stef schreef:Jij bent snel in je oordeel....
Tja sorry, maar die foto staat onder de andere 2 waardoor het lijkt dat foto 11 het resultaat is van foto 9 en 10...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hierdoor moet je paard zijn hoofd ook nog laten zakken terwijl hij inbuigt. dit helpt je paard nog meer om goed los te worden, in zijn hals en zeker in zijn rug
en zo kan je je paard gemakkelijker verzameld rijden. 
Manon 2 schreef:Ik heb echt 0,0 verstand van western, maar voor mijn gevoel is hier niks westernachtigs aan. De paardjes bij mij op stal die western lopen, lopen in een lagere, nageeflijke lijn.
Wat doe jij nu anders dan dat je doet als je Engels rijdt?
horsea schreef:hey stef , ziet er leuk uit, ik heb nog een tip voor je met losrijden. als je het hoofd naar rechts vraagt, breng dan je rechter hand wat hoger en breng je linkerhand naar beneden, ongerveer ter hoogte van je bovenbeen.hierdoor moet je paard zijn hoofd ook nog laten zakken terwijl hij inbuigt. dit helpt je paard nog meer om goed los te worden, in zijn hals en zeker in zijn rug
en zo kan je je paard gemakkelijker verzameld rijden.
owja, vergeet vooral niet om mee te geven wanneer je paard ook braaf geeft
succes verder
groetjes leanne
)
) met een zadel wat voor geen meter pastte, en waarmee ik mijn paard dus in de weg zat. Nu 2 lessen met nieuw zadel bij een nieuwe instructrice gehad, en ik merk nu ontzettend veel vooruitgang, met name omdat ik haar niet meer in de weg zit.stef schreef:In basis moet ik zeggen dat er niet zo gek veel verschil is, hoewel ik heel veel leer (gewoon logische dingen) die ik in de 12 jaar dat ik engels gereden heb nooit geleerd heb.
Een paard is een vluchtdier, dus sluit je alle wegen af (gewicht, hand, been) behalve de kant waar je heen wilt. (klinkt nu heel logisch, maar als je er nooit zo over nagedacht hebt.....)
Ik stuur dmv neckreining (teugel tegen de hals) en kan inmiddels soms zelfs kleine stukjes eenhandig rijden.
Ik ondersteun mijn paard niet elke pas, maar zet haar in een bepaalde gang, en dan is het de bedoeling dat ze ook in die gang blijft, zonder dat ik dus steeds hoef te drijven. Hoofd naar binnen vragen, hoofd naar buiten vragen, wegdraven op het achterbeen (= moeilijk)
Waarom er in mijn titel western staat? Dat is heel simpel. Wil al jaren western rijden, had nooit de mogelijkheid. Toen gaan lessen (in maart ofzo) met een zadel wat voor geen meter pastte, en waarmee ik mijn paard dus in de weg zat. Nu 2 lessen met nieuw zadel bij een nieuwe instructrice gehad, en ik merk nu ontzettend veel vooruitgang, met name omdat ik haar niet meer in de weg zit.
Dan kan je zeggen dat je er geen western in ziet, want western is tenslotte met een losse teugel rijden volgens sommige, maar zoals ik eerder zeg, verzamelen aan een losse teugel moeten zowel paard als ruiter wel leren.