Instructrice zegt dat ik niet kan lichtrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:00

daar mag je je ook slecht over voelen (sorry)
Lostlaten doet een paard niet als jezelf extra vast gaat houden.
dat werkt alleen maar averrechts

Maar idd, dat filmen is echt leerzaam.
Dan zie je wat je met je benen doet of je handen te veel storen en ook je zit.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 14:28

ik heb het al eens gezien op video.. en idd ik rijd niet egt netjes vind ik zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:51

En wat is dan niet netjes?
Kun je je vinden in wat je instructrice nu zegt?

Ik zag mezelf een keer op film en dacht meteen, geen wonder dat mijn instructrice daar zo op hamert, het was niet om aan te zien.
Ben er als de wiederweerga aan gaan werken Lachen

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:51

Bonny4life schreef:
ik had het ook met me vzh zadel, maar ik wil mijn pony egt niet verkopen.. voor geen goud, ga haar volgend jar laten dekken enzo, ik ga dressuur starten, ik rijd met springzadel omdat dit zadel haar lekker ligt en ze zo'nmoeilijke rug heeft! xxx

dan zou ik missschien toch gaan kijken voor een dressuurzadeltje.
het is duur om er 1tje te laten aanpassen, maarja als jij dressuur wedstrijdjes wil gaan rijden.
misschien ligt het jou dan ook beter!
en voor je pony ook lekkerder!

ik vind het inderdaad ook gemeen van je instructrice om dat te zeggen.
iedereen kan lichtrijden.
dat leer je als vanaf het begin dat je paardrijles neemt.
en juist ZIJ is er dan och om jou te helpen als je het volgens haar verkeerd doet!
daar word ze voor betaald.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:25

Waarom neem je niet eerst wat zitlessen aan de longeerlijn zonder teugels hoef je je niet op je paardje te concentreren en als jij straks beter zit zal je paardje vanzelf ook gaan loslaten.

Ratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:15

Het is inderdaad niet fijn om zo les te krijgen denk dat je beter een andere instructrice kan gaan zoeken want zij moet er voor zorgen dat je gemotiveerd bent en je vaak motiveerende kritiek inspreken op tijd zeggen dat het goed is dat je gaat je vanzelf al veel helpen.
Groetjes en denk niet dat je het niet kan iedereen moet leren ik vind dat er geen slechte leerlingen zijn zolang ze hun best doen hoe goed ze het ook kunnen of niet.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 14:48

dankje!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:28

Zie dat je in bunschoten-spakenburg woont....
Van wie heb je les (en waar) en waar heb je je pony staan?

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:32

Kun je niet eens wat foto's plaatsen?misschien dat wij het allemaal reuze mee vinden vallen Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:34

ga ik proberen als ik weet hoe het werkt enzo.. Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:37

vandaag heb ik mijn beugels korter gedaan en ik had ineens veel meer druk op mijn beugels en kon mijn benen stiller houden..
is dit slecht? dat ik het zo geprobeerd heb? het is natuurlijk niet goed met korte beugels rijden, iedereen zegt toch altijd beugels lang? maar ik rijdt wel met springzadel weet niet of dat scheelt en hindert? maar ik vond het iig egt lekkerder rijden.. ik was alleen dus niemand heeft kunnen keuren of het goed was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:52

Dan moet je tegen haar zeggen dat je haar niet voor Jan L*L betaald voor de les. En dat ze dus hand in eigen boezem moet steken en moet zorgen dat je het leert.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:59

Ik heb dit alles gelezen, en ik wil graag ook even commetaar geven.
JE zegt dat je een springzadel heb, en dat je niet goed kan lichtrijden want je komt niet omhoog, heb ik dat goed begrepen ? Nou, ik heb ook op een springzadel gereden en ik kwam teveel omhoog, ik stuiterde alle kanten op. Omdat een springzadel platter is als een vzh zadel of een dr.zadel. Dus ik denk niet dat het aan het zadel ligt.
En over je instructrice, ze wil je alleen maar helpen !! En mischien zou ze dat ook anders kunnen zeggen, mischien iets positiever.
Je zit op les om iets te leren, dus moet je ook open kunnen staan voor kritiek. Kan je dat niet, dan kun je beter stoppen met paard/pony rijden en cavia's gaan fokken, ofzo. Dat is MIJN mening.
En volgens mij ben je heel onzeker over jezelf. Wat kan het wat schelen wat andere over je denken? ik bedoel voor wie zit je op les voor jezelf of voor de andere, en niet alles hoeft ik een keer goed te gaan, Want ik zit ook heel raar. Maar probeer toch steeds mijn eigen fouten weer op te zoeken en te herstellen. En het gaat langzaam maar steeds een beetje beter. Dus zorg eerst maar even dat je meer zelfvertrouwen krijgt.
( als dit fout overkomt, ik bedoel het niet fout. Het is enkel maar mijn mening ) Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:02

