verlichte zit bij sjezers en bokkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:24

Ik heb niet alles gelezen hoor.

Ik rijd idd jonge pony's veel in verlichte zit. Ik zit dan makkelijker in evenwicht(zelfs als de pony dat niet loopt) dan waneer ik blijf zitten. Mochten ze wat geks doen kan ik dat dan makkelijker uit zitten. Ook bij oudere pony's gebruik ik het in een gekke bui wel eens. Maar dat betekend niet dat ik stop met rijden. Mocht ik een zit hulp nodig hebben ga ik weer even zitten om vervolgens weer te gaan staan.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:22

sorayalover1 schreef:
Een paard wat er echt vandoor ging: kneepje links kneepje rechts dan allebei en dan los. Dan begin je met kneepje rechts, links, allebei los.
Zo krijgt je paard er geen 'harde' mond van en ze luisteren er nog goed op ook!

Kneepje Verward ? Bij een paard wat er "echt" vandoor ging Verward ? Ik vraag me af hoe echt dat was,...

Als een paard er bij mij echt vandoor gaat, ga ik op die dikke kont van me zitten en trek dat bit richting de oren. Alles om hem/haar te stoppen Knipoog. Dan heb ik het over ECHT ervandoor gaan.

Anders alsnog zwaar zitten en met stem, zit en teugel proberen terug te krijgen.

Bij bokken ligt het eraan hoe hoog ze gaan, als ze heel hoog bokken wil je echt niet verlicht zitten hoor Knipoog. Overigens denk ik dat je eigenlijk het staan in de beugels bedoelt ipv verlichte zit.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:26

Ik ben ook een persoon die heel snel gaat staan in de beugels bij bokken en helaas ook bij terugnemen (ik ben druk bezig dit af te leren). Dit heb ik volgens mij nergens geleerd, maar overgehouden van het rondcrossen op mijn pony's.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:52

horselover23 schreef:
Ik ben ook een persoon die heel snel gaat staan in de beugels bij bokken en helaas ook bij terugnemen (ik ben druk bezig dit af te leren). Dit heb ik volgens mij nergens geleerd, maar overgehouden van het rondcrossen op mijn pony's.

Dat doen veel mensen denk ik,... Je bent dan ook sterker in je armen dan wanneer je diep gaat zitten, probeer maar eens uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:56

Als ze echt heel hoog bokken heb ik ook een seconde van verlichte zit, die seconde voor ik in het zand duik Haha!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:00

Anoukie schreef:
Dat doen veel mensen denk ik,... Je bent dan ook sterker in je armen dan wanneer je diep gaat zitten, probeer maar eens uit!

Ik ben zo wie zo niet erg sterk in mijn armen, ik ben een lief en slap meisje. Tong uitsteken Bloos Haha!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:24

Ik ging bij bokkers uit automatisme altijd staan. Ben daardoor nog nooit van een bokkend paard gevlogen, het hield mun evenwicht aardig op pijl:P..
Paarden die er in de bak vandoor gaan, eh contact houden en laat maar gaan totdat ze uitgesheest zijn..dan mogen ze fijn doorgalopperen (het is zo'n ouwe maar hij werkt zo goed). Ik ga zeker niet een roteind lopen trekken.
Op buitenrit ga ik nooit alleen mocht die van mij op de kletter gaan dan gaat de andere ook en remmen we elkaar uiteindelijk wel weer af..Heb gelukkig niet het type paard die over een kruispunt gaat sjezen ofzo Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 22:01

In de bak ervandoor gaan? Kan dat? Jeempie, gelukkig nooit meegemaakt, want dat wordt dan plat door de bocht toch?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:48

Nou ik heb niet veel keus dan te gaan staan want mijn rug aan gort door bokken dat heb ik er niet voor over. Well door naar voren rijden en het hooft omhoog houden.
Als een paard aan de kletter gaat gan heel diep zitten en met kneepjes links en recht stopt mijn paard niet dus er gaat gewoon volop de rem op al zagend desnoods als het moet

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 00:40

Pipo schreef:
Als ze echt heel hoog bokken heb ik ook een seconde van verlichte zit, die seconde voor ik in het zand duik Haha!

