Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
This_is_me schreef:ook effe off-topic --> Dat lijkt mij erg leuk om te zien..
, ook omdat ze het zo enthousiast meedoet, er komt dus meestal eerst een halve steiger 2 meter naar voren....en daarna kunnen we het wat rustiger aandoen.

Chade schreef:Wat bedoel je met die zin ? De pony waar ik op rijd die word niet specifiek getraind of in die trant. Word wel veel intensief mee gereden.

Sjonniej schreef:Dat je dit niet met een pony gaat proberen die net een maandje ohz. is. Maar met een pony die de basis goed kent, beheerst en écht toe is aan deze overgang. Dit vergt nogal wat spierkracht.
luuk schreef:als je je paard vanuit stilstand in de galop wilt krijgen moet je zorgen dat je paard goed aan je hulpen is en als je de hulpen voor galop geeft moet die binnen 2 sec weg zijn. Zo niet dan moet je m een keer goed hard met de zweep aan tikken als die niet reageert doe dit consequent en na een paar keer is die zo weg
luuk schreef:doet die dit niet dan mag je best wel ns een paar goed goed de zweep gebruiken (wel gecontroleerd en op het juiste moment)

Tyrza schreef:Ik begrijp dat je wat leuke oefeningen wilt uitproberen, maar is deze overgang wel nodig?
Zelfs met mijn paard maak ik zo'n overgang niet. Het is niet efficient en hij wordt er ook niet echt beter op.
Je kunt het beter overgangen vanuit stap oefenen.
luuk schreef:als je je paard vanuit stilstand in de galop wilt krijgen moet je zorgen dat je paard goed aan je hulpen is en als je de hulpen voor galop geeft moet die binnen 2 sec weg zijn. Zo niet dan moet je m een keer goed hard met de zweep aan tikken als die niet reageert doe dit consequent en na een paar keer is die zo weg
ja dat zal best, ik zou ook snel wegrennen als ik op die manier gemept wordt

Kyra schreef:Daar dacht ik dus ookgelijk aan.
Het is belangrijk dat de achterhand er goed onder gereden wordt, des te makkelijker zal de overgang ook zijn van stap naar de galop.

Mik_beer schreef:Ik sluit me bij Sjuimpje aan, vind het ook niet echt een nette manier van een paard aan laten springen vanuit stilstaand, alleen omdat de TS het 'leuk' vind. Goed werken aan het grondwerk, de basis, zorgen dat paard of pony goed aan het been is, en goed aan je galophulpen werken. Dan komen dit soort overgangen vanzelf. En dan natuurlijk niet binnen 1 week, maar dat vergt tijd !
Een heel langzaam rustig handgalopje is voor mij al meer dan voldoende. 

Lusitana schreef:Het valt me op dat jullie allemaal dresuurmatig denken.
Ga eens op een paard in de wei zitten en kijk wat er gebeurt als er een rotje afgaat. He, van stilstand in galop, en helemaal niet dressuurmatig gereden. Dat kan helemaal niet volgens jullie. Mag iemand ook gewoon paardrijden, zonder met dressuur bezig te zijn? Daar gaat de vraag toch over!!! en blessures? Nog maals, van stilstand aan galopperen doen paarden uit vrije wil in de wei HEEL vaak (om een ander weg te jagen bv). Het is een natuurlijke beweging. Stap toch eens onder die dressuurhoed vandaan!!!!
.
ingeo schreef:ben ik het ook mee eens....dressuur om de dressur is niet altijd en voor iedereen het opperste goed. en een paard kon (kan) ook al bewegen zonder ons hoor.
maar als je het allemaal gepland aan wil pakken met het oog op ZZ zal je het wel niet op deze manier aan moeten leren.
het kan gewoon allebei, toch?