Stelling: je kan goed rijden als...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:15

Starbreeze schreef:
Zit idd wat in Cassidy!
Maar paardrijden is toch een samenspel van ruiter en paard? Dan moeten beiden toch happy zijn met hetgeen er gevraagd wordt?

Als je niet over een bepaalde grens heen gaat die het paard je bij tijd en wijle aangeeft, zul je het nooit verder schoppen dan wat het paard op dat moment bereid is om te doen. En dat is als je begint niet zo heel erg veel. Je kunt iedere keer tot een bepaald punt dingen vragen, daarna komt er verzet van het paard. Door dat verzet moet je heen. Hoe je daar doorheen gaat is weer een ander verhaal.

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:57

Is het niet zo dat het paard zal blijven doen wat je wil en steeds wat verder voor/met je gaat als je goed rijd Cassidy?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:04

Tot op zekere hoogte wel. Maar net zoals jij, als je spagaat wilt doen iedere keer zachtjes tegen je eigen pijngrens aankomt en die iedere keer voor jezelf verplaatst, doet een paard dat ook. Hoe werkwillig hij ook is, lichamelijk kom je een punt tegen waar je doorheen moet. En nogmaals, hoe je door die grens heengaat is weer een ander verhaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:07

Ja en nee. Een paard zal een oefening die hij moeilijk vindt proberen te vermijden of voor zichzelf makkelijker te maken. Als ruiter heb je dan de taak om dat op te lossen en soms zal dat betekenen dat je wat overtuigender moet zijn. Dat hoeft niet met zweep en sporen te gebeuren, maar door rijkunst. Ik bedoel vrijwel letterlijk overtuigen, ik kan een leuk springvoorbeeld aanhalen. Vorig jaar in een cross moest we midden op een veld een haakse bocht draaien en dan een niet zo brede steilspring springen. Pablo had dus echt zoiets van "ja, jij bent gek, daar gaan we gewoon langs" terwijl hij springen geweldig vindt. Pas toen ik met wat meer nadruk richting sprong reed, raakte hij overtuigd. En dat kom je ook met dressuur tegen. Schouderbinnenwaarts is nl makkelijker zonder buiging, en in het begin gaat dat buigen moeilijk. Door die grens steeds een beetje te verleggen, wordt het op den duur makkelijker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:16

Het wordt op den duur alleen makkelijker als je de oefening dagelijks meeneemt, dus ook het paard daarin soepel maakt en houdt. Als jij zelf eens in het half jaar zelf spagaat gaat oefenen dan kom je minder ver, dan dat je iedere dag probeert een stukje verder te komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:18

Cassidy schreef:
Het wordt op den duur alleen makkelijker als je de oefening dagelijks meeneemt, dus ook het paard daarin soepel maakt en houdt. Als jij zelf eens in het half jaar zelf spagaat gaat oefenen dan kom je minder ver, dan dat je iedere dag probeert een stukje verder te komen.

uiteraard Knipoog

marit88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:42

Ik ben het er ook niet mee eens, ik heb vroeger in de rijlessen van de manege bijn elke week zonder zadel gereden, en dus ook op verschillende pony's en kleine paarden. Maar op mijn eigen pony wat ik echt wel geprobeerd heb is zonder zadel rijden gewoon een ramp! Ze hobbelt verschrikkelijk en daarbij is ze gevoelig op je been dus als je dan een beetje aanknijpt voor steun schiet je meteen ik weet niet hoe ver weg, en een bochje is dan vaak al genoeg om helemaal uit evenwicht te raken en op de grond te belanden.
Maar als ik soms bij bokt kijk en mensen op hun paard zonder hoofdstel en zadel zien rijden vind ik dat echt super knap!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:45

[quote="Liesje4ever"]

Je kan pas zeggen of iemand goed rijd als hij/zij z'n paard zonder zadel en hoofdstel kan rijden.