Ja maar pipo, dáár kies je niet voor Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 00:45

Destinietje schreef:
Ja maar pipo, dáár kies je niet voor Schijnheilig

Haha! Nee, maar ik kies wel vaker niet voor iets, maar dan gebeurd het toch Schijnheilig

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:30

Lusitana schreef:
In de bak ervandoor gaan? Kan dat? Jeempie, gelukkig nooit meegemaakt, want dat wordt dan plat door de bocht toch?

Ja das heel link..vandaar het contact houden Knipoog En onze bak is nu eenmaal 2 normale baklengtes lang ..vandaar..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:40

mijn haflinger heeft hier buiten last van... gaat eerst bokken met de neus op de borst en dan ervandoor dan werkt een ophouding egt niet meer. Ook helemaal loslaten en been geven bereik ik nix mee ik kan hem hooguit omtrekken....

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:49

- ik heb niet elke reactie gelezen-

Personlijk zou ik er geen stang inhangen, zoals schijnbaar gewoon is bij sommige stallen.

Het probleem van de neus op de borst drukken voor het paard ervandoor gaat los je op door tijdens de gewone training er al op te letten dat het paad zijn hoofd op een nette hoogte houd, en ook enigzins voor de loodlijn.

Gaat hij er dan vandoor ga je rustig terugzitten, en trek je de spieren in je billen en dijen aan, aangevuld met rustige ophoudingen op de teugels.
Waarschijnlijk heb je je paard dan binnen enkele passen weer onder je.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:55

Wat ik altijd probeer...... als het ganbare niet werk is linkerteugel helemaal loslaten om met beide handen aan rechts te gaan hangen en zo het paard om te trekken Haha! Haha! Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:56

gijsenkim schreef:
Wat ik altijd probeer...... als het ganbare niet werk is linkerteugel helemaal loslaten om met beide handen aan rechts te gaan hangen en zo het paard om te trekken Haha! Haha! Haha!

Haha! Dat is echt wel plan C oftewel het noodscenario bij mij *LOL*.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:58

Precies, das voor het zwaardere werk Haha! Haha! Haha!

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:59

Haha! met bijde handen nog wel......
maar ja, is idd beter dat dan verongelukken

Djammie

beide, sorry :s

KiWiKo

ja echt met beide handen waarbij ik probeer zo dicht mogelijk bij het bit de teugel vast te pakken

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:03

:d klinkt miss banketstaaf, maar zou dat wel eens willen zien....

Is het dan niet zo dat je zelf wat verder uit het zadel komt? (om de teugel dicht bij het bit te kunnen pakken)
Want dat lijkt me in zo´n situatie geen pretje.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:05

ja je moet eerst in verlichte zit zitten

Ineke2 hier op bokt heeft het wel eens gezien hoe ik dat oplos. Uiteraard moet je wel genoeg ruimte hebben, ik heb wel eens de muur eerder op me af zien komen dan ik mn teugel op orde had Haha! Haha! Haha! maar in de regel werkt dat helemaal prima hoor Haha! Haha! Haha!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:05

nou djammie dan mag jij weleens op mijn haflinger.... en probeer hem maar eens te stoppen gaat je egt niet lukken op jouw manier! krijg een paard z'n hoofd maar eens omhoog als hij het bit vast heeft en er volop vanuit schiet.....en al heb je hem wel een beetje onder controle heb je flink de kans dat je in de sloot ligt! met paard en al....

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:06

hmmz...... dan denk ik da tik die oplossing ook maar in mijn ahcterhoofd ga houden!

:d Haha! :d

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:23

Meestal voel je een bok wel aankomen omdat een paard de rug spant. Ik hou mijn handen dan wat hoger zodat ze minder ruimte hebben te bokken (lees: hoger houden betekent in dit geval niet trekken)