hangen: loslaten of juist niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:10

Ik denk dat het wel een verschil is met wat de reden is dat je paard gaat hangen.

Als je niet of te weinig vrije teugel geeft tussendoor zal je paard daar last van krijgen en aan de teugels gaan hangen om te proberen zijn spieren te ontlasten. Dan kun je doen wat je wilt, maar dan zul je toch echt vrije teugel moeten geven voordat hij weer lekker gaat lopen. Maar dat is dan je eigen fout, je had gewoon eerder vrije teugel moeten geven.

Als paard op de voorhand valt en daardoor gaat hangen: idd voor je been maken en meer op de achterhand zetten. Als paard weg loopt voor de benen ipv actiever wordt van achter: terug nemen en zorgen dat hij wel correct gaat reargeren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:30

laurae schreef:
Ik denk dat het wel een verschil is met wat de reden is dat je paard gaat hangen.

Als je niet of te weinig vrije teugel geeft tussendoor zal je paard daar last van krijgen en aan de teugels gaan hangen om te proberen zijn spieren te ontlasten. Dan kun je doen wat je wilt, maar dan zul je toch echt vrije teugel moeten geven voordat hij weer lekker gaat lopen. Maar dat is dan je eigen fout, je had gewoon eerder vrije teugel moeten geven.

daar ben ik het helemaal mee eens, maar ook dan rijd ik nog wel even een rondje door zonder dat ze (al te veel) hangen, voor het opvoedkundige deel Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:21

idd!! als je achterhand goed actief is gaat een paard zoiezo lijkt mij niet hangen..bij mij tenminste niet! ik doe alles met beenhulp en als ik iets vraag met mijn binnenteugel en hij geeft toe dan ga ik mee en geef ook toe maar als hij zou hangen geef ik niet toe!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:44

Jah dat klinkt uiteraard heel logisch, dat je paard niet gaat hangen als hij actief is op de achterhand.

@ klomp: tuurlijk staat het netter om je paard op je zit terug te rijden ipv de teugels en behalve dat is het ook paard vriendelijker. Alleen is het probleem bij mij dat mijn (bijrijd) paard daar helemaal niet op reageert. (dit staat dus los van het hangen, ging puur om het feit dat hij niet goed is voor het been; vluchten)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:51

ik begrijp je! vervelend is dat!! is toch een fout geweest van de inrijder van jouw bijrijd paardje waar jij nu de ellende van hebt.

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:59

ik laat de teugels altijd ff los, maak daarna een ophouden en rij dan weer verder. hiermee geef ik hem echt niet zijn zin.
ik kan mun handen wel laten staan maar daar gaat ze juist lekker op hangen. laat ik los dan heeft ze niets om op te hangen.
maak ik daarna een ophouding en geef k wat been dan laat ik ze merken dat ze weer op moet letten.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:06

Ik laat de teugels ook altijd zo los dat er geen druk meer op komt te staan en drijf dan bij. Zo moet het paard zichzelf wel gaan dragen. Ik heb altijd geleerd dat als je terug gaat 'hangen', het paard dan ook alleen maar harder gaat trekken, en bij dit spelletje is je paard altijd sterker...
Wat ik trouwens doe als het paard niet reageerd als ik hem met mijn zit terug wil rijden, is gewoon de juiste hulpen geven, en als hij dan geen reactie geeft gewoon stilzetten tegen de bakrand. Op den duur snapt hij dan wat bij deze hulpen de bedoeling is en hoef je niet meer zo te hangen zonder een reactie te krijgen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:52

Lindavd en flamingo, dat is precies hoe ik het bedoelde jah!

En flamingo: dat idee gaat bij mij niet op.. Ten eerste heb ik geen bakrand, maar schrikdraad (als ik hem daartegen zet, staat hija lles behalve stil Haha! ) en het hek zou kunnen, maar daar gaat ie liever dwars door heen en heb hem eindelijk geleerd niet steeds naar het hek te rennen..

En klomp: ja dat is het idd geweest en weet je wat het stomme is? Ik sprak laatst een meisje dat hem ookw el eens reed en op de vraag hoe dat ging, krege ik het antwoord: ow, ja dat ligt aan je rijstijl, wij waren de enige die hem kunnen rijden. Uhm.. Hoe penny!! En ik geloof écht niet dat de problemen die ik met hem heb aan mijn rijstijl zouden liggen. Het zijn puur opvoedkundige problemen...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:59

daar ben ik het helemaal mee eens!!! opvoeding en het juist beleren is daarom ook zo belangrijk! daarom heb ik ook niet gezegd dat het aan jou zou liggen, alleen ik ben zo eigenwijs om het dan toch proberen het weer "goed" te krijgen...maar ja dat ben ik hihihi!! en zulke mutsen heb je altijd hoor!!! alleen "ik" kon hem rijden...ach ja lekker laten kletsen!!!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:01

Margreet schreef:
Idd, Lielle schrijft wat ik dacht: been geven!
En zelf goed los en voor zijn in je hand, aan een touw wat niet vastzit kun je immers niet hangen.

Helemaal mee eens!
Zorgen dat hij niets heeft om aan te hangen en goed been erbij.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:27

SuperSmurf schreef:
En flamingo: dat idee gaat bij mij niet op.. Ten eerste heb ik geen bakrand, maar schrikdraad (als ik hem daartegen zet, staat hija lles behalve stil Haha! ) en het hek zou kunnen, maar daar gaat ie liever dwars door heen en heb hem eindelijk geleerd niet steeds naar het hek te rennen..

Dan is het inderdaad niet zon heel erg goed plan Haha! Maar het paard waar ik op reed was ook wel een extreem geval, daar zat namelijk helemaal geen stopknop meer op, dus dan moet je toch wat .... Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:44

klomp schreef:
daar ben ik het helemaal mee eens!!! opvoeding en het juist beleren is daarom ook zo belangrijk! daarom heb ik ook niet gezegd dat het aan jou zou liggen, alleen ik ben zo eigenwijs om het dan toch proberen het weer "goed" te krijgen...maar ja dat ben ik hihihi!! en zulke mutsen heb je altijd hoor!!! alleen "ik" kon hem rijden...ach ja lekker laten kletsen!!!

ja, dat proberen, daar ben ik ook druk mee bezig! Het is een perfect paardje om achteloos rondjes door de bak mee te hobbelen enniets van hem te vragen, maar dat wil ik dus niet. En waars. zal dat meisje dan ook geen problemen gehad hebben nee! NJa, kan er niet zo goed tegen als ze van de pennytaal gaan uitslaan Clown

@ flamingo: haha, tsja als je geen keus hebt. o voel ik me ook vaak hoor! Zo machteloos/ hulpeloos. Een paard zal altijd sterker blijven dan jij.. Dus als ze iets niet willen kun je ze absoluut niet dwingen!