Rebbel (shet) voor de tweede keer in het tuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 13:20

O. okee... dank je voor de tip..

Ik wist al niet zeker hoe strak dat ongeveer moest en wat nou precies de functie is.. Ik doe hem de volgende keer losser.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:52

ow.. en over die leidsels, ik had jullie berichtjes ff nie gezien omdat er ineens zoveel bijstonden.. Ik zie nu wat je bedoelt. Ik heb inderdaad niet gezien dat ze bijna op de grond hingen. Zal er beter op letten

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:57

Ziet er leuk uit, maar ik zou als ik jou was nog een keer goed naar de broek kijken want die zit absoluut niet goed.
Het deel wat over de rug ligt moet net achter de lendenen zitten en het deel wat onder de staart zit moet ongeveer net boven het uiteinde van de staartwortel zitten.
Ik heb even een foto bijgevoegd van mijn pony met tuig zodat je een beetje kan zien wat ik bedoel.

Afbeelding

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 22:14

Dankje.. Ik was op internet ook al gaan zoeken naar een foto omdat ik niet precies wist hoe de broek moest zitten, maar kon nergens een duidelijke foto vinden.. Hier heb ik inderdaad wat aan..

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:01

wat een plaatje van een pony zeg!!
en iedereen geeft wel heel leuk commentaar over de teugels, maar niemand geeft je advies hoe je het beter wel kan doen (op peachy na dan) dus hier de tip voor je teugels: de gesp (waar de 2losse teugels aan elkaar zitten gegespt) hang je over je pink heen en dan maak je je vuist weer, zo hangen ze niet op de grond en kunnen jij en je pony er niet in verstrikt raken!!
veel succes verder, oja als je om wat voorn rede dan ook niet op een mencursus kan, van boeken en via internet kun je ook een hele hoop leren hoor!! of gewoon van in de praktijk afkijken!! veel plezier

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 23:37

Ik heb inderdaad al heel veel menlessen op de vereniging gekeken en daar best wat van opgestoken.. Dank je voor de tip..
Wat het ook is met die leidels, op de kar zou je er niet zo snel mee in de knoop zitten, als je erachter loopt heb je al vrij snel dat ze een stukje naar beneden hangen.. Maar goed, in ieder geval bedankt voor de tips en de complimentjes.. Lachen

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 11:46

Even een vraagje.. Ik kan mijn broek nooit zo krijgen als hij bij Mouse zit (Peachy), daar is die broek veel te groot voor. De rest van het tuig past wel gewoon, hoe kan dat dan? Kan het dat de mijne een 'ander model' is ofzo? of issie gewoon veel te groot? Kan ik de broek dan ook gewoon aflaten, of is dat geen optie?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:43

De broek aflaten zou ik eerlijk gezegd niet doen, want daar remt de pony op. Wat je wel evt kan doen, de riem die over de rug ligt en door het gaatje zit aan de achterkant van je schoftje er nog een keer doorheen doen. Dus de riem door dat gaatje en dan nog een keer erdoorheen en dan pas weer vast maken. Of wat je ook doen gaatjes erbij maken.
Snap je een beetje wat ik bedoel? Knipoog
Heb helaas hier geen foto van.
Trouwens als ik je nog een tip mag geven, zou ik als ik jou was wel een hoofdstel met oogkleppen omdoen. Als namelijk jouw pony iets ziet vanuit zijn ooghoeken en van schrik opzij springt met de kar erachter is echt erg gevaarlijk. Zeker als het druk is op de weg.
Veel succes!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:49

Okeej.. dan moet ik alleen een ander menhoofdstel, want met deze oogkleppen ziet hij echt helemaal niets, is een hele rare maat. Maar de broek is een los gedeelte. Die riem die over de rug ligt is zeg maar gewoon de staartriem, daar heb ik al gaatjes bij laten maken, als ik die strakker doe gebeurt er niets met de broek... Het stuk van de broek dat onder zijn staart door gaat is gewoon veel te lang, dat kan nooit net achter zijn lendenen zitten.. En hij kan ook niet zo hoog hangen, want ik heb al gaatjes bij laten maken en dat kan niet verder meer.. Het rare is dat alleen die broek dan niet past..

