inrijden van een boze merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:21

Er is een groot verschil tussen "dood" gewicht en levend gewicht!! Iedereen die weleens gekoerst heeft op de renbaan (lood toevoeging)kent het verschil. Dood gewicht vangt geen schokken op en geeft een sterk irriterend gevoel op de paardenrug. Hiervan kunnen paarden juist erg paniekerig worden.

Paarden zadelmak maken én zeker Arabische volbloeden is géén kinderspel. Durf je het niet aan, ben je bang om te vallen........af blijven dan!! Breng zo'n paard naar iemand die het verstand én geduld heeft om zo'n paard vakkundig te beleren. Maar, oranje zeiltjes, zandzakken of Abraham poppen zijn natuurlijk van de zotte!!! Opstappen én wegrijden....of anders vooral niet aan gaan beginnen!! De meeste fouten komen voort uit een onzekere ruiter!!

Bovendien kom je met een pop bij een warmbloedpaard misschien nog goed weg......maar bij volbloeden krijgt paniek en vluchtdrang de overhand met alle ellende van dien. Zij lopen zich liever dood dan toe te geven. Dan heb je toch liever een ruiter op het paard die kan ingrijpen ipv een bungelende pop onder aan zn buik

Het leven is vol risico's. Als je de risico's niet aandurft zoek dan een andere hobby. Het leven met Arabische volbloeden is als een stuntfilm. Het lijkt allemaal erger dan het in werkelijkheid is.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:47

Citaat:
Er is een groot verschil tussen "dood" gewicht en levend gewicht

Helemaal mee eens. Ik heb vaak paarden gezien die totaal in paniek raakte als er zakken zand/poppen ed op hun rug gebonden werden. Het schokt en beweegt niet mee. Ook is het vaak dat ze daarna niets meer op hun rug accepteren.
Waarschijnlijk werkt het bij sommige paarden wel, maar niet bij alle. Daarom moet je goed nadenken of je wel zo'n pop wilt gebruiken.

Haal er een ervaren iemand bij of laat haar inrijden op een trainingstal. Misschien is het gewoon te hoog gegrepen. Ook ben je nu misschien al angstig voordat je eroverheen probeert te hangen/zitten etc. Dat merkt de merrie ook. Probeer iemand die nog niets van haar kunsten gezien heeft, niet angstig is en ervaren is. wellicht zal dat beter gaan!

Veel succes

rowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:47

laat iemand haar vast houden. Of bind haar vast aan iets.
Duidelijk belonen als ze het goed oet.
Succes ermee

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:58

Even voor de duidelijkheid, ik maak beroepsmatig paarden zadelmak. En weet wel degelijk dat je niet onzeker mag zijn wanneer je een paard zadelmak maakt, ik heb in al die jaren me maar één keer ongemakkelijk op een paard gevoeld en dat was niet eens met het zadelmak maken. Ook weet ik wel degelijk dat het geen kinderspel is!!

Wij, en een aantal andere stallen die ik ken, maken succesvol gebruik van een pop.

Daarbij moet je niet denken dat alleen Volbloeden temperament hebben. Ik ken een Fries met meer temperament dan menig Arabier wat ik heb gereden. Het ligt helemaal aan het karakter en de manier hoe er met het dier omgegaan is hoe hij met zadelmak maken is. Of dat nou een rustig koudbloedtype is of een warmbloed of een volbloed.

Nogmaals, bij de pop draait het ook niet om het gewicht maar om de beweging. Ik heb nu al tig paarden met die pop zien lopen en zelden geeft er een een bok of raakt in paniek. Als ze braaf zijn met de pop zijn ze ook braaf onder de man.

Heb je ervaring met die pop? Waarschijnlijk niet, dus ik vraag me ook af, waar je je argument dat dat "van de zotte is" op bazeert???

Met het 'opstappen-wegrijden' heb ik ook ervaring. Dat is toen gelukkig goed gegaan maar ik kan ook een aantal gevallen opnoemen waar het minder goed is afgelopen en dan vind ik dat je beter voor het zekere als het onzekere kunt gaan en dat heeft met zelfvertrouwen niks te maken. Maar wel met gezond verstand en levenslust!