runningkawa schreef:
Zijn je beugels niet te lang?
Een gaatje korter kan soms net genoeg zijn om je benen stiller te houden omdat je makkelijker druk op je beugels kunt houden en je net een cm hoger uit het zadel kan komen.
Zeker in een springzadel is beugels op dressuurmaat niet fijn.

klopt, heel vaak krijg je het 'advies' om beugels langer te maken. Dit werkt juist niet, je moet ze wat korter doen. Ook nog omdat je een kleine pony hebt, met langere beugels kun je helemaal niet meer drijven. Er is niets mis met korte beugels, het staat niet dressuurachtig, maar je kunt er prima mee rijden. Je zadel is waarschijnlijk gewoon ongeschikt om met lange beugels te rijden. Ik rij ook altijd kort, zit ik toch echt beter op een springzadel.

Heb je ook foto's? Is je zadel misschien ook nog te klein voor je lengte?

En er zijn verder werkelijk zadels waar je niet goed op kunt zitten. Ik heb mijn houding ook met zo'n zadel verprutst. Dat mag ik nu nog steeds weer af gaan leren.

En verder nog iets: een slechte houding is maar 1 punt in de proef, hou dat in je achterhoofd. Als je verder alles netjes uitvoert krijg je je winstpunt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:07

germie schreef:

En verder nog iets: een slechte houding is maar 1 punt in de proef, hou dat in je achterhoofd. Als je verder alles netjes uitvoert krijg je je winstpunt wel.

Verward Verward Verward Verward

Je rijd toch geen paard voor de winstpuntjes?

Een goede houding is niet bedacht om de mens te pesten, maar heeft een functionele reden. Het zo min mogelijk storen van je paard. Dus met andere woorden, het leven van je paard zo plezierig mogelijk maken door het dier niet te storen.

Als je dan toch wedstrijdgericht wil denken. Je houding is niet een onderdeel. Dat word op ieder onderdeel meegenomen. Met een slechte houding stoor je iedere pas van je paard, en dus ook ieder onderdeel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:56

klinkt als tijd voor een nieuwe instructrice, ze kan wel blijven vertellen wat je fout doet, maar geeft ze geen tips hoe je het beter kan doen/oplossen?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 18:25

ja ik kijk het nog even aan en dan als het niet beter gaat dan zoek ik een andere instructrice, en al jullie tips daar heb ik egt heel veel aan!! xxx

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 10:04

Als je zelfvertrouwen niet goed is, dan werkt dat ook door natuurlijk in je rijden. Makkelijk gezegd om dan maar met zelfvertrouwen te gaan rijden natuurlijk, maar je moet het toch maar eens proberen.

Zit niet continu te denken aan wat je niet kan, maar aan wat je wél goed kan! En geef jezelf daar gerust complimenten over, dat mag heus wel hoor!

Werken aan hetgeen je niet kan is goed, maar vergeet niet om er plezier aan te hebben en houden!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 17:11

oke dank je Lachen

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 01:32

Richtje schreef:
Zie dat je in bunschoten-spakenburg woont....
Van wie heb je les (en waar) en waar heb je je pony staan?

