pessoa bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:57

Kitty schreef:
Ach Kafue, sommige mensen menen nou eenmaal dat scherpere bitten de oplossing zijn voor alle problemen.

Toen mijn merrie (een flinke druktemaker, bloedpaardje) net onder het zadel was, heb ik bij het buitenrijden wel eens een martingaal gebruikt zodat ze haar hoofd niet te hoog kon doen.
Verder heb ik haar altijd zonder hulpmiddelen en zonder scherpe bitten (op één keertje na, maar daar leerde ik heel snel van) gereden.

Gehoorzaamheid en vertrouwen in de ruiter voorkomt dat je een noodrem nodig hebt tijdens het buitenrijden.

De tip van een ervaren paard als begeleiding vind ik de beste in deze hele topic.

En nee, ik denk niet dat een scherper bit overal de oplossing voor is. Ik rijdt zelf een zeer nerveuse gelderse merrie op alleen een simpel trensje. Zowel in de bak als buiten, en ook dan zonder hulpteugels oid.
Tja, en heel af en toe vliegt ze er wel eens vandoor, maar bij haar weet ik dat een pessoabit/slofteugel dan waarschijnlijk alleen maar voor extra paniek zorgt.
Maar dat ik dat op deze manier doe, wil niet zeggen dat ik me geen situaties voor kan stellen/situaties ken waarin zo'n bit wel uitkomst kan bieden (mits goed gebruikt)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:59

Chantal_Ivan schreef:
verder ben ik het er dus niet helemaal mee eens dat de mond harder zal worden, want,,,,, hoe hard moet de mond van Salinero dan wel niet zijn Verward Verward

Meesterlijke opmerking dit Haha! Haha! Haha! Die ga ik echt onthouden

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:04

Chantal_Ivan schreef:
verder ben ik het er dus niet helemaal mee eens dat de mond harder zal worden, want,,,,, hoe hard moet de mond van Salinero dan wel niet zijn Verward Verward

ja die ga ik ook onthouden *LOL* dit is wel een BEETJE domme opmerking Haha!

Blond

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:07

Haha! De topic ging over een meisje met een haflinger die een wat harde mond had en nu wilde ze wat informatie over het pessoa bit.
Komt een hele discussie over los.

Ik vind dat je niet naar een scherper bit mag grijpen op het moment dat je eigen rijKunst tekort schiet.

Een paard dat buiten aan het `rennen`slaat is geschrokken die mag ik dan niet gaan terugpakken met de onderste teugel van het pessoa bit. Ik begrijp het wel, maar een paard dat zomaar schrikt en gaat rennen kan ook zomaar van het scherpe bit schrikken.
Dan toch liever de slof erop hoor, even hoofd op borst trekken dan kan het paard niet rennen simpel stappen en weer ontspannen.

In geval van het meisje ben ik nog steeds van mening dat een paard niet met een harde mond geboren wordt maar dat hij hard in de mond gemaakt wordt, dan moet je in haar geval juist terug stappen op zachtere bitten en liever nog helemaal van die mond af blijven en leren je paard eerlijk van achter naar voren te rijden en op je zit terug te laten komen.
Is ook handig voor buiten.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:07

ik probeerde aleen te zeggen dat ze best een pessoa bit kan gebruiken mits ze hem goed gebruikt.

ik heb op mijn pony alleen maar op dubbelgebroken bitje gereden en laatste jaar rijdt ik alleen met halster, maar door goed in de bak te hebben geoefend hoe hij moet stoppen heb ik daar ook mijn voordeel aaan buiten als hij ineens gek gaat doen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:12

Ukster schreef:
ik probeerde aleen te zeggen dat ze best een pessoa bit kan gebruiken mits ze hem goed gebruikt.

ik heb op mijn pony alleen maar op dubbelgebroken bitje gereden en laatste jaar rijdt ik alleen met halster, maar door goed in de bak te hebben geoefend hoe hij moet stoppen heb ik daar ook mijn voordeel aaan buiten als hij ineens gek gaat doen.