Daarbij vraag ik me af waarom je op je Arabieren blijft hameren, wat heeft dat in godsnaam met het topic te maken?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:59

Splinter schreef:
Helemaal mee eens. Ik heb vaak paarden gezien die totaal in paniek raakte als er zakken zand/poppen ed op hun rug gebonden werden. Het schokt en beweegt niet mee. Ook is het vaak dat ze daarna niets meer op hun rug accepteren.
Waarschijnlijk werkt het bij sommige paarden wel, maar niet bij alle. Daarom moet je goed nadenken of je wel zo'n pop wilt gebruiken.

Haal er een ervaren iemand bij of laat haar inrijden op een trainingstal. Misschien is het gewoon te hoog gegrepen. Ook ben je nu misschien al angstig voordat je eroverheen probeert te hangen/zitten etc. Dat merkt de merrie ook. Probeer iemand die nog niets van haar kunsten gezien heeft, niet angstig is en ervaren is. wellicht zal dat beter gaan!

Veel succes

Zakken zand vind ik persoonlijk ook geen goed idee, juist omdat die niet meebewegen. Daarom hebben wij een lichte, beweegbare pop waar alle paarden het in die 30 jaar dat mijn vader daarmee bezig is goed op reageren. Geen trauma's of andere onzin.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:58

Okkie1 schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik maak beroepsmatig paarden zadelmak. En weet wel degelijk dat je niet onzeker mag zijn wanneer je een paard zadelmak maakt, ik heb in al die jaren me maar één keer ongemakkelijk op een paard gevoeld en dat was niet eens met het zadelmak maken. Ook weet ik wel degelijk dat het geen kinderspel is!!

Tijdens mijn meer dan 30 ervaring met paarden heb ik zowat alle manieren van zadelmak maken al voorbij zien komen. Iedere keer wordt er wel een nieuwe wondertechniek uitgevonden. De oudste techniek van goede voorbereiding, vertrouwen rust, opstappen en wegrijden is nog altijd de meest paardvriendelijke én verstandigste gebleken.Zeker op de lange termijn.

Wij, en een aantal andere stallen die ik ken, maken succesvol gebruik van een pop.

Daarbij moet je niet denken dat alleen Volbloeden temperament hebben. Ik ken een Fries met meer temperament dan menig Arabier wat ik heb gereden. Het ligt helemaal aan het karakter en de manier hoe er met het dier omgegaan is hoe hij met zadelmak maken is. Of dat nou een rustig koudbloedtype is of een warmbloed of een volbloed.

Heb nimmer beweerd dat alleen Arabische volbloeden temperament zouden hebben. Wél hebben ze een zeer sterke vluchtdrang (groter dan het gem. warmbloedpaard) en maken hun gevoeligheid, snelheid wendbaarheid én vluchtdrang hen géén standaard makkelijk paardje(enkele uitzonderingen daar gelaten).

Nogmaals, bij de pop draait het ook niet om het gewicht maar om de beweging. Ik heb nu al tig paarden met die pop zien lopen en zelden geeft er een een bok of raakt in paniek. Als ze braaf zijn met de pop zijn ze ook braaf onder de man.

Het is juist die beweging die het probleem is. Een levend iets gaat in de beweging mee! Een dood voorwerp hindert juist alleen in de beweging en "stuitert" als een levenloos object. Het kan geen been geven, geen druk met de zit, geen ondersteuning bieden...helemaal niets..het bungelt, stuitert en zwaait heen en weer. Kortom.alles wat men mag hopen dat een ruiter NIET zal gaan doen.

Heb je ervaring met die pop? Waarschijnlijk niet, dus ik vraag me ook af, waar je je argument dat dat "van de zotte is" op bazeert???

Ja, daar heb ik ervaring mee en heb ook de blinde paniek meegemaakt. Een slim paard is echt wel in staat een pop van een mens te onderscheiden. Ze worden tegen het gezwieber van een pop murw gemaakt. Dat is iets heel anders dan vertrouwen krijgen in de zit en gevoel van een mens.

Met het 'opstappen-wegrijden' heb ik ook ervaring. Dat is toen gelukkig goed gegaan maar ik kan ook een aantal gevallen opnoemen waar het minder goed is afgelopen en dan vind ik dat je beter voor het zekere als het onzekere kunt gaan en dat heeft met zelfvertrouwen niks te maken. Maar wel met gezond verstand en levenslust!

