Hoe vanuit stilstand naar galop aanleren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:42

Ik ben er op dit moment tijdens het grondwerk mee bezig. Ik llop dan eerst naast mijn paardje twee passen naar achteren dat doet ze dan ook, en dan spring ik naast haar in een hoge galopsprong, dat doet zij dan ook.....en dan zitten we in galop.

Het is vanuit stilstand erg moeilijk omdat er een bepaalde beenplaatsing wordt gevraagd, vanuit achterwaarts daarentegen gaat het erg makkelijk. Ik vind dat dit zelfs nog makkelijker gaat dan vanuit stap.

Pas als dit er goed in zit, ga ik het erop proberen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:58

ook effe off-topic --> Dat lijkt mij erg leuk om te zien..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:06

Lusitana"]
jij komt met het feit dat herhalen slecht is
[/quote]
[quote="Tyrza schreef:
Herhalen is goed, maar wel met afwisseling.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:07

This_is_me schreef:
ook effe off-topic --> Dat lijkt mij erg leuk om te zien..

Dat van ons bedoel je? Of de methode met de balkjes?

Dat van ons....het is ook heel leuk Bloos , ook omdat ze het zo enthousiast meedoet, er komt dus meestal eerst een halve steiger 2 meter naar voren....en daarna kunnen we het wat rustiger aandoen.

Ik ben van plan om nog een keer een filmpje te maken en te plaatsen, als de digi mee wil werken...
Zo niet, ben je altijd welkom..

Methode met de balkjes..uhh..ik heb niks gezegd Bloos

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:21

@Blossomm IK bedoelde dat van jullie... Maar dat van die balkjes ga ik misschien ook nog wel eens proberen haha

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:22

Tyrza"]
[quote="Lusitana"] jij komt met het feit dat herhalen slecht is
[/quote]
[quote="Tyrza schreef:
Herhalen is goed, maar wel met afwisseling.
[/quote]

Ben het met Tyrza eens, wat herhaling betreft

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:27

Samsam schreef:
Is je paard al sterk genoeg en al ver genoeg in de training op dit te kunnen?

Wat bedoel je met die zin ? De pony waar ik op rijd die word niet specifiek getraind of in die trant. Word wel veel intensief mee gereden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:29

Chade schreef:
Wat bedoel je met die zin ? De pony waar ik op rijd die word niet specifiek getraind of in die trant. Word wel veel intensief mee gereden.

Dat je dit niet met een pony gaat proberen die net een maandje ohz. is. Maar met een pony die de basis goed kent, beheerst en écht toe is aan deze overgang. Dit vergt nogal wat spierkracht.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:38

Sjonniej schreef:
Dat je dit niet met een pony gaat proberen die net een maandje ohz. is. Maar met een pony die de basis goed kent, beheerst en écht toe is aan deze overgang. Dit vergt nogal wat spierkracht.

Oooo op die manier. Ja qua basis is ze al wat verder aangezien ze vroeger M heeft gelopen en dus vrij veel zware oefeningen kent. Dit ga ik uiteraard ook niet proberen met een pony die net ohz is ja. Lachen

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:39

als je je paard vanuit stilstand in de galop wilt krijgen moet je zorgen dat je paard goed aan je hulpen is en als je de hulpen voor galop geeft moet die binnen 2 sec weg zijn. Zo niet dan moet je m een keer goed hard met de zweep aan tikken als die niet reageert doe dit consequent en na een paar keer is die zo weg

annepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:44

luuk schreef:
als je je paard vanuit stilstand in de galop wilt krijgen moet je zorgen dat je paard goed aan je hulpen is en als je de hulpen voor galop geeft moet die binnen 2 sec weg zijn. Zo niet dan moet je m een keer goed hard met de zweep aan tikken als die niet reageert doe dit consequent en na een paar keer is die zo weg

dit lijkt me opzich niet zoon goede oplossing. Ik denk dat je voor je van halthouden naar galop wilt schakelen je je paard eerst zo goed onder controle meot hebben dat ie niet weg gaat in galop, maar rustig aanspring en dus ook niet in galop valt... als dat je lukt kan je het ook gaan proberen vanuit stap en zo afwerken naar halthouden. maar dan moet je natuurlijk wel in de stellign blijven slaan. ook moet je vooral geduld hebben en niet zoals luuk heir zegt er maar op weg meppen zodat ie door de zweep aan gallopeerd. succes ermee!