Schijnheilig Denk je nou eerlijk dat iemand die vraagt of een pessoa bit wat voor haar is omdat haar pony hard in de mond geworden is dat die eerlijk kan rijden met een pessoabit. Van achter naar voren naar de ademende hand aan die alleen op de bovenste trensteugel rijd en af en toe bij een ongehoorzaamheid de onderste trensteugel in werking laat treden.
Haha! Haha! Haha! Haha! is wel lachen hoor ik heb er geen vertrouwen in Dromen Dromen Dromen Dromen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:15

In de bak en in het geval van de TS ben ik ook van mening dat er zeker geen pessoabit in gehangen moet worden.
Buiten blijf ik het alleen een ander verhaal vinden, maar goed ieder z'n eigen mening Knipoog

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:15

jullie lezen niet!!!!!!!!
dat ze hem alleen kan gebruiken mits ze hem goed gebruikt.

daar bedoel ik dus mee dat als zij hem niet goed gebruikt, dat ik het totaal afraad.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:28

Kafue ben het met je eens, liever een slof dan een pessoabit. Paard rent toch wel door dat bit heen als hij goede vaart heeft.

Ukster, snap wel wat je bedoelt, maar een harde mond, los je niet op door er een scherper bit in te hangen. En ik denk, dat als die mond nu al hard is met een normaal bit, een pessoabit dat alleen maar erger maakt. Ik zie geen enkele rede waarom de TS een pessoabit zou moeten pakken. Ik zou haar eerder aan kunnen raden les te nemen en op zichzelf te letten

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:15

mijn verzorgpaard heeft ook een pessoabit, maar de teugels zitten altijd op de grootste ring. het is bij hem ook helemaal niet nodig om hem lager te zetten. ik weet ook niet waarom hij er een heeft, we kregen al z'n spullen met hem. ik heb t dus niet zelf gekocht...

een ander bit voor een harde mond is zeker niet een oplossing. het werd al eerder gezegd, maar ga proberen te rijden met je zit, dat is veel prettiger voor je paard, en zo heb je je teugels veel minder nodig...

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:51

ee nvriendin van me reed met trens op een haf ze vind haar niet goed luisteren enzo en deed er een rubbere pelham in hetwerkte perfect.---
een andere vriendin van me staat ook bijde haf op stal..
die deed t zelfde ook zeflde probleem en die deed er op aanradenvande ruitersportzaak een stangpelham in.
ik heb een moeilijk paard die ook vrij hard in de mond is ik heb 1 maandje meteen pelham gereden(waar k overpben en die te koop is) een enkel gebroken en nu rij ik weer met trens omdat hij nu weer naar een trens luisterd.
probleem is simpel weg opgelost door een klein tijdje meteen ander bit te rijden...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:40

Ik heb 1 tijd mijn fjord gereden met een pessoa-bit, en daar krijg ik heel vaak commetaar over op bokt. Maar ik heb het toch echt alleen voor mijn veiligheid.
Ze heeft namelijk een rare periode gehad, dat je opeens helemaal doordraaide en gewoon door het stroomdraad heen renden tijdens het rijden.
Op een gewoon trens bit reageerde ze gewoon niet en ja ik had les! Ik heb toen ook alleen nog met haar gereden in de les met een pessoabit en een goede instructeur.
ik heb in totaal 1 maand met het bit gereden, nou heeft ze een gewoon bit geaccepteerd

Mits je een goede zachte hand hebt en een goede instructeur langs je vind ik dat je een pessoabit mag gebruiken.
Met uitzondering van een buitenrit.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:53

Kafue"]
Ik vind dat je niet naar een scherper bit mag grijpen op het moment dat je eigen rijKunst tekort schiet.
[/quote]
Ben ik met je eens, maar als het om veiligheid draait'en je er goed mee om gaat ben ik van mening dat het best mag. Lachen

[quote="Kafue schreef:
Een paard dat buiten aan het `rennen`slaat is geschrokken die mag ik dan niet gaan terugpakken met de onderste teugel van het pessoa bit. Ik begrijp het wel, maar een paard dat zomaar schrikt en gaat rennen kan ook zomaar van het scherpe bit schrikken.
Dan toch liever de slof erop hoor, even hoofd op borst trekken dan kan het paard niet rennen simpel stappen en weer ontspannen.

