Nathaley"]
Dit paard weigert te werken voor je, hij probeert je als het ware gewoon uit.
[/quote]
onzin, het is niet dat hij niet wil werken, hij kan het gewoon niet!
linksom loopt hij wel en rechtsom steigert hij, dat geeft dus aan dat het geen staken of klieren is, maar en lichamelijk probleem, een paard denkt echt niet zo van "nou linksom wil ik wel lopen maar rechtsom niet hoor" dat het paard linksom wel loopt, maar rechtsom meteen in verzet komt, ligt niet aan het karakter maar aan een lichanelijk probleem. was het op beide kanten even erg, dan had het wel een trucje kunnen zijn om onder het werk uit te komen, maar ook dan had het ook een lichamelijk probleem kunnen zijn, zoals bij mijn paard.
[quote="Nathaley"]
Dat een paard steigert mag jij nooit goedkeuren, je moet hem proberen de baas te blijven, en totaal niet bang te zijn! Dit is natuurlijk moeilijk, maar een paard voelt precies aan als een ruiter bang is. Meer zelfvertrouwen kweken door op een ander paard te rijden die makker is. En heel consequent zijn met je paard ik zag dat het een Jazz was en die zijn toch meestal wat moeilijker.
[/quote]
hier ben ik het wel mee eens, behalve dan dat het bij dit paard niet zo werkt, een paard dat echt alleen maar aan het uitproberen is, die moet je overbluffen en goed aanpakken, een paard wat alleen rechtsom steigert, die moet lichamelijk ergens last van hebben, anders maak je mij niet wijs waarom hij linksom wel gewoon loopt.
[quote="Nathaley"]
Dus als je paard steigert achter over gaan zitten en 1 flinke tik op de schouder of hals geven.
[/quote]
achterover?? als je niet met paard en al achterover wil vallen, kan je maar beter voorover gaan zitten en hem dan naar voren schoppen/slaan, wat je ook doet, ga iig NOOIT achterover zitten op een steigerend paard, vriendin van mij heeft zo haar lever&milt geperforeerd
weekje op intensive care gelegen.... zelf ga ik dus ook altijd naar voren zitten als Q steigert, ik probeer hem naar voren te krijgen dmv been en zweep, maar ik ga zelf dus voorover zitten(ben al een keer omgeklapt, vind 1x wel genoeg!)
[quote="Nathaley schreef:Je paard de baas blijven is heel belangrijk, want als jij dit goedkeurt dan doet hij dit de volgende keer weer.
Met slof rijden is geen oplossing, je kan ook misschien als hij erg druk is voor dat je gaat rijden eerst even een half uur longeren.
Verder zou ik met dit probleem naar een proffesionele indstructeur gaan, die je verder kan helpen want alleen een beetje aankloten is ook niet verstandig.
met longeren steigert het paard ook, denk niet dat longeren voor het rijden dus veel zin heeft....
zelf ermee blijven aanklooien is idd ook geen optie, ik zou dus door een kraker/manueel therapeut/oid het paard laten nakijken, mijn paard was op de foto's en scans 100% goed en toch bleef hij staken en steigeren.
nu is hij gekraakt en gaat het super, oke als hij iets moeilijk vind komt hij even in verzet, maar is daarna weer voorwaarts te krijgen, het extreme staken en echt geen pas meer willen verzetten behalve kaarsrecht de lcht in gaan, dat is over!