Voorbereiding is het halve werk. Een jong paard mág een bok geven of een keer wegsprinten. Hij kan moeilijk tegen je gaan schreeuwen:.....ga van mn rug af!!!

Daarbij vraag ik me af waarom je op je Arabieren blijft hameren, wat heeft dat in godsnaam met het topic te maken?

Alles dus!! aangezien het over een Arabische Volbloedmerrie gaat!

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:00

Als je toch blijft proberen deze merrie zadelmak te maken geef haar dan in ieder geval wat Sedasan om de grootste stres eraf te krijgen. Kan al een hele hoop schelen! In combinatie met een praam kan het al veel doen... Het is in ieder geval veiliger en verantwoorder dan dat je een "dol" geworden paard gaat proberen af te richten...

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:08

Het lijkt mij verstandiger dan eerst maar eens aan de basis opvoeding te gaan werken...eerst sederen en een praam opzetten om te kunnen opstijgen lijkt mij volledig aan zijn doel voorbij schieten Verward

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:14

Zoals de TS al heeft gezegd is deze merrie buiten het zadelmak maken om heel braaf. Het probleem zit hem dus in het opstappen en rijden. Als het dier eerst wat suf is van de Sedasan en waarschijnlijk meer toelaat kan de ruiter langzaam aan vertrouwen winnen. Dit lijkt mij niet bepaald een vorm van aan je doel voorbij schieten, het is meer een vorm van je doel naderen....

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:21

Met sederen los je het basisprobleem niet op. Je schuift het voor je uit. Zoals ze al schreef heeft ze een dominatieprobleem met de merrie. Ze wordt gewoon heel boos als het niet naar dr zin gaat. Hier zal ze eerst aan moeten werken om vervolgens veilig verder aan het werk te gaan. Immers de dag komt dat ze toch echt een keer zonder sedatie zal moeten opstijgen. De merrie zal eerst onder alle omstandigheden gehoorzaamheid moeten tonen(lees vertrouwen hebben).....dan pas kun je verder.

Het is juist dat mensen snel willen "scoren" dat er zoveel verreden paarden te vinden zijn. Korte termijn oplossingen geven vaak lange termijn ellende. Neem je tijd, bewaar je geduld en wees vriendelijk of streng waar nodig! Maar ben altijd eerlijk richting het paard en laat je eigen frustratie en onmacht niet de overhand krijgen.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:39

Wat een wijze woorden zeg *LOL*
Ik spreek ook uit ervaring. Veel andere mensen zullen dit kunnen beamen!
Ik vraag me af hoe jij dit dan op zou willen lossen. Het is niet moeilijk mensen aan te vallen op bepaalde uitspraken of ideeën en er zelf weinig nuttigs over te zeggen. Vat dit niet verkeerd op maar ik las al over jouw tactiek van "opstappen en wegrijden" maar hier kan de TS niks mee vrees ik.
De dag dat ze dit paard zonder verdoving moet kunnen rijden komt inderdaad, maar wel wanneer dit verantwoord is! Wanneer het goed gaat met verdoving kan het langzaamaan afgebouwd worden. Veiligheid gaat nog altijd voor alles!!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:55

Dat ben ik ook helemaal met je eens. Veiligheid gaat boven alles. Vandaar dat je dus ook op een paard moet kunnen vertrouwen. Je moet het paard een "handleiding" geven waarbij het duidelijkheid heeft over wanneer het goed of fout zit. Zo kun je in gevaarlijke situaties een paard kalmeren en het tot de orde roepen zonder gelijk je nek te breken.

In geval van een dominante Arabische merrie die overduidelijk een zeer sterke vluchtdrang heeft zul je dus stap voor stap te werk moeten gaan. Je kunt haar niet alles in één keer bijbrengen. Als ze problemen heeft met het gewicht van de ruiter moet je haar dus ook niet tergelijktijd trachten in te tomen in haar vluchtdrang. Dan krijg je echte panieksituaties waarin dominante paarden geen water bij de wijn zullen gaan doen. Je moet een keuze maken....óf eerst wennen aan het gewicht van de ruiter...óf eerst de vluchtdrang onder controle zien te krijgen.