Mijn paard schrikt absoluut niet van het bit als ze in paniek raakt. Ze weet dondersgoed wat voor druk ze krijgt als ik de onderste teugel er bij moet pakken, daarom denkt ze wel twee keer na voordat ze het in dr hoofd haalt er tussenuit te knijpen.

Verder snap ik de commotie niet helemaal. Als die bitten dan echt zo slecht zijn voor de mond van je paard en het volgens jullie alleen gebruikt wordt door mensen met een gebrek, waarom zijn die dingen dan in hemelsnaam uitgevonden? Wanneer mag iemand eigenlijk wel met slof rijden? Nu wordt dat ding wel de hemel in geprezen, maar moet je een kijken wat er gebeurt als iemand hier vertelt dat ie met slof rijdt... Nou nou, dan zou die vast z'n paard wel verpesten... Lips are sealed

Er wordt hier net gedaan of het rijden met pessoa in de buurt komt van mishandeling...

Ik hoop dat iemand mij even duidelijk kan uitleggen wanneer iemand bevoegt is een pessoabit te gebruiken... Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:13

Verder snap ik de commotie niet helemaal. Als die bitten dan echt zo slecht zijn voor de mond van je paard en het volgens jullie alleen gebruikt wordt door mensen met een gebrek, waarom zijn die dingen dan in hemelsnaam uitgevonden? Wanneer mag iemand eigenlijk wel met slof rijden?

Er wordt hier net gedaan of het rijden met pessoa in de buurt komt van mishandeling...

Ik hoop dat iemand mij even duidelijk kan uitleggen wanneer iemand bevoegt is een pessoabit te gebruiken... Lachen[/quote]

Een goed gereden paard behoeft niet met slofteugel of scherpe bitten gereden te worden. Die bitten zijn uitgevonden voor de momenten en de mensen bij wie de rijkunst te kort schiet.

Een slof is een goede slof als die buiten werking is. De slof treed in werking als het paard de neus ver naar voren steekt, komt die door de inwerking van benen en zit op de simpele ophouding terug naar de teuegel of zoals wij zeggen durch das genick dan ontspant de hand zich weer en treed de slofteugel direct buiten werking. Maar de meeste mensen trekken de slofteugel zo strak aan dat het paard aan de teugel getrokken wordt. Je krijgt dan geen oprichting door het er onderrijden van de achterhand je krijgt een onnatuurlijke houding van de hals warbij in de meeste gevallen niet de nek het hoogste punt van de hals wordt maar de derde of de tweede halswervel achter de atlas. De onnatuurlijke oprichting die halshouding is dan meestal ook lager als die die je zou krijgen als je paard juist van achter naar voren gereden zou zijn. Een slofteugel wordt dan een martelwerktuig want trekken en die onnatuurlijke houding veroorzaken pijn. Je zou dan kunnen kiezen voor een wienerzugel zelfde principe als de slof alleen heb je dat din niet zelf in de hand maar zit vast aan het zadel.

Het pessoabitje is een heel fijn ding in deskundige handen, trek je de onderste teugel erbij dan krijg je bij de gebroken versies dat het middelste stuk van het bit omhoog prikt in het gehemelte van het paard en ook nog als bijkomende factor heel hard op de lagen en de kaak druk. Gesp je er dan ook nog eens zoals sommigen doen een kinketiing bij aan is het helemaal feest.

