Norita@work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:20

leuk paardje

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:05

je moet hem van voren ook niet opsluiten, ze moet ontspannen op de teugel lopen, dan kun je ook naar voren rijden en als ze niet luisterd met het been inderdaad een tikje geven, van iemand langs de kant of van degene die er opzit Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:18

Coby schreef:
Tsja de menigen over de teugellengte zijn verdeeld en heb ik al proberen uit te leggen. Ik ga toch mee met het verhaal van Jennygirl. Ik vind toch dat ze eerst op eigen benen moet leren lopen. Lichtrijden is inderdaad belangrijk Jennygirl, maar mijn bijrijdster heeft moeite met dit zadel (wie niet Bloos ). Ook wil ik graag dat ze tijdens het aandraven onder je uitloopt en dat proberen we door eerst te blijven zitten..maar ja dat aandraven op goede snelheid moet eerst nog ontwikkeld worden.
Natuurlijk begrijp ik dat een paard houvast kan hebben aan de teugels en dat dit beter is. Maar dit is volgens mij een fase verder dan waar wij op dit moment mee bezig is.
Het enige wat ze moet doen op dit moment is leren doordraven in een gelijk tempo. Zonder gepulk aan haar mond....

Ik heb van Smithsgirl foto´s gekregen van Nadenova. Ze lijken echt op elkaar! Was zij makkelijk in te rijden?

Nog een toevoeging.
Hoe kan ik haar sneller krijgen wanneer ik haar meer van voren opsluit? Ik heb dat geprobeerd maar dit werkt duidelijk niet?
Inderdaad het laten schrikken met een zweepje werkt erg goed, dat doen we vanaf nu ook vaker.

Ik vind dat er een heel verschil zit tussen op eigen benen leren lopen en dit. Dit is gewoon van voor losgooien en hopen dat ze blijft lopen. Wat al eerder gezegd is, hierdoor drukt ze haar rug juist weg, en heeft het dus vooral een negatief effect, het zelfde geldt voor het doorzitten, zo belast je haar rug juist veeeeeel meer! Jullie hebben goede ideeen, maar voeren het niet op de beste manier uit. Ik moet wel zeggen dat het wel een hele vriendelijke manier is, maar je moet er echt iets meer aan gaan rijden, want zo krijg je later problemen.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:03

Ik vind dat je op het moment dat je rijd moet kijken wat de pony op dat moment kan doen. Als de pony het geen wat die eerst heeft geleerd goed doet kan je een nieuw ding leren. Maar als de pony het niet goed doet kan je nog niet verder gaan.

Dus in dit geval doet de pony het nu het best met langere teugels en is die dan voorwaarts en als je de teugels in verbinding hebt niet meer. Als de pony dan geod aan het been is en goed voorwaarts is kan je wat verbinding gaan zoeken.

Ik heb dit zelf meegemaakt met een pony en dat is stap voor stap ook prima inorde gekomen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:33

ik denk ook dat het wat beter is om meer contact met je paardje te houden *LOL*
je hebt een leuk paardje *LOL* Kwijl

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:55

Ben het eigenlijk wel met Tulandro eens... Als je straks wel met teugels gaat rijden kan je grote problemen krijgen.

linsie schreef:
want als je teveel contact zoekt met haar mond dan kruipt ze juist achter de tuigel... en dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling..... ook is ze dan nog minder voorwaarts....

Als ze dat doet moet je haar juist naar voren drijven, mss idd met iemand die er met een zweep achteraan loopt...
Het zal namelijk niet zo zijn, dat als je wat verder bent, en je de teugels oppakt ze dit niet meer zal doen Knipoog

Verder is het wel een mooi paardje hoor!
Laatst bijgewerkt door Gjilke op 04-11-04 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:02

Als je alles in fases doet hoe je geen problemen te krijgen. Als je het maar rustig op bouwt want je kan niet met verbinding op de teugels rijden al s je pony niet op de been hulpen reageert.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:05

Dan heeft ie er nog geen bal van begrepen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:19

Tsja we kunnen het proberen. Meer been betekent bij Norita nog niet dat ze echt meer voorwaarts gaat. Het is niet dat ze het niet snapt, maar meer omdat ze vaak haar merrienukken nog heeft. Ze snapt het allemaal drommels goed, dat weet ik zeker.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:28

Coby schreef:
Het is niet dat ze het niet snapt, maar meer omdat ze vaak haar merrienukken nog heeft. Ze snapt het allemaal drommels goed, dat weet ik zeker.

Dan zou ik em maar es op zn donder geven... als ie nou al met dit soort fratsen begint...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:12

Gjilke, niet om het 1 of ander, maar heb je zelf soort een paard ingereden?

linsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:30

Gjilke schreef:
Dan zou ik em maar es op zn donder geven... als ie nou al met dit soort fratsen begint...

