Aan de teugel rijden is een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CipaRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:06

Anniek schreef:
maar je moet been geven, als die niet zo voorwart er op reageerd pak dan de dressuur zweep er bij zodat je de achterhand er iets onder kan tikken, hoeft helemaal niet zo hard als die maar reageerd. En gewoon blijven spelen met je binnenhand buitenhand strak. Goed voorwaarts houden en impuls maken met overgangen rijden, stap draf, draf galop, galop draf, draf stap. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Dit is precies wat ikdoe al1 werkt het gewoon niet....

CipaRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:08

Fellor schreef:
Dat mag je ook NOOIT doen!

Eigelijk moet dat toch wel? spelen met de binnen hand en buiten hand strak houden (maar er wel van achtere onder lopen)

CipaRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:10

Kafue schreef:
Npgal logisch door de buitenhand strak te houden en met de binnenteugel te spelen ben je gewoon verkeerd bezig.

Kijk ook eens op de topic nagevelijjkheid of lees het boek van Coby van Baalen eens.

maar zo heb ik het echt geleerd.. (wel er van achtere in rijden)

CipaRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:12

Maar het is ook zo dat ik niet elkedag op haar kan rijden dus goed wennen kunenn wij ook niet aan elkaar en dat is erg jammer, want met al die andere paarden is het wel gelukt maardat kwam ook omdat ik daar elkedag op reed....maar met deze kan dat niet want mijn vriendin moet er ook op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:30

CipaRuby schreef:
Eigelijk moet dat toch wel? spelen met de binnen hand en buiten hand strak houden (maar er wel van achtere onder lopen)

Nee, als je je buitenhand strak houdt zorg je voor spanning die je juist wil voorkomen als je je paard aan de teugel wilt gaan rijden. Dat komt voort uit het idee dat je je paard op een volte met je buitewn hand begrenst en neit aan jebinnenhand mag gaan trekken.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:52

je moet je buitenhand altijd begrensen heb het na gevraagd. Soms wel wat lucht geven maar dat doe je vooral me tje binnenhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:59

Anniek schreef:
je moet je buitenhand altijd begrensen heb het na gevraagd. Soms wel wat lucht geven maar dat doe je vooral me tje binnenhand

Maar als je paard nog geen stelling heeft valt er niks te bergenzen , vandaar dat je dit iemand dus nooit duidelijk kan maken over bokt.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:54

Fellor schreef:
Zei zegt het, ik denk het Clown . Eindelijk een echt paardenmens in ons midden...

HAALLO..ben je helemaal gek geworden zeg..JE MAG EEN PAARDE NOOIT ZAGEN IN DE mond..ALS JE DAT doed..dan ben je heel verkeerd bezig Verward

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:57

Wat dacht je van goede instructie??
En dat verhaal over buitenhand / binnenhand; allereerst gaat dat toch echt alleen op als je op de volte rijdt. Rechtuit rijd je op 2 benen, 2 teugels en alleen als je paard scheef dreigt te gaan lopen ga je wat begrenzen. Ik zou dus eerst proberen om je paard rechtuit op gelijke druk, 2 benen, 2 teugels te rijden. Dan heb je aanleuning en pas daarna kun je nageeflijk/rond gaan rijden Als de aanleuning niet goed op orde is, gaat je hele verhaal van binnenbeem/buitenteugel namelijk niet op. Soms, als je paard bijvoorbeeld door je rechterbeen heen loopt, zul je rechtsom misschien wel eens binnenteugel/buitenbeen moeten rijden. Verder is het verhaal van Feollor natuurlijk waar; als je paard niet nageeflijk is, heb je niks te begrenzen omdat je ophoudingen dan toch niet doorkomen.
En zo zijn er nog 100 variaties. OK, neem goed les dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:04

TillyFan schreef:
HAALLO..ben je helemaal gek geworden zeg..JE MAG EEN PAARDE NOOIT ZAGEN IN DE mond..ALS JE DAT doed..dan ben je heel verkeerd bezig Verward

zucht Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:22

Misschien de volgende keer maar erbij zetten dat het niet serieus bedoeld van Fellor Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:42

Ik deed het eerst ook op de manier zoals hier veel beschreven wordt.
Maar ik heb nu les van iemand anders en sindsdien gaat het echt sukken beter!

