Ik heb eerst wel van 2 verschillende mensen les gehad. Wat een ramp was dat zeg! Had als snel besloten dat ik liever van een persoon les heb,en dat heb ik nu ook en het gaat goed
daantjuh
Geplaatst: 31-10-04 20:36
Ik heb ook een tijdje van 2 verschillende mensen les gehad. Ging erg goed samen, mijn instructeur en instructrice gaven mij op een vergelijkbare manier les. Later kreeg ik een andere instructeur, en dit werkte dus niet. Mijn instructrice gaf mij op een totaal andere manier les dan de instructeur. Bij de instructeur ben ik dus ook gestopt, simpel weg omdat de lessen van mijn instructrice me veel beter bevielen
Linardsje23
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 17:59
Weer bedankt voor de reacties, ga zo door!
Margreet
Geplaatst: 01-11-04 18:16
Zolang ze elkaar niet enorm tegenspreken, maar elkaar juist aanvullen is er helemaal niks mis mee om van verschillende mensen les te krijgen. 2 zien meer dan 1. Als je nou iedere keer je rijden helemaal moet omgooien om je aan te passen aan de instructie op dat moment, dan werkt dat natuurlijk minder prettig.
Ik heb 2 keer in de week les van verschillende mensen (dressuur en springen) en dat bijt elkaar absoluut niet, in tegendeel zelfs.
IngridM
Geplaatst: 01-11-04 19:03
Je kunt uit iedere lesmethode je eigen "dingetjes' halen en die gebruiken. Ik heb het ook een tijdje gehad, maar mijn ervaring was dat les van 1 iemand veel prettiger was, omdat ik het op een gegeven moment helemaal niet meer wist (maar dat ligt meer aan mij dan aan de instructeurs, ik vond het gewoon TE verwarrend) Maar als je de dingen goed van elkaar kunt scheiden, moet het lukken lijkt me.
Douni
Geplaatst: 02-11-04 13:07
Mij lijkt het hartstikke goed, omdat een een op andere dingen let als de ander. Maar soms is het inderdaad verwarrend. Ik heb ook les van 2 instructeurs gehad, en van een moest ik met elastiek rijden om haar hoofd stil te houden(als HULPmiddel, nooit als dwangmiddel), en van de ander moest ik zonder rijden. Maar over het algemeen vind ik het hartstikke, want zo leer je meer en niet op iemand zijn manier rijden die een ander jurylid niet aanstaat.
Effy
Geplaatst: 02-11-04 13:20
Toen m'n paard in dr lastige periode was (:D) heb ik zo vaak mogelijk in de les gereden, maar bij ons wordt niet iedere dag door dezelfde instructeur les gegeven, dus had ik ook wel eens van 2 verschillende personen les. Daar ben ik snel mee opgehouden, want ze hadden beiden gewoon heel verschillende manieren om iets op te lossen. Los van elkaar werkten die manieren allebei prima, maar in combinatie niet, dan werden ze tegenstrijdig. En dat had dus geen zin.
Elskevree
Geplaatst: 02-11-04 13:28
Ik heb 2 instructeurs. De een is een grand prix ruiter (david) waarvan ik iedere 2 a 3 weken les heb. Mijn andere instructrice les ik af en toe maar die heeft les ook les van David dus dat sluit perfect bij elkaar aan.
Anoniem
Geplaatst: 02-11-04 16:24
Je merkt zelf wel of het op elkaar aansluit of niet. Uiteindelijk moet je dan toch een weg zoeken die jou en je paard past.
cobiie
Geplaatst: 02-11-04 17:01
Ik heb van 3 mensen les, van 1 persoon heb ik groepsles dressuur, van een ander priveles dressuur en van weer een ander priveles springen.
Met sommige dingen vindt ik het wel lastig dat ik van 2 verschillende personen dressuurles hebt, zoals van de een moet ik been geven tijdens een overgang terug rijden en bij de ander is het been-> voorwaarts, hand -> is terug. Dat ik van een ander springles hebt heb ik geen moeite mee.
