedenis het oudste cultuurpaardenras ter wereld, d.w.z. het oudste paardenras dat mensen bewust gecreëerd hebben.
[quote="trisca schreef:Vooral die donkerbruine zonder acherhand! Die hand nieteens een broekspier en ging wel in 'passage' leuke truckendoos.
lowara schreef:nou, met dwang kom je niet ver bij deze paarden hoor.. maar het zijn geen pennypaardjes die knuffeltjes krijgen etc, het zijn echt werkpaarden. Wat ze doen, is wel keihard trainen, maar het gaat er wel eerlijk aan toe daar. Maar het is echt een mannenwereldtje daar he. En geef toe, iedereen heeft er een andere mening over wat wel en niet goed is. Ikzelf denk, ze hebben het super, het is hard werken, maar ze worden super goed verzorgd, en zo'n paard is veels te kostbaar om te mishandelen, want er zijn in de wereld haast geen paarden die bv die capriool kunnen, of zo'n boksprong/steiger geval (of is dat de capriool?_
napoleon schreef:Die donker bruine is al aardig oud (preciese leeftijd zou ik moeten opzoeken). Menig paard hier in Nederland zou trouwens niet na zijn 20ste (!) zo'n show mee kunnen lopen denk ik
pferdtje schreef:
Maare misschien een beetje Stom maar lippizaners komen toch niet uit Spanje? Gebruikt de spaanse rijschool dan geen andalusiers?Ben niet zo in to de spaanse rijschool meer de portugese!
Dus als je het echt consequent wilt hebben, dan zouden ze eigenlijk Haflingers moeten gebruiken!