Ik moet m'n benen gewoon stil houden, niet constant zitten te porren en duwen. Alleen kleine hulp geven als ze door moet lopen of overgang moet maken. We zijn ng niet echt bezig met het aan te teugel rijden maar wel met bij elkaar rijden en rond door d'r hals laten lopen. Ik moet daarbij het bit een beetje door de mond bewegen door een kleine ophouding te maken vanuit m'n elleboog, daarna moet ik m;n hand weer naar de plek toe brengen waar hij stond zodat ze weet dat ik weer loslaat. Zogauw ze goed rond en bij elkaar loopt doe ik niets met de teugels.
Ik kan het eigenlijk niet zo goed uitleggen want nu komt het volgens mij nog steeds over als alleen maar inwerken in d'r mond.

Neem gewoon privéles van een goede instructie als dat mogelijk is, daar leer je echt het meeste en snelste van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:41

Sjonniej schreef:
Misschien de volgende keer maar erbij zetten dat het niet serieus bedoeld van Fellor Knipoog

Denk het, voordat ik straks half bokt over me heen heb dat ik paarden mishandel Haha! (want das toch sielugh *LOL* )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 01:30

CipaRuby schreef:
maar zo heb ik het echt geleerd.. (wel er van achtere in rijden)

Knipoog Ja ja paardrijdend Nederland er schot nogal eens wat aan de manier en de kwaliteit van het lesgeven begrijp ik dus.

Nou nogmaalt even wat doen de handen? Gemakkelijk tre onthouden,
* De handen blijven altijd op de plek, binnenhand mag een fractie hoger geplaatst worden dan de buitenhand.
* Parade of ophouding ten behoeve van het regelen en controleren van tempo worden altijd op de buitenhand gegeven.
* De binnenhand mag heel iets de stelling vragen doet verder niets.

De parade oftewel de ophpuding is het heel iets dichtknijpen van de hand in combinatie met de been- en zithulpen controleer je het tempo. Door het opdrijven van achter en het spelen met de buitenhand oftwewel het heel licht openen en sluiten van de hand komt het paard durch das genick. Durch das genick noemen we ook wel eens aan de teugel gaan.
Dat aan de teugel gaan komt dus als je de combinatie van het van achter naar voren rijden en het controleren van het tempo in orde hebt.

Volgens de zes basisbegrippen gereden komen we dan uit op.
1 Takt
2 Losgelassenheit , ontspanning van het paard
3 Aanleuning
4 Schwung
5 Recht richten
6 Verzameling

Zodra je de buitenhand strak houd stoot het paard zich dus vreselijk tegen de buitenhand dan creeer je een spanningsveld als reactie hierop krijg je dus een verlies van punt 2, punt 3 aanleuning had je al niet anders ging je niet trekken en doordat het paard tegengehouden wordt in zijn beweging vallt de takt weg en kun je niet verder. Punten 1 tm 5 zijn essentieel zonder die berijk je nooit punt 6.

Het enigste moment waarop een hand strak is is als je de achterhand er tegenaan drijft tot het moment komt dat het paard nageeft dus ontspant.

Zagen mag dus ook niet.

85% zithulpen, 15% been en de hand acht die doet mischien maar een 1% mee meer niet.
Hoeveel gewicht je in die hand krijgt is afhankelijk van de mate van verzameling van het paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:04

Beste Kafue, zal verder niet reageren, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden...............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:11

Ja, daarbij noemt iedereen het vaker gewoon aan de teugel Knipoog . Maar vind dat toch altijd een beetje naar klinken, inderdaad alsof je je paard met ej handen in een houding moet dwingen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:23

bij mij lukte het eerst ook niet met beauty...
ik had eerst een appelbit,en nu ben ik veranderd naar een dubbelgebroken bit.
ze loopt er veel beter op,en ik hoef niet meer te "vechten" met haar!

je paard moet wel goed voorwaarts zijn,rijd desnoods veel overgangen,veel voltes } gewoon veel figuren rijden

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:51

Kendra schreef:
Beste Kafue, zal verder niet reageren, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden...............

