alleen maar galloperen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:06

Citaat:
Hier ben je dus de fout ingegaan, je liet het eerst toe. Nu mag het ineens niet meer? Paard gaat niet echt begrijpen..

Het kwam misschien een beetje verwarrend over omdat Maayke zei dat ze het niet erg vind dat een paard hard gaat, maar dat zegt niet meteen dat ze het heeft toegelaten.
Ik vind het ook niet erg als een paard lekker voorwaarts is en lekker wil crosse, maar toelaten doe ik het niet!

En Maayke is heel consequent in wat ze doet, misschien komt het een beetje omdat ze een Z-paard rijd en zelf nog geen Z.
Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Wat Maayke denk ik het beste kan doen is veel overgangen. En anders een keer flink op de donder geven.

Hem flink laten lopen als ie in galop overgaat vind ik eigenlijk niet zo'n goed idee. Stel dat het paard dat juist heel leuk vind, gaat ie het dus alleen maar vaker flikken.
Je kunt beter veel overgangen proberen te rijden en anders maar een keer flink op de donder geven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:59

Milkaatjuh schreef:
Het kwam misschien een beetje verwarrend over omdat Maayke zei dat ze het niet erg vind dat een paard hard gaat, maar dat zegt niet meteen dat ze het heeft toegelaten.
Ik vind het ook niet erg als een paard lekker voorwaarts is en lekker wil crosse, maar toelaten doe ik het niet!

En Maayke is heel consequent in wat ze doet, misschien komt het een beetje omdat ze een Z-paard rijd en zelf nog geen Z.
Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Wat Maayke denk ik het beste kan doen is veel overgangen. En anders een keer flink op de donder geven.

Hem flink laten lopen als ie in galop overgaat vind ik eigenlijk niet zo'n goed idee. Stel dat het paard dat juist heel leuk vind, gaat ie het dus alleen maar vaker flikken.
Je kunt beter veel overgangen proberen te rijden en anders maar een keer flink op de donder geven.

Ik vind niet dat je een paard op zijn donder kunt geven hij doet alleen maar wat je vraagt. Een paard dat Z is reargeert heel anders dan een die B is. Dat Z paard hoef je nog maar te gaan verzitten of per ongeluk binnenbeen geven en buiten terug leggen. Ik denkdat het meiske heel erg samen met degene die het paard naar de Z heeft gebracht of de instructeur moet gaan werken aan zichzelf en haar houding en hulpen. Van een Z paard kun je veel leren maar je moet daar wel veel stiller voor ziten dan op een b-paard en je moet je hulpennauwkeuriger geven. Ik denk dat het weggalloperen bij haar hulpen en haar houding wegkomt. Rijd eens zonder beugels dan wordt je gedwongen een onafhankelijke zit te ontwikkelen heel belangrijk
OK dan!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:23

Sjonniej schreef:
Overdonder hem maar eens.
Laat hem maar keihard galopperen, en vooral je been eraan houden. Zodra hij langzamer gaat: doordrijven. Hij wil hard? Hij moet hard! Als je merkt dat hij weer normaal op je teugel- en beenhulpen gaat reageren neem je hem terug. En ga je 'gewoon' rijden.
Als je dit consequent volhoudt zal hij het spelletje niet meer leuk vinden. Geef het niet te snel op!

Helemaal mee eens! Op die manier laat je hem zien dat jij toch wel de baas bent, zonder dat je het gevecht steeds weer aanmoet om hem in te houden (wat blijkbaar niet werkt). Op een gegeven moment snapt hij wel dat hij er niets mee bereikt. Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:32

Vientje schreef:
Helemaal mee eens! Op die manier laat je hem zien dat jij toch wel de baas bent, zonder dat je het gevecht steeds weer aanmoet om hem in te houden (wat blijkbaar niet werkt). Op een gegeven moment snapt hij wel dat hij er niets mee bereikt. Lachen

Hoe kun je een paard van 600 kilo nou laten zien dat je hem de baas bent, als hij zijn sterkte met je meet ben je nergens. Als jij niet wilt galloperen ben je hem alleen maar de baas als je hem terug neemt naar stap en of halthouden, mischien ook nog acterwaarts. Als je hem maar laat galloperen is er maar een de winnaar en dat is je paard die wilde in galop en is in galop, en hij die niet meer in galop wil gaat echt niet verder in galop omdat ji dat wil hoor. Nee paardrijden valt en staat bij consequent, als jij wil stappen dan stappen we een ook al gallopeerd je paard 100 maal aan dan neem je hem telkens weer terug naar stap en rijd verder hoe frusterend ook .
Een paard is een gewoontedier, maak er geen gewoonte van hem te laten doen wat hij zelf wil *LOL* Een paard is niet zo intelligent als de mens en ga ook nie voor hem denken als een paard super intelligent was liet hij ons echt niet op zijn rug met dat ijzerwerk in tijn mond hoor. Ach gut Boos! Boos! Boos! Boos!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:39

