Paard is koppig en trekt aan het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:56

Het is me nog steeds niet duidelijk of je nou les hebt of niet Verward ? Kan je daar eens antwoord op geven...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:59

Aqua8horse schreef:
Het lijkt erop dat je paard niet recht is. In het eerste geval is zorgen dat je paard recht wordt erg belangrijk. Wat ik zou doen is het volgende: een meter voor de wending naar rechts zou ik met mijn gewicht iets meer leunen op de buitenbeugel (je brengt je gewicht iets naar buiten) Je buitenteugel houd je goed aangeleund tegen de hals van het paard. Op het moment dat je werkelijk gaat wenden kom je met de kuithulp van je binnenbeen in en sta je je buitehand toe om te wenden. Je binnenteugel houd je tegen de hals ook in aanleuning en je binnenbeen blijft allert om aan te gaan liggen als ze haar hoofd wil omdraaien. Je binnenhand begrenst in dit geval ook mee. Na de wenidng belonen, ookal was het nog lang niet perfect. Gewoon oefenen dus.

Ik zou hier graag meer informatie over willen, als je buiten gaat zitten, lijkt mij niet dat je in balans zit Scheve mond . Kun je dat uitleggen Aqua....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:26

Appie schreef:
Het is me nog steeds niet duidelijk of je nou les hebt of niet Verward ? Kan je daar eens antwoord op geven...

Een of ander iets zegt me dat ze geen les heeft Haha! Haha! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:35

Nee ik heb geen les, ik rij al meer dan tien jaar. Zoals ik al eerder vertelde doet hij het alleen als hij op die plek links naar de wei wil gaan en ik rechts Lachen Bovendien was dat pas de 2e keer dat ik met bit reed.
Het probleem wordt al minder, ik reed nu met halster en hoofdstel en dus dubbele teugels. Hij is ingereden met een touwhalster, dat snapt hij. Door dubbele hulpen te geven (touwhalster en bit) begrijpt hij nu wat ik wil, hij snapte het gewoon niet. Inmiddels rijden we nu op alleen bit.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:10

Hoi... Ik had daar ook wel eens last van. Maar dat gaat vanzelf wel over. Bij de een wat sneller als bij de ander. Hij snapt het misschien gewoon nog niet+ een eigen wil.... Dat is dus geduld hebben. En wanneer hij dan eindelijk goed reageerd, verzinnen ze weer wat anders. Verward
Goed in de richting kijken waar je heen gaat, hielp bij mij echt goed.
Succes

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:48

Arabesk schreef:
Nee ik heb geen les, ik rij al meer dan tien jaar. Zoals ik al eerder vertelde doet hij het alleen als hij op die plek links naar de wei wil gaan en ik rechts Lachen Bovendien was dat pas de 2e keer dat ik met bit reed.
Het probleem wordt al minder, ik reed nu met halster en hoofdstel en dus dubbele teugels. Hij is ingereden met een touwhalster, dat snapt hij. Door dubbele hulpen te geven (touwhalster en bit) begrijpt hij nu wat ik wil, hij snapte het gewoon niet. Inmiddels rijden we nu op alleen bit.

Sorry, maar hier val ik toch wel een beetje over...
Dat je al 10 jaar paardrijdt wil toch niet zeggen dat je geen les meer nodig hebt? Scheve mond

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:59

Les heeft iedereen nodig. Het probleem wat je beschrijft is heel herkenbaar bij een jong paard. Met les op de juiste manier zul je het er probleem er snel uitrijden.
Longeren met een gogue of touwtjes is ook een goed hulpmiddel om het paard verder klaar te maken. Doe dit net als met rijden met een jong paard niet te lang en te vaak. Ook goed longeren is een kunst. Hier is voor velen lesnemen ook geen overbodige luxe.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:26

gijsenkim schreef:
Een of ander iets zegt me dat ze geen les heeft Haha! Haha! Haha!

Nee, natuurlijk niet. Dat is ook helemaal niet nodig, want ze rijdt al 10 jaar Knipoog .

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:32

om het zo even te zeggen: anky rijd ook al een stukje langer dan 10 jaar en die krijgt toch ook les Knipoog

juist met een jong paard is les super belangrijk, zelf kan je niet controleren of er fouten insluipen die je er later niet meer uit krijgt!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:10

Maar uitleg van Aqua zie ik ook niet verschijnen..... Verward