Inderdaad lijden er meer wegen naar Rome alleen er is maar een Hoofdweg naar Rome en dat is de klassieke dressuur. Een manier die iedereen na kan rijden.
Dwang bij rijden en trekken aan de teugel het teveel werken met de teugels zijn allemaal zijwegen die helaas in de oceaan eindigen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:53

Kafue schreef:
Dwang bij rijden en trekken aan de teugel het teveel werken met de teugels zijn allemaal zijwegen die helaas in de oceaan eindigen.

Juist en dat word door zeker 75% van paardrijdend Nederland vergeten, als ik zo eens rondkijk op wedstrijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:49

Kafue schreef:
Inderdaad lijden er meer wegen naar Rome alleen er is maar een Hoofdweg naar Rome en dat is de klassieke dressuur. Een manier die iedereen na kan rijden.

Met je laatste opmerking benik het helemaal eens, maar de eerste vind ik wat ongenuanceerd, vind me zelf toch altijd meer een prutser die wat aanrommelt (maar wel vreselijk d'r best doet Haha!) en dan vind ik 'Klassieke Dressuur' toch wel een beetje hoogdravend klinken. Maar hierover zijn al vreselijk veel discussies over gevoerd op Bokt, dus dat hoeven wij niet over te doen .
(maar kan het blijkbaar toch niet laten er over te beginnen Bloos! )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:49

Kendra schreef:
Met je laatste opmerking benik het helemaal eens, maar de eerste vind ik wat ongenuanceerd, vind me zelf toch altijd meer een prutser die wat aanrommelt (maar wel vreselijk d'r best doet Haha!) en dan vind ik 'Klassieke Dressuur' toch wel een beetje hoogdravend klinken. Maar hierover zijn al vreselijk veel discussies over gevoerd op Bokt, dus dat hoeven wij niet over te doen .
(maar kan het blijkbaar toch niet laten er over te beginnen Bloos! )

Lachen Lachen Klassieke dressuur is niet hoogdraven hoor, gewoon het paard van achter naar voren rijden.Ik geef toe er zijn weinig mensen die juist les geven.

Weet je wat het is, je hebt tegenwoordig zoveel manieren van rijden en iedereen vind van zichzelf dat hij zij het goed doet.

Ik ben gewoon klassiek opgeleid in de dressuur, het is gewoon moelijk ook ik ben nog steeds een enorme prutser hoor maar ik heb wel vreselijk veel plezier met mijn paard.

Ik denk alleen dat Nederland er eens van dooordronmgen moet worden dat je met dwang of het strak houden en trekken niets bereikt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:25

Wat kan ik hier nog aan toevoegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:18

Inderdaad. Het blijft vaak tegenstrijdig, mensen willen hun paard strak houden en een beetje dwingen, maar tegelijkertijd moet die achterhand ondertreden en nee...dat gaat nou eenmaal niet tegelijk.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:57

Ik zou eerst maar eens les gaan nemen...

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:17

aan de teugel rijden moet geen doel opzich zijn! Het is een product wat voorkomt uit een ontspannen paard die zijn achterhand er flink onder heeft. Je rijdt een paard vanuit zijn achterhand, niet vanuit de voorhand(wat veel mensen doen) Het 'vragen' met de teugels doe je dus niet. je gaat aan de slag met zijn achterhand, door veel overgangen, figuren ect. dán krijg je een soepel paard, dat een paard daar door rond gaat lopen is iets natuurlijks, wat dus ook natuurlijk moet ontstaan. Dus geen getrek aan die teugels, werk een paard vanuit de achterhand. groetjes