Kijk..... als jij dit nou vind/doet... oke... maar ik vind dit geen manier van rijden... zo kun je toch nooit het vertrouwen winnen van een paard? En dat is toch het allerbelangrijkste wat er is bij jonge paarden!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:01

Toch ben ik het wel eens met Gjilke...Ik heb ook een jonge Arabier en herken wel het één en ander...Ik heb Tica ook niet op een los teugeltje laten rondhobbelen, teugel contact wil echter niet zeggen dat het dier niet op haar eigen benen kan lopen. En als je zeker weet dat je paard je beenhulpen wel begrijpt, maar dit compleet negeert omdat ze nukkig is, is het niet eens zo'n gek idee om haar een tik te geven met een zweep (natuurlijk niet afranselen). Maar drijven is naar voren en als ze niet reageert, nog een keer drijven, en geen reactie is een tik. Je moet onbegrip en nukkigheid niet met elkaar verwarren en beide vereist een andere aanpak...Als je paard het echt niet begrijpt, dan mag je dat natuurlijk niet afstraffen, maar aangezien je zegt dat ze het echt WEL begrijpt, moet je toch eens heel duidelijk maken wie de baas is....Anders heeft ze het gelijk door, en ben je nog verder van huis...
Dat ge-etter van mijn merrie is dan ook snel afgelopen door zo consequent te rijden en ze doet nu alles voor me...Lovers...Het is echt een droompaard geworden....Hopenlijk kan je iets hiermee....Knipoog...Veel succes!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:45

Coby"]
Gjilke, niet om het 1 of ander, maar heb je zelf soort een paard ingereden?
[/quote]

Ja, drie om precies te zijn...

[quote="linsie schreef:
Kijk..... als jij dit nou vind/doet... oke... maar ik vind dit geen manier van rijden... zo kun je toch nooit het vertrouwen winnen van een paard? En dat is toch het allerbelangrijkste wat er is bij jonge paarden!

Ja, je moet zijn vertrouwen winnen, dat ben ik wel met je eens. Maar op deze manier is hij je te slim af. Hij wil (waarschijnlijk) liever niet werken, en zo komt ie mooi onder het werk uit. Heel smart.
En ja Coby, ik heb ervaring met een soort als dit. Heb zelf een pony, schat van een beest, maar ongeloofelijk lui.

linsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:07

Ze krijgt ook heus wel eens een corrigerende tik... maar ik geeft haar niet op der donder... ze snapt het wel... maar ze vind het ook nog moeilijk..... Ze heeft gewoon nog moeite om der voeten goed neer te zetten... en dan ga ik haar heus niet op der donder geven omdat ze ff niet meteen doet wat ik wil....

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:14

Weetje wat ik dan niet begrijp. Je geeft haar wel een corrigerende tik, maar ondertussen kan ze wel achter de teugel kruipen wanneer je wat van haar vraagt Verward

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:54

linsie schreef:
Ze krijgt ook heus wel eens een corrigerende tik... maar ik geeft haar niet op der donder... ze snapt het wel... maar ze vind het ook nog moeilijk..... Ze heeft gewoon nog moeite om der voeten goed neer te zetten... en dan ga ik haar heus niet op der donder geven omdat ze ff niet meteen doet wat ik wil....

Je moet wel eerst duidelijk weten of je pony het echt wel begrijpt, pas dan kan je andere maatregelen treffen, want dan is ze gewoon tegen het been. Probeer dan eens of iemand haar kan opjagen als jij haar been geeft, zo los je het op een vriendelijke manier op en je pony snapt dat ze naar voren moet.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:09

Tulandro schreef:
Je moet wel eerst duidelijk weten of je pony het echt wel begrijpt, pas dan kan je andere maatregelen treffen, want dan is ze gewoon tegen het been. Probeer dan eens of iemand haar kan opjagen als jij haar been geeft, zo los je het op een vriendelijke manier op en je pony snapt dat ze naar voren moet.

OK dan!

chiroety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:14

ik zie alleen maar kruisjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:39

Tsjee....open ik zelf een topic. Krijg ik vervolgens niets te horen via de mail dat er gereageerd is Boos!
Vandaag weer les gehad (ikke zelf). Ik heb er een ander zadel op gelegd, en dit maakte toch degelijk verschil. Norita liep nog te nukken maar kon ook echt leuk versnellen.
Ik heb het idee dat ik en mijn bijrijdster haar wel degelijk aanpakken. Vandmiddag is ze toch redelijk geschopt omdat madam niet voorruit wou. Ook krijgt ze best een corrigerende tik wanneer het drijven niet goed werkt.
Een tik geven kan het gewenste resultaat geven maar kan er bij haar ook voor zorgen dat ze echt pissig wordt. Die tussenweg moet ik nog proberen te vinden.
Norita heeft deze les door het vele schakelen haar weg ook gevonden in haar hoofd,halshouding. Ze zoekt zelf het bit, en dit wou ik graag. Dus vanaf deze kant alleen pos. berichten.
Het aan de teugel sjorren Knipoog doen we dus nog niet.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:12

Ben blij voor je dat het met de lessen goed gaat Lachen
Heel veel suc6 ermee!