Logisch is dat je eerst de vluchtdrang gaat controleren en dan pas overgaat naar het wennen aan het gewicht van de ruiter. Dat is de veiligste manier. Helaas zit de wereld zo niet altijd in elkaar en kan die vluchtdrang onder extreme omstandigheden weer de kop op steken en dat gebeurt natuurlijk exact op het moment dat je op wilt stijgen.

Heb je zo'n type paard dan zul je een zeer ervaren ruiter nodig hebben die het paard op dat moment NIET gaat belemmeren maar haar rustig kan uitzitten. Dan went het paard aan het ruitergewicht maar heeft psychisch de vrijheid voor het gevaar weg te spurten. Dat voorkomt vreselijke frustratie bij het paard, waarbij zij bang is voor de ruiter en als "straf"ook nog eens in haar mond getrokken wordt. ...dan krijg je een optelsom van problemen en zal ze zich de volgende keer wel twee keer bedenken ooit nog een ruiter op haar rug toe te staan.

Zodra een paard merkt dat zij voor het gevaar kán en mág wegvluchten, zal ze spoedig kalmeren. Dát bedoel ik met opstijgen en wegrijden! Het vergt alleen veel ervaring, inzicht en dosis lef. Maar uiteindelijk is het resultaat een paard wat je haar levenlang zonder problemen kunt opstijgen zonder stress,angst, gebok, gestijger of ander gedonder.

Hoe sterker de eigen wil van het paard, hoe langer het zal duren en hoe gevaarlijker de situaties kunnen zijn. Vandaar steeds mijn betoog: laat het aan ervaren mensen over! En ga niet zelf knullig met allerlei hulpmiddeltjes aan de slag als je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent. Dat is ook het gevaar van forums zoals deze waar iedere "kenner" zijn of haar advies meedeelt. Vastzetten en erop klimmen bijvoorbeeld......... Boos! dat staat gelijk aan een enkeltje ziekenhuis!

Ben ik zo wat duidelijker Haha! ???
Laatst bijgewerkt door pegassa op 12-10-04 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:20

Dit brengt ons weer bij mijn eerste advies: Haal er een ervaren persoon bij. Uit het verhaal van de TS maakte ik op dat ze zelf wil blijven "aanknoeien" met haar paard. In dat geval adviseer ik haar dus het paard te drogeren om ongelukken te voorkomen.
Ik denk dat we hier met een echte "pismerrie" te maken hebben en bepaalde (aangeleerde) eigenschappen zijn nu eenmaal heel moeilijk of nauwelijks af te leren, ook door een "grote" ruiter, laat staan door een amateur...

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:22

OK dan! in mijn opinie is het enige advies......afblijven....en naar een goede africhtingsstal brengen. Je hebt maar één leven(en het paard ook) ga er voorzichtig mee om

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:44

ik begrijp dat jullie allemaal "goed bedoelde" adviezen hebben, maar mijn mening is dat je niet kunt oordelen over de TS en de betreffende merrie als je niet hebt gezien hoe het dier reageerd, iedereen kan met tips en manieren komen, maar je moet eerst werkelijk zien hoe het dier reageerd en daar dan je advies bij geven, nu heeft de TS een aantal tips gekregen en gaat deze misschien uitvoeren terwijl het misschien averechts werkt bij deze merrie.
mijn advies is ook...haal er een zéér ervaren persoon bij, die kan zien en oordelen wat en welke manier het beste past bij jullie samen.

succes ermee!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:49

Het probleem is niet zo zeer de juiste adviezen......maar de "" onzin" adviezen van mensen zonder al te veel ervaring. Ze vraagt bewust via dit forum om raad omdat ze op dit moment vast loopt. Dan lijkt het me verstandig dat we haar daar in kunnen ondersteunen. Immers we moeten allemaal leren.

Haar moeilijke taak zal worden het meest passende en serieuze advies hieruit te filtreren en daar haar wijsheid uit te halen! Zoveel mensen, zoveel meningen, en even zoveel "waarheden".