Een paard kan niet denken van als ik schrik en wegren trekt mijn vrouwtje aan de onderste teugel en krijg ik druk. Een paard denkt niet. Uit instinct rent hij weg van de angst hij is bang punt uit, voelt hij dan ook nog pijn dan is het helemaal partij.
Jij gespt de pessoa eraan en voelt je dan zelf zekerder en dat breng je op je paard over want jij dent dat je een noodrem bij je hebt en rijd daardoor zekerder voorwaarts omdat je wet dat je het paard af kunt remmen als hij schrikt.
Het paard is op zijn beurt veel ontspannender omdat jij meer vertrouwen uitstraalt en dat voelt je vriend onder je echt wel.

Ik ben van mening dat indien je Goed en ik schrijf bewust met een hoofdletter kunt rijden je geen scherper bit en hulpteugels nodig hebt. Als het paard vertrouwen in de ruiter krijgt is iets scherpers buiten ook niet perse noodzakelijk maar las je je er veilig bij voelt keur ik het niet af al je er maar weer om te gaan.
Voor het rijden in de binnen of buitenbak keur ik ieder gebruik van scherperer bitten en slofteugels af. Rijden gebeurt vanuit je zit, je benen van achter naar voren naar je handen toe. Hoe scherper het bit en hoe harder de handen zijn hoe stugger het paard wordt in zijn mond en daarna in zijn rijden.[quote][/quote]

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:38

een kinketting bij een pessoa bit??? weer wat nieuws.
ik ga toch echt voor de pelham heb het zelf ook met me verozrgpony gehad en nu rij ikweer met een trensje omdat hij nu weer normal doet.
gaat ie weer klieren... dan pak ik de pelham er weer bij. maar nu heb ik ook les en gaat het beter dus verkoop ik de pelham

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:48

janne8 schreef:
een kinketting bij een pessoa bit??? weer wat nieuws.
ik ga toch echt voor de pelham heb het zelf ook met me verozrgpony gehad en nu rij ikweer met een trensje omdat hij nu weer normal doet.
gaat ie weer klieren... dan pak ik de pelham er weer bij. maar nu heb ik ook les en gaat het beter dus verkoop ik de pelham

Zie je nu wel met les komt de rijkunst op een hoger niveau en wordt je geholpen juist te rijden. Wat juist voelt hoeft niet altijd juist te zijn.
Waar de rijkunst ophoud komen de scherpere bitten waar ook de pelham toe behoort en de hulpteugels.

Suscses met les

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:32

Spetterlover schreef:
ja die ga ik ook onthouden *LOL* dit is wel een BEETJE domme opmerking Haha!

Blond

misschien heb ik dan in de vorige discussies niet helemaal goed gelezen maar maar het mij omging is dat mensen zeggen dat als je een scherper bit erin hangt de mond harder werd!!1 maar daar ben ik het dus neit mee eens vandaar deze

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:49

Chantal_Ivan schreef:
misschien heb ik dan in de vorige discussies niet helemaal goed gelezen maar maar het mij omging is dat mensen zeggen dat als je een scherper bit erin hangt de mond harder werd!!1 maar daar ben ik het dus neit mee eens vandaar deze

dat hoor ik dus ook zo vaak

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:51

dus vandaar dat ik zeg als je er wel mee omweet te gaan is dat hgelemaal niet zo en kwam mijn antwoord met salinero

denk dat hun mij neit helemaal vatte

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:43

Kafue schreef:
Ik ben van mening dat indien je Goed en ik schrijf bewust met een hoofdletter kunt rijden je geen scherper bit en hulpteugels nodig hebt. Als het paard vertrouwen in de ruiter krijgt is iets scherpers buiten ook niet perse noodzakelijk maar las je je er veilig bij voelt keur ik het niet af al je er maar weer om te gaan.
Voor het rijden in de binnen of buitenbak keur ik ieder gebruik van scherperer bitten en slofteugels af. Rijden gebeurt vanuit je zit, je benen van achter naar voren naar je handen toe. Hoe scherper het bit en hoe harder de handen zijn hoe stugger het paard wordt in zijn mond en daarna in zijn rijden.