Zelfde vraag, was ik ook benieuwd naar.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 00:44

Wat een stomme instructrice zeg, die kan er maar betr mee ophouden. Zij is er om jouw wat te leren en een pony draaft heel snel stel je voor dat je dan ook nog een km uit het zedel zou komen.
Ik zou heel snel een ander zoeken om les te geven. En veel werken aan een goede correctezit.
Eigenlijk ben je met 1.70 en een pony van 1.47 veel te groot voor de pony dat maakt het er niet makkelijker op. Allerlei hulpmiddelen als schuine blokjes zijn onzin ze kosten veel geld. Een correcte zit komt van jou en niet van hulpmiddelen. Ik denk dat je grootste probleem is dat je te groot wordt voor een pony.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:38

Of de instructrice zo stom is weet ik niet. TS is het toch eigenlijk wel met haar eens!
Wat ik wel niet goed vind aan de instructrice is de manier waarop ze het brengt.. althans hoe het over komt op TS!
Tis de toon die de muziek maakt hè?!
De een kan meer verdragen dan de ander. Feit blijft dat je wel je best doet en het graag wil, das toch een dik pluspunt!
Overleg ook met de instructrice.. vraag haar wat je kan doen om het te verbeteren.
Succes ermee!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 21:30

ik wil mijn beesie egt niet verkopen.. ik ben wel lang maar niet overdreven, ik wil gewoon lekker blijven rijden met dr en dit jaar dr laten dekken. denken meer mensen dat ik n paard aan moet schaffen? vandaag ging de les wel beter maar toch als er iets wel goed gaat, kan er geen complimentje af.. das toch ook niet leuk?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:25

Bonny4life schreef:
ik wil mijn beesie egt niet verkopen.. ik ben wel lang maar niet overdreven, ik wil gewoon lekker blijven rijden met dr en dit jaar dr laten dekken. denken meer mensen dat ik n paard aan moet schaffen? vandaag ging de les wel beter maar toch als er iets wel goed gaat, kan er geen complimentje af.. das toch ook niet leuk?

OK dan! Het is toch mooi dat je blij en gek met je pony bent dat moeten heel veel edele viervoeters missen. Als je pony 1.47 is en jij bent 1.70 dan wordt het wel moeilijker rijden, voor je maar als jij gek bent met je pony waarom niet.
Als jij er lekker mee kunt rijden maakt het toch niet uit. Je maak het jezelf alleen niet gemakkelijk. En als dan ook als iets goed gaat vind ik dat dat beloond moet worden met een vriendelijk woord. Als jij goed getraind hebt moet ze dat gewoon zeggen. Ikbecomplimenteer de mensen altijd zodra er iets goed gaat. Nogmaals ik vind dat je een vreemde lerares hebt zij is er om je te helpen en niet om je de grond in te trappen. Zij verstaat haar lesvak niet als ze jou niet goed leert rijden. Zij wordt voor haar werk betaald en er wordt van haar verwacht dat ze je het leert en als ze dat niet kan moet ze ophouden met les geven. Als het voor je gevoel goed ging nou klasse meisje ga zo door. Jij leert tenmisnte van je fouten en probeert ze te verbeteren, te hoog uit het zadel koment is niet goed. Goed zo ga zo door OK dan!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:23

We zijn bijna een week verder, ik heb wat foto's gezien, en daar zit je zo te zien niet verkeerd op. Tenen wat naar buiten misschien.

Maar, wat zegt je instructeur nu precies?
Je kunt het niet. Je doet het niet goed?
Maar krijg je vervolgens ook een tip waar je aan moet denken?
Te weinig uit het zadel komen kan bijvoorbeeld doordat je met je knie gaat knijpen. Je instructeur moet dan zeggen van je doet het op dat punt fout. De oorzaak moet uitgelegd worden, en dan kan het gevolg zijn dat je beter gaat zitten.

Aan alleen het feit dat je verteld wordt dat je je paard hindert heb je niets. Je moet weten wanneer je je paard hindert, bijvoorbeeld van je ploft te hard in het zadel, of net op dat en dat moment tijdens het lichtrijden zit je even aan de teugel. Je instructeur moet je de details kunnen vertellen en ook kunnen vertellen hoe je kunt voelen wat foutgaat.
Dus als je verteld wordt dat je niet kunt lichtrijden, dan moet er verteld worden van je kunt het op dat en dat punt niet.

Er zijn verder veel prutsers die lesgeven. Ga dus ook rondkijken en volg eens een proeflesje bij een andere instructeur.
Ik heb ook 'lesgehad' van iemand die bijv. tijdens het wijken zei: 'hou het paard recht'. Zo'n opmerking werkt alleen maar als je verteld wordt hoe je het paard recth moet houden. De opmerking die een instructeur maakt moet dus behalve de constatering ook nog oplossend zijn. Wat fout is weten heel veel mensen, maar de oplossing voor de fout aandragen is heel moeilijk.