Ik rij hem trouwens alleen nog maar op de volte, af en toe een recht stukje erbij maar dan maakt hij teveel snelheid. Op een volte zetten doe ik dus al
, de volte kleiner maken doe ik ook, maar de snelheid wordt daar meestal niet minder van. Tegen de omheining laten lopen heb ik ook al geprobeerd (tegen de muur dan), hij stopte dan wel, maar daarna was hij helemaal niet meer te houden, dat doe ik dus maar niet weer. Ik ben nu aan het proberen eerst veel te stappen en dan aandraven en gelijk weer stappen, hele snelle overgangen naar de stap dus weer, en veel stemhulpen. Ik heb ontdekt dat wanneer ik heel rustig blijf het paard ook een stuk rustiger is. Aan de longeerlijn reageerd hij super op mijn stem, onder het zadel ook wel. Maar wanneer ik te geforceerd "stappen" zeg is het bij hem al genoeg om niet te luisteren, ik moet dus heel rustig blijven en erg veel geduld hebben, dan gaat het wel redelijk.
Ik blijf gewoon veel longeren, waarbij ik hem veel overgangen laat maken, dit gaat ook erg goed.
Figuren kan ik nog niet met hem rijden in draf, daar gaat hij nog te snel voor, ik moet hem eerst op de volte en de rechte stukken zien rustig te krijgen. Sturen wil niet zo best met een racemonster. Figuren in stap gaan perfect, dit blijf ik ook veel doen.
De galophulp heeft hij ook goed onder de knie, hij springt bijna altijd goed aan. In de galop is hij trouwens goed terug te rijden naar de draf, het probleem zit hem vooral naar de stap terug en rust houden in de draf.