steigeren bij opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:18

ben het eens met de al gegeven adviezen...

begin heel rustig. leg een zadeldeken en een longeer singel op. vind ie dit niet meer erg ga je rustig verder met t zadel.
terug brengen zou ik zelf nooit doen!
met als reden wat QHahkbar zei.

je eigen prestatie. je leert er van én je krijgt een paardje dat je voor 200% vertrouwd...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:24

patsur schreef:
paard vastbinden is geen optie, een paard dat weg wil kan weg, op wat voor manier dan ook.

Niet mee eens tussen twee kettingen zetten kan geen kwaad vind ik. ALs je een goed halster hebt trekt een paard het niet kapot. Ik heb er een die ging hangen en stijgeren met het hoofstel aan doen die hebben we dus zo vast gezet dat ie niet kon loskomen (dit paard is 1.77 groot).
Als eenpaard stijgert en hij staat niet vast dan kan hij draaien en zich met zijn voorkant naat je toe draaien. Je loopt dus risico op een hoef in je gezicht als je hem los laat staan.

Citaat:
Helemaal opnieuw beginnen met dit paard. Laat het zadel maar even zitten. Longeer wat, ga met hem wandelen aan de hand. Geef veel aandacht. Laat ook even voor de zekerheid de rug nakijken door een dierenarts. Probeer na 3 of 4 maandan een longeersingel erop te leggen en daarmee te longeren. Rustig beginnen met een zadel erop te leggen. Leg erop, laat het paard staan 5 min en haal het er weer vanaf. Beloon het paard goed. Als ie protesteerd, geef hem eten in zijn voerbak en leg het zadel erop.

Op deze manier beloon je hem voor het protesteren dat lijkt me niet de bedoeling. En als het longeerwerk er al goed in zit is een paar maanden overdreven. Je stelt het probleem uit en je lost er niks mee op.

Ik zou eerst alleen het dekje erop leggen een paar keer of een deken op en af doen. Dan het zadel vastpakken en naar hem lopen en hem laten mee kijken met het zader in je hand tegen hem aan leunen en belonen.
Dan een paar keer het zadel langs zijn zijkant omhoog tillen zonder dat je het erop legt. Leg ook een keer een opgevouwen deken op zijn rug of een keer je jas of je trui. Dit soort dingen gewoon blijven oefenen tot er geen orbleem meer is als je iets (dus ook het zadel) op zijn rug legt.

Blijf voorzichtig met de singel en het aansingelen.

lamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:13

Femmes86 schreef:
Ik geloof dat Iamont aangegeven heeft dat ze het paard wil houden dus kunnen we dan nie beter met adviezen aankomen waar ze wat aan heeft i.p.v breng je paard terug adviezen?!

Toch nog iemand die mij begrepen heeft.
We willen in de eerste instantie het paard toch de tijd geven om te wennen,en dan kijken of het beter word.
Terug brengen of weer verkopen kan altijd nog.

lamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:18

Lusitana schreef:
Eh, nog maals, een coldbacked paard hoeft geen gevaarlijk paard te zijn. Alleen wat geduld bij opzadelen en verder kan ehet een snoepie zijn. Maar, er kan inderdaad ook een fout zadel opliggen, en er kan een probleem in d erug zijn...weleens achterover geslagen bij het steigeren met opzadelen..?

Ik heb een beetje het idee dat wat jij schrijft wel eens kan kloppen.
Ze steigert wel maar niet zo dat ze valt.
Ligt het zadel eenmaal vast vind ze het wel goed.
Dus ik hoop met gedult toch een heel eind te komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:45

Ik hoop van je te horen hoe het nou verder gaat...

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:15

mijn paard was toen ik hem net had ook helemaal panisch voor alles wat bij zn rug in de buurt kwam. ik heb dat opgelsot met veel geduld en veel herhaling.
allereerst ben ik begonnen met een elastische singel. die eerst eens op zn rug leggen en vastmaken. dit doe je eerst heel losjes en je doet het steeds wat strakker. meerdere malen achter elkaar oefenen gaf bij mij goed resultaat. en stoppen als het goed gaat trouwens, neit als het een keer verkeerd gaat ("hee, ik doe iets niet goed en ze stopt er wel mee!")

daarna een zadeldekje: op zn rug en weer eraf. en dit weer herhalen tot in het oneindige. daarna deze dus vastzetten met die elastische singel.

daarna zoals riant zei. zadel er eerst eens naast houden. ik hield het zadel de eerste keren gewoon vast en aaide hem over heel zn lijf.

ben het er ook mee eens dat als je longeerwerk goed is,je dat meot laten omdat hij geen zadel op kan. ik ben ook gewoon doorgegaan met longeren in de tussentijd.

mijn paardje is nu zover dat hij met gemak een zadel op kan. het aansingelen, vind ie niet altijd even leuk. dat doe ik dan ook heel voorzichtig en gaatje voor gaatje. niks overhaasten in ieder geval!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:28

Mijn paard heeft ook een lichte vorm van zadeldwang. Opzadelen en aansingelen vindt zij niet prettig. Ik wist het toen ik haar kocht, en ik maak er gewoon geen probleem van. Met rust en geduld kom je al een heel eind. Nu is mijn paard ook absoluut niet levensgevaarlijk, ze wil alleen bijten en gaat een beetje staan draaien.
Ik kan haar ook gerust vastzetten, dit is zelfs fijner vind ik. Dan kan ik een paar keer aan komen lopen en weer weglopen met het zadel.

Ze heeft het overigens ook licht bij dekens en singels.
Ik geef er eigenlijk gewoon niks om.
Overigens is er niks lichamelijks aan de hand, en het zadel zit prima.
Het is gewoon iets van vroeger. Ze deed het bij de vorige eigenaresse ook al.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:38

o jee, lees ik net mn berichtje over en wat zie ik: een fout Bloos!

ik vind dus dat je gewoon door kan gaan met het longeerwerk!!
dat het ff duidelijk is he Bloos