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:50

k bedoel ook niet dat je er zomaar op los moet slaan en het is nogal logisch dat je je paard eerst rij technisch een beetje voor elkaar moet hebben maar je moet zorgen dat je paard feiloos op je been reageert en dat als jij je been aanlegt hij dan als ware weg schiet. doet die dit niet dan mag je best wel ns een paar goed goed de zweep gebruiken (wel gecontroleerd en op het juiste moment)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:27

luuk schreef:
doet die dit niet dan mag je best wel ns een paar goed goed de zweep gebruiken (wel gecontroleerd en op het juiste moment)

Niet mee eens. Die zweep is een aanvulling op je been en dien je ook zo te gebruiken. Dus effe goed slaan is niet de oplossing.

Ik ben hier heel fel op, aangezien ik een paard heb die ook vrij traag kan lopen en waarbij je dus snel geneigd bent om de zweep te gebruiken.

Echter, GEEN ENKELE trainer bij wie ik heb gelest met dit paard(en dan heb ik het over Jo Willems, Coby, Koschel, Penny, dus klassiek en modern) heeft deze manier van zweepgebruik aangemoedigd.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:51

Ik heb hier nog niet echt nette tips gezien
Als je al die truukjes uit de kast moet gaan halen om zo'n overgang te rijden dan ben je toch niet goed bezig? Je leert een paard voor een jonge meid uit te denken, je kan wel nagaan dat dit de machtsverhoudingen behoorlijk uit balans brengt.
Het is heel simpel, als je vanuit het halthouden een galop hulp geeft moet hij rustig maar kordaat wegspringen in galop. Doet hij dit niet, ga dan eerst eens aan je galophulp werken vanuit draf en stap.

Verder sluit ik mij bij Tyrza aan.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:40

Ik sluit me bij Sjuimpje aan, vind het ook niet echt een nette manier van een paard aan laten springen vanuit stilstaand, alleen omdat de TS het 'leuk' vind. Goed werken aan het grondwerk, de basis, zorgen dat paard of pony goed aan het been is, en goed aan je galophulpen werken. Dan komen dit soort overgangen vanzelf. En dan natuurlijk niet binnen 1 week, maar dat vergt tijd !

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:18

Tyrza schreef:
Ik begrijp dat je wat leuke oefeningen wilt uitproberen, maar is deze overgang wel nodig?

Zelfs met mijn paard maak ik zo'n overgang niet. Het is niet efficient en hij wordt er ook niet echt beter op.

Je kunt het beter overgangen vanuit stap oefenen.

Daar dacht ik dus ookgelijk aan.
Het is belangrijk dat de achterhand er goed onder gereden wordt, des te makkelijker zal de overgang ook zijn van stap naar de galop.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:21

luuk schreef:

Lips are sealed ja dat zal best, ik zou ook snel wegrennen als ik op die manier gemept wordt
Wat is het nut hiervan, en met wat voor doel gebruik je die zweep dan?

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 17:48

Kyra schreef:
Daar dacht ik dus ookgelijk aan.
Het is belangrijk dat de achterhand er goed onder gereden wordt, des te makkelijker zal de overgang ook zijn van stap naar de galop.

Ja ik ben gewoon wat aan het experimenteren met leuke oefeningen omdat ik alleen met die pony in de bak mag en niet buiten mag rijden, dus houd het zelfde rondje al gauw op... Ik heb dit gezien bij een ander meisje die het met haar paard deed en ik vond het een leuke oefening. Het is helemaal niet voorbedacht op een dressuuroefening of iets dergelijks, gewoon iets wat weer leuk is om te gaan oefenen een soort doel zeg maar Lachen

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 17:54

Mik_beer schreef:
Ik sluit me bij Sjuimpje aan, vind het ook niet echt een nette manier van een paard aan laten springen vanuit stilstaand, alleen omdat de TS het 'leuk' vind. Goed werken aan het grondwerk, de basis, zorgen dat paard of pony goed aan het been is, en goed aan je galophulpen werken. Dan komen dit soort overgangen vanzelf. En dan natuurlijk niet binnen 1 week, maar dat vergt tijd !