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:03

pegassa"]
Tijdens mijn meer dan 30 ervaring met paarden heb ik zowat alle manieren van zadelmak maken al voorbij zien komen. Iedere keer wordt er wel een nieuwe wondertechniek uitgevonden. De oudste techniek van goede voorbereiding, vertrouwen rust, opstappen en wegrijden is nog altijd de meest paardvriendelijke én verstandigste gebleken.Zeker op de lange termijn.
[/quote]

Wij zorgen ook voor een goede voorbereiding,
*Eerst aan de hand controle en vertrouwen opbouwen.
*Reactie op de stemhulpen
*Longeren
*Longeren met hoofdstel
*Longeren met zadel en hoofdstel
*Opstappen oefenen op een plek waar het paard niet weg kan. Persoon op de grond houdt het paard vast, voert het paard, stelt hem gerust. Ruiter stapt in de beugel en weer af, paar keer herhalen. Gaat dat goed dan een keer erover hangen en opstappen. Veel belonen met zowel stem als een handje brok. Paar keer herhalen tot het paard hiermee vertrouwt is.
*Als hij er aan toe is, we vertrouwen het en hij reageert overal goed op dan ga ik erop. Mijn vader is de persoon op de grond en we spelen helemaal op elkaar in, waardoor het altijd goed gaat.
óf
*We merken dat het paard er wel aan toe is, maar vertrouwen het niet helemaal genoeg omdat de reactie erg moeilijk in te schatten is. Dan gaat de pop erop en longeren we het paard daarmee. Soms schieten ze even weg en dan is het goed. Zelden geven ze een bok maar meestal lopen ze even gespannen, wat een normale reactie is en ontspannen daarna. Zijn ze ontspannen en wij tevreden dan stappen we hem uit en is hij klaar. Daarna ga ik erop en dat is nog altijd goed gegaan. Een enkele keer reageert het paard tóch op gewicht ipv beweging en dan willen ze even wegschieten maar is het daarna goed. Als ze dan weer ontspannen zijn stap ik af en is het goed.

Vanuit daar werken we verder. We hebben al aardig wat tevreden klanten na 10 jaar bijv. terug zien komen om bij ons een paard zadelmak te laten maken of te kopen, dus ergens zal het toch goed gaan he!!?

[quote="pegassa"]
Heb nimmer beweerd dat alleen Arabische volbloeden temperament zouden hebben. Wél hebben ze een zeer sterke vluchtdrang (groter dan het gem. warmbloedpaard) en maken hun gevoeligheid, snelheid wendbaarheid én vluchtdrang hen géén standaard makkelijk paardje(enkele uitzonderingen daar gelaten).
[/quote]

Zo kwam het wel over!
Vandaag toevallig voor de eerste keer op een heel gevoelige merrie (KWPN), die was behoorlijk wendbaar, snel en zoals ik al zei gevoelig. Dat is ook helemaal goed gekomen en was toen we afsloten helemaal ontspannen. En had ook met de pop gelopen.

[quote="pegassa"]
Het is juist die beweging die het probleem is. Een levend iets gaat in de beweging mee! Een dood voorwerp hindert juist alleen in de beweging en "stuitert" als een levenloos object. Het kan geen been geven, geen druk met de zit, geen ondersteuning bieden...helemaal niets..het bungelt, stuitert en zwaait heen en weer. Kortom.alles wat men mag hopen dat een ruiter NIET zal gaan doen.
[/quote]

De eerste keer/keren dat ik erop ga, neem ik de teugels niet aan, geef ik geen druk (daar heb ik de persoon op de grond voor, het paard kent de stem en zweephulpen immers al) dus biedt ik ook geen ondersteuning maar lift ik slechts mee. Zelfde als de pop. Die hulpen komen pas in een later stadium als het paard de kans heeft gekregen om alles rustig te kunnen verwerken. De pop is slechts voor de eerste indruk van het paard af te wachten bij bewegingen op zijn rug. Om te kunnen inschatten hoe hij reageerd onder de man of het paard er eventueel aan te laten wennen.

