Normaal voor pony van drie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:25

M3isSi3j schreef:
tuurlijk doet het ene paard het makkelijker dan het andere.. maar het wilt niet zeggen dat als een paard van naturen zn achterhand makkelijk mee neemd dat die dit ook al doet als het net 4 weken onder het zadel is..

Blijf het onwaarscheinlijk vinden..

eerst even voor de topic-starter: ik denk dat je even alles een stapje rustiger moet doen...neem er de tijd voor, het is een jong paard en de een leert sneller als de ander. als de galop niet gaat laat dat dan even voor wat het is en ga eerst verder met stap en draf tot hij wat sterker is.

voor de quote: mijn paard heeft ook altijd de achterhand er goed onder gehad ondanks dat hij nu pas 3 jaar en 6 maanden is. en wat galop betreft: de een heeft er moeite mee en de ander galoppeert zo weg, dus zo onwaarschijnlijk vind ik het niet.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:48

Ben het met veel mensen eens maar ook met veel oneens. Lachen Er zijn idd paarden die van nature de achterhand lekker gebruiken, dat is alleen maar mooi meegenomen denk ik ,net als het uit zich zelf nageeflijk lopen. Je moet er alleen rekening mee houden dat je 'm niet overvraagt.
En met galopperen kan je volgens mij niet vroeg genoeg beginnen. Hard galopperen of geen balans in de galop hou je toch, of je nou vroeg of laat er mee begint. En het lastig aanspringen is in mijn ogen een kwestie van veel oefenen en herhalen.
Ik heb nog wel twee goed bedoelde adviezen voor je, net als een aantal mensen voor mij: Ga wat minder intensief met je pony werken, 3 a 4 keer in de week is meer dan zat voor zo'n jonge pony. En neem goed les van iemand die verstand heeft van jonge paarden en ponies.
Veel plezier!!!!!!! Knipoog

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:33

Maya schreef:
Ik heb dezelfde ervaring, wees er blij mee en let er goed op dat je hem niet overvraagd! Zeker bij jonge paarden die het allemaal aanbieden, voorzichtig zijn Lachen

sluit ik me helemaal bij aan OK dan!
en dat met galop eerst hard draven en dan rustig galopperen heb ik nu nog beetje last van (4-jarige) Scheve mond maar ik heb het nu zover dat ie rustig draaft en dan in galop springt maar dan heel hard....maar het gaat de laatste tijd steeds mooier rustiger in tempo hij valt alleen soms terug in draf Scheve mond

Het is gewoon de jongigheid nog...het komt allemaal vanzelf wel

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:24

Haha! Niet te snel gaan he, hij is erg jong en net een maand onder het zadel. Ik zou het twee keer rijden en twee keer longeren en de rest lekker op de weide. Maar dat is mijn mening.

Het is logisch dat hij in draf nog moeite heeft en in galop helemaal dat heeft te maken met zijn balans die hij opnieuw moet vinden nu hij jou op zijn rug heeft gekregen.

Alles komt met tijd en wijle vanzelf. Gewoon lekker ontspannen van achter naar voren en de rest komt. Dat hij in stap al kauwt en schuimt is super maar in dit stadium even niet meer vragen dan dat hij aanbied. Principieel alleen maar voorwaarts, rechte lijnen en grote cirkels, lange lijnen.

Sucses en overneem hem niet

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:47

mijn paardje is 3.5 en we beginnen nu af en toe met de galop alleen dan nog maar een half rondje.. Omdat ze de achterbenen vaak vergeet Scheve mond.. Zou eerst oefenen met figuren rijden

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:39

Ons paard is nu 3 maanden onder het zadel en traint niet meer dan hooguit 3x in de week 30 min./per keer omdat ze te graag voor me wil werken. Door een beetje stelling te vragen kan ik haar makkelijk doordrukken in een schouderbinnenwaarts maar dit is nog absoluut niet de bedoeling. Ik zet haar nu lekker buiten en laat haar lekker spelen en groeien. Ze begint nu net omdat ik veel binnenhoefslag rij rechter te worden dus minder slingerend. Verder zorg ik dat haar hals lang en laag is door haar te laten reageren op mijn benen. Galopperen doe ik een lange zijde plus een korte zijde wanneer ze niet overspringt of verkruisd gaat neem ik haar terug in draf. Voor mij is dit echt genoeg.