Dit is precies wat ik bedoelde... Lachen

Verder ben ik het ook wel weer een beetje zat om mezelf in elk topic over dit onderwerp te moeten verdedigen... Ik weet dat ik goed ben voor mn paard en dat ik dit bit niet misbruik... Ik streef er ook naar om over een tijdje op een wat minder scherp bit naar buiten te gaan, maar wel onder 100% veilige omstandigheden voor mij en mijn paard.

Mijn enigste advies over dit bit is: Gebruik 'm, mits je er verstandig mee om weet te gaan, en overleg het ook met je instructrice.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:42

Chantal_Ivan schreef:

De mond hoeft niet perse harder te worden van een scherper bit, zolang je weet hoe je met dat bit moet rijden.
Salinero wordt imo wel dusdanig gereden dat die mond echt niet hard wordt hoor

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:57

@ Kafue: Ahaa Anky leuk voorbeeld. Anky rijd met stang en trens omdat dat A verplicht is in de grand prix en omdat B zij geleerd heeft dat zij het paard ook met stang en trens alleen op de trens kan rijden. De stang verfijnd de aanleuning, als je de stang te sterk laat inwerken is dat een heel scherp bit. Anky rijd in training wel met een simpel bitje.
Dat is niet waar eens ze met stang en trens begint te rijden rijdt ze er ook mee in training en rijdt ze nooit meer met iets anders stond in cap van deze maand
verder ben volg 'k je volledig, rijder komt uit de 1e plaats vanuit je benen en zit en daarna pas de mond

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:08

Spetterlover schreef:
De mond hoeft niet perse harder te worden van een scherper bit, zolang je weet hoe je met dat bit moet rijden.
Salinero wordt imo wel dusdanig gereden dat die mond echt niet hard wordt hoor

precies en dat wilde ik dus zeggendat dat niet zo hoeft te zijn mits je er mee om weet te gaan

misschien had ik me wat dat betreft iets beter moeten verwoorden

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:08

Chantal_Ivan schreef:
precies en dat wilde ik dus zeggendat dat niet zo hoeft te zijn mits je er mee om weet te gaan

misschien had ik me wat dat betreft iets beter moeten verwoorden

ok Lachen

maar dan nog, in dit topic gaat het over een pony die met normaal bit al hard in de mond wordt.. pessoabit pakken lijkt me dan helemaal belachelijk maar dat heb ik al eerder gezegd

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:45

Oke, nu krijg ik vast hele bokt.nl op me heen, maar kan me eigenlijk niet zoveel schelen.
Ik ken het probleem, ik had ook een haflinger pony, die niet te houden was, vooral niet op buiten rit. Toen ik naar buiten ging met een paar miejse adviserde ze mij, als ze niet te houden was, maar een pessoabit gebruiken. Dat deed ik toen, en het ging wel goed. Ik heb haar mond echt niet helemaal kapot getokken, maar ik had even wat zekerheid dat als ze ervan door ging dat ik haar terug kon nemen. Zegt dat wat over mijn rijkunsten? Het zal wel, maar I dont know about you guys maar ik raak dan in paniek, en kan niet gewoon even rustig zitten en zo mijn pony terug nemen. Maar goed, getting on with it (heb mn paard nog buiten staan) , toen ik bij een instructrice advies vroeg, vertelde ze mij dat ze haflinger vaak met een kinketting reed, en dat het dan heel goed ging. Dus wat doe ik? Pessoa met kinketting. Resultaat? Een super fijne pony, ik kon haar op mijn pinken wel rijden. En nee, niet omdat ze zo'n zere mond had Rolleyes

Dus, nee niet alle paarden zijn ALTIJD BIJ IEDEREEN op een trens te rijden. En voor mij was dit de oplossing.

Zo, mijn verhaaltje Haha!