[quote]

hier ben ik het niet mee eens, goed rijden zie ik ook weer verschillende groepen onder.
ik vind dat iemand goe kan rijden als diegene niet snel opgeeft en zoveel mogelijke oplossingen zoekt voor een probleem onder et rijden.

ik vind ook dat iemand goed kan rijden als diegene op elk paard het 'knopje' zo heeft gevonden...

de stelling van zonder hoofdtel en zadel rijden vind ik nergens op slaan, maar dat is mijn mening Lachen

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:06

Je kunt pas goed rijden als je eeh.. tja ik weet het eigenlijk niet. In elk geval als je aan het welzijn van je paard denkt. Zonder zadel en hoofdstel rijden is wel leuk, dat kon ik ook wel met mijn vroegere paardje, de meeste fjorden en haflingertypen laten dat ook wel toe.
Maar mijn huidige paard is wel zo anders gebouwd dat ik het niet uit kan zitten, en daarmee het paard zou storen, ze is erg gevoelig.
Ik wil niet van mezelf zeggen dat ik goed kan rijden, dat zeker niet! Maar ik heb gigantisch veel doorzettingsvermogen gekregen door vooral mijn vorige pony, die me er zo vaak afmikte. Zonder die pony had ik mijn huidige paard nooit kunnen gaan rijden. Goed rijden heeft voor mij te maken met doorzettingsvermogen. Ik heb zo veel zelf moeten doen.
Goed rijden is voor mij het rekening houden met het paard, en vooral veel doorzettingsvermogen hebben.

kelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:29

Kaat18 schreef:
Ik ben het ook met de stelling oneens. Ik vind dat je pas goed kan rijden als je ieder paard waar je op gaat zitten netjes kan laten lopen op een juiste rijtechnisce manier.
ja...maar wat is die rijtechnische manier.. Schijnheilig in de paardensport is er veel afkrakerij over..iedereen zijn eigen rijtechnische manier Knipoog

kelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:31

gewoon netjes aan de teugel.. achterbenen mooi onder het lichaam.. beentjes hoog houden Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:06

kelis schreef:
gewoon netjes aan de teugel.. achterbenen mooi onder het lichaam.. beentjes hoog houden Knipoog

en hoe zit het dan met een recreatieruiter, veel recreatieruiters rijden hun paard bijvoorbeeld niet aan de teugel, kunnen hun dan ook niet rijden Verward

mijn mening, ik vind die van jou niet kloppen in ieder geval Lachen

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 22:25

Ik denk dat je van goed rijden ook geen definitie kan geven omdat 'goed' subjectief is en dus per persoon verschillend.
Zo zal een endurance ruiter iemand die dressuur rijd goed kunnen vinden rijden maar ws meer 'bewondering' hebben voor iemand die 120 km kan rijden en die dus 'beter' vinden.
Nadeel bij mensen is alleen dat zodra ze iets zich 'eigen' hebben gemaakt, vaak andere manieren 'uitbannen' of neerkijken op die andere manier.
In theorie hebben we allemaal respect voor elkaar maar in praktijk ontbreekt het er nog wel eens aan...

Voor mij zou het dus ook iemand zijn die met de meeste (alle bestaat volgens mij niet..) paarden lekker weg kan rijden (dressuurmatig gezien) en kan aanvoelen wat het paard wel en niet aankan.

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:43

Je rijdt pas goed als je samen met je paard uit problemen kunt komen.. Dat je samenwerkt met je paard.. Zonder dat het paard eg gaat protesteren.. Dat je hem goed onder controle hebt.. En natuurlijk dat de ruiter een goede onafhakelijke zit heeft..

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:44

En natuurlijk als je meerdere paarden kunt berijden en niet alleen je eigen paard super...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:46

Er zijn paarden waar ik opstap en mee weg rij, maar er zijn er ook waar ik op stap en denk "WAAROM???"

Leuk om het beestje rond te kunnen sturen, maar als er geen samenspel is ziet het er niet uit. Dan is het ook geen paardrijden, maar "rijden op een paard".
Een goede ruiter zorgt voor (liever: heeft gezorgd voor) een ontspannen relatie met een paard en werkt vanuit dit oogpunt naar een gezamelijk doel.
Het doel hangt dan af van ruiter en paard en of dit met of zonder zadel of hoofdstel gebeurt maakt voor mij niet uit.