[quote="pegassa"]
Ja, daar heb ik ervaring mee en heb ook de blinde paniek meegemaakt. Een slim paard is echt wel in staat een pop van een mens te onderscheiden. Ze worden tegen het gezwieber van een pop murw gemaakt. Dat is iets heel anders dan vertrouwen krijgen in de zit en gevoel van een mens.
[/quote]

Ten eerst wat is murw?
Het gaat niet om het onderscheiden daarvan, maar nogmaals om de beweging en de eerste indruk van het paard af te wachten om een reactie te kunnen voorspellen hoe hij onder de man reageerd als je het niet vertrouwt of om het paard eraan te laten wennen dat er beweging op zijn rug is. We hebben allemaal tevreden, brave, betrouwbare paarden afgeleverd, die waren dat ook nog jaren verder dus echt niet getraumatiseerd door meneer pop.

[quote="pegassa"]
Voorbereiding is het halve werk. Een jong paard mág een bok geven of een keer wegsprinten. Hij kan moeilijk tegen je gaan schreeuwen:.....ga van mn rug af!!!
[/quote]

Précies, je geeft het zelf al aan, "voorbereiding is het halve werk". Wij zorgen er juist voor dat het paard zodanig voorbereid is en alles rustig heeft kunnen verwerken voor ik erop ga, zódat hij niet meer hoeft te protesteren of angstig hoeft te reageren. Mede dankzij de pop heb ik misschien 1 of 2 paarden van de weet ik hoeveel zadelmak gemaakt die eens een bokje gaf. En dan nog niet eens noemenswaardig. Daarom ben ik er ook zo van overtuigd dat die pop ons wel degelijk helpt ipv tegenwerkt.
Misschien is het de manier waarop je ermee omgaat!

[quote="pegassa"]
Alles dus!! aangezien het over een Arabische Volbloedmerrie gaat!
[/quote]

Oké, sorry mijn fout.

[quote="pegassa"]
Dat ben ik ook helemaal met je eens. Veiligheid gaat boven alles. Vandaar dat je dus ook op een paard moet kunnen vertrouwen. Je moet het paard een "handleiding" geven waarbij het duidelijkheid heeft over wanneer het goed of fout zit. Zo kun je in gevaarlijke situaties een paard kalmeren en het tot de orde roepen zonder gelijk je nek te breken.
[/quote]

Was jij het niet die eerder dit topic vertelde dat je maar gewoon moest opstappen en wegrijden? Maakte niet uit wat er gebeurde? En dat als je geen risico's nam dat je dan maar een andere hobby moest zoeken. En sprak je me niet tegen toen ik zei dat je geen onnodige risico's moest nemen als het om je gezondheid gaat? Scheve mond

[quote="pegassa"]
In geval van een dominante Arabische merrie die overduidelijk een zeer sterke vluchtdrang heeft zul je dus stap voor stap te werk moeten gaan. Je kunt haar niet alles in één keer bijbrengen. Als ze problemen heeft met het gewicht van de ruiter moet je haar dus ook niet tergelijktijd trachten in te tomen in haar vluchtdrang. Dan krijg je echte panieksituaties waarin dominante paarden geen water bij de wijn zullen gaan doen. Je moet een keuze maken....óf eerst wennen aan het gewicht van de ruiter...óf eerst de vluchtdrang onder controle zien te krijgen.
[/quote]

Zei het al eens eerder, vandaag toevallig weer voor de eerste keer op een gevoelig diertje gezeten wat constant wilde vluchten. Mijn vader heeft haar toen elke keer terug gepakt en met veel geduld en rustig blijven was ze na 20 minuten super ontspannen en liep zowat met haar neus over de grond van ontspanning.
Op mijn stage heb ik een paard zadelmak moeten maken en daar liet de persoon op de grond haar gewoon uitrazen. Met het doorrijden heb ik héél veel problemen gehad met het tempo controleren en het bokken eruit te krijgen. En zo kan ik nog tig voorbeelden opnoemen.

Net als met een verder doorgereden paard. Als ze een keer iets mogen blijven ze het proberen.

[quote="pegassa"]
Logisch is dat je eerst de vluchtdrang gaat controleren en dan pas overgaat naar het wennen aan het gewicht van de ruiter. Dat is de veiligste manier. Helaas zit de wereld zo niet altijd in elkaar en kan die vluchtdrang onder extreme omstandigheden weer de kop op steken en dat gebeurt natuurlijk exact op het moment dat je op wilt stijgen.
[/quote]

Maar je kunt het wel zo veel mogelijk voorkomen door het meteen te controleren ipv het eerst wel toe te staan en dan opeens niet meer.