Bosch
Geplaatst: 02-11-04 17:50
Ik heb ook van veel verschillende mensen les gehad, maar had toch bij een bepaald paard wel altijd voorkeur voor een instructeur, maar kon wel per paard verschillen. Als de manieren van les geven maar op elkaar aansluiten vond ik het niet zo erg om meerdere instructeurs te hebben. Toen ik wat verder kwam met een en hetzelfde paard had ik wel een vaste instructrice. Dan had ik af en toe nog wel les van een ander en dat vond ik dan ook niet vervelend, maar ik zou toen niet vast van 2 mensen les willen hebben. (springen hierbij niet meegerekend)
(beetje onduidelijk misschien, dus ik hoop dat jullie het nog snappen)
geeek
Geplaatst: 02-11-04 18:13
ik krijg ook van 2 mensen les en merk dat ze dat toch redelijk op de zelfd manier doen ik vind het wel fijn in het begin moest ik wel wennen en vond ik het niks maar nu vind ik het fijn je leert van allebij en pas het bij de andere in de les weer toe
DiantaM
Geplaatst: 02-11-04 18:16
Ik heb een tijd 4 verschillende per week gehad,maar dat was ook op verschillende paarden. Ik pik van iedereen iets op, waar ik me goed bij voel. Ik heb nu nog 2 instructrices, maar dit gaat niet goed meer, ze hebben twee hele verschillende visies op het rijden.
Linardsje23
Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-04 18:26
Bedankt voor de reacties, denk dat ik gewoon ga bekijken of het bevalt
Ethelate
Geplaatst: 02-11-04 22:42
Ik heb nou bijna een jaar les vijn mijn instructrice. Zij kent ondertussen ijn paard, onze problemen, ziet ons meerdere keren per week rijden en ben heel erg tevrede over de lessen enz. Nou zit ik sinds kort bij een rijvereniging en die hebben 1x per week oefenavond bij ons op stal. Die dag heb ik meestal lang les, dus moet ik savonds rijden en dus in de clubles. Die geeft soms hele tegenstrijdige adviezen en die overleg ik dan vaak eerst met mijn instructrice en in de die lessen doe ik meestal alleen waar ik zelf ook echt vertrouwen in heb. Maar ik rij daar meer voor het oefenen in een drukke bak te rijden dan dus voor de les. Maar als ze elkaar niet tegenspreken en juist goed aanvullen, is het toch alleen maar goed
Farjen
Geplaatst: 02-11-04 23:49
Heb dit ook een tijdje gedaan. Paard was niet in de war maar de lessen waren erg tegenstrijdig. De ene was streng en koos voor de harde manier, de andere was weer veel te zacht
Quinty
Geplaatst: 03-11-04 11:38
Hai, Ik denk dat het heel erg verschillend is per persoon en degene die je les geeft. Vriendin van mij heeft me een tijdje geholpen met les, en nu les van iemand anders en moest opeens echt alles anders doen, dus dat was wel lastig. Maar nu heb ik nog van 1 les en daar heb ik echt heel erg veel aan en gaat super goed. Als de 2 lesgevenden op 1 lijn ongeveer zitten is het geen probleem, maar als ze heel verschillend is dan lijkt me het erg lastig.
Anoniem
Geplaatst: 03-11-04 15:44
Hoi
ik krijg ook van verschillende mensen les, van 4 mensen om precies te zijn. Van de eerste heb ik 1x in de twee weken priveles, hier rijden we vooral laag en diep en aan de ontwikkeling van de gangen. Bij de 2de moet ik oki na 10 minuten los hebben en hoog oprichten, ook als oki nog niet helemaal los wil laten, ook trainen we hier veel proefgerichter. Bij de 3de mag ik zelf kijken of ik laag en diep rijd of oki toch in de oprichting zet, dit is afhankelijk van mijn gevoel. Of we hier echt oefeningen rijden zoals sb en travers hangt af van de ontspanning, soms wel en soms niet. De 4de is mijn springinstructeur, van deze moeten we lekker voorwaarts rijden met de neus eruit, stelling naar binnen en sb.
Verder heb ik eens in de zoveel weken nog les van Hans-peter minderhoud, deze geeft gewoon gerichtte opmerkingen waarmee je verder goed thuis mee kan doortrainen.
