Hoe een jong paard leren aan de teugel lopen? En..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:46

Ik rijd een Friese merrie die is ingereden bij het Fries Paarden Centrum te Drachten. Toen ze thuis kwam en ik gevraagd werd te rijden ben ik es een kijkje gaan nemen en gaan rijden. En och wat reed ze fijn, lekker aan de teugel en totaal geen gesjor nodig! En daar ging het belletje rinkelen! Dit paard was volledig op de hand ingereden! Het enige waar mevrouw qua been op reageerde was snelheid.

Weetje uberhaubt wel hoe slecht het is jonge paarden naar beneden te rijden?! En ik sluit me volledig aan bij het voorwaards neerwaards verhaal. Als je je paard op de goede manier voorwaards rijdt gaat deze ook vanzelf neerwaards lopen.
Je schiet er helemaal niks mee op om je paard neerwaards te laten lopen zonder dat ze haar achterhand ook maar enigsinds gebruikt.
Mocht je dat doen krijg je waarschijnlijk precies hetzelfde probleem als mij en geloof me, je bent niet 2 dagen bezig je paard dan weer op been te laten lopen. Theeft me bijna een half jaar heen en weer geslinger gekost.

Ook zei je dat je als je paard aan de teugel liep ze langzamer ging lopen. Voorwaards rijden! En dat zal waarschijnlijk betekenen dat je paard weer met het hoofd omhoog komt maar dat moet je dan maar even op de koop nemen.
En het feit dat je haar op been alleen niet voorruit krijgt..met je zit kom je ook een heel eind.

Zoek hulp als je niet zeker weet waar je mee bezig bent, voordat je perongeluk iets verprutst.

SUcces!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:46

Helemaal mee eens, er kan geen neerwaarts zijn zonder voorwaarts!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:48

Hmmmzzz Ik leer het ze niet, zeker niet bewust.......... ze doen het gewoon Haha! Haha! Haha! Haha!

Gekheid, Maar je moet eerst zorgen voor een voorwaards paard die fijn in balans is. Dan moet je gaan proberen het moturtje achter zo aan het werk te krijgen dat de lier voor los gaat...........snappie Haha! Haha! Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:59

Tja gijssenkim heeft gelijk!!! bij mij werkt dat ook zo...het gaat vanzelf mits je het goed doet....daar is ervaring en handigheid voor nodig...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:07

of het voorbeeld met de tandpastatube die je uitknijpt waar je langzaam de dop op draait. Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:20

@ astragirl: he..die ken ik nog niet hihihi!!!

N_jumping

Re: Hoe een jong paard leren aan de teugel lopen? En..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:04

ik stap kan je een beetje inwerken in draf al wat meer en in galop kan je hard inwerken dus probeer hem in galop aan de teugel te krijgen en hem zo te houden in draf en stap hou verder je hand gewoon opgeheven en je kan ook met sporen rijden en knijpjes geven dat wil ook wel erens helpen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:12

Eh, deze reactie van N_jumping mogen we neem ik aan als humoristisch bedoelde bijdrage opvatten?
En zoniet dan heb ik medelijden met het paard dat jou als ruiter moet verduren Verdrietig

Weer OT; er staan hier al hele goede nuttige bijdragen, goede begeleiding zoeken bijvoorbeeld (klinkt als een open deur, maar het betaalt zich later dubbel en dwars terug!), en verder: een jong paard de kans geven, door als ruiter fijn, invoelend en correct te rijden, zich te ontspannen en ZELF aan de teugel te komen. Dat kun je niet afdwingen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:15

oud topic Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:20

Heel oud topic zelfs Lachen. Ik zet een slotje.