[quote="pegassa schreef:
Heb je zo'n type paard dan zul je een zeer ervaren ruiter nodig hebben die het paard op dat moment NIET gaat belemmeren maar haar rustig kan uitzitten. Dan went het paard aan het ruitergewicht maar heeft psychisch de vrijheid voor het gevaar weg te spurten. Dat voorkomt vreselijke frustratie bij het paard, waarbij zij bang is voor de ruiter en als "straf"ook nog eens in haar mond getrokken wordt. ...dan krijg je een optelsom van problemen en zal ze zich de volgende keer wel twee keer bedenken ooit nog een ruiter op haar rug toe te staan.

Zodra een paard merkt dat zij voor het gevaar kán en mág wegvluchten, zal ze spoedig kalmeren. Dát bedoel ik met opstijgen en wegrijden! Het vergt alleen veel ervaring, inzicht en dosis lef. Maar uiteindelijk is het resultaat een paard wat je haar levenlang zonder problemen kunt opstijgen zonder stress,angst, gebok, gestijger of ander gedonder.

Je kunt frustraties krijgen, je kunt ook het paard geruststellen. Dan wordt het paard ontspannen en krijgt nog meer vertrouwen. Ligt er maar net aan hoe de persoon op de grond en de ruiter erop reageren. In alle gevallen ben ik het met je eens dat de ruiter niet aan de teugels mag komen.
Maar mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Als je het paard laat razen, duurt het langer voor je dat eruit hebt. Als je hem rustig kan krijgen en hij ontspant dan, dan is er helemaal geen probleem. Gelukkig is het bij ons nog altijd gelukt om het paard te laten ontspannen.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:14

Sorry, maar ik heb geen zin nóg verder uit te wijden over het door mij geschrevene. Lees het nog maar eens goed door. We zijn het duidelijk over een aantal zaken NIET eens. Ieder voor zich wat ze met mijn "point of view" willen doen. Voor woorden waarvan je de betekenis niet kent, hebben ze woordenboeken uitgevonden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:22

pegassa schreef:
Sorry, maar ik heb geen zin nóg verder uit te wijden over het door mij geschrevene. Lees het nog maar eens goed door. We zijn het duidelijk over een aantal zaken NIET eens. Ieder voor zich wat ze met mijn "point of view" willen doen. Voor woorden waarvan je de betekenis niet kent, hebben ze woordenboeken uitgevonden.

Ik heb het goed doorgenomen anders had ik er niet op gereageerd. Daarbij kan het zijn dat we het niet eens zijn met elkaar, daarom leiden vele wegen naar Rome en moet ieder voor zich maar de beste voor zichzelf en het paard uitzoeken. Daarom hoef je nog niet zo vijandelijk te reageren. Dan moet je niet discusieren.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:38

Leuke discussie!

Hier op het forum wordt erg vaak (bijna altijd) geroepen dat je inrijden niet zelf moet doen en het aan een expert moet overlaten. Normaal gesproken en in veel gevallen ben ik het er mee eens maar niet altijd.

Dit is niet het eerste paard dat ik inrijd en dat wil niet zeggen dat ik alles kan, maar ook jullie hebben het moeten leren. Ik ben rustig aan met haar bezig. Ik ga stapje voor stapje iets verder en doe geen gekke onverantwoorde dingen. Wanneer ik denk dat het niet goed gaat komen of dat ik het niet ga redden laat ik het verder aan de eigenaar over wat ie met haar gaat doen.

Ik zoch inderdaad naar goede raad en tips voor het doorbreken van die dominantie. Ik ga inderdaad de bruikbare dingen eruit filteren en kijken wat ik kan toepassen.