Kafue schreef:
Een paard is een gewoontedier, maak er geen gewoonte van hem te laten doen wat hij zelf wil *LOL* (

Dat is nou net wat ik bedoel... Scheve mond Op deze manier hoef je hem niet in zijn mond te gaan trekken of je (in verhouding inderdaad minieme) gewicht in de strijd te gooien, dat win je toch niet Oftewel zo ben je hem te slim af Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:48

Vientje schreef:
Dat is nou net wat ik bedoel... Scheve mond Op deze manier hoef je hem niet in zijn mond te gaan trekken of je (in verhouding inderdaad minieme) gewicht in de strijd te gooien, dat win je toch niet Oftewel zo ben je hem te slim af Lachen

Bloos Het paard gaat in galop en jij drijft hem verder in galop en denkt dan je wint ik denk dat je de essentie van het rijden niet helemaal begrepen hebt. Het paard gaat in galop, hij is dus ongehoorzaam want jij wilde in stap nou sluit hem dandoor en rijd in stap, laat een paard niet doen wat hij wil. En als je denkt dat doordrijven in een harde galop ook als het paard niet wil helpt. Weet ik niet hoor, denk het ook niet het paard heeft al gewonnen op het mment dat jij hem niet gelijk doorsluit.Als je moet trekken om weer in stap te komen is hij niet aan de hulpen. Dan moet je weer terug naar de basis aan de hulpen rijden van achteren naar voren OK dan! *LOL*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:54

trouwens, het is inderdaad altijd ook eerst mijn aanpak om te proberen het paard toch te laten doen wat ik oorspronkelijk wil (=terug naar stap). Dat is logisch. De methode wat ik nu aangeef is bedoeld voor als dát niet lukt (wat hier dus schijnbaar iedere keer het geval is) en je toch wat anders moet bedenken omdat je er op die manier blijkbaar niet komt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:18

Vientje schreef:
trouwens, het is inderdaad altijd ook eerst mijn aanpak om te proberen het paard toch te laten doen wat ik oorspronkelijk wil (=terug naar stap). Dat is logisch. De methode wat ik nu aangeef is bedoeld voor als dát niet lukt (wat hier dus schijnbaar iedere keer het geval is) en je toch wat anders moet bedenken omdat je er op die manier blijkbaar niet komt.

*LOL* En wat vind je als de persoon in kwestie een les zou nemen bij een bekwame instructeur die haar het juist rijden met onafhankelijke zit em hulpen bij zou brengen zodat ze op haar Z-paarcd zou leren rijden?
Tip neem les en knoei niet raak *LOL* OK dan!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:30

tja maar die tip was al gegeven, blijft natuurlijk wel een hele goeie altijd *LOL*

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:25

Kafue schreef:
Ik vind niet dat je een paard op zijn donder kunt geven hij doet alleen maar wat je vraagt.

meid, hij doet helemaal niet wat ze wil! Ze wil toch niet dat ie raced? nou dan kun je hem als ie echt niet luisterd op zun flikker geven hoor!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:53

Mag ik vragen hoe jullie je paard op zijn donder/flikker geven als hij b.v. aan het racen gaat?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:01

Als die echt aan het irriteren is, (ik heb dat met milka nog niet echt meegamaakt) ik stuur hem in de hoek zodat ie niet meer door kan galopperen, mocht ie echt niet luisteren, tja, dan maar een knal met de zweep. Ikzef heb dit nooit hoeven doen want ik heb dit probeem niet met mijn pony. Maar ik denk dat je dit best een keer mag doen.

truusbertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:39

Je zou kunnen beginnen met longeren voordat je gaat rijden.
Als je al voelt dat ie er vandoor wil en hij begint harder te lopen, niet te hard terugvechten, laat hem een stuk galoperen en geef hem een klap achter zijn oren met de vlakke hand.
Geen zweep of iets anders waar hij weer tegen in opstand kan komen, nee gewoon een klets waar hij van schrikt. Verras je paard, verzin gekke dingen blijf scherp.
Ik ken een paardje waarbij dit goed helpt. Hij gaat met iedereen aan de kletter die hem op reguliere manieren tot stoppen wil dwingen...