Het is niet de bedoeling om gelijk met 100 km/u weg te stuiven hoor Knipoog Een heel langzaam rustig handgalopje is voor mij al meer dan voldoende.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:31

Nee dat snap ik ook, maar ik kan verder jou gedachten niet lezen Knipoog

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:16

Ik pak dit met Parouscha in elke training mee.
Altijd even stappen , verzamelde stap , uitgestrekte stap.
En weer terug op je zit, dan halthouden, en weer weg stappen, en dan halthouden en weg draven, en dan halthouden galoperen.
Je moet proberen idd niet na voren te knallen omdat het paard kracht zet vanuit de achterhand gebeurt dit nog wel eens Haha!
Ik heb dit sterk opgebouwd, want als je dit 10 x tijdens 1 uur doet, kan je op eventuele blessure's wachten, denk ik zelf, je moet het opbouwen , omdat dit idd veel vergt van je paard.

Ik doe het omdat de achterhand van mijn paard zeker sterker mag worden, en omdat mijn paard moet leren wachten , en sneller moet terug komen, dus bij mijn paard doe ik halthouden galop, galop ,stappen.

Je moet dit dus niet te vaak doen, omdat je paard er erg gespannen van word, omdat hij echt moet vertrekken als jij de hulp geeft.
En ook worden ze er echt gespannen van tijdens het halthouden , omdat ze kunnen verwachten dat jij ineens een hulp geeft om aan te galoperen *LOL*
Dus het is best moeilijk hoor

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:34

Het valt me op dat jullie allemaal dresuurmatig denken.
Ga eens op een paard in de wei zitten en kijk wat er gebeurt als er een rotje afgaat. He, van stilstand in galop, en helemaal niet dressuurmatig gereden. Dat kan helemaal niet volgens jullie. Mag iemand ook gewoon paardrijden, zonder met dressuur bezig te zijn? Daar gaat de vraag toch over!!! en blessures? Nog maals, van stilstand aan galopperen doen paarden uit vrije wil in de wei HEEL vaak (om een ander weg te jagen bv). Het is een natuurlijke beweging. Stap toch eens onder die dressuurhoed vandaan!!!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:40

ik ben het met lusitana eens...paarden in de vrije natuur die rustig stilstaan om te grazen kunnen door schrik zomaar in volle galop schieten!
het is idd geen oefening die je nodig hebt in de dressur maar met western en met bepaalde spelletjes wordt dit wel gebruikt. en nu krijg ik waarschijnlijk ook commentaar maar mijn paard is 3 jaar en 6 maanden en daar doe ik het ook mee af en toe om effe tussen het werk door te spelen. alleen heb ik daar geen zweep voor nodig want meneer reageert prima op mijn zit en been hulp. in mijn ogen is het een natuurlijke reactie van het paard en vind in dit topic dat mensen weer veelste serieus er op doorgaan. serieusheid, consequentheid e.d. vind ook ik erg belangrijk maar waarom is het altijd weer zo dat als je er even vanaf wijkt dat half bokt weer over de zeik is? afwisseling zoals tyrza zegt is erg belangrijk dus vind ik dat dit soort oefeningen (mits op de juiste manier) best kunnen. die van mij vind het wel leuk en wordt er lekker fris van en is super voor mijn been. en zolang je er samen plezier in hebt zie ik er het kwade niet van in.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:29

Lusitana schreef:
Het valt me op dat jullie allemaal dresuurmatig denken.
Ga eens op een paard in de wei zitten en kijk wat er gebeurt als er een rotje afgaat. He, van stilstand in galop, en helemaal niet dressuurmatig gereden. Dat kan helemaal niet volgens jullie. Mag iemand ook gewoon paardrijden, zonder met dressuur bezig te zijn? Daar gaat de vraag toch over!!! en blessures? Nog maals, van stilstand aan galopperen doen paarden uit vrije wil in de wei HEEL vaak (om een ander weg te jagen bv). Het is een natuurlijke beweging. Stap toch eens onder die dressuurhoed vandaan!!!!

ben ik het ook mee eens....dressuur om de dressur is niet altijd en voor iedereen het opperste goed. en een paard kon (kan) ook al bewegen zonder ons hoor .

maar als je het allemaal gepland aan wil pakken met het oog op ZZ zal je het wel niet op deze manier aan moeten leren.

het kan gewoon allebei, toch?

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:31

ingeo schreef:
ben ik het ook mee eens....dressuur om de dressur is niet altijd en voor iedereen het opperste goed. en een paard kon (kan) ook al bewegen zonder ons hoor .

maar als je het allemaal gepland aan wil pakken met het oog op ZZ zal je het wel niet op deze manier aan moeten leren.

het kan gewoon allebei, toch?

Nee het is absoluut niet op dressuur gericht. Gewoon een leuke oefening...