Kitty schreef:Ach Kafue, sommige mensen menen nou eenmaal dat scherpere bitten de oplossing zijn voor alle problemen.
Toen mijn merrie (een flinke druktemaker, bloedpaardje) net onder het zadel was, heb ik bij het buitenrijden wel eens een martingaal gebruikt zodat ze haar hoofd niet te hoog kon doen.
Verder heb ik haar altijd zonder hulpmiddelen en zonder scherpe bitten (op één keertje na, maar daar leerde ik heel snel van) gereden.
Gehoorzaamheid en vertrouwen in de ruiter voorkomt dat je een noodrem nodig hebt tijdens het buitenrijden.
De tip van een ervaren paard als begeleiding vind ik de beste in deze hele topic.
En nee, ik denk niet dat een scherper bit overal de oplossing voor is. Ik rijdt zelf een zeer nerveuse gelderse merrie op alleen een simpel trensje. Zowel in de bak als buiten, en ook dan zonder hulpteugels oid.
Tja, en heel af en toe vliegt ze er wel eens vandoor, maar bij haar weet ik dat een pessoabit/slofteugel dan waarschijnlijk alleen maar voor extra paniek zorgt.
Maar dat ik dat op deze manier doe, wil niet zeggen dat ik me geen situaties voor kan stellen/situaties ken waarin zo'n bit wel uitkomst kan bieden (mits goed gebruikt)
dit is wel een BEETJE domme opmerking
Denk je nou eerlijk dat iemand die vraagt of een pessoa bit wat voor haar is omdat haar pony hard in de mond geworden is dat die eerlijk kan rijden met een pessoabit. Van achter naar voren naar de ademende hand aan die alleen op de bovenste trensteugel rijd en af en toe bij een ongehoorzaamheid de onderste trensteugel in werking laat treden.