Proberen en laat het weten!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:16

Wat een onzinnige discussie is dit zeg. Als iemand op een paard stapt dan moet dat paard stil staan tot die iemand in het zadel zit en beenn geeft om weg te stappen. Als dat paard dan in galop gaat kwamen de huilpen verkeerd over en pareer je hem rustig door naar stap. Het niet luisteren naar jouw hulp, buitenhand laag, binnenhand frictie hoger, buitenbeen lang, meerdere parades en zwaar zitten geeft stap. Luistert hij niet kom je wat sterker door met de parade van je buitenhand.\Als je meent dat het paard een klap tussen de oren moet hebben, doorgalloperen tot die moe wordt, in de hoek drijven helpt heb je het mis dit heeft niets met rijkunst te verstaan dit is circusrijderij en geeft aan dat je niet geleerd hebt een paard van achteren naar voren te rijden. Mensen het gaat hier om een Z-paard geen B-paard. Een doorgereden paard dat reargeert op de kleinste hulp, als jouw binnenbeen iets in komt en je buitenbeen ligt iets naar achter gallopeert hij aan. Er is maar een remedie terug naar de kleine basis, stap draf en galop. Een paard kan niet denken zo van nu neem ik er eens een te grazen of nu ga ik express in galop en al helemaal niet zo'n kanjer die Z ausgebildet is. Neem les bij de een goede instructeur en nogmaals knoei niet zo raak, je verpest dat paard op deze manier.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:33

Meid ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je zit nu wel maayke af te kraken met haar rijkunst.
Ze weet wat ze doet en is heel precies met hulpen. Doe nu niet net alsof ze een B ruiter is. Want dat is ze niet.
Die eigenaar laat haar heus niet zomaar op haar paard rijden Ik ken die man van wie dat paard is, dat is ook mijn hoefsmid, en die is heel precies met dingen en laat heus niet iemand op zijn paard rijden die het niet kan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:31

Milkaatjuh schreef:
Meid ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar je zit nu wel maayke af te kraken met haar rijkunst.
Ze weet wat ze doet en is heel precies met hulpen. Doe nu niet net alsof ze een B ruiter is. Want dat is ze niet.
Die eigenaar laat haar heus niet zomaar op haar paard rijden Ik ken die man van wie dat paard is, dat is ook mijn hoefsmid, en die is heel precies met dingen en laat heus niet iemand op zijn paard rijden die het niet kan.

Knipoog Ik zeg ook niet dat ze niet rijden kan, ik zeg dat ze haar hulpeb en haar zit aan moet passen omdat dit een heel fijn doorgereden paard is. Zij heeft massel met een paard die haar de fijne kneepjes kan leren en daar moet ze gebruik van maken. Gewoon geod les nemen. En in in ieder geval veelvuldig de onafhankelijke zit oefenen door iedere dag een kwatier zonbder beugels te rijden. Het werkt echt, geloof me en later ben je er blij om kun je ieder paard rijden *LOL*

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:54

Veel overgangen rijden, zo maak je hem gehoorzaam..
En hengsten zijn nou eenmaal wat vervelender enz. dan ruinen of merrie's. Maar ze kunnen best tegen een stootje, dus als hij echt van plan is om ertussen uit te vliegen, mag he hem best is een oplawaai geven oor! Je moet natuurlijk wel rekening houden met het paard, maar jij bent de baas!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:01

Sorry ik heb ook een paardje gereden die alleen maar wou galloperen, Dat losgooien zal ik niet doen, dat heeft niet altijd veel nut. Heb het zelf gemerkt, Longeer hem van te voren even. dan erop en gelijk dressuur matig aan het werk zetten, overgangen stelling noem maar op. Toen begon dat paardje wat ik heb gereden lekker in de ontspanning te lopen, maar wat er gebeurt geeft het niet op. JIJ BENT DE BAAS!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:05

Manuutje1990 schreef:
En hengsten zijn nou eenmaal wat vervelender enz.

haha onzin :p Die van mij is ook zo mak als een lammetje.. Bloos! Bloos

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:00

Meestal zijn merrie's juist pittiger... vind ik. Uit mijn eigen ervaring.
Merrie's zijn meestal echt ontzettend koppig.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 10:34

Ik bedoelde eigenlijk dat ik het leuk vind als het paard een keer gek doet of zo. Maar dat betekend nog niet dat ik het accepteer. Knipoog
Ik heb ook gehoord van iemand dat je een hengst beter kunt belonen dan straffen, natuurlijk moet je hem corrigeren als hij wat fout doet, maar hij zei dat als je hem bij elk ding flink op zijn kop geeft dat hij dan zoiets krijgt van: Ga zelf maar lekker lopen, ik ga niet meer werken voor jou!
Ook heeft hij gezegd dat hij de vorige ruiter, een keer huilend van nesty af hefet zien komen, omdat ze zo'n last had van haar armen! Verward *LOL* En zei was heel wat groter, ouder, en sterker. Zei heeft hem wel naar Z2 gereden.
Ik moet maar eens vragen hoe zij hem reed!
Maar bedankt allemaal voor de reacties! En Milkaatjuh ook bedankt he, voor je complimentjes! hihihihi! *LOL* Bloos!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:52

Knipoog Alsjeblieft Knipoog

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:10

Navidad schreef:
haha onzin :p Die van mij is ook zo mak als een lammetje.. Bloos! Bloos

Owkeej.. De meeste hengsten dan.. Tong uitsteken Bloos