Tik om je paard 'wakker' te maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:48

Een wat harder tik(je)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:50

Gimli loopt altijd te suffen in t begin.. Haha!
Looptie in mega verzamelde stap alsof t zo moet Tong uitsteken
2 tikjes op zn kont en hij is wakker.. Hij reageert verder niet echt op de zweep maar t is gewoon om hem oplettend te maken, want aan t begin kan ik duwen met mn benen tot ik n ons weeg, figuurtjes rijden..
T gaat alleen maar langzamer Tong uitsteken

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:46

Jacksel schreef:
Als het paard daar alsnog niet op reageert? Haha! Beetje ongevoelig typje Knipoog

kwestie van consequent zijn.

Ik heb een mooi voorbeeld op stal, waarbij ik ELKE dag deze meneer er even aan moet herinneren waarom ik eigenlijk benen heb Haha!

Hoewel... ik heb ook eens een hele flegmatieke gehad. Die was idd overal op afgestompt. Zelfs op zweep reageerde ie niet. Maar ik mag aannemen dat het gemiddelde warmbloed paard nog thans enige reactie op een scherp been geeft.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:18

Tyrza schreef:

Ik heb een mooi voorbeeld op stal, waarbij ik ELKE dag deze meneer er even aan moet herinneren waarom ik eigenlijk benen heb Haha!

Hoewel... ik heb ook eens een hele flegmatieke gehad. Die was idd overal op afgestompt. Zelfs op zweep reageerde ie niet. Maar ik mag aannemen dat het gemiddelde warmbloed paard nog thans enige reactie op een scherp been geeft.

*grin* Iers jachtpaard, type extra lomp, jachten en manege gelopen... Dusse, als meneer geen zin heeft doet ie het ook niet (is nu weer poosje redelijk goed gelukkig)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:25

ik krijg Banjer altijd goed wakker door haar vanuit stap in galop aan te laten springen... dat vindt ze leuk... Haha!
misschien een tip voor jou? doe in het begin van het rijden een spelletje met je paard, wat hij/zij leuk vindt... Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:03

Jacksel schreef:
*grin* Iers jachtpaard, type extra lomp, jachten en manege gelopen... Dusse, als meneer geen zin heeft doet ie het ook niet (is nu weer poosje redelijk goed gelukkig)

tjah, dan heb je het er ook wel over eentje he.... Haha!

Voortaan graag er wel even bij vermelden svp Boos! Knipoog

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:28

Tyrza schreef:
tjah, dan heb je het er ook wel over eentje he.... Haha!

Voortaan graag er wel even bij vermelden svp Boos! Knipoog

*LOL* Kan ik er wat aan doen dat zijn eigenaresse geen gewoon paard heeft Tong uitsteken (Overigens is ie ook wel heeeeeeel lief hoor Tong uitsteken

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:15

om mijn paard wakker te houden ga ik hem geen tikje met de zweep geven. Ik maak gewoon veel overgangen om hem wakker te houden (ben het liever voor :p)

Ik geef hem wel eens een tikje achter mijn kuit als hij niet op mijn been reageert (been --> geen reactie --> tikje met spoor --> nog geen reactie --> tik met zweep). Maar ik vind dat wat anders, dat heeft niet altijd iets met wakker zijn te maken. Mijn paard kan nog wakker zijn, wil niet perse zeggen dat ie dan altijd ook op mijn been reageert (en dat wil ik wel hebben: been=reactie)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:15

bij mij werkt het heel simpel: ik geef been, krijg ik geen reactie dan geef ik een tik achter mijn kuit. liever 1 keer een korte felle tik waar hij op reageert als 20 kleine tikjes waar ik niks aan heb. doordat je consequent bent hoef je op het laatst niet meer je zweep te gebruiken omdat het paard dan weet waar hij of zij aan toe is. tenminste zo zijn mijn ervaringen...

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:25

dutske schreef:
oliver: gunufje bedoelt dat ze een tik geeft met haar zweep op haar laars, dan maakt het enkel geluid
ik geef vee ltikken Haha!
meestal omdat dat paard niet op men been reageert

ik zou er niet al te trots op zijn op dat je zoveel tikken moet geven om hem te laten reageren. Dan betekend dat hij niet goed op het been loopt...
je kunt inderdaad 1 goed duidelijke tik geven zodat hij er de volgende keer (of na een paar keer) weet waar hij aan toe is. dan 100 kleine tikjes waar hij zich na een tijdje niets meer van aan trekt?

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:32

Tyrza schreef:

mag ik vragen hoe je dit op heb gelost met dit afgestomte paard?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:57

Het paard in kwestie bleef flegmatiek. Het was zijn aard.

Helaas hebben we hem moeten laten inslapen omdat hij dampig werd...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 01:09

Ja. Vooral bij manegepaarden vind ik dat zo. Deze les ook. Paard sprint ontzettend moeilijk aan in galop. Hij vertikt het gewoon. Als hij niet luisterd naar m'n beenhulp, krijgtg ie een tik. Dan krijg je wel verzet, maar aan het eind van de les sprong ie op m'n been aan in galop. Ik vind zoiets wel werken ja

jorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 01:13

Je moet heel veel schakelen een paar keer per lange zijde naar voren en weer terug, constant kijken of hij reageert. reageert niet op je been een kort tikje weeer terug rijden en dan weer naar voren net zo lang totdat hij meteen op je been reageert!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:02

Ik heb het hetzelfde geleerd zoals Tyrza verteld.
Geen reactie op het been, 'prik prik' met mijn spoor.
Ik rij overigens zonder zweep, omdat ze met het spoortje zo goed voor het been is geworden. Ik hoef eigenlijk nooit meer 'prik prik' te doen. Heel soms als ze een luie dag heeft. Haha!

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:11

Dit doe ik ook, niet luisteren naar het been? Een pets op die kont Tong uitsteken
Nou heb ik alleen het probleem dat de pony waar ik regelmatig op rijd dus ook niet altijd naar mijn been luisterd.
Ik rijd hem altijd met een zweep ook omdat hij erg lastig kan zijn.
Als die knoepert weer eens niet op mijn been reageert geef ik hem een tik. Ik krijg dan nog steeds geen reactie, hoe harder ik de tik ook maar elke keer geef. Die oortjes blijven eigenwijs naar voren staan en doet net of er niks aan de hand is Rolleyes Daarom ben ik begonnen met spoortjes te rijden. Wat mijn instructeur ook als advies gaf. En nu loopt ie echt stukken beter.

Maar toch, het is wel vreemd dat er helemaal geen reactie is als hij met de zweep krijgt? Verward Weet iemand hoe ik hem hier weer attent op kan krijgen?

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:28

haha ik heb geen idee, heb hetzelfde probleem (alleen dan ook met spoortjes). Zorg ervoor dat het werk echt leuk en afwisselend blijft, is voor mij nog altijd het beste, dan komt ie toch beter aan het been op een of andere manier...

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:48

Om hem wakker te houden, moet je zeker niet de hele tijd zitten te drukken met je benen. Ik leer dat ik eigenlijk altijd mn benen er losjes aan moet hebben en dan af en toe een prikje om te voelen of ie goed reageert. Als dat niet het geval is rijdt ik hem gewoon een keer écht weg.

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:18

Helaas hebben ze het wel eens nodig om goed wakker gemaakt te worden, niet iedereen is gezegend met een lekker van nature voorwaarts paard, zweepje of sporen maakt niet uit ze moeten voor beide respect hebben denk ik, en dan kun je ze beter een keer een harde tik geven als 10 zachte die werken toch niet.