Dat ik van zoveel mensen les heb, vind ik wel fijn, op deze manier kan je zelf de manier zoeken die het beste bij jou en je pony past. Wel heb ik soms te maken met het feit dat ze elkaar totaal tegenspreken maar door te proberen vind men vanzelf de beste weg.
KarinvdM
Geplaatst: 03-11-04 15:52
Ik heb al jaren van 2 verschillende personen les. Het bevalt me prima. Ze denken over sommige dingen wel verschillend, maar door sommige tips zijn goed te combineren.
foetsie
Geplaatst: 03-11-04 16:22
Ik zou er zeker gebruik van maken, want de ene instructeur let bv op je houding en de ander op weer iets anders. Wat de ene intructeur ziet, ziet de ander misschien niet of deze vind het wat minder belangrijk dan de andere. Hoe dan ook je leerd zo veel meer.
AnneG
Geplaatst: 04-11-04 12:07
Volgens mij kun je het beste gewoon van één persoon leskrijgen. Dan kun je je helemaal op die aanwijzingen richten. Als je dan toch van 2 personen leskrijgt en ze zijn ongeveer hetzelfde, is dat mooi meegenomen, maar stel nou dat de een precies het tegenovergestelde zegt, dan weet je het dus niet meer....Eén trainer dus!
AnneG
Geplaatst: 04-11-04 12:10
Als je van de ene persoon dressuurles hebt en van de ander springles is het natuurlij wat anders.
joyce B
Geplaatst: 04-11-04 13:17
Ik heb op het moment van drie mensen les. Ik heb elke week clubles. Bij deze instructeur moet ik vrij snel rond rijdfen en oprichten. Hij is wat strenger en harder in zijn aanpak dan mijn privé-instructrice. Daar rijd ik elke 2 weken privéles. Bij haar begin je laag en lang, tot het paard alle spieren loslaat en je hand zelf opzoekt en je aanleuning krijgt vanuit het paard. Vervolgens ga je aanspannen en beginnen de lessen weer meer op elkaar te lijken.
Als derde heb ik elke week een haf uur privéles van de eigenaresse van Moenira. Zij let heel erg op mijn houding en of ik minimale hulpen geef zodat het lijkt of ik zo min mogelijk doe. Zij zit er een beetje tussenin.
Soms spreken ze elkaar tegen en is de aanpak anders. Dan is het wel eens heel moeilijk en frustrerend. Want wie heeft gelijk? Wat is de juiste manier?
Meestal probeer ik dan wat op dat moment het beste werkt. Misschien ook niet goed omdat ik dan soms de makkelijkste weg ga, (bijvoorbeeld rijden met meer druk i.p.v. eerst die ontspanning voor elkaar krijgen) terwijl de manier van bijv. mijn instructrice vaak beter eindresultaat geeft (een fijner nagevelijk en meer ontspannen, over de rug lopend paard) als ik haar hulp erbij heb. Maar ja... Ze staat er helaas maar 1x per 2 weken bij... En beheers het nog niet goed genoeg om het elke keer helemaal alleen goed voor elkaar te krijgen.
Zolang jij of je paard geen problemen hebt met de manieren van trainen die de instructeurs toepassen, kunnen verschillende instructeurs elkaar prima aanvullen. Als het botst met je paard of je eigen gevoel, dan zou ik het niet doen.
Met mijn eigen pony rijd ik dus alleen nog bij mijn privé-instructrice, omdat die duidelijk minder fijn te rijden werd bij andere instructeurs, en bij haar wel beter ging lopen en er plezier in heeft. Dan is de keuze snel gemaakt...
Suusjeher
Geplaatst: 05-11-04 12:46
Ik heb besloten om niet van twee verschillende mensen les te krijgen. Vooral ook omdat ze totaal verschillend les gaf en ik bang was dat ik niet de juiste dingen er uit zou kunnen pikken. De les die ik nu krijg bevalt me super goed en les 1 keer in de twee weken. Thuis heb ik dan genoeg tijd om het geleerde in de praktijk te brengen als hij niet in de bak staat.
Linardsje23
Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-04 21:44
Ik ga morgen weer bij iemand anders lessen, omdat ik mn lessen toch in moet halen en dat niet bij mn eigen instructrice kan. Wie weet steek ik er nog wat van op