Citaat:Hier ben je dus de fout ingegaan, je liet het eerst toe. Nu mag het ineens niet meer? Paard gaat niet echt begrijpen..
Het kwam misschien een beetje verwarrend over omdat Maayke zei dat ze het niet erg vind dat een paard hard gaat, maar dat zegt niet meteen dat ze het heeft toegelaten.
Ik vind het ook niet erg als een paard lekker voorwaarts is en lekker wil crosse, maar toelaten doe ik het niet!
En Maayke is heel consequent in wat ze doet, misschien komt het een beetje omdat ze een Z-paard rijd en zelf nog geen Z.
Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Wat Maayke denk ik het beste kan doen is veel overgangen. En anders een keer flink op de donder geven.
Hem flink laten lopen als ie in galop overgaat vind ik eigenlijk niet zo'n goed idee. Stel dat het paard dat juist heel leuk vind, gaat ie het dus alleen maar vaker flikken.
Je kunt beter veel overgangen proberen te rijden en anders maar een keer flink op de donder geven.
Hoe kun je een paard van 600 kilo nou laten zien dat je hem de baas bent, als hij zijn sterkte met je meet ben je nergens. Als jij niet wilt galloperen ben je hem alleen maar de baas als je hem terug neemt naar stap en of halthouden, mischien ook nog acterwaarts. Als je hem maar laat galloperen is er maar een de winnaar en dat is je paard die wilde in galop en is in galop, en hij die niet meer in galop wil gaat echt niet verder in galop omdat ji dat wil hoor. Nee paardrijden valt en staat bij consequent, als jij wil stappen dan stappen we een ook al gallopeerd je paard 100 maal aan dan neem je hem telkens weer terug naar stap en rijd verder hoe frusterend ook .
Een paard is niet zo intelligent als de mens en ga ook nie voor hem denken als een paard super intelligent was liet hij ons echt niet op zijn rug met dat ijzerwerk in tijn mond hoor.
Op deze manier hoef je hem niet in zijn mond te gaan trekken of je (in verhouding inderdaad minieme) gewicht in de strijd te gooien, dat win je toch niet
Het paard gaat in galop en jij drijft hem verder in galop en denkt dan je wint ik denk dat je de essentie van het rijden niet helemaal begrepen hebt. Het paard gaat in galop, hij is dus ongehoorzaam want jij wilde in stap nou sluit hem dandoor en rijd in stap, laat een paard niet doen wat hij wil. En als je denkt dat doordrijven in een harde galop ook als het paard niet wil helpt. Weet ik niet hoor, denk het ook niet het paard heeft al gewonnen op het mment dat jij hem niet gelijk doorsluit.Als je moet trekken om weer in stap te komen is hij niet aan de hulpen. Dan moet je weer terug naar de basis aan de hulpen rijden van achteren naar voren
Ik zeg ook niet dat ze niet rijden kan, ik zeg dat ze haar hulpeb en haar zit aan moet passen omdat dit een heel fijn doorgereden paard is. Zij heeft massel met een paard die haar de fijne kneepjes kan leren en daar moet ze gebruik van maken. Gewoon geod les nemen. En in in ieder geval veelvuldig de onafhankelijke zit oefenen door iedere dag een kwatier zonbder beugels te rijden. Het werkt echt, geloof me en later ben je er blij om kun je ieder paard rijden