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:52

Ohhh wat een schattige shetlander heb jij zeg..
super leuk pony'tje!! *LOL*

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:53

Dank je Lachen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:57

Wat raar. Watvoor maat heb je dan ? En hoe groot is je pony?

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:58

Tis een maat shetland, het hele tuig. Rebbel is ong. 1 meter hoog. Alles paste, behalve de broek. Verward En de staartriem was ietsjes te lang...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:18

Hmm ik heb voor Mouse maat minishetlander ( hij is nu bijna 1.05m) en alleen zijn broek zit wat te strak en zijn hoofdstel is maat shet/pony.
Het is wel zo dat hoe vaker jij ment met hem hoe meer spieren hij op zijn achterhand krijgt. Dus dan komt de broek al wat strakker te staan. Ik denk ook dat het komt omdat de een een kortere rug heeft als de ander. Hmm misschien kunnen we de broeken wel omwisselen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:28

IvoIce schreef:
Menhoofdstel past niet goed en ik vind het ook nergens voor nodig, dat geldt ook voor een stang. Hij reageert op zijn gewone bit hartstikke goed. Gevaarlijk.. vind ik niet. Op 1 foto heb ik de leidsels raar hangen, maar ik zat ernaast en alles ging goed. Verder heb ik zo heus nooit zo hangen.

De leidsels zijn inderdaad heel kort, moet ook nog ff kijken of ik het wel haal, op een kar..

Dit zeggen zeggen ze op school:
ik zou toch een stangbitje gebruiken, het is namelijk je enigste redmiddel als er wat gebeurt, als je erop rijdt kun je ook nog wat met je zit enzo doen. En oogkleppen vinden ze ook belangrijk, zo houdt het paard zijn aandacht bij jou.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:06

Als jij dat wilt wil ik het best proberen.. Ik weet alleen niet of mijn broek bij Mouse past.. (en dan zijn we beiden €5,50 kwijt, maar misschien is het het proberen waard) Ik had je trouwens gepb-t over die sulky, heb je dat nog gelezen?

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:07

Stang ga ik misschien nog wel aanschaffen, moet ik alleen ff wachten tot ik weer loon krijg Menhoofdstel zit zo raar, maar ik zal eens kijken.. hij is inderdaad ook wel weer wat kijkerig.. Ik leer nog eens wat

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:13

ik rijd ook met zowel een enkelspan en een tweespan shetlanders. En beiden hebben ze geen oogkleppen voor. In het begin reed ik hier wel mee, maar een van de pony's werd er eigenlijk alleen maar onrustig van. Nu rijdt ik beide zonder oogkleppen, en eigenlijk gaat het prima.

Is wel afhankelijk van het karakter van de pony natuurlijk. Die van mij zijn beiden "bomproof". Zelfs met vuurwerk zetten ze geen stap verkeerd.

Ik rijd trouwens wel altijd met een stang. Ik reed eerst ook met een gewoon bit, maar tijdens menles werd me toch echt aangeraden om met een stang te gaan rijden.

Je pony ziet er trouwens wel heel leuk uit! LEuk dat je met hem gaat mennen!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:20

Leuke pony heb je zeg!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 19:21

Dank je.. Lachen Die stang ga ik inderdaad toch maar aanschaffen ja

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:26

Ik had juist een bruik die veel te klein was!
Nou ja eigenlijk was de rest veel te groot, het was een minishet maat en het pastte allemaal op een grote maat shetlander, alleen de broek niet!

Wat is de reden dat je zonder oogkleppen werkt?

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:31

hahahahahahahah die ene foto van die bruiden ja
Bah wat eng hahaha.
Ik moest zo lachen toen iemand dat zij weet even niet meer wie.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:33

Wat nog makkelijker is om de leidsels omhoog te houden : Een pinkriempje aan de gesp doen Knipoog
Een lerem veter doe je door de gesp en daar knup je een kleine lus van. Die doe je om je pink, de leidsels neem je in je biede handen of in 1 vuist, maar net welke handhouding je hebt...
Zo hangen de leidsels mooi in een boog, boven de grond/vloer van de kar

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 21:43

ik had hem inderdaad al om m'n pink gedaan, maar dat gleed er elke keer vanaf.. dat is wel een goede oplossing!
De reden dat ik zonder oogkleppen werk: het menhoofdstel past niet goed, daar moet ik dus nog even wat op verzinnen..