stelling: ongebroken trens beter als gebroken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 07:42

Heb niet alles gelezen, maar ben het zeker met de stelling eens dat een ongebroken trens zachter is dan een enkel gebroken trens. Een dubbel gebroken trens is ook zachter dan een enkel gebroken trens. Alleen bij de vraag wat is zachter dubbel gebroken of niet gebroken denk ik dat dat heel erg per paard afhankelijk is. Bovendien zijn er natuurlijk meer criterie die een bit zacht of juist scherp maken. B.v. een paard met niet zo'n grote mondspleet en een dikke tong moet je geen dik bit in doen... die heeft dan juist weer een dunner bitje nodig waarvan normaal gesproken gezegd wordt dat dat scherp is.
Bovendien kun je bij een paard met een wat "dode"mond juist een dubbel gebroken nemen die wat meer beweegt om wat meer het speel effect te krijgen, maar ik ken ook paarden die een heel gevoelig mondje hebben die alleen maar de rustige ligging van een ongebroken trens accepteren.
Mijn andere paardje rijdt ik altijd op dubbel gebroken en die doet t super, maar die die op een ongebroken loopt doet t ook super en allebei lekker zacht in de mond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:40

Sjuimpje schreef:
Het ligt er maar net aan op welk stukje van de mond jouw paard het gevoeligste is...
Ik heb Triumph ooit eens een keer op een stangetje gereden en die reageerde daar debiel gevoelig op, terwijl een ander er haast monddood op reageerde (ook wel paarden die het er wel fijn op deden hoor Haha!).
De een heeft blijkbaar graag wat meer druk op de lagen, de ander liever op de tong, weer een ander is gevoelig op de mondhoeken en zo kan je nog wel even doorgaan.
Persoonlijk vind ik dat je tussen dit soort trensjes best wel eens kunt wisselen om te proberen wat je paard het beste past.

Helemaal met sjuim eens
tussen die bitten kun je best eens kijken wat je paard fijn vind.
Omdat het allemaal bitten zijn die imo onder vriendelijke bitten vallen.
Als je voor een B nummer in je eigen bak naar een echte stang (met scharen bedoel ik dan) moet grijpen, dan stel ik wel mijn vraagtekens.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:36

ik rijd met enkel gebroken met rubber erom, reageerd mijn paard het beste op, een zonder rubber gaat meteen minder goed. gevoelige mond.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:24

Ik rijd ook met een dubbel gebroken bit van KK. Weten jullie trouwens het verschil tussen een KK bit en een normaal?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:45

normaal is t tussenstukje plat.. dat is scherper K&K is dus dan weer zachter dan normaal dubbel gebroken.. tenzij je paard dus weer een kleine mond/dikke tong heeft dan moet je goed opletten dat t bit niet te dik wordt voor m...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:49

Je hebt er voortaan ook van HH met rond tussen stukje
En die zijn een stuk goedkoper

Een rond tussenstukje is zachter dan een plat.
Dit omdat het bit bij druk aan de teugels iets kantelt, bij het bit met het platte tussenstukje, kantelt het zo, dat de zijkant (smalle kant) op de tong drukt en dat zal een paard sneller voelen.

Verder zijn die van K&K van aurigan, want paarden fijner zouden vinden (lijkt mij persoonlijk ook per paard verschillend)

En de K&K ultra heeft een iets andere vorm in de mond, wat ook weer prettiger zou zijn.

Persoonlijk merk ik weinig ervaring tussen de K&K dubbelgebroken watertrens en de HH dubbelgebroken watertrens, ook met rond middenstuk.
Jullie wel?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:58

Ik rij met een ongebroken happy mouth, omdat mijn paard hier lekkerder en rustiger op reageert dan op een enkelgebroken watertrens.
Wel grappig om de site van divoza staat over de ongebroken: Bit met een iets scherpere inwerking Lachen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:44

Gelukkig heeft Divoza er niet zo'n verstand van Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 13:08

Ik vind een ongebroken bit drie keer niks. In mijn ervaring is het behoorlijk zeldzaam als een paard daar fijn op reageerd en ik probeer altijd te rijden met een dubbelgebroken bitje, gezien ik dat meestal het fijnst vind en je daar ook minder die hoek hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:15

Fellor schreef:
Ik vind een ongebroken bit drie keer niks. In mijn ervaring is het behoorlijk zeldzaam als een paard daar fijn op reageerd en ik probeer altijd te rijden met een dubbelgebroken bitje, gezien ik dat meestal het fijnst vind en je daar ook minder die hoek hebt.

Ex reageert er nochtans enorm goed op.
en ik ga t morgen ook bij Pharaon proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:09

pharagirlke schreef:
Ex reageert er nochtans enorm goed op.
en ik ga t morgen ook bij Pharaon proberen.

Het blijft natuurlijk persoonlijk welk gevoel iemand fijn vindt en welk paard er geod op reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:37

Maanoog schreef:
ik rijd altijd met enkel gebroken, (meerdere variaties) maar k heb ook altijd gehoord dat dubbelgebroken het zachtste is. ik ben zelf altijd heel licht met mijn handen, maar bij mijn paard net te licht. hij trekt vaak enorm aan de teugels, en hij schudt keihard met zijn hoofd (dit is sinds een paar weken zo). k heb m al door de DA laten onderzoeken, die heeft die verrekte wolfstandjes getrokken en de kiezen weer netjes gemaakt, maar het probleem blijft. zou het kwaad kunnen om bij hem eens een stang te proberen???? en welke soort stang is dan het beste/ zachtste? bus- of water? (hij heeft er nog nooit één ingehad) o ja, het enige verschil tussen een bus- en een watertrens is dat het velletje van de mondhoeken sneller ertussen komt bij een watertrens dan bij een bustrens.

Een paard akn neit met zijn hoofd gaan schudden enzo omdat je té licht bent in je handen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:52

Fellor schreef:

gelukkig dat dat in mijn ervaring dan anders is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:57

En de mijne ook Lachen
Niet echt zeldzaam

Maar een dubbelgebroken vind ik ook erg prettig, ook goede ervaringen mee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:58

Maanoog schreef:
o ja, het enige verschil tussen een bus- en een watertrens is dat het velletje van de mondhoeken sneller ertussen komt bij een watertrens dan bij een bustrens.

Dat ben ik niet met je eens, naar mijn mening is een watertrens wat vriendelijker, omdat hij niet helemaal vast ligt in de mond, en het paard er een beetje mee kan spelen.
Ik merk bij mijn paard duidelijk verschil tussen een water- en een bustrens. Hij vindt de watertrens fijner

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:17

runningkawa schreef:
En de mijne ook Lachen
Niet echt zeldzaam

Maar een dubbelgebroken vind ik ook erg prettig, ook goede ervaringen mee.

en dat laatste kan ik ook bevestigen Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:55

Ik heb niets meer op een enkel gebroken trensje lopen. Ik heb Roos en Angel op een dubbel gebroken trensje en Dennis op een ongebroken trens. Geen van allen loopt fijn op een enkel gebroken trens. Dennis vond een dubbel gebroken ook niets, die andere 2 wel. Roos en Angel lopen in het tuig op een liverpoolstang, vaak doen paarden die ook in het tuig lopen fijn op een ongebrokentrens, maar Roos en Angel doen het bijde goed genoeg op een dubbelgebroken trensje.

Alleen vind dat soort bitjes maar in NL in minimaatjes(10,5 cm). Dat is een pittige klus(die dubbel gebroken bitjes komen ook uit Duitsland).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:08

Daarom zij ik ook: in mijn ervaring. Knipoog