Aan de ene kant wilde ik er wel op gaan zitten en kijken waar het schip strand. Ik denk dat het trederlijk snel klaar is. Misschien wil Arabesk me wel helpen. De persoon op de grond moet erg betrouwbaar zijn dan. Maar aan de andere kant wil ik niet mijn nek breken op een knol van een ander.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:50

Ja ik heb vroeger ook eens een pony ingereden zeven jaar al een veulen gehad en drachtig moest nog even snel voor de keuring. Die paarden zijn te oud om overbluftr te worden. Ik zou er mijn bitten niet meer aan wagfen esperanza, als jij wat breekt is het sorry en zit jij met de gebakken peren. Neem een profesional in de arm, dan kost het mischien wel wat meer voor de eigenaar maar jij bent tenminste wel heel. Wees zuinig op jezelf.
Er zijn profi's genoeg die paarden voor hun beroep onder het zadel nemen.
Als ik jou was zou ik het gewoon niet doen, ik snap dat je er zin in hebt maar als je je wat breekt is het erger,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:13

En dan kom ik er nog even tussen, met bijna geen ervaring met zadelmak maken en inrijden Bloos
Ik heb mijn eigen pony ingereden en ben tegen verschillende problemen aangelopen, waaronder het gewicht van de ruiter.
Zadel geen probleem, longeren in orde blabla bla, alles oké... behalve gewicht op de rug in combinatie met zadel.
Bij onze pony bleek de oplossing om zonder het zadel te gaan hangen, geen singeldruk maar wel wennen aan gewicht op de rug. Daarna een licht zadel erop en voorzichtig gaan zitten met een half aangesingeld zadel. Wel gewicht, geen singeldruk; en HEEL VEEL begeleiding vanaf de grond
Natuurlijk scheelt het dat onze pony maar klein is en dat het makkelijk kon op deze manier, maar misschien is de combinatie singel/ruiter net teveel voor deze merrie en moet je op een of andere manier een compromis met haar sluiten tot ze het wel accepteerd.
Waarschijnlijk is dit een niet erg nuttige bijdrage, maar filteren moet je toch al Knipoog

Wees in elk geval voorzichtig met jezelf, maar bedenk dat er voor elk probleem een oplossing is.
Het is alleen zo jammer dat er vaak geen pasklare oplossing is, maar vaak brengt logisch denken en veel kijken (naar het paard en jezelf) de oplossing.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:29

Kafue schreef:
Ja ik heb vroeger ook eens een pony ingereden zeven jaar al een veulen gehad en drachtig moest nog even snel voor de keuring. Die paarden zijn te oud om overbluftr te worden. Ik zou er mijn bitten niet meer aan wagfen esperanza, als jij wat breekt is het sorry en zit jij met de gebakken peren. Neem een profesional in de arm, dan kost het mischien wel wat meer voor de eigenaar maar jij bent tenminste wel heel. Wees zuinig op jezelf.
Er zijn profi's genoeg die paarden voor hun beroep onder het zadel nemen.
Als ik jou was zou ik het gewoon niet doen, ik snap dat je er zin in hebt maar als je je wat breekt is het erger,

Jonge paarden krijgen bij veel manieren van zaldemak maken ook de tijd om het te verwerken en worden dan net zoveel overbluft als een ouder paard. Verder ben ik het wel met je eens. Maar de TS geeft al aan het toch zelf te willen proberen en ze wilt het leren. Dan kan ik alleen nog maar aanraden een heel goed, betrouwbaar persoon met veel ervaring te zoeken die haar kan aanvullen en op haar inspelen (en andersom) op de grond.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:51

Okkie1 schreef:
Jonge paarden krijgen bij veel manieren van zaldemak maken ook de tijd om het te verwerken en worden dan net zoveel overbluft als een ouder paard. Verder ben ik het wel met je eens. Maar de TS geeft al aan het toch zelf te willen proberen en ze wilt het leren. Dan kan ik alleen nog maar aanraden een heel goed, betrouwbaar persoon met veel ervaring te zoeken die haar kan aanvullen en op haar inspelen (en andersom) op de grond.

Lachen Ja het is me met die merrie ook wel gelukt maar nu ik erop terug kijk zou ik het niet meer doen, was toen net 18 nu ben ik inmidels 30 en iets meer ervaring. Ik breek mijn botten niet meer voor een ander. En weet je zo'n paard voelt je angst ook aan. Mijn vriendin had een paard met zadeldwang ook bokken en steigeren als je erop ging. Ik hield hem dan wel altijd vast maar een probleem blijft het.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:36

Heeft ze niks met haar rug? misschien moet je er eens een dierenarts erbij halen?